Uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou

ZNENIE SĽUBU:

SMER – sociálna demokracia považuje za potrebné v železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.
Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005

Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006

POZNÁMKY K PLNENIU:

---------------------------------------------------------------------
Miera plnenia k 30.10.2009: 0%
---------------------------------------------------------------------

Komentár INEKO:

Železničná doprava pokračuje aj po zmene vlády v stagnácii, resp. útlme. V osobnej aj nákladnej doprave dominujú štátne železničné spoločnosti. Doprava tovaru sa dostala na historické minimum počas existencie samostatnosti, čiastočne kvôli hospodárskej kríze. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v posledný dostupný rok 2008 klesol na 19,2%. Jedinou pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK na úroveň roku 2006. 
 
Výkony železničnej dopravy v SR

  2005  2006  2007  2008
Cestujúci ZSSK (mil.osôb) 49 054 47 021 45 598 47 180
Cestujúci celkovo (mil.osôb) 50 458 48 438 47 070 48 744
Nákladná preprava ZSSK Cargo (tis. ton) 47 745 50 055 49 154 44 525
Nákladná železničná preprava celkovo (tis. ton) 49 310 52 449 51 813 47 910
Podiel na trhu prepravy (%) 20,0 22,3 22,2 19,2
Zdroj: ZSSK, Cargo, Štatistický úrad

V minulom roku sa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) podarilo prilákať o 3,5 percenta viac cestujúcich zákazníkov ako v roku 2007... Tento výsledok je v rozpore so všeobecným trendom, keďže štatistiky hovoria o stabilnom klesaní ročného objemu prevezených pasažierov, pričom za posledných desať rokov sa rozdiel vyšplhal na 20 miliónov zákazníkov... Podľa (riaditeľa odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko Miloša) Čikovského je tento obrat spôsobený vyššou stabilitou a kvalitou liniek... "Jazdný čas všetkých rýchlikov a intercity vlakov medzi Bratislavou a Košicami sa skrátil približne o 10 až 15 minút,“ vysvetľuje Čikovský... Železničná spoločnosť Slovensko rozbehla v decembri v súčinnosti s ministerstvom dopravy a ministerstvom financií projekt na dodávku nových vozňov.. . z eurofondov za viac ako 166 miliónov eur... Posledný z plánovanej dodávky desiatich vlakov by sa mal dostať na trať zhruba v polovici roka 2012.
Zdroj: HN 31.3.2009, Vlaky odviezli viac ľudí, no nezarobili

Podľa predbežných výsledkov prepravila ZSSK Cargo vlani celkovo 49,3 milióna ton nákladu, čo je takmer o 0,8 milióna ton tovarov menej ako v roku 2006. Podnikateľský plán spoločnosti počíta s prepravou tovaru na tento rok v objeme 48,1 milióna ton... Spoločnosť ZSSK Cargo v súčasnosti uhrádza Železniciam Slovenskej republiky polovicu všetkých nákladov na údržbu železničnej infraštruktúry. Poplatok, ktorý sa u nás pohybuje na hranici deväť eur za vlakový kilometer, je v Poľsku stanovený vo výške šesť eur, v Maďarsku päť a v Rakúsku a Česku necelé štyri eurá. Podľa štúdie ministerstva dopravy a Výskumného ústavu dopravy v Žiline je u nás nákladná železničná doprava zaťažená 2,5-násobne vyššími poplatkami ako konkurenčná cestná doprava, čo sa premietlo aj do podielov realizovanej vnútroštátnej železničnej prepravy ZSSK Cargo za posledné roky... V poplatkoch za použitie železničnej infraštruktúry sú pritom zahrnuté všetky náklady na rozvoj a údržbu železníc, čo neplatí v prípade ciest, kde podstatnú časť nákladov na výstavbu a prevádzku znáša štát a vyššie územné celky.
Zdroj: HN 18.1.2008, Cargo prepravilo menej tovaru

Pretože premiér Robert Fico pred rokom zakázal škrtať čo i jeden vlak, objednal si štát v zmluve cez ministerstvo dopravy rovnako ako vlani 31,5 milióna vlakokilometrov. Firma uvádza, že na taký rozsah dopravy potrebuje od štátu dotáciu aspoň 5,4 miliardy korún. „Železničná spoločnosť Slovensko dostane päť miliárd korún, toľko je reálne schválené v štátnom rozpočte," povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík. Pre nižšie dotácie Železničná spoločnosť ráta, že bude hospodáriť so stratou 400 miliónov korún... Politici však firme prisľúbili, že jej počas roka doplatia, ak bude mať štátna kasa prebytok.
Zdroj: Pravda 16.1.2008, Vláda znova vypraví vlaky na dlh

Peniaze na udržanie vlaňajšej vlakovej dopravy železnice dostali v poslednej chvíli, ako silvestrovský darček na sklonku roka. Politici Robert Fico i Ján Slota splnili sľub spred roka, že Železničná spoločnosť dostane k 4,5-miliardovej dotácii zo štátnej kasy ešte 900 miliónov korún. Sľub dali, aby odvrátili inak nevyhnutné rušenie časti vlakov.
Zdroj: Pravda 2.1.2008, Udržanie vlakov bude o miliardu drahšie

Peniaze na vlaky pre Železničnú spoločnosť Slovensko sľúbené vlani premiérom Robertom Ficom aj Jánom Slotom do konca roka nebudú... Štátna spoločnosť však peniaze doteraz nedostala. Ide si brať pôžičku, aby mala v decembri na fungovanie či platy železničiarov... „Berieme si úver, predbežne 250 miliónov korún," povedal Milan Chúpek, riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko. Pripustil, že konečná suma pôžičky bude vyššia... Fico pred rokom sľúbil firme vyriešiť problém chýbajúcich 900 miliónov korún, aby nedošlo k škrtaniu a rušeniu vlakov... „Zo sľubu nám reálne vyplatili 245 miliónov korún, viac v tomto roku už nebude,“ zdôraznil Chúpek... Situácia pred koncom tohto roka je ešte zložitejšia. ZSSK horšie hospodári a chýbajúci balík narástol až na vyše 1,1 miliardy korún. „Je to výpadkom tržieb na cestovnom, ktorý sa za rok odhaduje na asi 150 až 200 miliónov korún," doplnil Miloš Čikovský, hovorca ZSSK.
Zdroj: Pravda 7.12.2007, Vláda nedoplatí železnici

Vlaky na Slovensku sa tento rok vyprázdňujú, cestujúcich ubúda... Po trištvrte roku má Železničná spoločnosť v kase o 150 miliónov menej, ako plánovala, teda necelých 1,7 miliardy korún. Počet cestujúcich prekročil plán len v dvoch mesiacoch - v apríli a v auguste. Ľudia si však kupovali lacnejšie lístky a cestovali na kratšie vzdialenosti, preto boli tržby firmy pod plánom od januára až do septembra.
Zdroj: Pravda 6.11.2007, Vo vlakoch ľudí ubúda, klesajú tržby

Železničná spoločnosť Slovensko chce vrátiť cestujúcich do vlakov, preto do septembra spúšťa niekoľko nových zliav a cenových zvýhodnení... Od soboty, teda od 1. septembra, sa na železnice vráti 20-percentná zľava v podobe spiatočného lístka, ktorá bola pred dvoma rokmi zrušená.
Zdroj: Pravda 31.8.2007, Železnice ponúkajú ľuďom nové zľavy

Vlaky na Slovensku sa od začiatku roka vyprázdňujú a cestujúci ich využívajú na kratšie vzdialenosti ako vlani. Počas prvého polroka obyvateľ Slovenska prejazdil vlakom priemerne 194 kilometrov, kým vlani to bolo ešte vyše 200 kilometrov. Železničná spoločnosť ... preto chystá na jeseň balík nových zliav. Tie majú ľudí vrátiť späť do vlakov. Prepad počtu cestujúcich železnica nevie zastaviť už posledných päť rokov.
Zdroj: Pravda 18.7.2007, Vlaky sa vyprázdňujú, chystajú sa zľavy

Preprava tovarov železničnou dopravou:

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

V tis. ton

54,2

53,6

49,9

50,5

50,4

49,3

51,3

Podiel železnice na celku v %

22%

22%

23%

22%

22%

20%

20%

Zdroj: SME 2.5.2007, Železnice nevedia konkurovať

Vlaky na Slovensku sa minulý rok ďalej vyprázdňovali, hoci železnice lákali ľudí novými zľavami. Železničná spoločnosť prepravila asi o päť percent menej cestujúcich ako v doteraz najslabšom roku 2005. „Celkovo sme odviezli necelých 47 miliónov ľudí,“ uviedol Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko. Podľa plánu mala spoločnosť prepraviť o 5,5 milióna ľudí viac.
Zdroj: Pravda 21.04.2007, Zľavy nevrátili ľudí do vlakov

Zatvoriť okno