Nespoplatnenie denného vysokoškolského štúdia

ZNENIE SĽUBU:

Podfinancovanie školstva v žiadnom prípade neriešiť napríklad spoplatnením vysokoškolského štúdia, ale viaczdrojovým financovaním vysokých škôl s prísnou kontrolou vynakladaných prostriedkov.
Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005

Vláda nezavedie spoplatnenie dennej formy vysokoškolského vzdelávania.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006

 

POZNÁMKY K PLNENIU:

---------------------------------------------------------------------
Miera plnenia k 30.10.2009: 76% - 99%
---------------------------------------------------------------------

Komentár INEKO:

Denné štúdium zostalo prevažne bez poplatkov, v roku 2007 však vláda spoplatnila súbežné štúdium viacerých akademických programov. Zúžila teda bezplatné štúdium na jeden akademický program v štandardnej dĺžke. V máji 2009 podľa správy ministerstva školstva 18 z 20 vysokých škôl nelegálne vyberalo školné, či už vo forme darov alebo poplatkov za nadštandardnú dĺžku štúdia v roku 2007/8.

---------------------------------------------------------------------
Miera plnenia k 2.8.2008: 76% - 99%
---------------------------------------------------------------------

Vysoké školy vyzvali tisíce študentov, aby platili za štúdium. Tí, čo chodia na viac odborov, musia platiť rovnako ako tí, čo prerušili štúdium zo zdravotných dôvodov, alebo v minulosti prešli niekoľkými semestrami.

Zdroj: SME 11.4.2008, Študenti nechcú platiť za šikovnosť

Kto musí platiť: (1) študent, ktorý študuje súbežne v jednom akademickom roku dva alebo viac študijných programov, je povinný uhradiť ročné školné, (2) študent, ktorý študuje študijný program dlhšie, ako je jeho štandardná dĺžka, je povinný uhradiť škole školné za každý ďalší rok štúdia
Zdroj: SME 5.9.2007, Aj denní študenti si zaplatia

---------------------------------------------------------------------
Miera plnenia k 2.8.2007: 76% - 99%
---------------------------------------------------------------------

Za štúdium na vysokej škole zaplatia externisti prijatí po 1. septembri 2007, ktorí sa nezmestia do limitu. Ten bude na každej škole odlišný. O výške poplatku rozhodne nariadením vláda... (Denní) Študenti, ktorí študujú naraz viacero odborov, a študenti, ktorí prekročia štandardnú dĺžku štú­dia, by mali za štúdium zaplatiť. (Pozn. INEKO: Zmeny zavádza novela vysokoškolského zákona, ktorú 3.7.2007 schválil parlament)
Zdroj: SME 04.07.2007, Externisti školám zaplatia

 

 

POZNÁMKY KU KVALITE SĽUBU:
(Zdroj: Prieskum INEKO, máj 2007)

Bez súkromných zdrojov v systéme bude nedostatok finančných prostriedkov, „šedé“ peniaze a rovnostárstvo naďalej základnou charakteristikou nášho vysokého školstva. Rovnostárska dotácia na študenta nielenže udržiava vysoké školstvo podvyživené, ale tiež nepriamo zvýhodňuje financovanie predimenzovaných študijných programov, s častokrát otáznou pridanou hodnotou pre spoločnosť a bez dopytu na trhu práce. Štruktúra študijných programov a reálnych potrieb trhu práce je v obrovskom napätí a konzervácia takéhoto stavu vyhovuje tým členom akademickej obce, ktorí verejné vysoké školy chápu ako doživotné prebendy za katedrami alebo ako továreň na diplomy „zadarmo“. Dopyt na trhu práce v zdravej ekonomike tlačí na vzdelávacie inštitúcie, aby zabezpečovali „potrebných“ absolventov. To neplatí, ak v systéme existujú deformácie egalitárskeho charakteru. Spoplatnením štúdia (externého i interného) by sa do systému dostali potrebné zdroje a vytvorili by sa tiež predpoklady na vykryštalizovanie elitných univerzít ako „ťahúňov“ vysokoškolského vzdelávania a vedy v krajine. Spomínaný sľub je v príkrom rozpore s reálnymi potrebami slovenského vysokého školstva.
František Chovanec - Premier Consulting Prešov, spol. s. r.o

Spoplatnenie denného štúdia na vysokých školách by prinieslo viac finančných prostriedkov na sociálne a prospechové štipendiá. Zabezpečilo by to viac možností pre štúdium mladých ľudí z rodín s nižším príjmom rodičov.
Radoslav Štefančík - Univerzita sv. Cyrila a Metoda, Trnava

Ak by sa spoplatnili všetci študenti, bolo by školné asi tri krát nižšie, než keď sa spoplatnia iba externisti. Štát by mal kontrolovať najmä kvalitu štúdia a zabezpečiť, aby jeho peniaze boli použité najmä na financovanie dobrých a sociálne slabších študentov.
Eugen Jurzyca - INEKO

Neexistencia poplatkov za štúdium znamená, že ľudia s nižším príjmom sa skladajú na vysokoškolské vzdelanie ľuďom s vyššími príjmami. Kombinácia poplatkov s pôžičkami je sociálne spravodlivá.
Vladimír Tvaroška - Envico, a.s. (bývalý štátny tajomník MF SR)

Kým nebude mať vzdelanie cenu, nebude mať ani hodnotu.
Richard Ďurana - INESS

Aj vzdelanie je službou. Samotné spoplatnenie nie je riešením, treba problémy školstva riešiť komplexne a systémovo. Avšak dnes budú externisti dotovať denných študentov, bude chýbať vzťah predajca - zákazník, budú chýbať správne podnety pre konanie...
Martin Chren - Nadácia F.A.Hayeka

Na škodu kvality vysokých škôl a univerzít – a teda na škodu budúcnosti tejto krajiny.
Robert Žitňanský - týždenník .týždeň

Posilňovanie chiméry o bezplatnom školstve. Bez priamych platieb nie je tlak na zvyšovanie kvality dostatočný.
Robert Kičina - Podnikateľská aliancia Slovenska

Ako chceme zvýšiť kvalitu školstva? Tým, že spoplatníme externých študentov? Načo potom budú denní študenti?
Vladimír Benč - Slovenská spoločnosť pre zahraničnú politiku

Dômyselný marketingový prvok, ktorý po dôchodcoch rozširuje bázu podporovateľov medzi porovnateľne odkázanými vysokoškolskými pedagógmi, ktorí by paradoxne, v drvivej väčšine najviac doplatili na zrušenie súčasného systému, v ktorom akýsi anonymný štát z Bratislavy akože kupuje (a platí za) akože vykazované prejavy akože vzdelávania. Na strane rodičov a žiakov je to snaha zastrašovať neznámym - a domnele nedostupným - systémom.
Anonymný autor

Na prvý pohľad neutrálny cieľ. V zahraničí sú úspešné obidva modely vysokoškolského vzdelávania - spoplatnený aj nespoplatnený. Vysoké školstvo však potrebuje zásadné principálne zmeny a odvracanie pozornosti od skutočných problémov a sústredenie sa len na tento jeden sľub má v konečnom dôsledku veľmi negatívny dopad na predmetnú oblasť.
Richard Kollár - University of Michigan, USA

Poplatky za štúdium nie sú najdôležitejšou nevyriešenou otázkou slovenských vysokých škôl a vo verejnej diskusii sa im pravdepodobne venuje prílišný priestor.
Martin Filko - Sanigest International

Populizmus. Aj EÚ nabáda krajiny pri riešení problémov vzdelávacích systémov zvážiť zavedenie finančnej spoluúčasti študentov. Nakoniec, návrh novely vysokoškolského zákona tejto vlády obsahoval spoplatnenie štúdia pre externých študentov.
Ľuboš Vagač - Centrum pre hospodársky rozvoj

VŠ štúdium je predovšetkým prínosom pre študenta a malo by byť spolufinancované spotrebiteľom.
Juraj Nemec - Univerzita Mateja Bela, Banská Bystrica

Zatvoriť okno