Boj s 'nenažranými' monopolmi (prí­snejšia regulácia, tlak na zní­ženie cien)

ZNENIE SĽUBU:

 

"Stop nenažranosti SPP a vlády" - stálo na dvoch transparentoch, ktoré poslanci Smeru v daždi priviazali o plot centrály SPP. Robert Fico (citát): "Smer - Sociálna demokracia nebude nikdy rezignovať na úlohu štátu pri tvorbe cien energií a vytvorí mechanizmus, ktorý umožní štátu chrániť obyvateľov pred bezohľadnou cenovou politikou monopolu."
Zdroj: Robert Fico, predseda strany SMER, Rádio Slovensko, Rádiožurnál, 4.8.2005

 

PODPORNÉ CITÁTY:


SMER – sociálna demokracia prehodnotí súčasný regulačný rámec, zavedie potrebné toky informácií, posilní kontrolné a regulačné schopnosti štátu tam, kde trh nie je schopný vytvoriť dostatočne konkurenčné prostredie.
Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005


Naša strana podstatne zvýši dôraz na činnosť regulačných úradov a zastaví neprimeraný rast cien.
Zdroj: Volebný program HZDS, máj 2006

Nenásytnosť energetických monopolov podľa ministra hospodárstva Ľubomíra Jahnátka obmedzuje podnikateľské prostredie na Slovensku. "Upozorňujeme monopoly, že čas na vyjednávanie sa kráti. Vláda má nástroje, ako skrotiť neobmedzenú expanziu energetických monopolov," povedal minister na tlačovej besede po rokovaní vlády. Politika týchto energetických podnikov podľa neho "vyráža tromfy z rúk ostatným podnikateľským subjektom, ktorí nedokážu akceptovať vo svojich výrobkoch zvýšené ceny energií a dostávajú sa do veľmi nevýhodnej pozície z hľadiska exportu".
Zdroj: SME, 9.8.2006, Jahnátek: Nenásytné monopoly obmedzujú podnikanie v SR

Pokiaľ ide o prirodzené monopoly a subjekty s dominantným postavením, vláda má síce v prvom rade snahu riešiť deformácie trhu, či zneužívanie takéhoto postavenia systémovo, to znamená pri využití tých inštitútov, ktoré sú k dispozícii, ale ak tieto systémové inštitúty zlyhajú, vláda považuje v takomto prípade za legitímny selektívny daňový prístup k monopolom a k podnikom, ktoré sú prirodzenými monopolmi.
Zdroj: Robert Fico, predseda vlády, 2.8.2006, http://www.vlada.gov.sk/aktuality_start.php3?id_ele=6686

 

Vláda posilní kontrolné a regulačné právomoci štátu v oblasti prirodzených monopolov.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006

Majú (ÚRSO) k robote vyložene úradnícky prístup. Dostali do rúk také nástroje, ktoré im umožňujú aj nerobiť nič. A oni to využívajú. Nemám poznatky, že by boli zainteresovaní aj do podnikov, ktoré majú strážiť. Ale treba komplexné zmeny zákonov – posilnenie právomocí, definíciu pohľadu týchto inštitúcií na monopoly a reguláciu cien.
Zdroj: Ľubomír Jahnátek, minister hospodárstva, Trend, 22.8.2006

 

Pokiaľ ide o mieru zisku, môj názor poznáte na mieru zisku monopolov. Zisky monopolov sú neprimerané a neúnosné a my rešpektujeme právo na primeraný zisk. Samozrejme, že rešpektujeme, rešpektujeme aj to, že tí, čo kúpili elektrárne, SPP a ďalšie monopolné podniky, sem neprišli kvôli našim modrým očiam, ale prišli sem preto, lebo to mohli lacno kúpiť a môžu mať samozrejme z toho obrovský zisk. Ale my odmietame, aby na území suverénneho štátu, dokonca v podnikoch, kde štát stále drží päťdesiatjedna percent svojich aktív, svojich podielov, aby v takýchto podnikoch bol vytváraný zisk na úkor obyčajných ľudí.
Zdroj: Robert Fico, predseda vlády SR, Rádio Slovensko, Sobotné dialógy, 4.11.2006

  

POZNÁMKY K PLNENIU:

---------------------------------------------------------------------
Miera plnenia k 30.10.2009: 76% - 99%
---------------------------------------------------------------------

Komentár INEKO:

Rast cien energií a vody pre domácnosti sa po roku 2006 výrazne spomalil. K januáru 2007 ceny dokonca medziročne mierne poklesli, hoci v ďalších dvoch rokoch opäť mierne vzrástli.

K poklesom rastu cien pre domácnosti prispelo dokončenie každoročných deregulácií v roku 2006, verbálny tlak predstaviteľov vlády ako aj zmeny pravidiel regulácie a fungovania regulačných orgánov. Vláda v roku 2007 presadila novelu zákona o regulácii v sieťových odvetviach, ktorou posilnila svoje kompetencie vo vzťahu k regulačnému úradu (napríklad pri menovaní a odvolávaní členov rady pre reguláciu, zaradení ministerstva hospodárstva ako účastníka cenového konania atď.) Oslabila tým jeho nezávislosť. Novela tiež umožnila výmenu dovtedajších členov regulačnej rady. Taktiež zaviedla možnosť regulovať cenu akéhokoľvek tovaru alebo služby, ak si to „vyžaduje ochrana spotrebiteľa“.

V roku 2008 vláda prijala uznesenie, ktoré nariaďuje ministrovi hospodárstva, aby začal regulovať ceny plynu a elektriny pre domácnosti a malé podniky. Vláda odhlasovala tzv. všeobecný ekonomický záujem, čo je podmienkou pre takúto reguláciu.

V roku 2008 vláda presadila zákon, ktorý hovorí, že s podaním návrhu na zmenu regulovaných cien musí súhlasiť valné zhromaždenie, predtým stačilo rozhodnutie predstavenstva. Cieľom bolo, aby v podnikoch v ktorých štát má majoritu, ale v dôsledku privatizácie stratil manažérske právomoci (SPP, rozvodné energetické podniky), nemohol súkromný vlastník o cenových návrhoch rozhodovať samostatne, ale iba so súhlasom štátu.

Medziročná zmena cien pre priemernú domácnosť k januáru príslušného roka (%)

      

2006

2007

2008

2009

Vodné

17,8

-2,3

6,4

3,4

Stočné

31,6

-2,3

6,6

4,9

Elektrina

4,7

-0,2

2,6

6,7

Teplá voda

16,7

7,3

2,6

n

Plyn

27,9

2,7

0,0*

0,9

  *pre dôchodcov zaviedol SPP do dohode s vládou zníženú tarifu o 50 korún mesačne
n – údaj nedostupný

Zdroj: Štatistický úrad SR

Ministerstvo hospodárstva dnes čelí žalobe Slovenských elektrární, podľa ktorých im Úrad pre reguláciu sieťových odvetví spôsobil straty, keď im nariadil predávať elektrinu pod trhovou cenou. Slovenské elektrárne svoju žalobu podporili tiež tým, že sú spomedzi výrobcov elektriny jedinou spoločnosťou, ktorej boli predpísané ceny. Pod trhovú cenu musela predávať aj štátna spoločnosť Bratislavská teplárenská, ktorej regulačné opatrenia zabránili zvýšiť ceny tepla v reakcii na rast cien plynu. Očakávané straty ohlásil aj Slovenský plynárenský priemysel (SPP) po tom, čo Úrad pre reguláciu sieťových odvetví od novembra 2008 začal regulovať ceny plynu pre teplárenské spoločnosti určeného na výrobu tepla pre domácnosti. SPP oznámil, že cena schválená úradom je nižšia ako jeho náklady.

Z pohľadu vývoja zisku monopolov nevidno jasný trend vývoja. Vplyv vlády nie je zreteľný. 

Hrubý zisk v mil. eur (mld. Sk)

 

2005

2006

2007

2008

SPP

846 (25,5)

969 (29,1)

631 (19,0)

684 (20,6)

ZSE

120 (3,6)

139 (4,2)

744 (22,4)*

96 (2,9)

SSE

83 (2,5)

96 (2,9)

724 (21,8)*

66 (2,0)

VSE

60 (1,8)

83 (2,5)

96 (2,9)

106(3,2)

Slovenské elektrárne**

-442 (-13,3)

110 (3,3)

146 (4,4)

236 (7,1)

Slovnaft

378 (11,4)

266 (8,0)

315 (9,5)

30 (0,9)

Slovenská pošta

27 (0,8)

20 (0,6)

10 (0,3)

3 (0,1)

Slovak Telekom

83 (2,5)

80 (2,4)

173 (5,2)

146 (4,4)

Banky

531 (16)

730 (22)

697 (21)

664 (20)

*Údaje nie sú porovnateľné s predchádzajúcimi rokmi, keďže mimoriadny zisk je dôsledkom preceňovania majetku.
**Porovnateľnosť údajov skresľuje zmena štruktúry majetku po privatizácii podniku z roku 2006.
Zdroj: SPP, ZSE, SSE, VSE, Slovenské elektrárne, Slovnaft, Slovenská pošta, NBS, Slovak Telekom

Vláda konala v priamom protiklade so záväzkom obmedzovať zisky „nenažraných monopolov“ a chrániť občanov pred trhovými cenami v monopolných odvetviach, keď v zmluve o výstavbe nového reaktora v Jaslovských Bohuniciach súhlasila, že „základným cieľom zmluvných strán je výstavba a bezpečné prevádzkovanie nového jadrového zdroja (...), a to predovšetkým za účelom dosiahnutia zisku skupinou JAVYS a skupinou ČEZ” a tiež, že vyrobená elektrina sa bude predávať za trhové ceny.

Monitoring tlače:

V zmluve na založenie spoločného podniku so štátnym JAVYS-om je jasne napísané, že „základným cieľom zmluvných strán je výstavba a bezpečné prevádzkovanie nového jadrového zdroja (...), a to predovšetkým za účelom dosiahnutia zisku skupinou JAVYS a skupinou ČEZ". Na inom mieste sa dokonca hovorí o „maximalizácii zisku akcionárov prostredníctvom dividend". S maximalizáciou zisku zas úzko súvisí zmluvná podmienka, že spoločný podnik „bude vyrobenú elektrickú energiu predávať za trhové ceny v mieste a čase". Aby si svoje menšinové postavenie ČEZ v spoločnom podniku zaistil pred svojvôľou štátnej moci v Bratislave, žiadne  kľúčové rozhodnutie nie je možné v orgánoch firmy urobiť bez neho.
Zdroj: SME 30.5.2009, Bratia bratom, komentár Ivana Štulajtera

Slovenské elektrárne zažalovali na krajskom súde v Bratislave ministerstvo hospodárstva za to, že na základe jeho rozhodnutia musia predávať elektrickú energiu pod cenu... Podľa Trendu tak firma prišla o 80 až 100 miliónov eur (približne 2,4 až tri miliardy korún)... Podľa Trendu ministerstvo v podkladoch pre Brusel počíta s tým, že regulované ceny sa vyrovnajú trhovým až po voľbách.
Zdroj: SME.sk 18.12.2008, Elektrárne zažalovali štát

Teplo má na budúci rok zlacnieť. Úrad pre reguláciu sieťových odvetví totiž určil včera ceny zemného plynu pre teplárne. Oproti súčasnosti by mali v priemere klesnúť o 26 percent. To by malo priniesť pokles jednotkovej ceny tepla približne o 15 percent. Vďaka tomu majú zlacnieť teplo a teplá úžitková voda.
Zdroj: SME 5.12.2008, Teplárne sa prelobovali k zľave

Domácnosti, ktoré na plyne iba varia, budú platiť v budúcom roku faktúry v prakticky rovnakej výške ako dnes. Ceny schválené regulačným úradom sa totiž pre ne takmer nemenia. Majitelia väčších rodinných domov si však siahnu do peňaženiek hlbšie, keďže v ich prípade pôjdu účty nahor asi o desať percent.
Zdroj: HN 2.12.2008, Plyn zdražie pre rodinné domy

Ceny elektriny pre desaťtisíce rodín plne odkázaných na elektrické kúrenie od januára prudko stúpnu, až o takmer 30 percent. Týka sa to domov, ktoré minú ročne viac ako 20-tisíc kilowatthodín elektriny. Len na strednom Slovensku je takých domov asi 30-tisíc... Elektrické kúrenie však za súčasnej vlády zdraželo v roku 2007 o 25 percent, tento rok o 15 percent a od roku 2009 zdražie o 28 percent, čo je spolu 84-percentný nárast.

Zdroj: Pravda 29.11.2008, Premiér odpílil kúrenie elektrinou

Domácnosti nezaplatia od januára (2009) za energie viac ako tento rok. Ceny plynu sa nezvýšia vôbec... Oveľa viac si nepriplatia ľudia ani za svetlo či elektrické varenie a vykurovanie. Elektrina pre malé domácnosti - čo je 80 percent trhu – porastie priemerne o 0,11 percenta. Veľké domácnosti, ktorými sú podľa Borisa Peška z Východoslovenskej energetiky iba „viac ako nadštandardné vily“, si priplatia trochu viac – o 10,18 percenta... Piť vodu z vodovodu sa „oplatí“ aj na budúci rok. „Cena zostáva na úrovni tohto roka,“ povedal predseda regulačného úradu Jozef Holjenčík. Mierne podľa neho porastie vodné a stočné – o korunu a desať halierov bez DPH za štvorcový meter... Ročné náklady za teplo by mali klesnúť v priemere o 3,5 percenta.
Zdroj: SME 28.11.2008, Kúriť, variť a svietiť nebude drahšie

Štát bude mať viac možností ovplyvňovať ceny energií. Rozhodol o tom dnes parlament. Schválená predloha umožní zástupcom štátu vo väčšej miere podieľať sa na rozhodovaní o podobe cenových návrhov energetických firiem... Ficova vláda zákonom presadila, že energetické podniky nebudú môcť posielať Úradu pre reguláciu sieťových odvetí cenové návrhy bez súhlasu valného zhromaždenia. V súčasnosti stačí k podaniu žiadosti verdikt predstavenstva.
Zdroj: SME.sk 6.11.2008, Štát bude schvaľovať cenové návrhy SPP

Slovenský plynárenský priemysel v minulom roku zaznamenal čistý zisk 19 miliárd korún, čo však v medziročnom porovnaní predstavuje pokles o 24 percent. Napriek tomu akcionári ukrátení nebudú. Do konca tohto roka sa im má totiž vyplatiť podiel zo zisku vo výške 24 miliárd korún. Okrem dosiahnutého zisku tak pôjdu do peňaženiek akcionárov aj dividendy z nerozdeleného zisku minulých rokov.
Zdroj: HN 4.8.2008, Slovensko opúšťajú miliardy korún

POZNÁMKY KU KVALITE

Sľub zhodnotili odborníci v prieskume INEKO zápornou známkou -1,0 (na škále -3 až +3). Podľa väčšiny je regulácia monopolov namieste. Najlepším spôsobom je však odstraňovanie bariér vstupu do odvetvia a nie deformovanie cien. Otázne teda ostáva, či sa vláde podarí nájsť vhodné nástroje na dlhodobé presadzovanie regulačnej politiky, alebo je to len „búchanie po stole“, ktoré má dať ľuďom klamný pocit istoty, že vláda niečo robí. Dôležité je aby bola regulácia založená na odborných argumentoch. Napríklad garantovať ceny plynu podľa odborníkov nie je dlhodobo možné, závisia totiž od svetového trhu s ropou, na ktorý vláda nemá dosah.

Zatvoriť okno