Hlboké nad Váhom hospodári bez pravidiel

Dátum: 15.07.2010

Charakteristika opatrenia:
V obci Hlboké nad Váhom sa šafári s peniazmi daňových poplatníkov. Starosta obce napríklad minulý rok predal obecné auto a nakúpil nové, aj keď s tým poslanci zastupiteľstva nesúhlasili. Aj pri iných nákupoch sa bez súhlasu zastupiteľstva bežne prekračujú limity výdavkov stanovené obecným rozpočtom. Podľa zákona o majetku obcí musí mať každá obec schválené pravidlá hospodárenia. Tento poriadok by mal stanovovať, do akej výšky môže starosta nakladať s majetkom obce bez súhlasu zastupiteľstva. Takéto pravidlá v Hlbokom nad Váhom stále nie sú v platnosti, a to aj napriek tomu, že kontrolórka obce už pred mesiacmi vypracovala ich návrh. Konkrétny postih, ktorým by obec mohla byť za tento nezákonný stav sankcionovaná, však neexistuje.

Komentár:
Respondenti vnímali predmetné opatrenie výrazne negatívne, ako zlyhanie nielen miestnej samosprávy, ale aj štátu, ktorý nie je schopný sformulovať a následne vymáhať zákonnosť v oblasti samosprávnej politiky.
Podľa Silvie Ručinskej a Martina Vernarského z Fakulty verejnej správy Univerzity P. J. Šafárika v Košiciach, aj napriek tomu, že zo zákona o majetku obcí je možné vyvodiť, že každá obec by mala mať schválené zásady hospodárenia, je táto povinnosť nesankcionovateľná. Spočíva to v tom, že obec nie je štátu zodpovedná za hospodárenie so svojim majetkom, preto je vecou obce, či si takéto zásady schváli alebo nie. Prax potvrdzuje, že viacero obcí nevyužíva možnosť schválenia zásad. Obecné zastupiteľstvo nemožno donútiť, aby prijalo kontrolórkou navrhnuté zásady. Zároveň ale treba upozorniť na názor Ústavného súdu SR, ktorý v podobnom prípade vedenom pod spisovou značkou III. US 389/08 vychádzal zo záveru, že všetky úkony, ktoré predstavujú nakladanie s majetkom musia podliehať schváleniu v obecnom alebo mestskom zastupiteľstve v prípade, ak obec alebo mesto nemajú schválené zásady hospodárenia. Na základe toho je posudzovanie tohto prípadu obce Hlboké nad Váhom obdobné, a teda by malo platiť, že každé nakladanie s majetkom obce by malo byť vopred zastupiteľstvom schválené. V súlade s týmto, ako aj na základe informácie, že poslanci obecného zastupiteľstva nesúhlasili s predajom majetku obce, ktorý realizoval starosta obce je jednoznačne možné vyjadriť, že sa jedná o absolútne neplatný právny úkon podľa § 39 Občianskeho zákonníka.