Zní­ženie spotrebnej dane na benzí­n a naftu

ZNENIE SĽUBU:

(SMER) zvažuje znížiť spotrebnú daň na pohonné látky, benzín o 0,90 Sk liter, nafta o 1,80 Sk na liter.
Zdroj: SME, 12.11.2005, názov článku: "Smer sa chystá dane zvyšovať aj znižovať". Článok vychádza z dokumentu "Vybrané aspekty reforiem verejných financií". Autor dokumentu: podpredseda Smeru Igor Šulaj (vtedy tieňový minister financií)

„Vážená redakcia Nového Času!
Smer-Sociálna demokracia predložil v tomto volebnom období do NR SR päťkrát návrh zákona o znížení spotrebnej dane z minerálneho oleja, na základe ktorého by došlo k zníženiu cien pohonných hmôt. Táto snaha však bola stranami vládnej koalície vždy zmarená. Treba pripomenúť aj to, že za vysoké ceny pohonných hmôt, ktoré sú vzhľadom na príjmy občanov SR suverénne najvyššie v Európe, zodpovedá aj minister financií I. Mikloš... Nová vládna koalícia, ktorá vznikne po voľbách, musí zníženie spotrebnej dane dostať čo najrýchlejšie do NR SR.
Zdroj: List predsedu strany Smer Roberta Fica pre Nový Čas, publikovaný 12.5.2006

 

POZNÁMKY K PLNENIU:

---------------------------------------------------------------------
Miera plnenia k 5.2.2010: 26% - 50%
---------------------------------------------------------------------

Komentár INEKO: Sľub je prevažne nesplnený. Vláda neznížila spotrebnú daň na benzín. Pri nafte daň klesla až od februára 2010 z 0,481 na 0,368 eur na liter, aj to pod tlakom kamionistov protestujúcich proti zavedeniu cestného mýta. Podľa celosvetového rebríčka cien pohonných hmôt spoločnosti Deutsche Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit boli ceny benzínu na Slovensku v roku 2006 25. najvyššie a ceny nafty 8. najvyššie zo 171 krajín. Do roku 2008 sme si pohoršili, ceny benzínu boli 15. najvyššie a ceny nafty 2. najvyššie zo 174 krajín.

---------------------------------------------------------------------
Miera plnenia k 2.8.2008: 0%
---------------------------------------------------------------------

Poznámka INEKO: Národná rada SR 19. júna 2008 odmietla návrh predošlého ministra financií Ivana Mikloša na zníženie spotrebnej dane na motorové palivá. Pozri tiež článok eTrendu: Mikloš neuspel, benzín nezlacnie

---------------------------------------------------------------------
Miera plnenia k 2.8.2007: 0%
---------------------------------------------------------------------

Daň z jedného litra paliva je tento rok o 60 až 70 halierov nižšia. Po tom, čo výrobcovia začali vlani na jeseň pridávať do palív daňovo oslobodené rastlinné zložky, klesla napríklad spotrebná daň z benzínu z 15,50 na 14,80 koruny na liter... Ak by sa daňovo oslobodené biozložky nezačali na jeseň pridávať do benzínov a nafty, štát mohol mať v súčasnosti na účtoch navyše ďalších približne 600 miliónov korún... Používanie biopalív nariadil Brusel...
Zdroj: Pravda, 19.7.2007, Vodiči dali štátu viac, aj keď daň klesla

 

POZNÁMKY KU KVALITE SĽUBU:
(Zdroj: Prieskum INEKO, máj 2007)

 

Pri výške spotrebných daní musí naša krajina rešpektovať jednak ceny benzínu a nafty v zahraničí a jednak politiku EÚ. Výrazné zníženie spotrebných daní by viedlo k nedostatku financií v štátnom rozpočte, ktoré by chýbali napríklad aj na sociálne programy. Na znížení by zarobili občania okolitých štátov, ktorí by nakupovali "náš" benzín, ako aj ľudia a firmy vyhýbajúci/e sa plateniu daní z príjmu. Spotrebnú daň platia napríklad aj tí, ktorí sú zaregistrovaní v daňových rajoch.
Eugen Jurzyca, INEKO

Bez definovania možností reálnej náhrady vo výpadkoch príjmov štátneho rozpočtu bol tento sľub hodenou udičkou povrchne zmýšľajúcim voličom.
František Chovanec, Premier Consulting Prešov, spol. s. r.o.

Zníženie spotrebnej dane bude znamenať významný úbytok zdrojov v štátnom rozpočte, ktoré budú chýbať na výdavkovej strane. Takéto opatrenie by vždy malo byť spojené s návrhom, ktoré výdavky sa budú škrtať.
Vladimír Tvaroška, Envico, a.s. (bývalý štátny tajomník MF SR)

Otázne je, či sa znížením spotrebnej dane, nedostanú ceny benzínu do svojej pôvodnej hladiny. Dá sa to očakávať najmä v prostredí, kde sú ceny diktované hlavne cenou ropy na svetových trhoch.
Radoslav Štefančík, Univerzita sv. Cyrila a Metoda, Trnava

Som za zníženie spotrebnej dane z nafty na úroveň sadzieb za benzín. Ale spoločné znižovanie sadzieb by nebolo správne - výpad príjmov ŠR a tlak na zvyšovanie iných daní, v prípade SMER-u by vznikol pravdepodobne tlak na rast priamych daní.
Robert Kičina, Podnikateľská aliancia Slovenska

Každé zníženie daní je dobré. Ale rýchlo na to zabudli.
Robert Žitňanský, týždenník .týždeň

Osobne som zástanca skôr znižovania priamych daní.
Martin Jaroš, týždenník Trend

Ďalší dôkaz ideového tápania, nevyhranenosti politickej línie a oportunistického načahovania sa aj po témach, ktoré spochybňujú globálne úsilie ľavicovej politiky. Práve ľavica sa štandardne považuje za ekologicky orientovanú politickú silu, ktorá presadzuje, aby bola spotreba palív, nesúcich so sebou negatívne externality, penalizovaná vyššími spotrebnými daňami. Je zaujímavé, že ak by takýto návrh vzišiel zo strany pravice, nasledoval by povyk environmentalistov, ktorí akosi tento raz ľavicovo tolerantne mlčia. Snaha budovať "ekologický" trhový mechanizmus a zároveň sľub znížiť spotrebnú daň z benzínu a nafty je nepochybne svetovým ľavicovým unikátom.
Anonymný autor

Jeden z mála výborných nápadov.
Martin Chren, Nadácia F.A.Hayeka

Veľmi správny cieľ. Žiaľ, opäť pravdepodobne jeden z najmenej presadzovaných a neuskutočnených.
Richard Kollár, University of Michigan, USA

"Čistý" sľub, nie je priestor.
Juraj Nemec, Univerzita Mateja Bela, Banská Bystrica

Znižovanie daní vnímam len a len pozitívne. Dôjde k tomu?
Vladimír Benč, Slovenská spoločnosť pre zahraničnú politiku

Zatvoriť okno