Detva skupuje od majiteľov domy na predaj

Dátum: 15.07.2010

Charakteristika opatrenia:
Mestský úrad v Detve vyzval majiteľov starších neobývaných domov, ktorí ich chcú predať, aby ich najprv ponúkli mestu. Ide o stavby, ktoré sa nachádzajú prevažne v historickej časti mesta. Dôvodom tohto postupu radnice je obava, že domy predávajú ich majitelia za pomerne nízke ceny a môže sa stať, že ich kúpia problémoví a neprispôsobiví ľudia. Tomu chce mesto zabrániť. Tie domy, ktoré sú v dezolátnom stave a neobývateľné, plánuje po odkúpení zbúrať, čím by vznikol stavebný pozemok na postavenie nového domu. Výhodu vidí aj v tom, že budúci vlastník pozemku by mal k dispozícii všetky inžinierske siete. Mesto tvrdí, že je schopné vytvoriť dostatočné finančné zdroje na odkúpenie starých neobývaných domov, ktorých je starej časti Detve približne tridsať.

Komentár:
Opatrenie vzbudilo medzi členmi hodnotiacej komisie značný ohlas, jeho vnímanie bolo však rozporuplné.
Súhlasný postoj zaujal napríklad Antonín Eliáš, podľa ktorého, ak má mesto dostatočné zdroje, je popísaný postup dokonca žiaduci. Podľa jeho názoru vzniká pri takomto postupe možnosť, aby mesto ovplyvnilo urbanistický charakter zástavby, čo je zvlášť v centre a v historickej časti mesta nevyhnutné. Nazdáva sa, že pri vhodnom postupe a pri nájdení vhodného investora to môže byť pre mesto dokonca aj ekonomicky výhodné.
S postupom mesta súhlasil aj Jozef Čavojec, avšak s tým, že jeho prípadný prínos je podľa neho prinajmenšom diskutabilný, pretože domy môžu ich majitelia predať tomu, kto im za ne ponúkne najvyššiu cenu. Oceňuje však istú predvídavosť predstaviteľov mesta, úsilie predísť problému s neprispôsobivými ľuďmi, pretože ten by mohol neskôr prerásť v oveľa väčší problém.
Odlišný názor vyjadril Dušan Sloboda, podľa ktorého nie je dôvod, aby samospráva vstupovala do vzťahov medzi predávajúcimi a kupujúcimi na trhu. Myslí si, že nie je úlohou samosprávy vlastniť nehnuteľnosti a majetok, ktorý nie je nevyhnutný pre zabezpečovanie jej základných funkcií. Ak si samospráva môže dovoliť robiť nie nevyhnutné „nákupy“ zo svojho rozpočtu, poukazuje to na to, že má akýsi „vankúš“ na strane príjmov. Zodpovednejšie správanie samosprávy voči svojim občanom by bolo nemíňať takýmto spôsobom verejné zdroje, ale radšej nechať peniaze ľuďom a znížiť miestne dane.
Aj podľa ekonóma Martina Šustra z Národnej banky Slovenska by mesto malo atraktivitu nehnuteľností v centre zabezpečiť inak, ako tým, že umelo zvýši dopyt (že skúpi časť nehnuteľností). Ak je podľa jeho názoru obava, že majitelia predávajú svoje domy príliš lacno kvôli zlej informovanosti alebo vzdelaniu, mesto by sa primárne malo zamerať na informovanie svojich občanov. Ak je problém na strane dopytu (nezáujem o kúpu domov či pozemkov, a tým pádom ich nízka cena), mesto by malo vytvoriť podmienky na stimulovanie dopytu – pripraviť dobrý územný plán, zrýchliť všetky časti stavebného konania, na ktoré má mesto dosah a pod. Okrem toho by mesto mohlo prispieť tiež budovaním priaznivého podnikateľského prostredia (vrátane podpory rozvoja turistiky) – keď do mesta pritiahne firmy a následne ich zamestnancov, keď vzrastie kúpyschopnosť obyvateľov, určite stúpnu aj ceny nehnuteľností v centre mesta. Vie si však predstaviť aj dobré dôvody na to, aby mesto skúpilo (niektoré) domy a pozemky, ale nie ten, že sa im zdá, že ich niektorí majitelia predávajú príliš lacno. Medzi dobré dôvody môže patriť napr. posilnenie ochrany historických pamiatok v centre alebo potreba realizovať veľký projekt obnovy mesta (čo by mohlo rozdrobenie vlastníctva medzi veľa majiteľov komplikovať).