Pozrite si nové rebríčky zadlženosti a finančného zdravia vyšších územných celkov. Dozviete sa napríklad, že najvyšší dlh (40 % bežných príjmov) má trenčiansky kraj a celkovo najhoršie finančné zdravie má košický kraj.
Analytici Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) ešte minulý rok v rámci svojho výskumu o stave a vývoji demokracie na Slovensku navštívili stredné a vysoké školy, aby zistili, aký majú postoj k demokracii. Keď ukončili výskum, jedným z hlavným odporúčaní niekoľkých desiatok expertov na otázku, ako riešiť nástup extrémizmu na Slovensku, bolo naučiť deti na školách lepšie kriticky myslieť. INEKO preto aj tento rok pokračuje vo svojej tour na školách.
Minister dopravy sa pochválil, že za rok v kresle naštartoval stavbu takmer 100 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Analytik INEKO Ján Kovalčík v relácii Naživo s Braňom Závodským v Rádiu Expres vysvetľoval, že realita je iná. Súťažiť sa začalo iba 8 kilometrov a stavať 28 kilometrov. Navyše kľúčové stavby diaľnic – najmä D1 pri Žiline a Ružomberku i D4 a R7 v Bratislave – naberajú čoraz väčšie meškanie. Aj pre zlé riadenie ministerstva a Národnej diaľničnej spoločnosti.
Minister sa pochválil, že za rok naštartoval výstavbu takmer 100 km diaľnic a rýchlociest. Reálne sa začalo stavať iba 28 km pri Košiciach, Prešove a Čadci. Iné veľké stavby meškajú, riešenia pálčivých problémov nevidno
22.9.2017 Oprava a ospravedlnenie:
Autori analýzy sa ospravedlňujú, že pôvodne nesprávne citovali analytikov Útvaru hodnoty za peniaze a Inštitútu vzdelávacej politiky. Uvedený údaj, že znížením podielu študentov pokračujúcich na 2. a 3. stupni VŠ štúdia možno ušetriť ročne až 230 miliónov eur, sme dodatočne opravili na správnu hodnotu 48 miliónov eur. Okrem opravy samotnej hodnoty sme upravili aj súvisiace tvrdenia.
INEKO zverejnilo analýzu, ktorá porovnáva rozdiely v štruktúre, financovaní a výsledkoch terciárneho vzdelávania medzi SR a krajinami OECD. Analýza tiež skúma dostupné informácie o uplatnení absolventov vysokých škôl na trhu práce. Okrem iného sa v nej dočítate, že na Slovensku máme v porovnaní s priemerom OECD priveľa magistrov a inžinierov, postačilo by viac absolventov s bakalárskym titulom. S tým súvisí, že v porovnaní s ostatnými krajinami študujeme v priemere o jeden rok dlhšie. Okrem toho dávame podstatne menej peňazí na platy učiteľov a takmer vôbec neodmeňujeme školy, ak sa ich absolventi dokážu lepšie uplatniť na trhu práce. Dôsledkom je nižšia efektívnosť a zaostávanie v kvalite vysokoškolského vzdelávania. Dokument obsahuje aj orientačné odporúčania na zmenu štruktúry a spôsobu financovania vysokých škôl.