Dušan Zachar, INEKO: Minister Lengvarský priniesol po svojom nástupe oproti svojmu predchodcovi určite väčší pokoj, o trochu väčšiu predvídateľnosť a lepšie manažovanie pandemickej krízy. Za jeho ministrovania sa prijala relatívne pozitívne vnímaná reforma liekovej politiky a zavŕšil prijatie legislatívnych krokov v prípade optimalizácie siete nemocníc. Na druhej strane som doteraz nezistil, či mal vôbec nejaký názor na dlhodobé smerovanie zdravotnej politiky Slovenska. Mal som pocit, že komunikačne sľúbil takmer všetko takmer každému a s takmer všetkým a s všetkými súhlasil a deklaroval, že sa všetky problémy riešia a všetko sa stíha. Ukazuje sa, že problémy zostávajú, viac vecí sa napriek deklaráciám neplní, pričom sa riziko nestihnutia splnenia viacerých míľnikov zo zdravotníckeho Plánu obnovy výrazne zvýšilo, vrátane ohrozenia čerpania státisícov miliónov eur. Tu minister Lengvarský určite politicky a manažérsky zlyhal, hoci určitou poľahčujúcou okolnosťou by mohlo byť, že zdravotnícke míľniky Plánu obnovy boli už na začiatku nastavené príliš ambiciózne, v slovenských podmienkach a pri našich skúsenostiach ba až nerealisticky. Ale o tom V. Lengvarský vedel, keď preberal ministerskú zodpovednosť.
Inštitút INEKO vyjadruje znepokojenie nad včerajším rozhodnutím ministra školstva Jána Horeckého, ktorým na poslednú chvíľu zrušil celoslovenské testovanie žiakov 5. ročníka základných škôl (Testovanie 5) v školskom roku 2022/2023. Rodičia, ale aj štát tak prídu o časť drahocenných informácií.
Po dvojročnej odmlke sa opäť realizovali celoplošné merania – pozrite si školské rebríčky po zahrnutí týchto údajov.
Sme radi, že sa ministerstvo školstva po dvojročnej prestávke vrátilo k realizovaniu Testovania 9 a písomnej časti maturít a po ročnej pauze aj k testovaniu piatakov (Testovanie 5). Celoplošné merania sú totižto dôležité nielen pre zabezpečenie spätnej väzby pre školy, zriaďovateľov a rodičov, ale sú tiež jedným z predpokladov pre odstraňovanie informačnej nerovnosti a následný rast kvality vzdelávania. Navyše, ich pravidelná realizácia je kľúčová aj pre meranie tzv. pridanej hodnoty vo vzdelávaní na stredných školách a otvára cestu aj pre prípadné budúce meranie pridanej hodnoty na druhom stupni základných škôl.
Zverejnili sme výsledky 8. ročníka hodnotenia nemocníc podľa vybraných ukazovateľov kvality poskytovanej zdravotnej starostlivosti, operačných skúseností lekárov, náročnosti diagnóz, spokojnosti pacientov, hospodárenia a transparentnosti za obdobie uplynulých 4 rokov.
Je obrovskou škodou, že pri rokovaniach nezaznievala (alebo ak, tak veľmi slabo) aj potreba oveľa viac a presnejšie sledovať, či za zvýšené peniaze získa spoločnosť (najmä pacienti) aj vyššiu hodnotu. Treba preto oveľa intenzívnejšie merať, zverejňovať a vyhodnocovať produkciu, dostupnosť, kvalitu a efektívnosť poskytovanej zdravotnej starostlivosti. Aby sme v budúcnosti vedeli lepšie posúdiť, aký vplyv malo zvýšenie platov cez platový automat na zdravotné výsledky. Zavedenie platového automatu ako výsledok protestných hromadných výpovedí z roku 2011 totižto síce trochu zastabilizoval situáciu s lekármi v nemocniciach, ale pri porovnaní výsledkov nám okolité krajiny aj tak utiekli.