Zvyšovanie transparentnosti v aktuálnych PPP projektoch a v dopravných tendroch
Dátum: 03.02.2015
Projekt finančne podporili Fond pre transparentné Slovensko v Nadácii Pontis, U.S. Embassy Bratislava a Nadácia Eset.
Súhrnné informácie o projekte:
Po úspešných analýzach obstarávaní v zdravotníctve INEKO rozširuje dohľad nad efektívnosťou míňania verejných zdrojov na PPP projekty a sektor dopravy. Realizujú sa tu najväčšie tendre, nezriedka víťazí jediná či iná ako najnižšia ponuka. Analýza a medializácia podozrivých prípadov/praktík zvýši tlak na férovosť súťaží a efektívnejšie použitie zdrojov v sektore, kde majú niektorí dodávatelia blízko k politikom. Vláda chce v blízkej dobe zazmluvniť dva veľké PPP projekty (diaľničný obchvat a nová nemocnica v Bratislave), v ktorých ide o kontrakty na niekoľko desaťročí za cca 10 miliárd eur. Roky 2015 a 2016 sú tak kľúčové z pohľadu ich verejnej kontroly a efektívneho použitia verejných zdrojov.
Trvanie projektu:
február 2015 – november 2017
Ciele projektu:
- Posilniť verejnú kontrolu aktuálnych PPP projektov (Univerzitná nemocnica v Bratislave, D4+R7), monitorovať transparentnosť, apelovať na zabezpečovanie podmienok férovej a efektívnej súťaže už vo fáze súťažného dialógu a nastavovania budúcich zmluvných podmienok, predísť predraženiu týchto mimoriadne veľkých a dlhodobých kontraktov
- Zásadne prehĺbiť a posilniť verejnú kontrolu veľkých tendrov v rezorte dopravy – odhadnúť možné predraženie, formulovať odporúčania na zvýšenie transparentnosti, obmedzenie manipulácií, plytvania a korupcie v dopravných tendroch
- Poukázať na pochybenia v príprave najväčších projektov v doprave a formulovať odporúčania na zosúladenie prípravy a rozhodovania o projektoch s prioritami verejného záujmu
- Pri identifikovanom plytvaní verejnými zdrojmi informovať verejnosť o alternatívnych možnostiach ich využitia
- Vizualizovať realizované a pripravované úseky dopravnej infraštruktúry na mape Slovenska, vrátane informácií o termínoch predpokladaného dokončenia jednotlivých úsekov, ich dĺžke a súvisiacich nákladoch
Výstupy projektu:

- Lepšie riešenia ako iluzórne rýchlostné cesty existujú (TREND, 30.11.2017)
- Za meškaním diaľnic nehľadajte peniaze, ale zlé riadenie štátnej firmy (DenníkN.sk, 9.8.2017)
- Možnosti skvalitnenia dopravnej infraštruktúry (Preznetácia Jána Kovalčíka, 28.4.2017)
- Diaľničné Kocúrkovo pri Žiline pokračuje, privádzač doteraz nestavajú (ineko.blog.sme.sk, 10.3.2017)
- Analytik: Cez Prešov tisícky nákladných áut v skutočnosti nejazdia (SME.sk, 6.3.2017)
- V Prešove sa minie pol miliardy eur a väčšina kamiónov ostane v meste (DenníkN.sk, 21.2.2017)
- Z prvej ruky – Obchvat Prešova a dopravná situácia na východe (Rádio Slovensko, 16.2.2017)
- Workshop s novinármi o doprave (9.12.2016)
- Mediálne výstupy projektu za obdobie 1.2.2016 – 14.11.2016 (vo formáte .pdf)
- Érsek podpíše diaľnicu drahú ako tunel. Podozrenie z kartelu ho neruší, lebo súťaž nikto nenapadol (Denník N, 10.11.2016)
- Prezentácia o doprave v SR – Prečo sú diaľničné sľuby politikov a realita úplne odlišné svety (vo formáte .pptx)
- Budúci Pavol Paška sa volá Viktor Stromček (Denník N, 4.11.2016)
- K diaľnici pri Žiline neobstarali privádzač, dočasne skončí v poli (dennikn.sk/blog, 21.10.2016)
- Najdrahšia časť D1 má byť v Prešove, áut na nej bude aj tak minimum (Denník N, 26.9.2016)
- Analytik Ján Kovalčík by vyriešil prešovskú dopravu lacnejšie a efektívnejšie (Korzár Prešov, 8.9.2016, článok obsahuje opravy a spresnenia, na ktoré sme pred publikovaním nedostali priestor, sú však dôležité pre porozumenie našich zistení a odporúčaní
- Branisko má preťažiť doprava, ktorú si NDS vymyslela (dennikn.sk/blog, 16.8.2016)
- NDS by mala zopakovať súťaže, v ktorých sama obmedzila súťaž (Tlačová konferencie, 29.7.2016)
- NDS opäť predražuje diaľnice. Vyhodí za dve stavby 100 miliónov navyše? (ineko.blog.sme.sk, 20.6.2016)
- Začali sme monitorovať vplyv PPP projektov na verejný dlh
- Pred čím sme varovali ministra pri PPP obchvate (ineko.blog.sme.sk, 3.5.2016)
- Čo by malo ministerstvo dopravy zohľadniť pri rozhodovaní o projekte PPP D4/R7 (INEKO, 3.5.2016)
- Ako ďalej nová univerzitná nemocnica v Bratislave? (dennikn.sk/blog, 29.4.2016)
- Diaľničné PPP projekty obchádzajú dlhovú brzdu (ineko.blog.sme.sk, 19.2.2016)
- Odborník na dopravu o obchvate: Ešte nie je dôvod zmluvu podpísať (Denník N, 15.2.2016)
- Pozrite si unikátne porovnanie cien, za ktoré sa stavia diaľnica D1 (Denník N, 13.2.2016)
- Zoznam mediálnych výstupov súvisiacich s projektom (6.1.2015 – 10.12.2015)
- Analýza: PPP obchvat Bratislavy môže byť predražený až o miliardu eur (vo formáte .pdf)
- Finančný model D4/R7 (vo formáte .xlsx)
- Analýza: Zodpovedne za novú nemocnicu (vo formáte .pdf)
- Prezentácia: PPP obchvat Bratislavy môže byť predražený až o miliardu eur (vo formáte .pptx)
- Prečo je ponuka za obchvat oveľa nižšia oproti predpokladom (ineko.blog.sme.sk, 14.12.2015)
- Diskusia Denníka N o obchvate (Nu Spirit Club, 12.11.2015)
- Obchvat dopravu v Bratislave nevyrieši, R7 výrazne pomôže. Pozrite si mapu (ineko.blog.sme.sk, 11.11.2015)
- PPP obchvat Bratislavy môže byť predražený až o miliardu eur (Tlačová konferencie, 12.10.2015)
- O nemociach PPP nemocnice (ineko.blog.sme.sk, 25.9.2015)
- INEKO predstavuje analýzu ,,Zodpovedne za novú nemocnicu“
- Ministerstvo o PPP diaľnici opäť zavádza (ineko.blog.sme.sk, 24.7.2015)
- Bývalý hodnotiteľ diaľničných tendrov: Kto by si trúfol vyhodiť Váhostav? (Denník N, 21.4.2015)
Fotky z workshopu s novinármi, 9.12.2016:
Fotky z tlačovej konferencie, 29.7.2016:
Fotky z tlačovej konferencie, 12.10.2015: