Najčastejšie chyby pri písaní esejí
Dátum: 21.03.2006
- nezodpovedanie hlavných otázok zadania (hlavne prečo reforma neprešla, aké sú bariéry jej prijatia, príčiny neprijatia toľké roky)
- autori veľmi pútavo a presne popísali, čo ich trápi, v čom sú problémy, menej jasne popísali príčiny tohto stavu a len výnimočne niekto napísal, čo sa s tým dá robiť, aké sú riešenia.
- málo príkladov, čísel, citátov, anekdot, na podporenie argumentov a oživenie textu
- málo porovnávania (reformy nikdy ľahko neprechádzajú, prečo aj u nás niektoré prešli, no tá školská nie?)
- chýbajúci kontext na iné reformy, vývoj spoločnosti, históriu, globalizáciu
- príliš úzke chápanie problematiky, zovšeobecnenie na jeden problém
- chýba osobný vklad autora, vlastná skúsenosť/poznatok
- len výnimočne autor uviedol na záver, čo z eseje vyplýva a čo ňou vlastne chcel povedať
- text nemá štruktúru, je jednoliaty, chýbajú odrážky, zvýraznenie dôležitých vecí
- veľa všeobecných fráz, opakovanie sa (autor sa často vracia k tej istej myšlienke aj niekoľkokrát, ibaže inými slovami)
- chýbajúca logická postupnosť textu, nedopovedané myšlienky, vety na seba často nenadväzujú, ťažko sa sledujú logické súvislosti
- esej je "neučesaná", akoby si ju autor po sebe neprečítal, sú tam nadbytočné slová, pravopisné chyby
- veľa esejí je bez logických súvislostí poskladaných z výňatkov z rôznych materiálov resp. zdrojov, je tam minimálny vklad autora
- autor často odbieha od témy, akoby zabudol na zadanie