Do akej miery je akceptovateľné, aby určitá relatívne úzka, ale vplyvná záujmová skupina, ktorá však nemá mandát od voličov, v podstate na viac ako desaťročie držala v šachu veľkú časť obsahu zdravotnej politiky štátu, a ak sa tá náhodou chce odchýliť od ich požiadaviek (najmä tých mzdových, ale spolu s nimi aj ďalších), potom hrozí všetkým hromadnými výpoveďami a následným kolapsom zdravotníctva?
V kontexte bojovného nesúhlasu lekárskych odborárov, a teda narastajúcich politických nákladov, a v spojitosti s populistickou, antireformnou DNA tejto vládnej garnitúry a falošnými ideologickými zábranami mnohých politikov a poslancov parlamentu, nepredpokladáme, že k transformácii štátnych nemocníc na akciové spoločnosti v tomto volebnom období príde.
Na najbližšie dva mesiace zostane teda otvorená otázka vyjednávania o mzdách nemocničných lekárov, a či čierny Peter konsolidácie v zdravotníctve nezostane len v rukách neštátneho ambulantného sektora a následne pacientov, ktorým sa následne nekontrolovateľne zvýšia poplatky pri návšteve ambulancie.
Samosprávy minulý rok v priemere mierne zlepšili svoje hospodárenie – narástli im prebytky na bežných účtoch a v percentuálnom vyjadrení dokázali znížiť svoje zadlženie. Aj vďaka tomu zastavili prepad svojho finančného zdravia, ktoré po rekordne dobrom roku 2019 postupne počas pandémie spadlo až na úroveň roku 2015, kde sa teraz zastabilizovalo. Pozrite si nové rebríčky hospodárenia obcí, miest, mestských častí a žúp na portáli hospodarenieobci.sk
Transformácia veľkých štátnych nemocníc na akciové spoločnosti by v sebe niesla potenciál systémovej zmeny. Tá by mohla priniesť väčší poriadok, transparentnosť a zodpovednosť pri riadení a hospodárení týchto nemocníc. Avšak sama osebe by len zmena právnej formy nepomohla. Musí ísť ruka v ruke so zavádzaním ďalších tzv. tvrdých rozpočtových obmedzení. Ak totiž príde k vytváraniu strát a dlhov, musia prísť na rad konzekvencie odstupňované od ministra zdravotníctva, manažmentu nemocnice cez primárov až po radových zamestnancov. Na úrovni nemocnice je nutné zaviesť povinnosť ozdravného plánu až po nútenú správu. Treba vymyslieť robustný systém „dlhovej brzdy“ pre nemocnice.
Presne takto sa to nerobí. Paradoxne, po dnešnom rozhodnutí vlády, že Národná univerzitná nemocnica Bratislava (NUNB) má vyrásť v Ružinove a na Rázsochách sa vraj postaví nový Národný ústav detských chorôb (NÚDCH), vzniklo viac otázok ako odpovedí. Očakávali sme, že sa ešte pred vládnym rozhodnutím bude viesť odborná diskusia aj o výbere lokality, ktorá by bola podporená aj nezaujatými analýzami komplexne porovnávajúcimi výhody a nevýhody tej-ktorej lokality. To neprišlo ani v dnes schválenom vládnom materiáli, ktorý je po obsahovej stránke, diplomaticky povedané, veľmi “diétny”, teda absolútne nedostatočný. Široká verejnosť nemá prístup k žiadnym fundovaným porovnaniam, a tak si na základe dostupných informácií nedokáže urobiť kvalifikovaný názor.
Ostro odsudzujeme násilný útok na predsedu Vlády Slovenskej republiky a želáme Robertovi Ficovi, aby sa dostal z ohrozenia života a následne sa úspešne zotavil.
Prosíme všetkých, vrátane politikov, aby teraz nerozdúchavali vášne, vážili slová, boli zdržanliví, upokojovali spoločnosť a nehľadali vinníkov tam, kde nie sú.