Aktuality

Začali sme monitorovať vplyv PPP projektov na verejný dlh

Keďže sa už aj nový minister dopravy snaží “oddémonizovať” PPP projekty a spustiť ich vo veľkom (pozrite tu), rozhodli sme sa monitorovať ich vplyv na verejný dlh. Budúce splátky sme diskontovali sadzbou 2%. Ako vidieť z grafu aj tabuľky, kým oficiálny verejný dlh SR dosiahne za rok 2016 podľa MF SR 52,9 % HDP, po započítaní PPP projektov je to až 57,7 % HDP. Prečo najmä diaľničné PPP obchádzajú dlhové pravidlá a prečo treba monitorovať ich vplyv na verejný dlh sme sa snažili vysvetliť tu.

Mimochodom, toto je hlavný argument, ktorým minister Brecely obhajuje zámer spustiť vo veľkom výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest cez PPP: “Realita je, že potrebujeme stavať oveľa viac, ako si dnes môžeme dovoliť.” Inými slovami, keďže oficiálne sa už zadlžiť nemôžeme, urobme to skryto, hoci to aj bude drahšie, veď v budúcnosti si to hádam budeme môcť dovoliť splácať.

Dátum: 24.05.16Začali sme monitorovať vplyv PPP projektov na verejný dlh

Prečo sú niektoré národy úspešné a iné zlyhávajú

Recenzia knihy Why Nations Fail od amerických ekonómov Daron Acemoglu a James Robinson
Až na úzku vrstvu privilegovaných žilo ľudstvo prakticky celý čas v chudobe. Zlom nastal len nedávno, v 18-tom storočí počas priemyselnej revolúcie v Anglicku. Vtedy začala prudko rásť ekonomika aj životná úroveň širokých vrstiev spoločnosti. Rozmach sa neskôr preniesol aj do ďalších štátov Európy, Severnej Ameriky, Austrálie a pár krajín Ázie. Zvyšok sveta ale v chudobe zotrval alebo zaznamenal oveľa menší rast. Čím to je, že sa niektoré národy tak vyšvihli, kým iné stále zaostávajú?

Dátum: 13.05.16Prečo sú niektoré národy úspešné a iné zlyhávajú

Potrebuje vôbec Bratislava obchvat? Momentálne má aj väčšie problémy

Pre HNtelevíziu hovoril o projekte obchvatu Bratislavy analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík.

Dátum: 9.05.16Potrebuje vôbec Bratislava obchvat? Momentálne má aj väčšie problémy

Čo by malo ministerstvo dopravy zohľadniť pri rozhodovaní o projekte PPP D4/R7

Analytik INEKO Ján Kovalčík bol prizvaný na jedno zasadnutie expertného tímu na posúdenie projektu D4/R7 dňa 15. apríla 2016. Prečítajte si pripomienky, ktoré vzniesol a na vyžiadanie zástupcu ministerstva písomne zaslal ministerstvu. S tým, že budú poskytnuté ministrovi ako jeden z podkladov a INEKO môže svoje pripomienky následne zverejniť. Nejde o komplexné zhodnotenie projektu (pozitív i negatív), ale skôr upozornenie na ministerstvom prehliadané dôležité skutočnosti, ktoré by mali byť riadne zvážené (a overené) pred finálnym rozhodnutím o podpísaní či nepodpísaní koncesnej zmluvy.

Dátum: 3.05.16Čo by malo ministerstvo dopravy zohľadniť pri rozhodovaní o projekte PPP D4/R7

Ako ďalej nová univerzitná nemocnica v Bratislave?

Pre dobré rozhodnutie o pokračovaní či zrušení PPP tendra je kľúčové prehodnotiť lokalitu, zreálniť podmienky financovania a dosiahnuteľné prevádzkové úspory

Na nového ministra zdravotníctva čaká viacero neľahkých úloh. Jednou z nich je rozhodnúť o osude PPP projektu univerzitnej nemocnice v Bratislave.

Momentálne sa projekt nachádza v stave klinickej smrti. Na poradcov sa minuli vyše 2 milióny eur a tender ani zďaleka nie je dotiahnutý. Štúdiu uskutočniteľnosti, ktorou ministerstvo zdravotníctva obhajovalo výhodnosť PPP projektu, spochybnila nielen štúdia INEKO ale aj analýza Inštitútu finančnej politiky Ministerstva financií SR.

Dátum: 29.04.16Ako ďalej nová univerzitná nemocnica v Bratislave?

← Staršie články Novšie články →

Podporovatelia

  • Asociácia strojárskeho a elektrotechnického priemyslu
  • Coop Jednota
  • Dôvera, zdravotná poisťovňa
  • GENAS Asociácia pre generické a biosimilárne lieky
  • IT Asociácia Slovenska
  • Msquare s.r.o.
  • Posam spol. s r.o.
  • Republiková únia zamestnávateľov
  • Union zdravotná poisťovňa