Dostupnejšie a kvalitnejšie verejné cestovanie bez zvyšovania cestovného

ZNENIE SĽUBU:

SMER – sociálna demokracia považuje za potrebné dosiahnuť v spolupráci so samosprávou dostupnejšie a kvalitnejšie služby cestujúcej verejnosti bez zvyšovania základného cestovného počas celého volebného obdobia 2006 – 2010 a udržať, resp. rozšíriť rozsah zliav cestovného a tým vytvoriť z osobnej železničnej dopravy lacnejšiu, atraktívnu alternatívu individuálnej dopravy.
Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005

Idem k benzínu. Tu vidíme riešenie v tom, že štát by pomohol ľuďom, ktorí cestujú do práce na základe hromadnej dopravy autobusmi, alebo vlakmi.
Zdroj: Robert Fico, predseda vlády, TA3, V politike, 6.8.2006

POZNÁMKY K PLNENIU:

--------------------------------------------------------------------------------------
Miera plnenia k 30.10.2009: 26% - 50%

---------------------------------------------------------------------

Komentár INEKO:

Ceny v osobnej železničnej doprave rástli minimálne, využívanie železnice pri cestovaní však stagnuje. Žiadne špeciálne sociálne príspevky na dopravu neboli novou vládou zavedené. Intenzita využívania železničnej osobnej dopravy v roku 2007 klesala, o čom svedčí pokles prepravených osôb ako aj počtu kilometrov priemerne precestovaných ročne jedným občanom. K nahradeniu neadresného poskytovania zliav systémom adresných príspevkov nedošlo. ŽSR od roku 2006 zaviedli zľavy na základe zakúpenia zľavovej karty, zároveň zrušili rodinné zľavy či zľavy na spiatočné cestovné lístky.

Vývoj indikátorov v železničnej doprave

 

2005

2006

2007

2008

Medziročná zmena cien za rok (%)

0,3

0,7

2,8

0,3

Preprava osôb železničnou dopravou za rok

50 458

48 438

47 070

48 744

Počet km precestovaných ročne na obyvateľa

2182

2213

2165

n

n – údaj nedostupný
Zdroj: Štatistický úrad SR, Eurostat

--------------------------------------------------------------------------------------
Miera plnenia k 10.7.2009: 0%

---------------------------------------------------------------------

Ceny v osobnej železničnej doprave naďalej mierne rastú. V januári 2009 boli o 3,8% vyššie ako v januári 2006. Žiadne špeciálne sociálne príspevky na dopravu neboli novou vládou zavedené.

 

Ceny v osobnej železničnej doprave (%)

 

2005

2006

2007

2008

Medziročná zmena k januáru nasledujúceho roka

0,3

0,7

2,8

0,3

 Zdroj: Štatistický úrad SR

--------------------------------------------------------------------------------------

Miera plnenia k 2.8.2007: 1%-25%
---------------------------------------------------------------------

Vlaky na Slovensku sa od začiatku roka vyprázdňujú a cestujúci ich využívajú na kratšie vzdialenosti ako vlani. Počas prvého polroka obyvateľ Slovenska prejazdil vlakom priemerne 194 kilometrov, kým vlani to bolo ešte vyše 200 kilometrov. Železničná spoločnosť ... preto chystá na jeseň balík nových zliav. Tie majú ľudí vrátiť späť do vlakov. Prepad počtu cestujúcich železnica nevie zastaviť už posledných päť rokov.
Zdroj: Pravda 18.7.2007, Vlaky sa vyprázdňujú, chystajú sa zľavy

POZNÁMKY KU KVALITE:

Zvýšenie kvality a dostupnosti verejného cestovania je správne. Sľubovať ale zmrazenie cestovného na štyri roky dopredu je populizmus, lebo v prípade rastúcich cien vstupných nákladov (nafta, mzdy, atď.) by to paradoxne viedlo k zhoršeniu kvality aj dostupnosti cestovania.
Zdroj: INEKO 14.12.2007

Zatvoriť okno