Prírodovedná gramotnosť podľa PISA

Dátum: 28.09.2006

PISA definuje prírodovednú gramotnosť ako "schopnosť používať vedecké poznatky, identifikovať otázky a vyvodzovať dôkazmi podložené závery pre pochopenie a tvorbu rozhodnutí o svete prírody a zmenách, ktoré v ňom v dôsledku ľudskej aktivity nastali1."
V roku 2000 definovala PISA 5 prírodovedných kompetencií (pri každej prírodovednej kompetencii uvádzame charakteristiku kompetencie a príklady úloh z výskumu PISA 20002):

1. Rozpoznať otázky, ktoré je možné zodpovedať prostredníctvom vedeckého skúmania:

  • rozpoznať určitý problém alebo myšlienky, ktoré sú alebo by mohli byť v konkrétnej situácii vedecky overené či zodpovedané
  • navrhnúť problém, ktorý môže byť v rámci určitej situácie vedecky overený

Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):

2. Určiť dôkazy nevyhnutné pre vyvodenie určitého záveru:

  • určiť konkrétnu informáciu, ktorá je potrebná na overenie daných údajov
  • určiť alebo rozpoznať to, čo môže byť vzájomne porovnávané
  • určiť alebo rozpoznať veličiny, ktoré sa menia, a veličiny, ktoré sú referenčné
  • určiť alebo rozpoznať ďalšie potrebné informácie alebo činnosti nevyhnutné pre získanie ďalších potrebných údajov

Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):

3. Vyvodiť závery z predložených poznatkov a posúdiť ich:

  • vytvoriť záver na základe poskytnutého vedeckého dôkazu alebo poskytnutých údajov
  • vybrať správny záver z viacerých uvedených možností
  • uviesť dôvody pre uvedený záver alebo proti nemu s využitím poskytnutých údajov alebo určiť predpoklady urobené pri formulácii konkrétneho záveru

Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):

4. Formulovať závery a zrozumiteľne ich vyjadriť:

  • predkladať závery urobené na základe dostupných dôkazov a údajov určitému publiku primeraným a zrozumiteľným spôsobom, zdôvodniť tieto závery na základe daných údajov, situácií alebo iných informácií

Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):

5. Porozumieť prírodovedným pojmom a poznatkom:

  • vysvetliť vzťahy medzi danými javmi, vysvetliť alebo určiť ich možné príčiny, predpovedať ich ďalší priebeh s využitím prírodovedných poznatkov a myšlienok, ktoré nie sú priamo uvedené

Príklady úloh na rozvíjanie a testovanie kompetencie (vo formáte .pdf):

1 OECD 2003. The PISA 2003 Assessment Framework – Mathematics, Reading, Science and Problem Solving Knowledge and Skills. OECD, 2003. 200 s., s. 133.

2 PALEČKOVÁ, J., MAND√çKOVÁ, D. 2003. Netradiční přírodovědné úlohy. Praha : ÚIV, 2003. 104 s. ISBN 80-211-0460-0, s. 17 – 53. Dostupné na http://www.uiv.cz/clanek/265/1158.