Zrýchlenie výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií­

ZNENIE SĽUBU:

SMER – sociálna demokracia považuje za potrebné v cestnej doprave urýchliť proces výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií so zachovaním súčasného pomeru financovania tak, aby:
1. Do roku 2010 bolo na diaľnici D1dobudovaných a odovzdaných do užívania minimálne 120 km.
2. Do roku 2012 bola dokončená celá diaľnica D1 v trase Bratislava – Košice.
3. Do roku 2010 (bolo dokončené) prepojenie miest Trnava – Banská Bystrica rýchlostnou komunikáciou R1 spolu s odstránením bodových závad na R2.
Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005

SMER – sociálna demokracia považuje za potrebné súčasne pokračovať v príprave a postupnej výstavbe ďalších úsekov diaľnic a rýchlostných komunikácií potrebných na prepojenie slabo rozvinutých regiónov s centrami priemyslu a obchodu, medzi iným aj severojužné prepojenie stredného (R3) a východného (R4) Slovenska ako aj dobudovanie D1 na Slovensko – Ukrajinskú hranicu.
Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005

MODIFIKÁCIE SĽUBU:

Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006

Vláda urýchli ukončenie výstavby diaľnice D1 na úseku Považská Bystrica – Žilina, úseku diaľnice D3 Svrčinovec – štátna hranica s Poľskom, sprevádzkovanie celého ťahu R1 Trnava – Banská Bystrica spolu s odstránením bodových nedostatkov na rýchlostnej komunikácií R2. Vláda SR zabezpečí do roku 2010 prípravu úseku diaľnice D1 po Košice, čím sa vytvoria vhodné podmienky pre jej bezproblémové a včasné dokončenie.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006

Dĺžka diaľnic na Slovensku by sa mala zo súčasných 330 kilometrov rozšíriť do roku 2010 na zhruba 400 kilometrov a sieť rýchlostných ciest by sa mala predĺžiť v rovnakom období z terajších 130 na 170 kilometrov...Informoval o tom minister dopravy Ľubomír Vážny... Súčasný nevyhovujúci stav, keď celková príprava pozemkov a ich vyvlastňovanie na účely stavby nových cestných úsekov až po stavebné povolenie trvá aj 12 rokov, čo je podľa ministra veľmi zdĺhavé, chce ministerstvo výrazne skrátiť do troch rokov.
Zdroj: Ekonomika.sme.sk 21.3.2007, Do r. 2010 majú byť hotové dve tretiny plánovaných diaľnic

Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády“. Premiérov sen je prepojiť severnou trasou západ s východom krajiny už v roku 2010... Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami“.
Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna

POZNÁMKY K PLNENIU:

---------------------------------------------------------------------
Miera plnenia k 30.10.2009: 51% - 75%
---------------------------------------------------------------------

Komentár INEKO:

Počas rokov 1999 – 2006 bolo odovzdaných do užívania 327 km diaľnic a rýchlostných ciest v polovičnom profile, čo znamená v priemere 40,9 km na jeden rok. Počas rokov 2007 – 2009 došlo k miernemu zrýchleniu výstavby, keď bolo odovzdaných do užívania 134,2 km diaľnic a rýchlostných ciest v polovičnom profile, čo znamená v priemere 44,7 km na jeden rok. Ministerstvo dopravy odhadlo v októbri 2009, že vo volebnom období 2006 až 2010 bude uvedených do užívania spolu 230,6 km diaľnic a rýchlostných ciest v polovičnom profile. Vláda by tak mala splniť sľub z programového vyhlásenia o výstavbe 100 km diaľnic a rýchlostných ciest, a to aj v prípade, že sa sľub týkal výstavby v plnom profile. Nesplnené však zostanú sľuby z volebného programu SMER-u, ako aj neskoršie sľuby o dobudovaní diaľničného prepojenia medzi Bratislavou a Košicami do roku 2010. Nič na tom nezmení ani prípadné úspešné spustenie PPP projektov.

 

Diaľnice a rýchlostné cesty odovzdané do užívania

Ročný priemer 1999 - 2006

40,9 km

Ročný priemer 2007 - 2009

44,7 km

 

Diaľnice a rýchlostné cesty odovzdané do užívania vo volebnom období 2006 - 2010

Druhý polrok 2006

44,4 km

2007

41,7 km

2008

43,7 km

2009

48,8 km

Prvý polrok 2010*

52,0 km

Spolu

230,6 km

* predpoklad

Zdroj: MDPT SR, Správa o plnení programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 - 2010

 

Vo výdavkoch na stavbu diaľnic a rýchlostných ciest došlo po počiatočnom znížení zdrojov z 1,2% HDP v roku 2005 na 0,54% HDP v roku 2008 k nárastu v roku 2009 na 1,11%. V roku 2010 by malo dôjsť k opätovnému poklesu na 0,85% HDP. Skutočné výdavky v roku 2009 a najmä 2010 však budú vyššie, keďže v nich nie sú zahrnuté náklady na PPP projekty, ktoré hradia súkromní investori a štát ich bude splácať až v neskoršom období.

 

Prostriedky určené na stavbu diaľnic a rýchlostných ciest v danom roku

 

2005

2006

2007

2008

2009

2010

V mil. eur (mld. Sk)

588 (17,7)

491 (14,8)

335 (10,1)

502 (15,1)

703 (21,2)

573 (17,3)

Podiel na HDP

1,2%

0,90%

0,54%

0,75%

1,11%

0,85%

Zdroj: Zákony o štátnom rozpočte pre roky 2005 až 2010

Monitoring tlače:

 

Diaľnica z Košíc do Bratislavy bude kompletne hotová až v roku 2013. Ale ani nemusí byť. Vláda totiž včera schválila posunutie termínov pre ďalšie dva z troch takzvaných balíkov na súkromné diaľnice (PPP). Stále totiž chýbajú peniaze. „Z dôvodu finančnej krízy sa nedarí finančné uzatvorenie v termíne, ktorý bol pôvodne definovaný. Preto sme pristúpili k dodatku, ktorý rieši odsun termínu finančného uzatvorenia na október 2009 ako posledný možný termín," povedal včera minister dopravy Ľubomír Vážny... „Ak nedôjde v danom čase k finančnému uzatvoreniu, sme pripravení postupovať klasickým verejným obstarávaním a už som dal pokyny na prvé kroky, aby sme obidve koncesné zmluvy, ktoré máme, začali chystať aj v klasickom obstarávaní," povedal Vážny.
Zdroj: SME 14.5.2009, Vážny nosí v sebe diaľničný otáznik

Diaľničné spojenie Bratislavy a Košíc nebude realizované do roku 2010 ako bolo pôvodne avizované. Konštatoval to dnes po rokovaní vlády SR minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny. "Dochádza k posunu na rok 2011, a to vzhľadom na finančnú krízu a tú situáciu, ktorá teraz v bankách je. To znamená, že termíny ukončenia sú momentálne v rukách komerčných bánk," uviedol minister.
Zdroj: SME.sk 15.4.2009, Vážny priznal, že prestrelili. Diaľnica bude neskôr

Minister dopravy Ľubomír Vážny dnes podpísal zmluvu so spoločnosťou Vinci Concessions, zástupcom víťaza verejného obstarávania, na druhý balík z troch diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Ide o výstavbu a prevádzku vybraných úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou v dĺžke približne 53 kilometrov... Víťazné konzorcium Vinci Concessions - ABN AMRO Highway v tendri na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov R1 predložilo ponuku za 1,5 miliardy eur, z čoho zhruba 930 miliónov eur predstavujú náklady na vlastnú výstavbu. Zvyšok súvisí s prevádzkou a zabezpečovaním údržby diela počas trvania koncesie... Koncesionárovi má byť postupne zo štátneho rozpočtu vyplatených za 30 rokov trvania koncesie celková suma 3,465 miliardy eur.
Zdroj: eTrend 23.3.2009, Vážny podpísal zmluvu na výstavbu R1

Objem raketových diaľnic slávneho roku 2010 sa zužuje už potretíkrát. Zástupcovia vládneho Smeru korigovali svoje výroky o súvislej diaľnici do Košíc najskôr vyňatím najdlhšieho tunelu, potom zo svojich plánov odstránili aj všetky ostatné tunely. Dnes sa už hovorí o rokoch 2011, 2012, 2013.

Zdroj: HN 7.10.2008, Premiéra diaľnice neposlúchli

Bratislava bude prepojená s Košicami diaľnicou D1 v úplnom profile najskôr v roku 2012, možno až v roku 2013 pre komplikovanosť výstavby niektorých tunelov. Informoval o tom generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti a splnomocnenec vlády pre urýchlenie výstavby diaľnic Igor Choma v televízii TA3.
Zdroj: SME 6.8.2008, Bratislava – Košice sa spoja najskôr v 2012

Stavanie diaľnic na Slovensku podľa plánu Ficovej vlády schváleného v decembri minulého roku je ohrozené. Problémom je oneskorenie súťaží pre hľadanie partnerov pri súkromných diaľniciach a meškanie peňazí z eurofondov. Uvádza sa to v správe, ktorú do vlády predložil vládny splnomocnenec pre výstavbu diaľnic Igor Choma, ktorý súčasne šéfuje Národnej diaľničnej spoločnosti.
Zdroj: Pravda 9.5.2008, Stavba diaľnic podľa správy splnomocnenca mešká

Stavba prvej slovenskej súkromnej diaľnice na 75 kilometroch diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom sa včera zasekla. Premiérom sľubovaný termín sprejazdnenia aspoň úseku Žilina - Košice do roku 2010 sa tak nenávratne posúva, zrejme aj o niekoľko rokov. Pilotnú súťaž investorov včera zablokoval súdny spor. Vyvolalo ho ministerstvo dopravy... zodpovedné za samotnú súťaž (keď) zažalovalo ďalšiu štátnu inštitúciu - Úrad pre verejné obstarávanie. Úrad totiž pred dvoma týždňami nariadil ministerstvu vrátiť do súťaže jedného z vyhodených uchádzačov. Rezort na čele s ministrom Ľubomírom Vážnym to odmieta, bráni sa žalobou na Krajskom súde v Bratislave.
Zdroj: Pravda 2.4.2008, Martin, Poprad, zabudnite, diaľnica zatiaľ nebude

Vlani Národná diaľničná spoločnosť dokončila a sprejazdnila takmer 43 kilometrov diaľnic, z toho 15,6 km boli neúplné diaľnice len s dvoma pruhmi. Po spočítaní všetkých úsekov súčasná vláda už sprístupnila vodičom 75 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest... Rok 2008 bude chudobný na nové diaľnice, dokončia sa len tri úplne nové úseky v dĺžke 21,1 kilometra.
Zdroj: Pravda 29.1.2008, Tento rok sa dokončí menej diaľnic

Diaľničné spojenie medzi Slovenskom a Poľskom sa možno nestihne vystavať do pôvodne ohláseného termínu v roku 2014. Premiér Robert Fico dnes totiž po rokovaní s jeho poľským kolegom Donaldom Tuskom naznačil, že termíny výstavby viacerých ciest do Poľska nie sú reálne. O dodržaní pôvodného časového plánu vlani hovoril minister dopravy Ľubomír Vážny. Ficova vláda je známa snahou rýchlo dobudovať diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. "Jedna vec je na papier napísať termín, druhá vec je nájsť peniaze a kapacity na naplnenie tohto termínu," povedal dnes Fico.
Zdroj: SME.sk 18.1.2008, Diaľnica do Poľska do roku 2014 podľa Fica nie je istá

 

Nových 20 kilometrov diaľnic v troch regiónoch pre vodičov sprístupnil minister dopravy Ľubomír Vážny... Išlo o dve stavby, ktoré začala predchádzajúca vláda Mikuláša Dzurindu, a aj jednu stavbu, ktorá sa začala stavať ešte pred deviatimi rokmi. Najvýznamnejší je nepochybne vyše 7,5-kilometrový úsek pred Žilinou, a to z Hričovského Podhradia po Žilinu Strážov za približne 5,3 miliardy korún... Prestrihnutá páska spustila pre vodičov aj vyše 12 kilometrov diaľnice pred Popradom. Ide o úsek z Važca do Mengusoviec, ktorý sa začal stavať ešte v roku 1998 a pripravovala ho vláda Vladimíra Mečiara. „Pôvodne vysúťažená cena 2,4 miliardy narástla na za desať rokov na skoro na 4 miliardy," doplnil Vážny.
Zdroj: Pravda 12.12.2007, Slovensku pribudlo 20 kilmetrov diaľnic

Diaľnica z hlavného mesta Slovenska do Košíc nebude do roku 2010 dokončená. Šoféri, ktorí by sa v tomto termíne rozhodli cestovať na východ, pôjdu takmer celý čas po diaľnici, s výnimkou 25-kilometrového úseku medzi Žilinou a Martinom. Ten hotový nebude. Potvrdil to oficiálny program stavania diaľnic vlády Roberta Fica, ktorého návrh práve zverejnilo ministerstvo dopravy.
Zdroj: Pravda 12.11.2007, Súvislá diaľnica do Košíc za Fica nebude

Ďalšou podseknutou oblasťou sú diaľnice. Čísla hovoria na rozdiel od vládnej propagandy jasnou rečou. Kým v roku 2005 a 2006 bolo z verejných zdrojov rozpočtovaných na diaľnice 17,6 mld. Sk, resp. 14,8 mld. Sk, v tomto roku je to 10,089 mld. Sk a v budúcom roku 10,534 mld. Sk.
Zdroj: Blog Ivana Mikloša: Rozpočet 2008 – čo je a čo nie je prioritou 

Výdavky štátu (v mld. Sk)

2006

2007

2008

Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest

14,8

(0,91% HDP)

10,1

(0,56% HDP)

10,3

(0,52% HDP)

Zdroje:
Návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2008
Zákon o štátnom rozpočte na rok 2007

Rýchlostná cesta z Nitry do Zvolena je prvou stavbou, ktorú urýchli sporný zákon ministra dopravy Ľubomíra Vážneho prijatý na jar tohto roka. Mesto Žiar nad Hronom pri vydávaní územného rozhodnutia na jeden z úsekov totiž použilo čerstvé opatrenie o obmedzení pôsobenia občianskych združení pri schvaľovaní územného rozhodnutia... (Vážneho) novela zaviedla približne 30 rôznych zmien v rámci úradníckeho rozhodovania počas schvaľovania stavby diaľnice. Okrem iného zaviedla, že občianske združenia boli prehodnotené z účastníkom konania len na zúčastnenú osobu. V praxi to znamená, že môžu podať pripomienky a ak ich samospráva nezohľadní, už nemôžu dávať odvolávania a iné opravné prostriedky a tak brzdiť rozhodnutie.
Zdroj: Pravda 6.10.2007, V Žiari prvý raz využili zákon na zrýchlenie diaľnice

Len päť rokov vraj stačí na prepojenie Bratislavy a Košíc, a to nielen severnou diaľnicou, ale aj rýchlostnými cestami R1 a R2 na juhu Slovenska. Plán postaviť do konca roka 2012 ďalších asi dvesto kilometrov medzi Zvolenom a Košicami na svojom včerajšom zasadnutí podporila vláda... Podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka je možné na tejto trase prefinancovať zhruba 50 kilometrov. Zdroje sa majú uvoľniť z úsekov, ktoré prefinancuje súkromný investor. O financovaní zostávajúcich 150 kilometrov však ministerstvo predstavu nemá.
Zdroj: HN 27.9.2007, Južný ťah vraj dobehne severnú diaľnicu

Stopäťdesiat kilometrov súkromných diaľnic sa podľa vlády začne stavať aj bez dohody s majiteľmi pôdy o vykúpení ich pozemkov alebo pred skončením vyvlastňovania. Ide o 100 kilometrov diaľnice zo Žiliny do Košíc a takmer 50 kilometrov rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Zvolenom. Kabinet Roberta Fica totiž včera schválil kontroverzný zákon na zrýchlenie výstavby diaľnic. Majetkové vyrovnanie s vlastníkmi sa podľa návrhu bude dokladať až po otvorení stavby, a nie pred začiatkom výstavby ako dosiaľ.
Zdroj: Pravda 27.9.2007, Na diaľnice súhlas majiteľov netreba

Slovensko chce napodobniť Chorvátsko v rýchlosti stavania diaľnic. Vláda Roberta Fica preto zverí stavanie aj prevádzkovanie 163 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest do rúk súkromníkov. Vláda sľubuje, že väčšina kilometrov by mohla byť hotová v roku 2010. Aby dosiahla tento cieľ, ide podpísať zmluvy so súkromnými firmami, ktoré zaviažu Slovensko na najväčšie zadlženie v histórii, odhady hovoria o175 až 250 miliardách korún. Uvádza sa to v koncepcii stavania diaľnic, s ktorou prišiel minister dopravy Ľubomír Vážny mesiac po tom, čo premiér Fico oznámil, že z Bratislavy do Košíc sa bude jazdiť po diaľnici v roku 2010.
Zdroj: Pravda 14.8.2007, Slovensko ide do diaľnic za vyše 175 miliárd

---------------------------------------------------------------------
Miera plnenia k 2.8.2007: 0%
---------------------------------------------------------------------

 

Zdroje na výstavbu diaľnic v mld. Sk

2006

2007

2007/2006

Zo štátneho rozpočtu

6,1

5,8

-

 

Z prostriedkov EÚ

3,7

1,8

-

Príjmy Diaľničnej spoločnosti

1,0

0,5

-

Úvery Diaľničnej spoločnosti

4,0

6,0

-

Spolu:

14,8

14,1

-4,7%

Zdroj: SME 13.12.2006, Najviac peňazí získalo z verejných financií zdravotníctvo

Súťaže na postavenie dvoch kľúčových diaľničných stavieb za niekoľko miliárd korún v najbližších dňoch vypíše Národná diaľničná spoločnosť. Projektované úseky sa mali začať stavať už v apríli a ak aj tendre prebehnú rýchlo, výstavba sa začne najskôr pred Vianocami... Tendre však aj tak budú vypísané len na polovicu z celkovej dĺžky oboch úsekov, pretože nie sú dotiahnuté výkupy pozemkov ani spory s občanmi.
Zdroj: Pravda 18.6.2007, Pohne sa stavba dvoch kľúčových úsekov diaľnic

Prvé tri diaľnice, ktoré si ako štartovacie stavby určila vláda Roberta Fica, sa zrejme nezačnú v termíne. Národná diaľničná spoločnosť mešká so spustením súťaží na stavebnú firmu. Termín si určila do konca apríla, dodnes súťaže nevyhlásila. Ide o diaľnicu ponad Považskú Bystricu, na ktorú čaká automobilka Kia. Druhá sa týka rýchlostnej cesty pri Žiari nad Hronom na trase z Nitry do Zvolena a Banskej Bystrice a tretia je obchvat Svidníka. „Sú to úseky v dĺžke takmer 25 kilometrov v odhadovanej cene 15 miliárd korún. Všetky tri úseky sa majú stavať z eurofondov," povedal hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.
Zdroj: Pravda, 18.5.2007, Súťaže na diaľnice sa znova oneskorili

Rýchlostná cesta z Nitry do Zvolena a do Banskej Bystrice nebude hotová do konca roka 2010, teda do dokončenia volebného obdobia vlády Roberta Fica. A to napriek tomu, že túto cestu sľubuje ako prioritu programové vyhlásenie. Nový program stavania diaľnic, ktorý v stredu zverejnilo ministerstvo dopravy, totiž nepočíta s dokončením úsekov na tejto trase.
Zdroj: Pravda 26.4.2007, Sľubovanú diaľnicu do Zvolena vláda do volieb nepostaví

Zatvoriť okno