Odborná literatúra

Dátum: 14.01.2016

Späť na seminár Články v tlači Odborná literatúra Štatistiky

  • International Migration Outlook 2015 (OECD, 2015)
  • International Migration Outlook 2014 (OECD, 2014)
    Kapitola 3 obsahuje odporúčania OECD pre efektívnu migračnú politiku, ako aj porovnanie migračných politík rôznych štátov.
  • Economic and fiscal outlook (Office for Budget Responsibility, March 2016: str. 204-209)
    Úrad pre rozpočtovú zodpovednosť (OBR) vo svojej najnovšej správe Economic and fiscal outlook – March 2016, okrem iného, rozberá aj tému migrácie. Napriek tomu, že sa dištancuje od konkrétnych odporúčaní pre britskú vládu ohľadom migračnej politiky, a teda či je potrebná tvrdšia regulácia alebo nie, hodnotia čistú migráciu ako dôležitý faktor pri naplnení predpokladov pre rozpočtový prebytok do roku 2020, ktorý Osborne sľubuje. Základom pre analýzu je predpokladaný vývoj čistej migrácie podľa britského ONS-Office for National Statistics, ktorý predpovedá, že čistá migrácia klesne z minuloročných (september 2015) 329 tis. na 185 tis v roku 2021. Autori analyzujú, ako rôzne intenzity migrácie budú vplývať na rast populácie, zamestnanosť a fiškálne ciele na ich centrálnu prognózu pre roky 2015/2016 až 2020/2021: vysoká migrácia (pokles na 265 tis. v 2021), nízka migrácia (pokles na 105 tis.) a nulová migrácia (prirodzená zmena populácie).
    Pri vysokej migrácii je predpokladaný prebytok rozpočtu v roku 2019-20 o £4,5 miliardy vyšší a v roku 2020-21 až o £6 miliárd vyšší než pri základnom predpoklade. Pri nízkej migrácii by boli tieto čísla opačné, a teda prebytok by bol o £4,5 miliardy, resp. £6 miliárd nižší, než je základný predpoklad. Pri scenári s nulovou migráciou by sa dosiahol len tesný prebytok v 2019-20 a ostatné roky by ostal rozpočet v deficite. Cieľ britskej vlády (prebytok £10 miliárd do 2020) by bol teda naplnený, okrem základného predpokladu, len pri vysokej migrácii. Za preštudovanie stoja aj prognózy rastu/klesania zamestnanosti a rastu/zmenšovania sa celkovej populácie v závislosti od intenzity migrácie. Autori tak pripomínajú, že čistá migrácia je dôležitým faktorom pri predpoklade ekonomického rastu. Vychádzajúc z týchto prognóz môžeme povedať, že avizované zníženie migrácie pod 100 tis./rok do najbližších parlamentných volieb, vytvorí tlak na dosiahnutie rozpočtových cieľov a prostriedky na ich na ich naplnenie bude musieť vláda hľadať inde (napr. škrty vo výdavkoch, zvýšenie daní).
  • Fiscal effects of immigration to the UK (Dustmann & Frattini, 2014)
  • Vízová politika a jej vplyv na migračné toky do Slovenskej republiky (Národná štúdia pre Európsku migračnú sieť, 2011)
  • The Effect of immigration on public finances (Ian Preston, 2014)
    Úvodný článok do problematiky merania fiškálneho dopadu imigrácie. Komplexnosť problému stojí na fakte, že imigranti pochádzajú z rôznych kultúrnych, ekonomických a sociálnych zázemí, a tak závery jednoduchých účtovníckych výpočtov príjmov a výdavkov, sú otázne.
  • Study on Active Inclusion of Migrants (Institute for the Study of Labor (IZA) & The Economic and Social Research Institute (ESRI), 2014)
  • Taxpayer effects of immigration (James P. Smith, 2014)
  • The fiscal impact of immigration on the advanced economies Robert (Rowthorn, 2008 )
  • The Costs and Benefits of Large-scale Immigration (Robert Rowthorn, 2014)
  • Analysis of the Impacts of Migration (Migration Advisory Committee – UK, 2012)