Analýza: Ako intenzívne médiá informovali o desiatich vybraných kauzách

Dátum: 29.05.2015

ineko.blog.sme.sk, 20.5.2015
Kauzám sa najviac venujú v denníku SME

Kauzám sa najviac venujú v denníku SME

Denník SME a jeho webový portál sme.sk spomedzi všetkých médií najviac informovali o desiatich vybraných kauzách a navyše 7 z 10 káuz aj otvorili. Ide o kauzy z nedávneho obdobia, ktoré sa týkajú vysoko postavených politikov alebo predstaviteľov verejných inštitúcií, alebo pri ktorých existuje podozrenie z plytvania verejnými zdrojmi. Analýza vzhľadom na krátku existenciu nezachytáva pôsobenie Denníka N.


Poznámka: Infografiku priebežne spresňujeme a aktualizujeme. Dátum poslednej aktualizácie: 29.5.2015

Z pohľadu prínosu médií pre spoločnosť je dôležitým znakom, ako často otvárajú významné kauzy a ako intenzívne informujú o ich vývoji. S cieľom priniesť verejnosti aspoň čiastočný prehľad o týchto skutočnostiach, sme sa rozhodli preskúmať, ako rýchlo a ako často médiá informovali o desiatich vybraných kauzách z nedávneho obdobia. Ide najmä o kauzy, ktoré sa týkajú vysoko postavených politikov alebo predstaviteľov verejných inštitúcií, alebo pri ktorých existuje podozrenie z plytvania verejnými zdrojmi. Analýza vzhľadom na krátku existenciu nezachytáva pôsobenie Denníka N.

Hlavné zistenia:

  • Denník SME a jeho webový portál sme.sk mali najvyšší počet výstupov k sledovaným kauzám a navyše 7 z 10 káuz aj otvorili. Z celkového počtu 1241 zaznamenaných mediálnych výstupov malo sme.sk 121 (9,8%) a denník SME 116 (9,3%), čo dokopy tvorí pre SME 19,1% z celkového počtu výstupov. Po SME nasledovali Hospodárske noviny a hnonline.sk s dokopy 107 výstupmi (8,6%) a na treťom mieste RTVS (rozhlas aj televízia) so 103 výstupmi (8,3%).
  • Popri SME otvoril samostatne kauzu už len týždenník Plus 7 dní – išlo o kauzu „pokuta pre Foraia“, v ktorej ako prvý upozornil na kauzu nepriznaného úveru na luxusný byt riaditeľa Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Kauzu predraženého nákupu CT-čka v piešťanskej nemocnici otvorila spolu so SME aj televízia Markíza. Kauzy MH Development a KOMED otvorilo viacero médií v rovnakom čase.
  • RTVS vedie v informovanosti spomedzi televízií, jej komerčné kolegyne zareagovali na kauzy vždy (s výnimkou Markízy v kauze CT-čko) až keď došlo na významnú udalosť ako odvolávanie ministra a podobne.
  • Medzi týždenníkmi najviac informoval o kauzách Plus 7 dní tesne nasledovaný Trendom.
  • Komerčné rádiá Expres a Fun venujú spravodajstvu a publicistike menšiu časť vysielacieho času ako verejnoprávne Rádio Slovensko, čo sa prirodzene premietlo na menšom počte výstupov. Do Fun rádia sa väčšina káuz vôbec nedostala.
  • O kauze Pandury niektoré médiá (Plus 1 deň, Pravda, Hospodárske noviny) informovali v októbri 2012, keď bol zatknutý hlavný podozrivý, ako o českej korupčnej kauze a opomenuli fakt, že je v nej zapletený slovenský podnikateľ Miroslav Výboh, blízky premiérovi, aj keď to bolo od začiatku známe. Slovenských aktérov spomenuli iba SME a Rádio Slovensko. Až v roku 2013 priniesol Trend obsiahly článok, v ktorom opisoval blízky vzťah podnikateľa s premiérom.
  • Neefektívnu reklamu na sladkovodné ryby odignorovali všetky televízie aj rádiá, týždenníky, z denníkov Pravda, a aj väčšina webových portálov. O kauze písali len SME, Hospodárske noviny a Plus 1 deň v tlači aj na webe. A to aj napriek tomu, že koncom roka 2014 už bolo jasné, že reklama bola neefektívne zadaná médiám s nízkou sledovanosťou a počúvanosťou a úplne sa minula účinku.
  • Kauzu Star EU otvorilo sme.sk, počet výstupov v ďalších médiách výrazne stúpol až na piaty deň. Nasledovali skoro tri týždne relatívneho ticha, počas ktorého kauzu živilo najmä SME. K téme sa vrátilo viacero médií, až keď opozícia avizovala odvolávanie ministra práce Jána Richtera.
  • Na kauzu Paywell ako prvé upozornilo opäť sme.sk, ale tentokrát v tom bolo samotné až mesiac, kým si pochybnú firmu s nejasnou vlastníckou štruktúrou všimli aj iné spravodajské webstránky a RTVS. Ostatné televízie znovu zareagovali až v deň odvolávania ministra financií Jána Počiatka.
  • Kauza predraženého jedla v nemocniciach sa už na druhý deň ocitla na väčšine portálov a na tretí aj vo väčšine denníkov, okrem Pravdy.
  • Kauze KOMED sa počas nami skúmaného obdobia vôbec nevenovali televízia TA3, rádiá Expres a Fun a neobjavila sa ani v tlačenom .týždni, Trende a Novom čase. Najviac o nej informovali denníky Pravda a SME.
  • Kauzu Port Service otvoril denník SME. Nespomenulo ju len Fun rádio a najviac o nej písali Hospodárske noviny a hnonline.sk.
  • Prípad MH Development sa objavil vo viacerých médiách naraz v októbri 2014 po upozorneniach poslanca Miroslava Beblavého. Najintenzívnejšie o kauze informovali TA3 a Rádio Slovensko, naopak .týždeň spomenul MH Development len vo video reportáži na webe, do tlače sa nedostal.
  • Kauzu „pokuta pre Foraia“ otvoril týždenník Plus 7 dní ešte vo februári 2014 a najviac o nej písala Pravda. V januári 2015 ústavný súd pokutu potvrdil a prípad spomenulo okrem Pravdy aj SME. Celkovo sa prípadu médiá venovali veľmi málo, v komerčných televíziách ani rádiách sa neobjavila vôbec.

Denníky: Počet mediálnych výstupov týkajúcich sa vybraných káuz

Zdroj: INEKO

Poznámky k metodike: Zamerali sme sa najmä na kauzy, ktoré rezonovali médiami v druhej polovici roka 2014 a začiatkom 2015, pričom niektoré prebiehali už niekoľko rokov. Keďže väčšina káuz ešte nie je uzavretá, výskum sme časovo ohraničili. Vybrali sme kauzy, ktoré boli spojené s vysokými štátnymi úradníkmi alebo plytvaním verejnými financiami. Kauzy, ktoré sme vybrali, mali rôzne dlhé trvanie, od niekoľkých týždňov až po niekoľko rokov, čo sa odrazilo aj na množstve výstupov. Z kapacitných dôvodov sme sa zamerali na počty článkov, mieru investigatívy sme hlbšie neposudzovali.

Podrobnú analýzu s grafmi a popisom káuz nájdete TU.

Dominika Galmišová

Autorka vypracovala analýzu počas jej polročnej stáže v inštitúte INEKO. Stáž sa uskutočnila v rámci programu „Think Tank Young Professional Development Program“ pre mladých absolventov vysokých škôl a darom ju podporil Foundation Open Society Institute v spolupráci s Think Tank Fund of the Open Society Foundations. Analýzu sme mohli zostaviť aj vďaka prístupu do archívu mediálnych výstupov spoločnosti Newton Media.

Blog môžete podporiť na Vybrali.sme.sk.