Podiel dlhodobo nezamestnaných je u nás druhý najvyšší v EÚ. Parlament napriek tomu ruší odvodovú odpočítateľnú položku, čím pri raste minimálnej mzdy zvýši náklady na zamestnanie ľudí s nízkym príjmom takmer o 16 %. INEKO navrhuje ísť presne opačným smerom.
Za posledných 25 rokov komunizmu sa nám život v priemere nepredlžoval, za prvých 25 rokov demokracie stúpol o 5,8 roka
Demokracia nám priniesla dlhší život, rýchlejší ekonomický rast, menej chudoby a viac blahobytu. Napriek tomu existuje na Slovensku podľa rôznych prieskumov 16-27 % ľudí, ktorí by demokraciu zamenili za autoritatívny režim a 27-29 %, ktorí by sa chceli vrátiť do čias spred roka 1989. V tomto blogu na pár číslach ukážeme, že by to nebola dobrá voľba.
Keď pôjdete úsekom D3 Žilina Strážov – Brodno, spomeňte si, že ste na najdrahšej diaľnici v strednej Európe. A to nielen pre tunel a dlhú estakádu. Štyri minúty, ktoré na nej ušetríte, neboli hlavným motívom, prečo ju stavali.
Nepovažujem za zodpovedné, keď vládni politici prezentujú diaľnice a rýchlostné cesty ako jediné riešenie, a to v blízkom horizonte, keď je ich vybudovanie nereálne. Vedie to k nezmyselným ekonomickým rozhodnutiam či už firiem, ktoré si postavia kapacity závislé od dopravného napojenia v miestach, kde im sľúbili cestu, ale aj jednotlivých domácností. Zoberme si len urbanizáciu v okolí Bratislavy. Určite by sa ľudia tak nenáhlili so sťahovaním do satelitov, keby dostali poctivú informáciu o tom, ako dlho budú čakať na dopravné riešenie. Tá nepoctivosť vlády má obrovské ekonomické, spoločenské a sociálne následky. Musí sa ľuďom začať hovoriť pravda. A považujem za zodpovedné nielen kritizovať, ale aj ponúkať riešenia. Niekde je to lepšie využitie koľajovej dopravy: lepšia ponuka vlakov by mohla do roka citeľne odľahčiť preťažené cesty v Bratislave a okolí, v Prešove i na Kysuciach. A čakanie na diaľnice by bolelo oveľa menej. Vo viacerých regiónoch by nadlho stačili zlepšenia existujúcich ciest prvej triedy alebo ich preložky. Rýchlocesty znejú síce lákavo, lenže na veľkorysé a drahé riešenia sa bude čakať oveľa dlhšie.