Tlak na zní­ženie cien pohonných hmôt

ZNENIE SĽUBU:

„Vážená redakcia Nového Času!
Smer-Sociálna demokracia predložil v tomto volebnom období do NR SR päťkrát návrh zákona o znížení spotrebnej dane z minerálneho oleja, na základe ktorého by došlo k zníženiu cien pohonných hmôt. Táto snaha však bola stranami vládnej koalície vždy zmarená. Treba pripomenúť aj to, že za vysoké ceny pohonných hmôt, ktoré sú vzhľadom na príjmy občanov SR suverénne najvyššie v Európe, zodpovedá aj minister financií I. Mikloš... Nová vládna koalícia, ktorá vznikne po voľbách, musí zníženie spotrebnej dane dostať čo najrýchlejšie do NR SR.“
Zdroj: List predsedu strany Smer Roberta Fica pre Nový Čas, publikovaný 12.5.2006

Pokiaľ ide o benzín – chcem potvrdiť, že začal mimoriadne intenzívny dialóg so spoločnosťou Slovnaft. Existujú tri možnosti, o týchto troch možnostiach bude rokovať vláda v stredu: Prvá možnosť je, že sa znížia spotrebné dane – to je rovnocenná možnosť s tými ďalšími dvoma. Druhá možnosť je, že dôjde k dohode medzi Slovnaftom a vládou Slovenskej republiky, pretože s rastom ceny ropy stúpa aj zisk Slovnaftu, čo je pre nás neakceptovateľné a neprijateľné. A tretia možnosť je - ak nedôjde k dohode a ukáže sa, že znižovanie spotrebných daní nie je najefektívnejšie, hoci dnes považujeme aj tento variant za rovnocenný, štát autoritatívne pristúpi k určitým rozhodnutiam, na ktoré má právo v oblasti cien alebo v oblasti iných regulácií, ktoré upravujú niektoré právne predpisy.
Zdroj: Robert Fico, predseda vlády, brífing po rokovaní vlády 21.7.2006

POZNÁMKY K PLNENIU:

---------------------------------------------------------------------
Miera plnenia k 5.2.2010: 26% - 50%
---------------------------------------------------------------------

Sľub je prevažne nesplnený. Vláda neznížila spotrebnú daň na benzín. Pri nafte daň klesla až od februára 2010 z 0,481 na 0,368 eur na liter, aj to pod tlakom kamionistov protestujúcich proti zavedeniu cestného mýta. Podľa celosvetového rebríčka cien pohonných hmôt spoločnosti Deutsche Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit boli ceny benzínu na Slovensku v roku 2006 25. najvyššie a ceny nafty 8. najvyššie zo 171 krajín. Do roku 2008 sme si pohoršili, ceny benzínu boli 15. najvyššie a ceny nafty 2. najvyššie zo 174 krajín.

---------------------------------------------------------------------
Miera plnenia k 30.10.2009: 0%
---------------------------------------------------------------------

Pre vývoj cien pohonných hmôt v SR (grafy + tabuľky) pozri stránku: natankuj.sk

Pre medzinárodné porovnania cien pohonných hmôt pozri stránku Európskej komisie.

Komentár INEKO (október 2009):

Vláda nepresadila zníženie cien pohonných hmôt. V nominálnych hodnotách ako aj v porovnaní s cenami v ostatných štátoch EÚ sú ceny na Slovensku dokonca vyššie. V roku 2006 bola cena benzínu na Slovensku desiata najnižšia, v roku 2008 jedenásta, pri cene nafty nastal posun zo 17. na 21. priečku. Podľa celosvetového rebríčka cien pohonných hmôt, ktorý zostavuje spoločnosť Deutsche Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit, boli ceny benzínu na Slovensku v roku 2006 25. najvyššie a ceny nafty 8. najvyššie zo 171 krajín, v roku 2008 boli ceny benzínu 15. najvyššie a ceny nafty 2. najvyššie zo 174 krajín.

Vláda nenavrhla zníženie spotrebnej dane na motorové palivá. V júni 2008 koaličné strany odmietli opozičný návrh na zníženie tejto dane. Daň bola zrušená pre vozidlá tankujúce LPG od júla 2008 (na LPG jazdí 60 tisíc áut, na benzín a naftu 1,5 milióna). K miernemu zníženiu cien došlo tiež vďaka nariadeniu EÚ o povinnom pridávaní biozložiek do palív, pričom tie sú od dane oslobodené.

Priemerná cena palív za liter na Slovensku za rok v Eur (Sk)

 

2005

2006

2007

2008

Benzín (95)

1,23 (37,1)

1,31 (39,4)

1,25 (37,7)

1,29 (38,8)

Nafta

1,24 (37,5)

1,32 (39,7)

1,25 (37,5)

1,38 (41,7)

Zdroj: Štatistický úrad SR

Poradie Slovenska v rebríčku cien motorových palív (prepočet cez aktuálny trhový kurz) z 25 členských krajín EÚ (1. miesto najlacnejší, 25.miesto najdrahší), priemer za prvý semester roka

 

2005

2006

2007

2008

Benzín (95)

Bez daní

11.

16.

13.

7.

Vrátane daní

9.

10.

14.

11.

Nafta

Bez daní

7.

9.

13.

12.

Vrátane daní

14.

17.

21.

21.

Zdroj: Eurostat

Poradie Slovenska v rebríčku priemerných maloobchodných cien pohonných hmôt v novembri daného roka (1. miesto najlacnejší)

 

2006

2008

Benzín

Svet

147. (zo 171 krajín)

158. (zo 174 krajín)

EU 25

14.

22.

Nafta

Svet

164. (zo 171 krajín)

173. (zo 174 krajín)

EU 25

21.

25.

Zdroj: Deutsche Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit

 

Komentár INEKO (jún 2009):

Kvôli hospodárskej kríze cená páliv vo svete aj na Slovensku od leta 2008 výrazne zlacneli. Koncom mája 2009 stáli benzín 95 aj nafta zhruba o osem korún menej ako tri roky predtým. Oproti ostatným krajinám EÚ však palivá na Slovensku relatívne zdraželi, keďže SR klesla nižšie v rebríčku krajín s najlacnejšími palivami. Spotrebná daň na palivá sa neznížila ani na začiatku roka 2008, keď ceny boli dokonca historicky najvyššie. Motoristi tak akurát platia zhruba o 70 halierov nižšiu daň na liter vďaka euronariadeniu pre nižšie zdanenie biozložiek v palivách, ktoré sa do palív začali pridávať koncom roka 2006.

---------------------------------------------------------------------
Miera plnenia k 2.8.2008: 0%
---------------------------------------------------------------------

Poradie SR v rebríčku cien palív (prepočet cez aktuálny trhový kurz) z 25 členských krajín EÚ (1. miesto najlacnejší, 25.miesto najdrahší), priemer za daný mesiac

Júl 2006

December 2007

Benzín (95)

8.

11.

Nafta

16.

19.

Zdroj: Európska komisia, INEKO

Kým v júli 2006 sme boli v cene benzínu na 8. mieste a v nafte na 16. mieste v EÚ, začiatkom mája 2008 to bolo už 13. miesto pri benzíne a 20. miesto pri nafte. Spotrebná daň na benzín vo výške 15 500 Sk/1000 l a na naftu 14 500 Sk/1000 l platí od roku 2003. Minimálna sadzba platná v EÚ je 359 eur/1000 l pri benzíne a 302 eur/1000 l pri nafte. V roku 2003 bolo euro za 41,7 Sk, dnes je za 32,2 Sk. Čo to znamená? V roku 2003 sme nastavili spotrebné dane tak, že pri benzíne boli o 3,3 % nad povinným minimom EÚ (371 vs. 359 eur) a pri nafte o 15,1 % (348 vs 302 eur). Dnes sme vďaka posilneniu koruny nad limitom o 34,1 % pri benzíne a o 49,1% pri nafte. Zdanenie nafty máme dokonca druhé najvyššie po Veľkej Británii.
Zdroj: HN 12.5.2008, Splním sľub, ktorý dal Robert Fico, názor Ivana Mikloša

A aj keď sa ceny nafty na slovenských pumpách znova blížia k rekordom z leta 2006 a k 40-korunovej hranici za liter sa približuje aj benzín, neklesne ani spotrebná daň.
Zdroj: Pravda 10.1.2008, Počiatek preverí dosah štátu na ceny

Majitelia benzínových áut zažívajú najlacnejšie leto za posledné tri roky. Cenovky na čerpacích staniciach sa v súčasnosti pohybujú pri 38,30 koruny za liter a približne na tejto úrovni by mali vydržať aj zvyšok augusta... Zlacnenie benzínu pripisujú analytici opravám rafinérií v USA, ktoré sú rozhodujúcim odberateľom motorových palív vo svete.
Zdroj: Pravda 8.8.2007, Tento rok leto praje cenám benzínu

---------------------------------------------------------------------
Miera plnenia k 2.8.2007: 1% - 25%
---------------------------------------------------------------------

Rokovaniami so Slovnaftom vláda pred mesiacom pribrzdila rast cien benzínu len nakrátko. Psychologická hranica 40 korún je po sérii dvoch zdražovaní za posledné tri týždne opäť na dosah. Najväčší hráči Slovnaft, OMV a Shell už predávajú liter benzínu na najvyťaženejších diaľničných čerpacích staniciach za 39,60 koruny, čo je najviac za posledných deväť mesiacov.
Zdroj: Pravda 19.6.2007, Benzín útočí na hranicu 40 korún

Slovnaft zvýšil minulý týždeň ceny benzínu o 50 halierov, aj keď ceny na svetových burzách nerástli... Podľa Tomáša Novotného z portálu natankuj.sk minulotýždňovým zvýšením cien benzínu sa Slovnaft len doťahoval na ceny na svetových trhoch. Slovnaft tlmil nárast cien na čerpacích staniciach po tom, čo začiatkom mája odštartoval cenové rokovania s vládou.
Zdroj: SME 12.6.2007, Benzín zdražel, no nie na burzách

Ceny benzínu bez daní sa dostali na Slovensku na najnižšiu úroveň v Európskej únii. Na európske cenové dno Slovensko siahlo vôbec po prvýkrát v histórii... Ceny benzínu očistené o dane sa dostali na európske minimum, aj keď sa od polovice apríla v priemere nepohli. Slovnaft nezdražoval, v ostatných európskych krajinách však išiel benzín hore...
Zdroj: Pravda 2.6.2007, Ceny benzínu klesli na európske dno

Predseda vlády Robert Fico chce, aby cena benzínu a nafty bola na jednej z najnižších úrovní v EÚ. Naše ceny palív očistené od daní sú však v únii jedni z najnižších... Cenu benzínu a nafty tvorí čistá cena benzínu, v ktorej je už zahrnutá marža spoločnosti, spotrebná daň a daň z priadnej hodnoty. Čistá cena benzínu sa dnes v Európe pohybuje okolo 17,50 koruny za liter. Slovnaft je pod touto hranicou. Benzín „predražuje“ daňami štát... Pri porovnaní čistých cien pohonných látok v rámci krajín únie k 21. máju 2007 vyplýva, že na Slovensku tankujeme druhý najlacnejší benzín. Pred nami je len Írsko... Pri tankovaní nafty sme šiesty najlacnejší. Aj pri cene nafty sa pohybujeme pod priemerom krajín únie, ktorý je 16,78 koruny za liter.
Zdroj: SME 30.5.2007, Fico chce to, čo už máme

Slovnaft oddnes znižuje ceny benzínu o 50 halierov na priemerných 37,50 Sk. Cena nafty (36,60 Sk) sa nemení. Firma zlacňuje napriek tomu, že ceny benzínu na svetových trhoch, ktoré považoval ešte minulý týždeň za privysoké, išli ešte vyššie... Naposledy pred mesiacom rafinéria upravila ceny benzínu na slovenskom trhu na priemerných 38 korún. Tona benzínu na burze v Rotterdame v tom čase stála asi 700 dolárov. Burza následne vyletela na vyše 800 dolárov. Rafinéria nezareagovala s tým, že očakáva, že ide len o krátkodobý výkyv. Ceny sa v priebehu týždňa na burze naozaj zmiernili a v strede minulého týždňa dosiahli 740 dolárov. V závere týždňa však tona benzínu stúpla k 750 dolárom. Kurz koruny k doláru, ktorý je druhým faktorom, sa za posledný mesiac výrazne nezmenil. Situácia tak naznačovala, že ceny benzínu na pumpách sú podhodnotené a môžu ísť hore. Stal sa však opak. Zlacnenie benzínu prelomilo sériu siedmich zdražovaní v slede.
Zdroj: Pravda, 15.5.2007, Trhy zdražujú benzín, Slovnaft zlacňuje

Líder na slovenskom trhu palív Slovnaft dočasne zmenil cenovú stratégiu. Spoločnosť od minulého týždňa už nereaguje na burzu v Rotterdame. Napriek tomu, že ceny benzínu idú na burze prudko hore, Slovnaft cenovky na pumpách drží na pôvodných úrovniach. Predseda vlády Robert Fico to včera označil za svoj úspech v rokovaniach so Slovnaftom… Ak by Slovnaft išiel podľa burzových cien, ako to bolo do minulého týždňa, benzín by bol dnes drahší asi o 1,50 Sk a nafta asi o 40 halierov. Podhodnotením cien tak rafinéria za deň prichádza asi o 3,3 milióna korún…
Zdroj: Pravda, 4.5.2007, Slovnaft dočasne zmrazil ceny benzínu

POZNÁMKY KU KVALITE:

Administratívna regulácia ceny je vždy veľmi nebezpečná. Ak by štát urobil niečo pre posilnenie konkurencie v maloobchode a veľkoobchode s pohonnými hmotami, mohlo by to mať priaznivý dopad pre všetkých.
Konštantín Čikovský, denník SME

Rozdiely cien benzínu medzi krajinami V4 nie sú až také markantné. Robert Fico by si mal uvedomiť, že ceny pohonných hmôt na domácom trhu závisia od svetových cien ropy. Otázne je aj to, či by zníženie spotrebnej dane viedlo k zníženiu ceny benzínu a nafty. S najväčšou pravdepodobnosťou by došlo len ku krátkodobým pohybom. Ceny by sa však postupne vrátili do rovnováhy, pri ktorej najdôležitejšiu úlohu zohráva svetový trh s ropou.
Radoslav Štefančík, Univerzita sv. Cyrila a Metoda, Trnava

Zníženie sadzby spotrebnej dane môže byť správnym krokom na rozbehnutie ekonomiky SR. Ostatný tlak musí byť len prostredníctvom kompetentného a kvalifikovaného regulačného úradu bez priamych zásahov vlády do cenotvorby.
Richard Kollár, University of Michigan, USA

Cenová regulácia ako nástroj politiky bol hojne využívaný pred rokom 1989. Ak má vláda pocit, že ceny pohonných hmôt sú vysoké, môže znížiť spotrebné dane. Spotrebné dane spolu s DPH tvoria v súčasnosti 21 korún na liter benzínu.
Richard Ďurana, INESS

Pán premiér informoval o technike, ako sa dá dostihnúť zníženie cien. Nepovedal nič o tom, podľa akých kritérií dokáže stanoviť správnu výšku cien. Akoby veril, že nižšia cena je pre spoločnosť vždy lepšia než vyššia.
Eugen Jurzyca, INEKO

Štát by mal využívať svoje možnosti, aby neumožňoval napríklad zneužívanie monopolného postavenia alebo kartelové dohody. Na to existuje legislatíva aj inštitúcie, najmä protimonopolný úrad. Tieto možnosti sú však podstatne slabšie, ako boli predstavy Smeru v lete 2006.
Vladimír Tvaroška, bývalý štátny tajomník MF SR

Deformácie cenovej politiky firiem sa prejavia v znížených investíciách týchto firiem napr. do infraštruktúry (riziko výpadkov dodávok energií); odstraňovanie cenových deformácií v budúcnosti zvýši infláciu a môže ohroziť plnenie Maastrichtských kritérií.
Robert Kičina, Podnikateľská aliancia Slovenska

Vyhrážanie sa priamo stanovením pevných cien skončí nedostatkom palív na trhu.
Anonymný autor

"Čistý" sľub, bez šance na výsledok, ceny sú dané situáciou na svetových trhoch.
Juraj Nemec, Univerzita Mateja Bela, Banská Bystrica

Považujem to len za verbálne odkazy pre voličov vodičov.
Milan Velecký, Slovenský rozhlas

Otázku účinnej kontroly monopolov a dominantných podnikov zo strany štátu Smer využil ako jedno zo slabých miest bývalej vládnej koalície. Výzva vtedajšieho ministra práce Ľ. Kaníka v novembri 2004 na hľadanie možností Dzurindovho kabinetu pri postihovaní neprimeraných cien dominantných subjektov (vtedy konkrétne Slovnaftu) sa nestala základom koordinovanej, zákonnej ale zároveň efektívnej politiky kontroly monopolov. To Smer využil v predvolebnej kampani.
František Chovanec, Premier Consulting Prešov, spol. s. r.o.

Napriek rôznym názorom si nemyslím, že je Slovnaft skutočným monopolom v distribúcii. Ale neviem sa dočkať sľubovaného zníženia spotrebnej dane...
Martin Chren, Nadácia F.A.Hayeka

Ďalší signál o nepriateľstve tejto vlády voči podnikateľským subjektom, najmä tým "obrovsky" úspešným. Nehodné komentára je najmä to, ako politika žijúceho z daní vyrušuje, že s vývojom na svetových komoditných trhoch, rastie zisk firmy, ktorej podnikanie je nimi ovplyvnené. Je azda pre socialistickú vládu atraktívnejšie, aby na jej území podnikateľské subjekty dosahovali nižší zisk, a platili nižšie dane, než vice versa? Lobovanie za motoristov pokuľháva, pretože rekordne drahá je aj oceľ, s ňou aj plechy a zisky firiem, ktoré ich valcujú. O tom, že ide o absurditu dostatočne vypovedá aj úvaha, či bude mať možnosť výrobca benzínu (alebo plechov) obrátiť sa na vládu, ak by svetové komoditné trhy smerovali pre neho nepriaznivým smerom (na zlacnenie ceny ropy k 12 USD/bl, hoci z iných dôvodov, koniec koncov niektoré regionálne rafinérie aj doplatili).
Anonymný autor

Zatvoriť okno