Zavedenie elektronického mýta

ZNENIE SĽUBU:

(...) významnou zmenou bude objektívnejšie spoplatnenie diaľnic a ciest pre motorové vozidlá formou elektronického mýta.
Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005

Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006

POZNÁMKY K PLNENIU:

---------------------------------------------------------------------
Miera plnenia k 5.2.2010: 76% - 99%
---------------------------------------------------------------------

Komentár INEKO:

V roku 2007 vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tender na výstavbu elektronického mýta. Termín spustenia systému 1.1.2009 sa nepodarilo splniť. NDS zmluvu s víťazom súťaže podpísala 20.1.2009, systém bol spustený k 1.1.2010. Zavedenie mýta však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Monitoring tlače:

Ministerstvo dopravy zverejnilo návrh sadzieb mýta, ktoré by sa malo vyberať od roku 2009. Osobných áut sa netýka, ich majitelia budú naďalej platiť diaľničné známky... Diaľničná spoločnosť spustí tender na výber firmy, ktorá postaví mýtny systém a bude ho minimálne 12 rokov spravovať. Spoplatnené cesty: 368 km diaľnic, 207 km rýchlostných ciest, 1 979 km celá sieť vrátane ciest I., II. a III. triedy.
Zdroj: Pravda 21.6.2007, Štát vymeria kamiónom vyššie mýto

POZNÁMKY KU KVALITE:

Sľub zhodnotil inštitút INEKO známkou 2 (na škále -3 až +3). Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest formou elektronického mýta je adresnejší a  zohľadňuje intenzitu využívania komunikácií lepšie ako diaľničné známky. Adresnejšie spoplatnenie ciest povedie k ich efektívnejšiemu používaniu a stavaniu. Elektronické mýto taktiež zníži možnosť vyhnúť sa poplatkom.

Zatvoriť okno