Čitateľská gramotnosť

Dátum: 21.09.2006

Čitateľská gramotnosť sa ako kompetencia uvádza v medzinárodných štúdiách PISA a PIRLS, v návrhu Ministerstva školstva SR a v systéme Kanady. V tejto časti sa opierame najmä o charakteristiky a úlohy, ktoré boli vypracované v rámci výskumov PISA 2000 a PIRLS 2001. Rozhodli sme sa venovať pozornosť obom štúdiám, pretože sa navzájom dopƒ∫ňajú a ilustrujú vývoj čitateľských zručností na dvoch vekových úrovniach (PISA testuje žiakov vo veku 15 rokov a PIRLS 9 – 10 rokov).

Obe štúdie vnímajú čitateľskú gramotnosť nielen ako zručnosti čitateľského porozumenia, ale zdôrazňujú aj interpretáciu myšlienok obsiahnutých v texte, uvažovanie o prečítanom a hodnotenie textov. Podporujú tak deti v tvorivom premýšľaní a vyjadrovaní ich vlastných názorov, čo sú zručnosti, ktoré majú v bežnom živote nesporný význam. Slovenské školy naopak u žiakov rozvíjajú najmä technickú stránku čítania, najnižšiu úroveň porozumenia a jednoduchú interpretáciu bez tvorivého a individuálneho vkladu žiakov. V porovnaní s výskumami PISA a PIRLS, ktoré testujú získavanie informácií aj z nesúvislých textov (schémy, grafy, tabuľky, diagramy, mapy a formuláre), sa naše školy sústreďujú najmä na prácu so súvislým textom (rozprávanie, výklad, opis, argumentácia, inštrukcia alebo dokument). V reálnom živote sa však často stretávame s informáciami a textami, ktoré majú charakter grafov, tabuliek a formulárov.