Programové rozpočtovanie vs. “rezortizmus”

Dátum: 12.10.2007

Viliam Páleník z Ekonomického ústavu Slovenskej akadémie vied na TA3 v Téme dňa z 11.11.2007 okrem iného povedal:

„…pri čítaní tohto rozpočtu mi chýba jedna vec. V predošlých rokoch stále z roka na rok sa konkrétnejšie spomínalo programové rozpočtovanie, aj sa postupne uvádzalo do života. Tento rozpočet programové rozpočtovanie spomína, ale iba okrajovo a doslova v predkladacej správe sa píše, že sa kladie čoraz väčší dôraz, alebo úloha v kvalite verejných financií, kde zohrávajú kľúčovú úlohu rozpočtové kapitoly. Čiže ako keby tá vláda opúšťala princíp programového rozpočtovania a prikláňala sa k rozpočtovým kapitolám, čo teda znamená rezorty, alebo ministerstvá. To je trochu škoda, že sa posilňuje rezortizmus a tieto cezrezortné programy mali sústrediť prostriedky na nejaké kľúčové rozvojové programy, ktoré mohli posúvať ekonomiku ďalej ako celok. Toto do určitej miery ako keby tam chýbalo, kladie sa na to menší dôraz.”

Vo vládou schválenom návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2008 až 2010 sa v predkladacej správe píše nasledovné:

„Pri posudzovaní návrhu rozpočtu zohráva významnú úlohu štruktúra výdavkov. Čoraz väčšiu úlohu v kvalite verejných financií zohrávajú jednotlivé kapitoly, ktorých kompetencie, ale súčasne aj zodpovednosť, v rozpočtovom procese postupne narastajú. Je v prvom rade zodpovednosťou kapitol, aby objem výdavkov, ktoré majú vo viacročnom rozpočte k dispozícii, v prvej fáze rozdelili a v druhej fáze aj použili čo najefektívnejším spôsobom tak, aby za peniaze daňových poplatníkov poskytovali verejnosti čo najlepšie služby. Dôležitosť tejto úlohy umocňuje fakt, že v rokoch 2008 až 2010 rastú výdavky štátneho rozpočtu rýchlejšie ako je prognózovaný rast inflácie.”

A o pár riadkov nižšie sa uvádza toto:

„Pri príprave predloženého návrhu rozpočtu sa aj naďalej významne využívalo programové rozpočtovanie, ktoré bude aj v nasledujúcich rokoch hlavným nástrojom na zefektívňovanie verejných výdavkov a tiež ich transparentnosti. Jednoznačná väzba poskytovaných zdrojov a dosahovaných výsledkov musí byť prítomná vždy pri využívaní verejných zdrojov tak, aby výdavky verejných financií smerovali do oblastí, kde prinesú spoločnosti najväčší prínos. Programové rozpočtovanie výrazne prispelo k transparentnosti štátneho rozpočtu a k informovanosti o tom, do ktorých oblastí smerujú jeho zdroje. V nasledujúcom období sa bude dôraz klásť na vyššiu kvalitu pri formulovaní cieľov a ich merateľných ukazovateľov. Prostriedkom by malo byť pravidelné monitorovanie a hodnotenie dosahovania cieľov a plnenia programov. Verejné financie sa musia čoraz viac zameriavať na dosahované výsledky. Nakoľko sa procesom fiškálnej decentralizácie zabezpečil pre územnú samosprávu rast objemu finančných prostriedkov a zároveň programovým vyhlásením vlády SR sa vytvára pre územnú samosprávu priestor pre ich zvýšené zapojenie do čerpania finančných prostriedkov z európskych fondov je zámerom uplatniť princípy programového rozpočtovania aj pre územnú samosprávu od 1.1. 2009.”

Zapísal DZ, 12.10.2007