Obec Novoť podporuje svojich študentov

Dátum: 15.07.2010

Charakteristika opatrenia:
Zastupiteľstvo obce Novoť rozhodlo, že podporí domácich vysokoškolákov. Tí si môžu z obecného rozpočtu jednorazovo prilepšiť dvoma tisíckami korún. Podmienkou je, aby mal študent žiadajúci o príspevok ukončený 1. stupeň vysokoškolského vzdelania alebo aby pokračoval v štúdiu. Príspevok môžu študenti použiť na študijné pomôcky, ale napríklad aj na nový odev. Obec chce týmto spôsobom aspoň symbolicky podporiť rast vzdelanostnej úrovne svojich obyvateľov. Prvé žiadosti už obec zaevidovala hneď po prijatí opatrenia.

Komentár:
Opatrenie vnímala hodnotiaca komisia nejednoznačne. Podľa jednej skupiny ide o sympatické gesto, podľa iných, ak neboli stanovené merateľné a hodnotiteľné kritéria, ako je napríklad prospech či príjmy rodiny, ide skôr o populizmus.
Podľa Eugena Jurzycu, riaditeľa Inštitútu INEKO pomoc bankovému sektoru v kríze sa ráta na desiatky, stovky miliárd. Pomoc bezdomovcom na stovky, tisíce korún. Pre študentov by mala byť zaujímavá podpora rádovo v desiatkach tisíc. Myslí si, že zdravý študent, ktorý ukončil prvý stupeň vysokoškolského vzdelania by nemal mať problém zarobiť jednorazovo 2000 SK. Takáto suma sa mu zdá vhodnejšia pre starších, chudobných alebo chorých. Ale možno, že takých obec nemá.
Pozitívne vníma opatrenie Daniel Klimovský, odborný asistent z Fakulty verejnej správy Univerzity P. J. Šafárika v Košiciach, podľa ktorého je dobré, že obec podporuje svojich obyvateľov pri vzdelávaní. Zlepšuje si tým nielen vlastný imidž, ale zároveň posilňuje mieru identifikácie jej obyvateľov s obcou samotnou. Prirodzene, na tomto mieste sa ponúka hneď niekoľko „vylepšení“. V prvom rade by obec mohla udeľovať namiesto jednorazového príspevku radšej pravidelné (aj keď iba symbolické) štipendium. Po druhé, obec by mohla vypisovať pre takýchto študentov honorované úlohy, ktoré by pripravili napríklad v rámci vlastných diplomových či bakalárskych prác (napr. študent odboru verejná správa by mohol vypracovať aktualizáciu programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce; študent práva by mohol pripraviť návrh potrebného VZN; študent ekonomického odboru by mohol pripraviť analýzu existujúceho daňového zaťaženia obyvateľov obce vrátane návrhov na zmeny v sadzbách miestnych daní; študent architektúry by mohol navrhnúť úpravy interiéru obecného úradu; študent medicíny by mohol preventívne navštevovať starších obyvateľov obce a merať im tlak a prípadne i odporúčať, aby navštívili svojho všeobecného lekára; študent pedagogického odboru by mohol zorganizovať pre školopovinné deti z obce poznávací výlet do okolia; študent odboru regionálneho rozvoja by mohol pre obec napísať rozvojový projekt zameraný na výstavbu voľnočasových zariadení a pod.). A po tretie, obec by sa mala snažiť o zníženie miery „brain-drainu“ aj ďalšími nástrojmi, napr. tým, že sa v spolupráci s podnikmi, školami či inými inštitúciami pôsobiacimi na jej území alebo v okolitých obciach, pokúsi pre vlastných vysokoškolsky vzdelaných obyvateľov vytvoriť vhodné pracovné príležitosti