Prírodovedná gramotnosť

Dátum: 28.09.2006

Prírodovednou gramotnosťou ako kompetenciou sa zaoberajú medzinárodné štúdie PISA a TIMSS a tiež sa uvádza v systéme EÚ. V tejto časti sa opierame najmä o charakteristiky a úlohy, ktoré boli vypracované v rámci výskumu PISA 2000 a TIMSS-R 1999. Rozhodli sme sa venovať pozornosť obom štúdiám, pretože sa navzájom dopƒ∫ňajú a ilustrujú vývoj prírodovedných kompetencií na dvoch vekových úrovniach (PISA testuje žiakov vo veku 15 rokov a TIMSS 13 – 14 rokov).

Obe štúdie sa okrem prírodovedných vedomostí (porozumenie pojmom a poznatkom) zameriavajú aj na zručnosti žiakov použiť tieto vedomosti v bežnom živote. PISA napríklad testuje, či sú žiaci schopní rozpoznať otázky, ktoré môžu byť overené a zodpovedané vedeckým skúmaním, či vedia určiť dôkazy nevyhnutné pre vyvodenie záveru, alebo či vedia formulovať a zrozumiteľne vyjadriť konkrétne závery. TIMSS meria napríklad zručnosti žiakov použiť vedecké princípy pri riešení problémov a pri vysvetľovaní, robiť rutinné experimentálne operácie, získavať a interpretovať dáta, formulovať závery zo získaných dát a navrhnúť výskum. Naše školy sa naproti tomu sústreďujú najmä na prírodovedné vedomosti, ako sú napr. terminológia, definície pojmov a ich klasifikácia. Prírodovedné vzdelávanie na Slovensku (fyzika, biológia, chémia a geografia) vyžaduje od žiakov najmä pamätať si, reprodukovať a jednoducho porozumieť prírodovedným informáciám. Z tohto hľadiska sú štúdie PISA a TIMSS pre naše školy zaujímavou inšpiráciou.