Dátum: 26.07.2010
V súčasnej ťažkej finančnej situácii si samosprávy môžu pomôcť najmä intenzívnejším využívaním súťaží pri nákupe a predaji majetku, ako aj väčšou otvorenosťou k občanom. Medzi najlepšie príklady opatrení, ktoré samosprávam pomohli šetriť peniaze v rokoch 2006 až 2010, totiž patrí zavedenie elektronických aukcií pri obstarávaní majetku, dražby pri jeho predaji, ako aj otvorenosť pri komunikácii s občanmi napríklad zverejňovaním zmlúv a faktúr na internete. Naopak netransparentným hospodárením, ktoré umožňuje zatajiť nevýhodné nákupy, predaje a správu majetku, prichádzajú samosprávy o významné zdroje, ktoré potom chýbajú pri plnení základných funkcií. Vyplýva to z prehľadu najlepších a najhorších opatrení samospráv z rokov 2006 až 2010, ktorý zostavil inštitút INEKO podľa výsledkov projektu HESO Regióny a podľa hodnotenia vplyvu týchto opatrení na finančnú stabilitu obcí.
Vzľadom na súčasné finančné problémy samospráv na Slovensku a blížiace sa komunálne voľby sme sa rozhodli zosumarizovať výstupy projektu HESO Regióny za obdobie rokov 2006 až 2010 (Od roku 2009 projekt realizuje CPHR ako projekt HSO). Zmyslom je ponúknuť samosprávam príklady opatrení, ktoré im môžu pomôcť pri riešení súčasných finančných problémov a z dlhodobého hľadiska zabezpečiť udržateľné verejné financie. Voličom pred komunálnymi voľbami ponúkame jednoduchý nástroj na porovnanie a zhodnotenie fungovania samosprávy.
Z opatrení samospráv, ktoré odborníci hodnotili v rámci projektu HESO Regióny (resp. HSO) v rokoch 2006 až 2010 sme vybrali tie, ktoré majú vplyv na udržateľnosť verejných financií. Opatrenia sme rozdelili na dve skupiny – na tie, ktoré majú podľa nášho názoru pozitívny vplyv na udržateľnosť verejných financií a tie, ktoré majú negatívny vplyv. Pre väčšiu prehľadnosť sme ešte jednotlivé opatrenia zoradili do skupín podľa príbuznosti. Pre porovnanie uvádzame aj ratingy, ktoré jednotlivým opatreniam pridelili hodnotitelia v rámci projektu HESO Regióny (resp. HSO).
Z tabuľky vidno, že opatrenia, ktoré podľa nášho názoru najviac podporujú dlhodobú udržateľnosť verejných financií sú zároveň tie, ktorým hodnotitelia priraďovali najvyššie ratingy. Ide o opatrania na zvýšenie transparentnosti a efektívnosti pri obstarávaní, správe a predaji majetku (resp. služieb), riešenie problémov s neplatičmi, zvýšenie adresnosti a efektívnosti poskytovanej podpory a zlepšovanie informovanosti a komunikácie s občanmi. Z príkladov je zrejmé, že uplatňovanie elektronických aukcií pri obstarávaní majetku a služieb, predaje majetku v dražbách, transparentné a jednoznačné pravidlá pri nakladaní s majetkom, dôsledné riešenia problémov s neplatičmi môžu pre samosprávu v krátkom čase znamenať výrazné úspory, resp. zvýšenie príjmov.
Naopak, opatrenia, ktorým hodnotitelia priraďovali nízke ratingy sú veľmi často tie, ktoré majú negatívny vlplyv na dlhodbú udržateľnosť verejných financií. Netransparentným hospodárením, nevýhodnými nákupmi, predajmi a správou majetku prichádzajú samosprávy o významné zdroje, ktoré potom chýbajú pri plnení základných funkcií. Na zamyslenie sú aj rôzne formy daňových úľav a podpôr, daňové a poplatkové amnestie, resp. investície do aktivít, ktoré sú mimo základných funkcií samosprávy. Bez ohľadu na zmysel takýchto aktivít je totiž jasné, že oberajú samosprávy o zdroje, ktorých nedostatok sa potom môže prejaviť v čase krízy.
“Rozumné samosprávy” by mali svoje obmädzené kapacity sústrediť na vykonávanie opatrení a aktivít, ktorých príklady uvádzame v prvej polovičke tabuľky a vyhýbať sa aktivitám a opatreniam, ktoré spomíname v jej druhej polovičke. Rozumní voliči by zase mali podporovať tých, ktorí presadzujú “rozumné samosprávy”.
Výsledky sumáru neprinášajú žiadne prekvapivé riešenia. Všetky sú dlhodobo známe a konkrétne príklady ukazujú, že sa dajú rýchlo aplikovať pričom majú pozitívne dopady na financie samospráv a život ich obyvateľov. V prípade, že chýba vôľa predstaviteľov samospráv, štát by mal porozmýšľať nad prijateľným spôsobom ako takéto riešenia v samosprávach presadiť. V súčasnosti, keď samosprávy žiadajú od štátu vykrytie strát spôsobených finančnou krízou má na to jedinečnú príležitosť.
Tento výstup je súčasťou projektu Podpora udržateľnosti verejných financií, ktorý finančne podporil OPEN SOCIETY INSTITUTE