Súkromné poisťovne sú efektívnejšie ako verejné

Dátum: 19.02.2008

Predvolebný sľub ,,vrátiť zdravotným poisťovniam verejnoprávny charakter, aby netvorili zisk“ zhodnotili odborníci v prieskume1 INEKO zápornou známkou -2,4 (na škále -3 až +3). Súkromné poisťovne sú podľa nich efektívnejšie ako verejné, ktoré sa v minulosti zadlžovali a viedli pochybné účtovníctvo. Ako upozorňujú, najlepším motívom k efektívnosti je zisk vytváraný v konkurenčnom prostredí. Aj neziskové aktivity, resp. regulácia zisku však majú v zdravotníctve svoje miesto. Majú sa uplatňovať najmä tam, kde existuje veľká informačná nerovnosť medzi dopytom a ponukou (Pozn. INEKO: t.j. keď napr. pacient a nemocnica na rozdiel od poisťovne nevedia, akú veľkú časť nákladov na liečbu poisťovňa preplatí). Vláda by sa preto mala sústrediť na rozdelenie diagnóz na také, pri ktorých je nízka informačná nerovnosť (je možné a žiaduce tvoriť zisk) a na tie ostatné. Plošné riešenie je chybou.

Znenie sľubu:

SMER – sociálna demokracia vráti verejnoprávny charakter zdravotným poisťovniam, pretože zásadne nesúhlasí s tým, aby sa verejné prostriedky od štátu a občanov určené výhradne na zabezpečovanie poskytovania zdravotnej starostlivosti zhromažďovali v zdravotných poisťovniach – akciových spoločnostiach orientovaných na maximálny zisk aj na úkor rozsahu a kvality zdravotnej starostlivosti.
Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005

Vybrané komentáre ku kvalite sľubu:
(Zdroj: Prieskum INEKO, máj 2007)

Otázka regulácie zdravotných poisťovní, vrátane podmienok tvorby, použitia a distribúcie marže a zisku je legitímna. Návrat k ich neefektívnej organizačnej forme s mäkkými rozpočtovými obmedzeniami, pochybným účtovníctvom a absenciou korporátnej správy však nie je.
Martin Filko – Sanigest International

Dve najväčšie zdravotné poisťovne žiaľ nikdy nestratili verejnoprávny charakter a tomu aj zodpovedá ich neefektívne fungovanie. Zisk vytváraný v konkurenčnom prostredí je najlepším motívom k efektívnemu fungovaniu a možnosť jeho tvorby by mala byť preto zachovaná aj pre zdravotné poisťovne.
Vladimír Tvaroška – Envico, a.s. (bývalý štátny tajomník MF SR)

Neziskové aktivity majú v ekonomike svoje miesto. Majú sa uplatňovať najmä tam, kde existuje veľká informačná nerovnosť medzi dopytom a ponukou. To určite nie je celé zdravotníctvo. Vláda by sa mala sústrediť na rozdelenie diagnóz na také, pri ktorých je možné tvoriť zisk a je to žiaduce a na tie ostatné. Plošné riešenie je chybou.
Eugen Jurzyca – INEKO

Vlastníctvo a “zisk” nie sú v súčasnom modernom verejnom sektore podstatnými prvkami. Bavme sa o výsledkoch, nie “zisku”. Ak niekto ušetrí milión z verejných zdrojov a zabezpečí funkčnosť daného systému, potom nech si svoje percento zoberie, aspoň ho to bude motivovať aj k ďalšiemu rastu efektívnosti.
Juraj Nemec – Univerzita Mateja Bela, Banská Bystrica

Otázka verejnoprávnosti a tvorby zisku poisťovňami je irelevantná. Dôležité je posudzovať kvalitu práce poisťovní. Taktiež je potrebné prejsť od systému zdravotnej dane k skutočnému zdravotnému poisteniu. Len tak môže vzniknúť zdravý systém zdravotných poisťovní.
Richard Kollár – University of Michigan, USA

Dôležitejšie je iné – odčleniť zdravotnú starostlivosť, ktorú možno financovať v rámci solidarity (platí každý podľa svojich schopností, dostáva každý podľa svojich potrieb, na rovnakú potrebu rovnaká starostlivosť) – tento prvý pilier financovať čo najefektívnejšie, unitárne, možno ako súčasť štátneho rozpočtu. Ostatnú zdravotnú starostlivosť financovať prostredníctvom konkurenčných zdravotných poisťovní, princíp “zásluhovosti” – platil by každý podľa svojich schopností a čerpal by každý podľa svojich zásluh.
Milan Velecký – Slovenský rozhlas

Vláda by sa mala skôr zamyslieť, prečo súkromné poisťovne dokážu vyprodukovať vyšší zisk, ako verejnoprávne. Chybu by mala hľadať v riadení verejnoprávnej poisťovne, nie v manažmentoch súkromných spoločností.
Radoslav Štefančík – Univerzita sv. Cyrila a Metoda, Trnava

Forma akciových spoločností sťažuje vytváranie deficitov v systéme. Zisk je hlavnou motiváciou k efektívnemu fungovaniu subjektov.
Richard Ďurana – INESS

Sľúbiť niečo také bolo s ohľadom na status quo (významné súkromné investície do rozbehu pluralitného systému) hlúpe. Žiaľ, vyzerá to, že vláda to s plnením tohto sľubu myslí vážne. Chvalabohu, naráža pritom na prekážky (legislatívne, právne), ktoré môžu byť neprekonateľné.
Juraj Javorský – týždenník Trend

Sľuby a lamentácie – čo politici sľúbili a čo z toho plnia

Ostatné spracované sľuby:

1 V prieskume INEKO hodnotilo 26 odborníkov kvalitu 50 najvýznamnejších sľubov predstaviteľov súčasnej vlády. Uvedený text obsahuje vybrané komentáre odborníkov ku kvalite sľubu, to znamená k vplyvu, aký by malo splnenie daného sľubu na ekonomiku Slovenska. Kompletné znenie sľubov, ich hodnotenie vrátane komentárov, ako aj zoznamu odborníkov nájdete na stránke projektu: Sľuby a lamentácie – čo politici sľúbili a čo z toho plnia.