Lepšie je menej sľubovať a viac pracovať

Dátum: 03.08.2006

Ekonómia hovorí, že stratený dolár má pre spotrebiteľa väčšiu absolútnu hodnotu ako dolár získaný. Keď teda človeku zoberieme dolár a potom mu ho vrátime, je menej spokojný, ako bol na začiatku. Niektoré štúdie dokonca hovoria, že na to, aby sa človek vrátil na pôvodnú úroveň spokojnosti, musíme mu po odňatí jedného dolára vrátiť dva.
Podľa tohto pravidla sa správajú aj špičkové firmy. Ako píše Jim Collins v knihe Good to great, najúspešnejšie firmy v USA často zverejňujú pre finančné trhy podhodnotené plány a pravidelne ich prekvapujú lepšími, ako očakávanými výsledkami. Krátkodobo tak síce strácajú, dlhodobo si však získavajú dôveru investorov, čím rastie ich hodnota.
Myslíme si, že tento faktor je dôležitý aj v politike. Voliči si viac pamätajú nesplnené sľuby, keďže ich vnímajú ako stratu. Ak chcú preto politici budovať dlhodobo dobré vzťahy so svojimi voličmi, je pre nich rozumné dávať konzervatívne sľuby, to znamená hovoriť, že skutočnosť bude horšia, než sami predpokladajú.

(Zapísal: PG, 03.08.2006)

Komentáre [1]:

your_ip_is_blacklisted_by sbl.spamhaus.org