Návrh cieľov štátneho rozpočtu a ich merania pre oblasť školstva

Dátum: 20.12.2007

Inštitút INEKO v spolupráci s odborníkmi vypracoval návrh cieľov v programovej štruktúre rozpočtu pre oblasť školstva, vrátane spôsobu, akým by malo ministerstvo školstva merať ich plnenie, čo by poskytovalo lepší obraz celkového napredovania, resp. zaostávania slovenského školstva.

Zároveň uvádzame súčasný stav Slovenska v štatistikách potrebných na meranie plnení nižšie uvedených cieľov. Pri cieľoch, kde takúto štatistiku nemáme k dispozícii, budeme žiadať informácie buď od ministerstva školstva, resp. príslušných organizácií, alebo budeme stav v školstve analyzovať v spolupráci s odborníkmi. INEKO zverejní návrh cieľov a príslušné štatistiky aj pre oblasti hospodárstva, športu, zdravotníctva a vedy.

Školstvo

Cieľ: Zamerať vzdelávanie na základných a stredných školách na získavanie kompetencií (schopností užitočných pre život), aplikovateľnosť a aktuálnosť poznatkov.
Merateľné ukazovatele: Medzinárodné porovnanie Slovenska v projektoch PISA ; WEF: Global Competitiveness Record (subindex Quality of Education System); PIRLS ; TIMSS
Poradie v PISA 2006 – čítanie
vo svete v EÚ v regióne
34. z 56 21. z 25 4. z 4
Poradie v PISA 2006 – matematika
vo svete v EÚ v regióne
26. z 57 15. z 25 3. z 4
Poradie v GCR 2007-08 (subindex Kvalita vzdelávacieho systému)
vo svete v EÚ v regióne
63. z 131 22. z 27 3. z 4
Poradie v PIRLS 2006
vo svete v EÚ v regióne
21. z 45 11. z 21 2. z 3
Cieľ: Zvýšiť vzdelanostnú úroveň absolventov základných škôl zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Merateľný ukazovateľ: Medzinárodné porovnanie Slovenska v projekte PISA – ukazovateľ “Vplyv sociálne ekonomického zázemia na výkon žiaka v prírodných vedách”.
Poradie v PISA 2006 – vplyv sociálno-ekonomického zázemia na výkon žiakov
vo svete v EÚ v regióne
48. z 55 20. z 25 3. z 4
Cieľ: Posilniť využívanie moderných informačných a komunikačných technológií (IKT) na všetkých typoch škôl.
Merateľné ukazovatele:
A) Počet počítačov s pripojením na internet určených pre žiakov na žiaka.
B) Počet hodín do týždňa, kedy je žiakovi umožnený prístup k IKT, zistený v anonymnom prieskume.
C) Počet hodín do týždňa, kedy žiak pracuje s IKT v rámci vyučovania predmetov iných ako informatika.
D) Medzinárodné porovnanie Slovenska v rebríčku IEA SITES.
Informácie o výsledkoch IEA SITES 2006 budú známe v marci 2008.
Cieľ: Zvýšiť starostlivosť o nadané deti a mládež.
Merateľné ukazovatele:
A) Medzinárodné porovnanie Slovenska v projekte PISA v percente detí dosahujúcich najvyššiu úroveň (v čítaní 5, v matematike 6).
B) Úspechy detí a mládeže v medzinárodných súťažiach – v predmetových olympiádach (matematika, informatika, fyzika, biológia, chémia, debatné súťaže, súťaže mladých manažérov, atď.).
Poradie v PISA 2006 v percente detí s najlepším stupňom schopnosti čítania (5)
vo svete v EÚ v regióne
25. z 56 15. z 25 3. z 4
Poradie v PISA 2006 v percente detí s najlepším stupňom matematických schopností (6)
vo svete v EÚ v regióne
25. z 57 14. z 25 3. z 4
Cieľ: Zostaviť a zverejniť rebríčky škôl (odborov) podľa kvality (Monitor 9, maturita, rebríček pre vysoké školy na základe vedeckých výsledkov, uplatnenia absolventov, atď.)
Merateľný ukazovateľ:
Logická hodnota (áno/nie).
Rebríčky základných škôl z Monitora 9 a stredných škôl z maturít ministerstvo školstva nezverejňuje, rebríček pre vysoké školy vytvára zo súkromnej iniciatívy Akademickej rankingovej a ratingovej agentúry (ARRA).
Cieľ: Stanoviť rámcové minimum vzdelávacieho obsahu, spoločné pre všetky školy a zvýšiť zodpovednosť škôl a učiteľov za obsah a kvalitu vzdelávania tak, aby školy samostatne vytvárali minimálne 40% obsahu učiva.
Merateľné ukazovatele:
A) Logická hodnota (áno/nie).
B) Podiel žiakov základných a stredných škôl, ktorí študujú v nových školských programoch.
Zatiaľ nerealizované.
Cieľ: Zvýšiť podiel detí zo sociálne znevýhodneného prostredia navštevujúcich materskú školu (MŠ).
Merateľný ukazovateľ:
Podiel sociálne znevýhodnených detí, ktoré navštevujú MŠ, zo všetkých detí zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Cieľ: Pri financovaní vysokých škôl zohľadniť kvalitu školy (odboru) zistenú z rebríčka kvality na základe vedeckých výsledkov, uplatnenia absolventov, atď.
Merateľný ukazovateľ:
Podiel financií vysokých škôl získavaných na základe kritéria kvality.
Cieľ: Zaviesť a zverejniť meranie pridanej hodnoty učiteľov.
Merateľný ukazovateľ:
Logická hodnota (áno/nie)
Zatiaľ nerealizované.
Cieľ: Podporiť medzinárodnú mobilitu vo vysokom školstve s prihliadnutím na kvalitu škôl.
Merateľné ukazovatele:
A) Podiel študentov, ktorí absolvovali aspoň jeden semester štúdia na zahraničnej vysokej škole umiestnenej do 500. miesta v rebríčku Academic Ranking of World Universities (ARWU)
B) Podiel pedagógov, ktorí odprednášali aspoň 1 kurz na zahraničnej vysokej škole umiestnenej do 500. miesta v rebríčku ARWU.
C) Počet zahraničných pedagógov z vysokej školy umiestnenej do 500. miesta v rebríčku ARWU, ktorí odprednášali aspoň 1 kurz na slovenskej vysokej škole.
Cieľ: Zverejniť výšku celkového verejného príspevku pre každú základnú a strednú školu, vyčíslenú na žiaka.
Merateľný ukazovateľ:
Logická hodnota (áno/nie).

Vysvetllivky:

Medzinárodné porovnanie odporúčame vyhodnocovať cez:

  • poradie v celkovom (svetovom) poradí, v rámci EÚ a v regióne (SR, ČR, Poľsko, Maďarsko)
  • odchýlku v bodovom hodnotení od celkového priemeru a od priemeru prvých troch v celkovom poradí
  • odchýlku v bodovom hodnotení od priemeru EÚ a od priemeru prvých troch v EÚ
  • odchýlku v bodovom hodnotení od priemeru v regióne a od prvého v regióne

Pri medziročnom alebo medziprieskumovom porovnávaní (zobrazenom šípkami pri poradí Slovenska v rebríčkoch) sa zohľadňovali rebríčky krajín, ktoré sa zúčastnili oboch prieskumov.

(stránku priebežne aktualizujeme)