Dátum: 25.05.2007
Ciele štátneho rozpočtu umožňujú neúčelné hospodárenie s verejnými financiami
25.5.2007
Štát si v rozpočte kladie množstvo cieľov, ktoré ho nezaväzujú k dosiahnutiu žiadneho konkrétneho úžitku pre spoločnosť. Vyplynulo to z prieskumu, ktorý uskutočnil inštitút INEKO v spolupráci so 135 odborníkmi z oblastí hospodárstva, kultúry, školstva, športu, vedy a zdravotníctva. Podľa analýzy INEKO 73 percent cieľov štátneho rozpočtu v menovaných oblastiach je zameraných na podporu jednotlivých procesov a inštitúcií, bez požiadaviek na výsledky. Znamená to, že štát viac sleduje, koľko vydá rozhodnutí, koľko napíše rozborov a analýz, koľko podporí projektov alebo organizácií, ale už menej, čo sa týmito rozhodnutiami a analýzami dosiahne, aký úžitok prinesú projekty a podporené organizácie pre spoločnosť.
Podľa riaditeľa INEKO Eugena Jurzycu: „Je to akoby predajca áut zobral peniaze od zákazníka bez toho, aby sa s ním dohodol, aké auto za ne zákazník dostane.“
Ciele štátneho rozpočtu v súčasnej podobe neumožňujú transparentnú kontrolu využitia prerozdelených prostriedkov, pretože značný počet z monitorovaných cieľov je:
Oblasť | Príklad cieľa štátneho rozpočtu | Vybraný komentár odborníkov |
---|---|---|
Kultúra |
|
Počet ešte nemusí znamenať kvalitu. Dal by som dôraz na skutočný dopad týchto stanovísk na skutočné zlepšenie stavu. Jozef Červeň, katolícky kňaz |
Oblasť | Príklad cieľa štátneho rozpočtu | Vybraný komentár odborníkov |
---|---|---|
Šport |
|
Rozvoj športových odvetví – čo to je? Ukazovateľom by malo byť, čo tá podpora priniesla. Alfonz Juck, atletický manažér; organizátor podujatí |
Oblasť | Príklad cieľa štátneho rozpočtu | Vybraný komentár odborníkov |
---|---|---|
Veda |
|
Vôbec nerozumiem pojmu “aplikačný výstup do rezortu školstva”. Neviem si ani predstaviť, čo by to mohlo byť. V tejto formulácii je to absolútne nezmyselný cieľ.
Richard Kollár, University of Michigan
Nerozumiem, o aké aplikačné výstupy sa má jednať.
Ivan Kraus, Univerzita Komenského
|
Oblasť | Príklad cieľa štátneho rozpočtu | Vybraný komentár odborníkov |
---|---|---|
Zdravotníctvo |
|
Ako sa to bude merať – nevidím šancu… Juraj Nemec, Univerzita Mateja Bela |
Zdroj príkladov: Návrh výdavkov rozpočtových kapitol na roky 2007 až 2009 realizovaných formou programového rozpočtovania, Vláda Slovenskej republiky, október 2006.
Ďalšie príklady možno nájsť v prílohe 1.
INEKO odporúča, aby sa pri formulácii cieľov štátneho rozpočtu zvýšil dôraz na výsledok, ktorý by bol overiteľný medzinárodnými štatistikami a porovnaniami. Príklady cieľov, ktoré odborníci odporúčajú zaradiť do štátneho rozpočtu, sú uvedené v prílohe 2.
Poznámky:
Programové rozpočtovanie (rozpočtovanie zamerané na výsledky) sa Slovensko snaží zaviesť už niekoľko rokov. Zámerom takéhoto rozpočtovania je definovať očakávané výsledky z prostriedkov vynakladaných v štátnom rozpočte, overiteľné merateľnými ukazovateľmi. Podľa správy OECD (Economic Survey of the Slovak Republic 2005) sa však tento zámer Slovensku zatiaľ nedarí dostatočne napĺňať.
Projekt HESO – Efektívny štátny rozpočet vznikol za účelom zintenzívniť diskusiu nielen o výške deficitu a výdavkov jednotlivých rozpočtových kapitol, ale aj o úžitku vynakladaných peňazí pre spoločnosť. V rámci tohto projektu odborníci hodnotili prínos 260 cieľov štátneho rozpočtu na rok 2007 z oblastí hospodárstva (garant – Podnikateľská aliancia Slovenska), kultúry, školstva, športu, vedy a zdravotníctva a 56 cieľov, ktoré zostavilo INEKO na základe názorov odborníkov.
Hodnotenia a komentáre odborníkov majú charakter osobného postoja a nemusia zodpovedať názorovej línii organizácie, v ktorej pôsobia. Kliknite si na zoznam hodnotiacich odborníkov.
Príloha 1: Vybrané príklady monitorovaných cieľov štátneho rozpočtu
Príloha 2: Ciele, ktoré odborníkom v štátnom rozpočte najviac chýbajú
Dušan Zachar, Miroslava Kemeňová
manažéri projektu
e-mail: heso[bodka]rozpocet[zavinac]ineko[bodka]sk