Dušan Zachar prednášal 17.5.2015 na seminári Moderné zdravotníctvo, ktorý zorganizovala Asociácia UNIVERSUM v spolupráci s Konrad Adenauer Stiftung. Jeho prednáška sa týkala nutnosti zvyšovať v zdravotníctve transparentnosť (verejného obstarávania, cien, dát o kvalite zdravotnej starostlivosti) a následnú verejnú kontrolu ako odpoveď na vysokú informačnú asymetriu, ktorá sťažuje hľadanie čo najefektívnejšieho využívania obmedzených verejných zdrojov. Neefektívnosť spôsobuje horšie zdravie a niekedy aj smrť ľudí.
Medzinárodný webinár INEKO o konsolidácii verejných financií v krajinách V4 a na Ukrajine
Zaujímavé, že pre Čechov je verejný dlh väčší problém než pre Slovákov a pritom ho majú už výrazne nižší. A možno práve vďaka tomu – ak považuje viac ľudí vysoký verejný dlh za problém, je vláda pod väčším tlakom ho znižovať. Tiež je zaujímavé, ako veľmi ľudí vo V4 trápi rast cien, pričom ceny vlani aj tento rok stagnujú alebo klesajú.
Tabuľka je z prezentácie Petra Goliaša k medzinárodnému webináru INEKO o konsolidácii verejných financií v krajinách V4 a na Ukrajine, ktorý sa uskutoční 22. mája 2015.
Prezident rokoval s mimovládkami o verejnom obstarávaní
Včera sme sa stretli s prezidentom SR Andrejom Kiskom, s ktorým sme hovorili o možnostiach riešení problémov vo verejnom obstarávaní. Na stretnutí rezonovali najmä tieto potreby/výzvy:
Bývalý hodnotiteľ diaľničných tendrov: Kto by si trúfol vyhodiť Váhostav?
Denník N, 21.4.2015
Takže 30 percent pod štátnou expertízou je reálna cena.
“Môj osobný predpoklad je, že reálna dosiahnuteľná trhová úroveň cien sa môže v priemere pohybovať na úrovni okolo 30 percent pod štátnou expertízou. No v čase krízy šli ceny stavebných materiálov dole, bol prebytok kapacít a dalo sa preto veriť tomu, že krátkodobo je možné stavať diaľnice aj za 50 percent pod expertízou. A život tomu aj postupne dáva za pravdu. Krátky úsek R2 pri Žiari nad Hronom vyhral Strabag s cenou na úrovni 47 % expertízy a už sa po ňom jazdí. Druhý z dvojice úsekov D1 pri Levoči stavia Eurovia s cenou takisto na úrovni 47 % expertízy, tento rok má byť hotový a zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by to nezvládla. Neviem o tom, že by tieto firmy či Skanska nechávali za sebou dlhy voči subdodávateľom. No Váhostav má veľké problémy aj na susednom úseku, hoci jeho cena je relatívne vyššia – 57 % expertízy. Problém neplatenia subdodávateľom na diaľniciach sa zjavne koncentruje v dvoch firmách, v Doprastave, kde ide o dôsledok strát v Poľsku, a vo Váhostave.”
TA3, 10.4.2015
Hlavné myšlienky: Pozitívom trojročného pôsobenia vlády v ekonomickej oblasti je stabilizácia verejných financií a lepší výber daní, negatívami je nevyužitý čas na zlepšovanie podnikateľského prostredia ako aj na reformy zdravotníctva a školstva. Nezamestnanosť začala vlani konečne citeľnejšie klesať a tento trend pokračuje aj v tomto roku, stále je však vysoká. Poklesu pravdepodobne pomáha neefektívne dotovanie pracovných miest, ale už aj systémové zmeny ako napríklad zníženie odvodov pre ľudí s nízkym príjmom či zavedenie súbehu sociálnych dávok a príjmu z práce. Ak sa tento predpoklad potvrdí aj v nasledujúcich mesiacoch, mala by vláda pokračovať v rozšírení týchto systémových zmien.