Dátum: 02.11.2011
Firmy sa sťažujú, že bariérou spolupráce je najmä neochota škôl inovovať zastarané osnovy
INEKO v júni až septembri 2011 v spolupráci Podnikateľskou alianciou Slovenska, Americkou obchodnou komorou a Slovensko-rakúskou obchodnou komorou realizovalo prieskum medzi firmami pôsobiacimi na Slovensku. Pýtali sme sa na ich pohľad na prepojenie trhu práce a školstva. Do prieskumu sa zapojilo 87 firiem, ktoré spolu zamestnávajú vyše 37-tisíc zamestnancov, medzi nimi napríklad T-Systems Slovakia, s.r.o., VÚB, a.s., PSA Peugeot Citroën Slovakia, U. S. Steel Košice, s.r.o. či SAMSUNG Electronics Slovakia, s.r.o.
Vzhľadom na počet firiem, ktoré odpovedali na otázky, výsledky prieskumu nie sú plne reprezentatívne, podľa nášho názoru však ponúkajú relevantné názory a skúsenosti spolupráce firiem a škôl.
Potvrdzujú napríklad, že firmy na Slovensku sú prevažne nespokojné s kvalitou i dostupnosťou absolventov. Vo vyše 56% prípadov uviedli, že dostupnosť absolventov s požadovanou kvalifikáciou je nízka alebo relevantné študijné programy vôbec neexistujú. Kvalitu absolventov považovali za skôr nedostatočnú alebo úplne nedostatočnú vo vyše 58% prípadov.
Spolupráca firiem so školami
Dobrou správou je, že takmer tretina účastníkov prieskumu ovplyvňuje alebo sa v minulosti pokúšala ovplyvniť vzdelávanie tak, aby viac vyhovovalo ich potrebám. Z tých, ktorí sa o spoluprácu pokúšali, bolo viac ako 80% úspešných.
Najčastejšou formou spolupráce sú študentské praxe, iba o málo zriedkavejšie sú snahy firiem pôsobiť na vzdelávanie priamo na školách. Firmy na školách prednášajú, ale aj pôsobia na vytvorenie konkrétnych predmetov alebo dokonca študijných programov, školám poskytujú odbornú, personálnu aj materiálnu podporu.
Príkladmi sú PSL, a.s. z Považskej Bystrice (920 zamestnancov), ktorá v spolupráci so SOŠ Strojníckou v Považskej Bystrici vytvorila nový študijný odbor alebo T-Systems Slovakia, s.r.o. (2 000 zamestnancov), ktorá podľa vlastných slov intenzívne spolupracuje s Fakultou elektrotechniky a informatiky Technickej univerzity v Košiciach. Do výučby boli zaradené predmety na podnet spoločnosti, jej zamestnanci na fakulte vyučujú. Firma v prieskume veľmi pozitívne hodnotila absolventov fakulty.
Spolupráca so školami však nie je výsadou len veľkých firiem ako PSL alebo T-Systems. Takmer polovica firiem, ktoré sa snažia vplývať na zmenu vzdelávania, patria počtom zamestnancov medzi stredné. Napríklad GiTy – Slovensko, a.s. s 31 zamestnancami prednáša na partnerských školách, ponúka študentom stáže aj vedenie záverečných prác.
Bariéry spolupráce
Firmy zapájajúce sa do vzdelávacieho procesu však zďaleka nie sú štandardom. Viac ako dve tretiny respondentov sa, napriek nespokojnosti s kvalitou a dostupnosťou absolventov, vzdelávanie ovplyvniť nikdy nepokúšali. Z tých, ktorí prejavili záujem, bolo 20% neúspešných. Firmy pomenúvajú prekážky, ktoré im bránia zapojiť sa do vzdelávacieho procesu. Hovoria, že bariérou je neochota škôl inovovať zastarané osnovy a nedostatok motivácie vzdelávať absolventov uplatniteľných na trhu práce. Tu sú vybrané citáty predstaviteľov firiem (ak nie je uvedený názov, firma si neželala byť menovaná):
Ktoré slovenské školy sú podľa zamestnávateľov kvalitné?
Firiem sme sa tiež pýtali, s absolventmi ktorých stredných a vysokých škôl majú najlepšie skúsenosti. Výsledkom je prehľad škôl (resp. fakúlt), s ktorými firmy majú dobré skúsenosti v súvislosti s kvalifikáciami, ktoré momentálne hľadajú. Prieskum ukazuje, že firmy vnímajú rozdielnu kvalitu jednotlivých stredných a vysokých škôl.
Medzi vysokými školami boli najlepšie hodnotené Ekonomická univerzita v Bratislave (EU BA), Slovenská technická univerzita v Bratislave (STU BA), Technická univerzita v Košiciach (TU KE) či Univerzita Komenského (UK).
Ako uľahčiť spoluprácu firiem a škôl
Vychádzajúc z výsledkov nášho prieskumu sa pre zlepšenie prepojenosti trhu práce a školstva ponúkajú nasledujúce riešenia:
Viac si môžete prečítať v analýze výsledkov prieskumu „Chýbajú firmám na Slovensku kvalitní absolventi stredných a vysokých škôl?“ vypracovanej v rámci projektu inštitútu INEKO Monitoring reformy školstva.
Zuzana Dančíková, spolupracovníčka inštitútu INEKO