
Vlastníctvo médií a jeho dosah na nezávislosť a pluralitu médií

Autor: Gabriel Šípoš
Preklad: Tatiana Hičárová
Dátum originálnej verzie: 31.1.2004

SLOVENSKO

1. ÚVOD

Slovenský mediálny trh je relatívne koncentrovaný. Čiastočne je tomu tak preto, že Slovensko
je malá krajina, t.j. väčšie mediálne spoločnosti sú efektívnejšie a produktívnejšie. Na druhej strane
však veľké podiely štátu v médiách naďalej obmedzujú konkurenčné prostredie potrebné na zníženie
negatívnych dosahov vysokej koncentrácie vlastníctva médií. Najvýraznejšie sa tento stav prejavuje na
televíznom  trhu,  kde  dominantná  TV  Markíza  nemá  už  niekoľko  rokov  žiadnu  významnú
konkurenciu. 

Do roku 2000 navyše neexistovala legislatíva zabraňujúca nadmernej koncentrácii vlastníctva
médií.  Ani  po  jej  prijatí  však  táto  legislatíva  nie  je  riadne  uplatňovaná.  Verejnosť  vyvíja  len
obmedzený tlak na vydavateľov a vysielateľov, aby konali transparentne a odhalili prípadné konflikty
záujmov.  Slovenské  médiá  naďalej  uverejňujú  správy  o svojich  majiteľoch  bez  poskytnutia
relevantných informácií o  ich záujmoch alebo vlastníckych vzťahoch. V takejto atmosfére môže byť
dosah vysoko koncentrovaného vlastníctva  médií  na demokraciu v krajine,  ako aj  jej  hospodársky
rozvoj, negatívny.

2. REGULÁCIA A IMPLEMENTÁCIA

V roku 1993 (prvom roku nezávislej  existencie)  zdedilo  Slovensko spolu  s Českou republikou
legislatívu z obdobia spoločného štátu. Mediálna legislatíva nebola výnimkou. Vlastníctvo médií sa
počas prvých siedmich rokov existencie samostatného Slovenska riešilo iba vágne. Prvá verzia Zákona
o vysielaní  a  retransmisii1 v  stručnosti  ustanovovala povinnosti  Rady pre vysielanie  a retransmisiu
(ďalej už len Rada) ako orgánu oprávnenému vydávať licencie na vysielanie. Podľa zákona musí Rada
pri  schvaľovaní  licencie  zvážiť  budúce  postavenie  uchádzača  na  trhu  s cieľom  predísť  jeho
dominantnému postaveniu  (ako poukazuje táto  správa,  napriek  predmetnému ustanoveniu dosiahla
mediálna skupina okolo TV Markízy na konci deväťdesiatych rokov presne takýto stav). 

V roku 2000 schválil Parlament nový Zákon o vysielaní a retransmisii, ktorý obsahoval klauzuly
proti  nadmernej  koncentrácii  vlastníctva médií.2 Podľa tohto zákona s cieľom zabezpečiť  pluralitu
informovania, nesmie žiaden jednotlivec alebo spoločnosť mať vlastnícke vzťahy s majiteľom viac než
jednej  národnej  televízie  alebo  rozhlasu,  pričom  táto  osoba  alebo  spoločnosť  nesmie  byť  ani
vydavateľom celonárodného denníka. Prepojenie vlastníckych vzťahov a zdieľanie ľudských zdrojov
v rámci siete vysielateľov je povolené, pokiaľ táto sieť nepokrýva viac ako 50 percent obyvateľov
krajiny. Toto nariadenie sa však týka iba televíznych a rozhlasových sietí,  a nezahŕňa celonárodné
noviny. V prípade porušenia ustanovení má Rada právo pridelenú licenciu odňať. Rada si má navyše
právo vyžiadať potrebné informácie o vlastníctve a osobných vzťahoch držiteľov licencie.

Zákon ďalej stanovuje pre vysielateľov pravidlá transparentnosti  ohľadne vlastníctva: každý
žiadateľ o licenciu musí poskytnúť zoznam svojich vlastníkov (akcionárov), ako aj ich finančné zdroje
na prevádzkovanie vysielania. Žiadateľ má povinnosť upozorniť na prepojenia vlastníckych vzťahov
s inými mediálnymi spoločnosťami, či už národnými alebo zahraničnými. Rada môže udeliť licenciu

1



(ktorú následne musí schváliť  Parlament),  po zvážení  nasledovných aspektov:3 plurality informácií
a mediálneho obsahu, transparentnosti  vlastníckych vzťahov,  transparentnosti  zdrojov financovania,
nemožnosti získať dominantné postavenie na trhu a zabezpečenia adekvátneho zastúpenia slovenských
vlastníkov  a zástupcov  v akciovej  spoločnosti  so  zahraničným  partnerom  (neznamená  to  však
minimálnych 50 percent pre slovenské subjekty). 

Uchádzač o licenciu alebo jej držiteľ musí oznámiť akékoľvek zmeny údajov poskytnutých v rámci
žiadosti,  vrátane  údajov  o vlastníctve.  Zákon  žiadnym  spôsobom  nerieši  redakčnú  nezávislosť
televíznych alebo rozhlasových kanálov. 

Napriek uvedeným ustanoveniam v tomto zákone si  niektorí  experti  všimli  problémy s jeho
uplatňovaním – priateľské vzťahy by mohli uniknúť samotnému zneniu, ak nie aj duchu zákona.4 Rada
nerozhodla  o porušení  klauzuly o nadmernej  koncentrácií  vlastníctva  médií  ani  raz  do konca  roku
2003. Takisto v spomínanom období nedostala žiadosť o prešetrenie takéhoto porušenia.5  Rada má
právomoc  uložiť  sankcie,  no  volí  ju  Parlament,  na  ktorý môžu  silné  mediálne  skupiny tlačiť  pri
akomkoľvek pokuse zbaviť ich licencií. 

Pre tlačové médiá neexistujú okrem spomínaných ustanovení žiadne zákony o vlastníctve alebo
zákony či  ustanovenia zabraňujúce nadmernej koncentrácii  vlastníctva médií.  „Tlačový“ zákon (od
roku 1966 viackrát novelizovaný) ustanovuje, aby sa vydavatelia registrovali na Ministerstve kultúry,
uviedli  meno  a adresu  vydavateľa  ako  aj  vydavateľstva  a  poskytli  osobné  údaje  šéfredaktora.
Nepožaduje  však  žiadne  informácie  o vlastníkoch.  Podľa  zákona  musia  všetky  noviny  a časopisy
v každom  výtlačku/čísle  zverejniť  nasledovné  informácie:  meno  vydavateľa,  adresu  novín,  meno
šéfredaktora a jeho/jej  zástupcu/kyne, dátum, miesto vydania,  číslo a cenu.6 Podobne ako v prípade
elektronických médií, neexistujú ustanovenia, ktoré by chránili nezávislosť redaktorov od majiteľov
alebo vydavateľov. 

Ak odhliadneme od dotácií verejnoprávnej televízie, rozhlasu a štátom vlastnenej tlačovej agentúry
– TASR, legislatíva neustanovuje štátne dotácie pre médiá ako nástroj ochrany mediálnej plurality.
Jediné dotácie  motivované pluralitou sa každoročne poskytujú tlači  národnostných menšín.  V roku
2002 predstavovala podpora týmto tlačovým médiám sumu 20,5 milióna korún, t. j. približne 480 000
eur, z čoho približne polovica bola pridelená na tlačoviny maďarskej komunity.7 

3. PRIVATIZÁCIA

Na Slovensku  neexistuje  jednotná  schéma privatizácie  novín.  Bez  ohľadu na  to  však  boli
všetky tlačové médiá  vystavené silným stretom s vládnymi politickými záujmami, ak nie počas
samotnej privatizácie, tak istotne po nej - v boji o prístup k distribúcií a tlačiarenským kapacitám.
 Nový  čas vznikol  v roku  1991,  ako  nasledovník  menšinových  straníckych  novín  Ľud
Následne ho odkúpili dvaja rakúski podnikatelia a bol znovu uvedený na trh ako bulvárny titul.
Zahraničné vlastníctvo v ranej fáze existencie v kombinácii so silnými zahraničnými mediálnymi
investormi (nemecký Gruner + Jahr a v súčasnosti švajčiarsky Ringier) boli  pre noviny veľkým
prínosom  –  v krátkom  čase  sa  totižto  stali  najúspešnejšími  a najpredávanejšími  novinami  na
Slovensku.8 Navyše až doteraz všetky pokusy uviesť na trh nový, celonárodný konkurenčný typ
bulvárnych novín zlyhali.

V roku 1990 bola bývalá vlajková loď komunistickej strany Pravda predaná jej novinárom.
Títo  však  nedokázali  zabrániť  výraznému  poklesu  v náklade,  zapríčinenému  veľkým  počtom
nových konkurenčných titulov. V roku 1995 predali svoje podiely súčasným vlastníkom - skupine
investorov známych ako Harvardské investičné fondy (súbor privatizačných fondov). 

Novinárom  z bývalých  mládežníckych  komunistických  novín  Smena  sa  nepodarilo
nasledovať príklad svojich kolegov z  Pravdy. Keď po nástupe druhej Mečiarovej vlády vzrástli
politické tlaky na tieto noviny, novinári odišli s tým, že založili nový denník  Sme. Tento denník
vlastnil  a podporoval  iný  privatizačný  fond,  PSIS.  Sme, ako  hlavný  opozičný  denník  prežil
kontinuálne  útoky na  majiteľa  –  PSIS,  ako aj  politicky motivovanú stratu  zmluvy s vtedajšou

2



tlačiarňou.  Avšak  až  od  zlúčenia  nemeckého  Verlags-gruppe  Passau  (Passauer  Neue  Presse)
s vydavateľom  denníka  Sme  –  VMV  v roku  2000,  majú  tieto  noviny  zaručenú  dlhodobú
udržateľnosť. 

Poštová  novinová  služba  (PNS)  -  bývalá  monopolná  spoločnosť  v oblasti  distribúcie
tlačových médií bola vo februári 1998 privatizovaná (pol roka pred parlamentnými voľbami) do
rúk Danubiaprintu (ktorý sa privatizoval  v decembri 1996). Danubiaprint  je najväčšia tlačiareň,
ktorú vlastnili ľudia blízki vtedajšej vládnej strane HZDS. I keď Protimonopolný úrad vyhlásil túto
transakciu koncom roka 1998 za neplatnú,  tento obchod medzičasom vyvolal  obrovský tlak na
vydavateľov – zatiaľ čo sa oneskorené platby PNS znásobili, Danubiaprint trval na dodržiavaní
platobných termínov za svoje tlačiarenske služby.9 Navyše manažéri spoločnosti PNS ju zjavne
vytunelovali a tá v roku 1999 vyhlásila bankrot.10 Neskôr ju odkúpila štátom vlastnená Slovenská
pošta, ktorá v súčasnosti rokuje o odpredaji spoločnosti, pravdepodobne konzorciu vydavateľov. 

Počas  problémového  obdobia  odpredala  PNS  viac  ako  štyri  pätiny  svojich  stánkov
spoločnosti,  ktorá  je  osobne  prepojená  na  jedinú  konkurenčnú  spoločnosť  -  Mediaprint  Kapa
Pressegrosso,  a ktorú  vlastní  mediálny  magnát  Ivan  Kmotrík.  Kmotrík  prebral  vtedy  už
skrachované  tlačiarne  Danubiaprint  a premenoval  ich  na  Versus.  Táto  spoločnosť  je  naďalej
najväčšou tlačiarňou na Slovensku.

Doteraz bol na Slovensku privatizovaný iba jeden televízny kanál (spomedzi troch štátom
vlastnených kanálov v danom období  išlo  o kanál  s najmenším signálovým pokrytím).  Ostatné
 bývalé štátom vlastnené rozhlasové a televízne kanály boli  vyhlásené za verejné. Zároveň bola
vydaná licencia množstvu v súčasnosti súkromných staníc. Tento takzvaný tretí televízny kanál bol
vo verejnej súťaži v auguste 1995 pridelený Markíze Slovakia. TV Markíza dosiahla počas prvých
štyroch mesiacov  svojho  prevádzkovania  50  percentnú  sledovanosť,  pričom  neustále  rozširuje
svoje pokrytie.11

4. ŠTRUKTÚRA MEDIÁLNYCH VLASTNÍCKYCH VZŤAHOV

Denník  Pravda ostáva ako jediný spomedzi troch hlavných denníkov bez zahraničného partnera.
Doteraz bola schopná financovať zmenu značky a veľkú propagačnú kampaň vďaka investíciám
svojho  vlastného  vydavateľa,  spoločnosti  Perex,  ktorá  predstavuje  jeden  z najväčších
privatizačných fondov zriadených v deväťdesiatych rokoch. Podrobnosti o vlastníctve Perexu nie
sú  jasné  (Pravda nereagovala  na  dotazy  ohľadne  Perexu),  pričom  spoločnosť  nemá
o transparentnosť  veľký  záujem  –  v tiráži  sa  neobjavujú  dokonca  ani  telefónne  čísla  na  túto
spoločnosť. Najpredávanejší bulvárny denník Nový čas je v sto percentnom vlastníctve švajčiarskej
mediálnej spoločnosti Ringier. Jeden zo štyroch Slovákov číta denne Nový čas. Denník  Pravda
a Sme majú podľa prieskumu agentúry Median Sk za jar a leto 2003 dosah na približne 9 percent
populácie. Pritom polovica z respondentov uvádza, že číta noviny. 12

3



Tabuľka 1 VLASTNÍCKA ŠTRUKTÚRA HLAVNÝCH PRINTOVÝCH MÉDIÍ
Denník Náklad* Vydavateľ Vlastník
NOVÝ ČAS 157 957 VYDAVATEĽSTVO

ČASOPISOV
A NOVÍN, s.r.o.

RINGIER 100%
(od 1.1.2004)

SME 76 049 PETIT PRESS, a.s. PSIS (PETER VAJDA
50%)
VERLAGSGRUPPE
PASSAU 50%)

PRAVDA 72 841 PEREX, a.s. HARVARDSKÉ
INVESTIČNÉ
FONDY  (JURAJ
ŠIROKÝ)

Týždenník
PLUS 7 DNÍ 217 415 SPOLOČNOSŤ  7

PLUS, s.r.o.
JOZEF  DUKES,
KAROL  BUSTIN,
ŠTEFAN  ŠIMÁK
(každý tretinu)

FORMÁT 5 000 – 10 000**** ECOPRESS, a.s. ECONOMIA,  a.s.
(HOLTZBRINCK  +
DOW  JONES
INVESTMENTS
77,5%)

Tabuľka 2 VLASTNÍCKA ŠTRUKTÚRA HLAVNÝCH ELEKTRONICKÝCH MÉDIÍ 
TV kanál Diváci**/Pokrytie

signálom***
Vysielateľ Vlastník

MARKÍZA 67/86% MARKÍZA  –
SLOVAKIA, s.r.o.

CME  MEDIA  ENTERPRISES,
HOLANDSKO,  34%,  A.R.J.
a.s.50%  (MILAN  FIĽO  51%,
FRANTIŠEK  VIZVÁRY  34%,
JÁN KOVÁČIK 15%), MEDIA
INVEST,  s.r.o.  16%  JÁN
KOVÁČIK)

STV 1 28/96% VEREJNOPRÁVNA
TV

-

JOJ 20/82% MAC TV, s.r.o. GRAFOBAL  GROUP,  a.s.,
(IVAN  KMOTRÍK  50%,
ČESKÁ PRODUKČNÍ INVEST,
a.s.,  PRAGUE  (PPF)  47,5%,
VLADIMÍR KOMÁR 2,5%

STV 2 6/89% VEREJNOPRÁVNA
TV

-

TA3 4/KÁBEL  +
DIGITÁLNY
SIGNÁL

C.E.N. s.r.o. J&T 90%

ROZHLASOVÝ
KANÁL
SLOVENSKO 27/100% VEREJNOPRÁVNY

ROZHLAS
-

4



EXPRES 13/62% D. EXPRES, a.s. EURÓPSKA  BANKA  PRE
OBNOVU  A ROZVOJ,  26%,
VÁCLAV  MIKA  8%,  DUŠAN
BUDZÁK  5%,  RÓBERT
BARTOŠ  5%,  EFM,  s.r.o.
(CYPRUS),  FRAMLINGTON
(JERSEY)

ROCK FM 10/92% VEREJNOPRÁVNY
ROZHLAS

-

OKEY 9/34% OKEY RADIO, a.s. MICHAL  ARPÁŠ,  ĽUBOMÍR
MESSINGER,  DRUKOS,  a.s.,
MARIÁN PAKSI

FUN 9/57% RADIO, a.s. PATROL,  s.r.o.  (ŠTEFAN
GVOTH),  BRATISLAVA,
COSIETE  D’EXPLOITATION
RADIO CHIC, FRANCÚZSKO 

Zdroj: denník SME, Rada pre vysielanie a retransmisiu, obchodný register a J&T.
Poznámky:

* Priemerný náklad v treťom štvrťroku 2003, predané výtlačky, na základe údajov ABC SR (Audit Bureau of Circulation,
Slovak Republic)13

**Prieskum spoločnosti  Media SK, máj – august 2003 definuje divákov/poslucháčov ako ľudí,  ktorí pozerali/počúvali
program včera
***Pokrytie obývaného územia signálom v roku 2003, pokiaľ nie je uvedené inak
****Formát nezverejňuje údaje o náklade, napriek tomu však deklaruje svoju čitateľskú obec okolo 40 00014

Niečo menej ako dve tretiny Slovákov čítajú týždenníky. Veľká väčšina z nich číta týždenníky
o životnom štýle. Najpopulárnejší populárno-spravodajský týždenník (ako aj najpredávanejší na trhu)
je týždenník Plus 7 dní, ktorý má slovenských majiteľov. Jeho čitateľská obec predstavuje 20 percent.
Ďalším všeobecno-spravodajským týždenníkom je mladý Formát, ktorý má do 2 percentá čitateľov.
Jeho  väčšinovým  vlastníkom  je  Dow  Jones-Handelsblatt  Group,  ktorý  má  väčšinový  podiel  aj
v Hospodárskych novinách. 

Televízia  Markíza je  od  svojho  úspešného  štartu  v roku  1996  dominantným  hráčom  na
mediálnom trhu. Neustále priťahuje najväčšiu a vo všeobecnosti najlukratívnejšiu divácku obec. Podľa
polročného prieskumu agentúry Median Sk,  dosiahla v polovici roku 2003 sledovanosť 67 percent
populácie,  so  zaostávajúcou  STV 1 na  druhom mieste  s 28  percentami  a TV JOJ  s 20  percentnou
sledovanosťou. 

Markízu vlastnia traja slovenskí podnikatelia a mediálna spoločnosť CME (Central European
Media Enterprise) - spoločnosť, ktorá je dobre známa kvôli svojim podielom v médiách v strednej
a východnej Európe. 

Polovičným vlastníkom TV JOJ je vlastník TV Nova - dominantný súkromný televízny kanál
v susednej Českej republike. Druhú polovicu TV JOJ vlastní spoločnosť Ivana Kmotríka, ktorý je na
Slovensku veľkým mediálnym hráčom. 

Čisto spravodajský televízny kanál, TA3 patrí J&T, investičnej a finančnej skupine s povesťou
bezohľadných  investorov,  pôsobiacich  na  hrane  zákona  a  využívajúcich  príležitosti  bez  veľkých
ohľadov na etiku.

Verejnoprávne  rozhlasové  kanály  majú  dominantné  postavenie  na  rozhlasovom trhu.  Jeho
vlajková loď,  Rádio Slovensko má podľa citovaného prieskumu agentúry Media Sk 26 percent trhu
a jeden z jeho kanálov, Rádio Rock FM vyhlasuje podiel ďalších 10 percent. 

Najpočúvanejšie  súkromné  rádio  EXPRES má  16  percentný  podiel.  Vlastnia  ho  niekoľkí
zahraniční investori spolu s Európskou bankou pre obnovu a rozvoj, čo je investičný nástroj bohatých
krajín EÚ, ktorý má napomáhať rozvoj trhového hospodárstva v krajinách východnej Európy. Ďalší
dvaja dôležití hráči,  Rádio Okey a Rádio Fun majú po 10 percentách podielu poslucháčov. Zatiaľ čo
prvé z nich vlastnia slovenskí podnikatelia, druhé z nich vlastí francúzska mediálna skupina. 

5



5. KONCENTRÁCIA MÉDIÍ
5.1. MEDIÁLNA SKUPINA MARKÍZA

Médiá  na  Slovensku  sú  prakticky  vo  vlastníctve  niekoľkých  jednotlivcov.  Dominantná
mediálna skupina sa koncentruje okolo Pavla Ruska, bývalého spoluzakladateľa, spoluvlastníka
a manažéra zďaleka najvplyvnejšieho a najsilnejšieho slovenského média,  TV Markíza. Rusko je
v súčasnosti ministrom hospodárstva stredno-pravicovej vlády. Markíza berie približne 80 percent
príjmov z televíznej reklamy, alebo viac ako tretinu z celkového reklamného trhu v slovenských
médiách (autorove odhady sa zakladajú na údajoch Rady z roku 2002).15

Pri  svojom vstupe  do politiky minulý rok  predal  Rusko  svoj  podiel  v Markíze  svojmu
priateľovi,  Františkovi  Vizvárymu,  ktorý sa  zároveň  stal  poradcom ministra.16  Vizváry spolu
s ďalšími  dvoma  podnikateľmi  (Jánom  Kováčikom  a Milanom  Fiľom)  a americkým  CME
v súčasnosti kontroluje Markízu – i keď zámerom CME je získať plnú kontrolu nad televíznou
stanicou.17 Podľa miestnych expertov táto skupina vzhľadom na jej nepriame osobné a kapitálové
prepojenia  vlastní  TV  Markízu  (televíziu  číslo  1  s polovicou  celkového  podielu  divákov),
týždenník  o životnom  štýle  Markíza  (týždenník  č.  2),  denník  Národnú  obrodu (noviny  č.  4)
a Rádio Okey (rozhlasový kanál  č.  4  alebo 5,  údaje  v prieskumoch sa  líšia).18 I keď by takáto
koncentrácia bola oficiálne porušením Zákona o vysielaní a retransmisii, neexistujú žiadne priame
prepojenia, ktoré by mohli dať byť predmetom šetrenia Rady.19 

Podľa indícií vyplývajúcich z Obchodného registra je skupina okolo Markízy tiež napojená
cez Jána Kováčika na populárne divadlo Štúdio L+S, ako aj agentúru Forza, ktorá sa okrem iného
venuje modelingu (súťaž MISS Slovensko) a hudobnej produkcii. Milan Fiľo je spoluvlastníkom
Neusiedler  SCP,  ktorý  je  hlavným  výrobcom  papiera  a celulózy.  Skupina  bola  opakovane
kritizovaná za skreslené informovanie o záujmoch Pavla Ruska (ktorý sa tiež zvykne označovať
ako slovenský Berlusconi) a jeho politickej strany ANO (proklamujúcej liberálnu orientáciu), ktorá
je členom vládnej koalície. Počas volebného roku 2002 Rada opakovane udelila Markíze pokuty,
prevažne  za  neúmerné  uprednostňovanie  pán  Ruska  a jeho  strany v televíznom  spravodajstve.
Občianske združenie MEMO 98 – nezávislá organizácia monitorujúca médiá - aj počas roka 2003
viackrát upozornila na zaujaté televízne spravodajstvo Markízy.20 

5.2. MEDIÁLNA SKUPINA IVANA KMOTRÍKA

Druhým najdôležitejším vlastníkom médií je Ivan Kmotrík. Jeho ríša sa rozlieha od Grafobal
Group z TV JOJ (50% vlastnícky podiel, televízny kanál č. 3) po Mediaprint-Kapa Pressegrosso,
a.s.  (najväčší  distribútor  a maloobchodný  predajca  novín),  štyri  veľké  tlačiarne  (Versus,
Bratislavské  tlačiarne,  Polygraf  print,  Svornosť),  knižné  vydavateľstvo,  SPN  -  Mladé  letá
a najväčšiu slovenskú reklamnú agentúru, EURO RSCG Artmedia.

Samotný Kmotrík používal v minulosti silové riešenia. Jeho tlačiareň Versus požiadala Perex,
vydavateľa denníka Pravda,  aby podpísala neakceptovateľný kontrakt  na rok 2001 na poslednú
chvíľu, krátko pred koncom roka 2000. Perex bol nútený použiť viacero malých tlačiarní, avšak na
úkor novinárov, pretože termíny uzávierky boli kratšie, keďže proces tlače trval dlhšie.21 Potom už
Perex získal svoje vlastné tlačiarenske kapacity. 

5.3 MEDIÁLNA SKUPINA PETIT PRESS

Petit  Press  sa  stal  ďalším  dôležitým  mediálnym  hráčom  vďaka  investícii  nemeckého
Verlagsgruppe Passau. Tento vydavateľ publikuje denník č. 2 (3) Sme, denník číslo 5 v maďarčine –
Új Szó,  anglický týždenník  The Slovak Spectator,  týždenník  Roľnícke noviny, ako aj 27 miestnych

6



denníkov a týždenníkov po celom Slovensku. Petit  Press vlastní  jedinú viac menej kompletnú sieť
regionálnych novín na Slovensku.

5.4.MEDIÁLNA SKUPINA RINGIER

Keďže  Ringier  odkupuje  od  svojho  partnera  Gruner  +  Jahr  podiely vo  viacerých tituloch,
očakáva sa, že do konca roku 2003 sa tento subjekt stane ďalším silným hráčom. V súčasnosti vlastní
najpopulárnejší  bulvárny denník  Nový čas a viacero periodík o životnom štýle,  vrátane týždenníka
Život a mesačníka Eva.

5.5. ŠTÁTOM VLASTNENÉ (VEREJNOPRÁVNE) MÉDIÁ

Štátom vlastnené (verejnoprávne) médiá majú naďalej významnú pozíciu. Dva štátne televízne
kanály sleduje tretina populácie, pričom jeden z týchto kanálov (STV 1) je po TV Markíza na druhom
mieste v sledovanosti. Podobne je tomu v prípade rozhlasových staníc – stanice číslo 1, 3  a 7 na trhu
sú vo vlastníctve štátu, ako aj jedna z dvoch tlačových agentúr,  TASR, ktorej fungovanie  závisí od
vládnych dotácií.  Fungovanie verejnoprávneho rozhlasu  a televízie  je  financované  prostredníctvom
koncesionárskych poplatkov  (každý majiteľ  televízora  alebo  rozhlasového  prijímača  musí  zaplatiť
mesačný poplatok vo výške 2,5 eur za  TV a 1 euro za rádio),  ako aj  z príjmov z reklamy. Ročné
dotácie na prevádzku alebo programy sú bežnou črtou financovania verejných služieb, i keď sa vláda
niekoľkokrát pokúsila tieto dotácie zrušiť.

S takýmito rozsiahlymi vlastníckymi podielmi môže vláda ovplyvňovať mediálnu konkurenciu
prostredníctvom mediálnej  legislatívy –  alebo  prostredníctvom hrozby ich  privatizácie,  čím by sa
vytvorila  silnejšia  konkurencia  v oblasti  príjmov  z reklamy.  I keď  po  roku  1998  sa  tlak  na
verejnoprávne médiá výrazne znížil, nie je pravdepodobné, že by bol úplne eliminovaný.22

Verejnosť má iba čiastočný prístup k informáciám o vlastníctve médií na Slovensku. Všetky
elektronické médiá musia uvádzať údaje o svojich vlastníkoch v žiadosti o licenciu, ktorú podávajú na
Radu, a tiež musia nahlásiť akékoľvek zmeny. Rada zverejňuje údaje na svojej webstránke. Takýto
systém však neexistuje v prípade tlačových médií. Vydavatelia sú pri zverejňovaní takýchto informácií
obyčajne obozretní (len zriedkakedy ich nájdete na ich webstránkach, alebo v novinách). To isté sa
týka ich finančných výsledkov. 

Na konci roka 1999 zriadila väčšina veľkých vydavateľov spolu s Klubom reklamných agentúr
a Slovenským združením pre značkové výrobky audit predaja novín ABC SR, čo je oficiálny orgán
skúmajúci priemerný mesačný náklad novín a periodík.23

6. PLURALITA MÉDIÍ

Po  desiatich  rokoch  nezávislosti  ponúkajú  slovenské  médiá  slušnú  mieru  pluralizmu,
absentujúceho väčšinu času od nezávislosti krajiny. V roku 2003 už neexistujú provládne noviny
alebo  televízne  kanály.  Vláda  nefinancovala  súkromné  médiá  poskytujúce  spravodajstvo
s výnimkou  špecifických  otázok,  ako  napríklad  informačnou  kampaňou  pred  vstupom  do
Európskej únie. Dokonca aj verejnoprávna televízia a rozhlas majú ďaleko od toho, aby kráčali vo
vládnej  línii.  Táto  situácia  je  v úplnom kontraste  s  polarizovanou  mediálnou  scénou  polovice
deväťdesiatych  rokov,  pre  ktorú  bolo  charakteristických  niekoľko  predovšetkým  štátom
financovaných  provládnych  médií,  ktorým konkurovali  súkromné  médiá,  pričom  ich  hlavným
cieľom bolo „zvrhnutie“ vlády Vladimíra Mečiara.

7



Vrcholový predstaviteľ HZDS koncom 1995 priznal, že približne jedna tretina miestnych
a regionálnych  novín  na  Slovensku  bola  prístupná  straníckym  zásahom  do  správ  a stránok
venovaných komentárom a názorom.24

Verejnoprávna slovenská TV ako aj štátna tlačová agentúra TASR boli otvorene využívané
ako vládny nástroj (TASR začala v roku 1993 uverejňovať provládny denník Slovenská republika
a neskôr ho predala firme Salus s.r.o., pričom jedným z jeho vlastníkov bola Mečiarova strana).
V roku 1996 vláda pomohla založiť a dotovala denník Nová Smena mladých v objeme 50 miliónov
slovenských  korún  (ekvivalent  okolo  1,25  milióna  eur).  Tento  denník  však  ešte  ten  istý  rok
skrachoval.

Vláda tiež uplatňovala svoj vplyv prostredníctvom štátnych podnikov, na ktorých záviselo
množstvo novín kvôli príjmom z reklamy. Najznámejším prípadom boli VSŽ, veľká oceliareň na
východnom Slovensku, ktorá v tom čase týmto spôsobom držala v šachu niekoľko regionálnych
denníkov.  Patrili  medzi  ne  Lúč,  Košický  večer a Nové  korzo.25 Mečiarova  vláda  dokonca
poskytovala  Slovenskej  republike a jej  podobným priame dotácie  tým, že  prideľovala  financie
rezervované na národnej úrovni na menšinové projekty, a to dokonca i vtedy, keď víťazi mali len
obmedzené skúsenosti v tejto oblasti a ešte menej menšinových čitateľov.26

Aj keď v roku 1998 Mečiarova vláda prehrala voľby, mnoho novinárov si zachovalo svoje
inštinktívne sympatie  k jednej  či  druhej  politickej  orientácii.  Za uplynulých pár  rokov sa však
slovenské  médiá  začínajú  stále  viac  vystríhať  straníckej  afiliácii.  Začali  venovať  čoraz  väčšiu
pozornosť pozitívam a negatívam konkrétnych krokov verejnej politiky bez ohľadu na jej politické
pozadie.  Následkom je,  že  viaceré médiá,  ktoré podporujú politiku súčasnej  vlády, si  uchovali
kritickú vzdialenosť a slúžia ako skutoční strážcovia a kontrolóri vlády.

Zmena režimu v roku 1989 vyvolala boom tlačových médií. Tento rozmach mal dva zdroje,
pričom  oba  boli  dočasné  (viď  Tabuľku  3).  Odstránením  politických  obmedzení  sa  otvorili
príležitosti na mediálnom trhu, čo podnikatelia využili na obchodné účely (návrat investícií) a na
politické účely (kúpa vplyvu na voličov alebo tvorcov rozhodnutí). Obe podporila aj obrovská vlna
privatizácie v 90-tych rokoch, ktorá vytvorila triedu bohatých podnikateľov, schopných vytvárať
mediálne veľmoci. Takáto situácia nie je zriedkavá ani v ostatných krajinách východnej Európy,
pričom najvýraznejším  príkladom je  Rusko.  Vlády navyše  cítili  povinnosť  poskytovať  priamu
alebo nepriamu podporu (nákup reklamy) s cieľom podporovať  vybrané médiá.  Pokles  hlavnej
privatizačnej  vlny spolu s odchodom Mečiarovej  vlády viedol  k poklesu umelo podporovaných
médií a titulov. Jedny z takýchto novín – Slovenská republika, zanikli v roku 2000. Práca, denník
ktorý sa tradične spájal a bol vo vlastníctve odborov, zanikol v roku 2002 (odkúpil ho väčší denník
Sme). 

Tabuľka 3  ZMENY V POČTE NÁRODNÝCH DENNÍKOV A TELEVÍZNYCH KANÁLOV
OD ROKU 1989

1989 1995 2002
Všetky denníky/celonárodné 12/7 19/10 16/9
Televízne kanály 2 2 5*
Zdroj: Gindl 27  a Ministerstvo kultúry SR28

Poznámka: * Jeden z nich, spravodajský kanál TA3, je šírený káblom a signálom cez digitálny satelit.

Mnohí analytici očakávajú ďalšiu konsolidáciu trhu s denníkmi, a to vzhľadom na trhové
obmedzenia.29 Podľa ich prognóz za niekoľko rokov ostanú na trhu iba tri všeobecné celonárodné
noviny: bulvárny denník Nový čas, ktorý je politicky v strede, ľavicová Pravda a stredno-pravicový
denník  Sme.  Pravda  a SME sú  už  v súčasnosti  „ťažké  váhy“  v spravodajstve,  analýzach  či
komentároch. Očakáva sa, že centristická Národná obroda, ako aj Nový deň, ktoré sú v samotnej
podstate  stranícke  noviny  bývalého  premiéra  Vladimíra  Mečiara  ostanú  na  mediálnom  trhu

8



dovtedy,  pokým  ich  majitelia  budú  kryť  ich  straty  výmenou  za  politický  vplyv.  Keďže  ich
čitateľská obec mizne, nepredpokladá sa, že tento stav bude dlhotrvajúci. 

Okrem  všeobecných  novín  existuje  viacero  špecializovaných  denníkov,  napríklad
Hospodárske noviny (obchod), Šport (šport) a Roľnícke noviny (poľnohospodárstvo – v roku 2003
sa transformoval na týždenník). Aj v tomto sektore došlo ku konsolidácii – Hospodársky denník -
ďalší  ekonomický denník kapituloval  vo svojom boji  s Hospodárskymi novinami  a v novembri
2003 sa transformoval na webstránku poskytujúcu správy zo sveta obchodu. 

Od roku 1996 sa nikto nepokúsil začať vydávať nový celonárodný spravodajský denník.
Dokonca  aj  posledný  pokus  z roku  1996  bola  vládou  financovaná  snaha  prelomiť  okruh
súkromných  denníkov,  nepriateľských  voči  politike  vtedajšej  Mečiarovej  vlády.  Projekt  Nová
smena mladých však skrachoval ešte v tom istom roku. 

Viacero  vydavateľov  skúsilo  šťastie  s pretlačením nového  bulvárneho  denníka,  v snahe
napodobniť veľmi  úspešný  Nový čas,  ktorý má vedúce postavenie na trhu.  Žiaden z nich však
neuspel.  Nonstop prežil rok (1996 – 97),  Trhák takmer tri (1997 – 2000). V roku 2003 Ringier
začal  pre  miestnu  polmiliónovú  maďarskú  menšinu  na  južnom  Slovensku  vydávať  úspešný
maďarský bulvárny denník  Blikk (lokálna  verzia  Blikk obsahuje  aj  niekoľko  strán  s lokálnym
spravodajstvom).

Verejnoprávny televízny kanál STV1 ponúka typické menu programov, ktoré poskytujú iní
verejnoprávni  prevádzkovatelia  v západnej  Európe:  silné  spravodajstvo,  analýzy  a debaty  so
zmesou zábavy (filmy, talkshows, kvízy). Druhý verejnoprávny kanál,  STV2, dáva omnoho väčší
priestor športu, dokumentárnym filmom a iným menšinovým žánrom, napríklad koncertom vážnej
hudby, jazykovým kurzom alebo vysielaniu rôznych etnických a náboženských skupín. 

Vodca  na  trhu,  TV  Markíza,  kombinuje  ťažký kaliber  zábavy (vrátane  holywoodských
šlágrov,  telenoviel,  tínedžerských  filmov  a hudobných  shows  a  filmov  pre  dospelých),
s bulvárnymi správami a často aj prekvapivo serióznymi debatnými programami. 

TV  JOJ sa  v mnohom  podobá  Markíze.  Snaží  sa  však  predbehnúť  Markízu  ešte
bulvárnejšími správami, holywoodskými filmami a zábavnými programami.

Nakoniec,  TA3 je  17-hodinový spravodajský kanál,  vyšperkovaný občasnými  talkshows
a spravodajskými dokumentmi. Jej  program sa silne zameriava na miestnu politickú scénu, a to
dokonca viac ako kanály typu CNN alebo BBC. 

Tak ako súčasné spravodajské programy verejnoprávnej televízie a TV JOJ, TA3 nemala
žiadne  zjavné  politické  preferencie  alebo  sympatie.  Najväčším  politickým hráčom  ostáva  TV
Markíza, ktorej bývalý šéf stojí na čele koaličnej strany ANO a zároveň je ministrom hospodárstva
(viď časť o vlastníckej štruktúre médií). 

Podľa Valérie Agócs, predsedkyne Rady pre vysielanie a retransmisiu, pre novú televíznu
sieť,  ktorá by sa chcela  na Slovensku  rozbehnúť,  neexistuje  potenciálne dostupná celonárodná
frekvencia alebo súbor frekvencií. Väčšiu konkurenciu môže priniesť digitálne vysielanie, ktoré sa
má podľa plánov otestovať v niekoľkých mestách počas roku 2004. Kým tento typ vysielania bude
dostupný pre väčšinu Slovákov však môže uplynúť aj desaťročie.30

7. NEZÁVISLOSŤ MÉDIÍ

Hlavná asociácia slovenských novinárov – Slovenský syndikát novinárov vypracoval v roku
1990 Kódex novinárskej etiky, ktorý obsahuje niekoľko ustanovení (článok IV) zameraných na
podporu nezávislosti novinárov od ich vydavateľov: právo na právnu ochranu, právo odmietnuť
napísať propagačný článok, právo na konzultácie a právo na úmerné platové podmienky.31 Samotný
kódex, rovnako ako Syndikát je však na slovenskej mediálnej scéne iba málo rešpektovaný. 

Vzhľadom  na  všadeprítomný  dvojitý  tlak  vyvíjaný  na  médiá  v deväťdesiatych  rokoch
(rýchle  peniaze,  rýchle  dosahovaný  politický  vplyv),  práca  novinárov  ako  aj  ich  pracovné
podmienky  utrpeli.32 Dominancia  vydavateľov  sa  odrazila  v nízkej  kvalite  žurnalistiky,  a to

9



dokonca aj v najserióznejších novinách. Chabé zručnosti väčšiny čitateľov a divákov kriticky čítať
ďalej oslabili  dopyt po vysokej kvalite práce ako aj  po dôkladne preskúmaných a podložených
prácach z oblasti investigatívnej žurnalistiky. 33

Tlačová rada, založená na jar v roku 2002 Slovenským syndikátom novinárov spolu s Asociáciou
vydavateľov tlače poskytuje novinárom len malú pomoc. Rada sa zaoberá etickými priestupkami
v slovenských tlačových médiách – i keď jej rozhodnutia sa v médiách nezverejňujú alebo verejne
nediskutujú.  Navyše sa ani explicitne nezaoberá nezávislosťou žurnalistiky od vydavateľov per
se.34 Od apríla  2002 do konca roku 2003 vyniesla 30 rozhodnutí,  z ktorých  jedna tretina boli
sťažnosti zamietnuté z dôvodu irelevantnosti. Rada potvrdila jeden prípad plagiátorstva a niekoľko
porušení ochrany súkromia. V niekoľkých prípadoch príslušné noviny nereagovali na dotazy Rady.
Ticho Rady je o to kurióznejšie, že tlak vydavateľov na novinárov je jasný – takzvané propagačné
články sú podľa slov zainteresovaných ľudí v slovenských médiách dobre známe.  35Slovak Press
Watch, weblog, ktorý monitoruje hlavné slovenské tlačové médiá (ktorý autor tejto správy edituje),
upozornil na viaceré prípady, kedy sa článok až príliš podobal na klasický propagačný materiál.36

8. ZÁVER

Slovenský mediálny trh je relatívne koncentrovaný, i keď za uplynulých pár rokov sa situácia
zlepšila. Dominantný hráč na mediálnom trhu, TV Markíza, začína pociťovať výzvu, ktorú pre ňu
znamená TV JOJ. Rádiu Expres sa za menej ako tri roky podarilo stať najpočúvanejšou súkromnou
rozhlasovou stanicou. Na trh tlačových médií nedorazil ešte žiaden veľký hráč, avšak konkurencia
o horné priečky začala byť intenzívna. Dôkazom tejto situácie je výzva, ktorú predstavuje denník
Sme pre  kedysi  neporaziteľné  seriózne  noviny  Pravda.  Žiadna z týchto konkurenčných situácií
však  nevznikla  vďaka  legislatíve  alebo  nariadeniam  zabraňujúcim  nadmernej  koncentrácii
vlastníctva médií. Otázka vysielacích licencií zohráva podľa všetkého ďaleko vážnejšiu úlohu, čo
poukazuje na nesmierne dôležitú úlohu Rady pre vysielanie a retransmisiu. Napriek tomu by štát
mohol napomôcť konkurencii  tým, že by uvoľnil  svoje vlastníctvo nad niektorými televíznymi
a rozhlasovými kanálmi, napríklad Rádiom ROCK FM alebo STV2. Toto by podľa názoru autora
mohlo  rozvinúť  konkurenčné  prostredie  na  slovenskom  mediálnom  trhu  a v súčasnosti
najefektívnejšie obmedziť potenciálny negatívny dosah nejasných vlastníckych vzťahov.

10



1 Zákon 468/1991 o Rozhlasovom a televíznom vysielaní, JASPI, 3. 10. 1991, Článok 3, paragraf 5, odsek 10.
2 Zákon 308/2000, Vysielanie a retransmisia, JASPI-WEB (Ministerstvo spravodlivosti, oficiálna databáza legislatívy,
http://jaspi.justice.gov, sk), 14. septembra 2000, Článok 1 paragraf 42-44, odsek 10.
3Ibid, odsek 46 – 47.
4 J. Füle, Z. Mistríková, E. Gindl, Médiá v Kollár M., Mesežnikov G., (ed) Slovensko 2001 – Súhrnná správa o stave
spoločnosti, Inštitút pre verejné otázky, Bratislava 2001, str. 589 – 614.
5 Telefonický rozhovor s  Valériou Agócs, predsedníčkou Rady pre rozhlasové a televízne vysielanie a retransmisiu
a s Luciou Maxonovou, vedúcou oddelenia pre vydávanie licencií Rady, 30.1. 2004.
6 Zákon 81/1966 o periodickej tlači a iných masmediálnych subjektoch, JASPI-web, 25. 10. 1966 (vrátane 8 dodatkov),
Článok 2, paragraf 5.6 a 9.
7 Údaje Ministerstva kultúry SR.
8 Z. Mistríková, A. Zmeček (ed), Mediálna ročenka – Slovensko 1990 – 2000, Mediálny inštitút, september 2001, str.
120.
9 Mediálna ročenka, str. 136.
10  Ibid, str. 136 – 138.
11 Mediálna ročenka, str. 76
12 Slováci najviac čítajú Nový čas, TASR, Stratégie online, 7. 10. 2003.
13 Pozri www.sme.sk/abc/abc.asp.
14 telefonický rozhovor s Milošom Nemčekom, riaditeľom vydavateľa časopisu Formát, 29.1.2004.
15 Správa o vysielaní v Slovenskej republike a o činnosti Rady pre vysielanie a retransmisiu v roku 2002, Rada pre
vysielanie a retransmisiu, apríl 2003.
16 Rusko na ministerstvo ťahá ľudí z Markízy, Pravda, 15.10.2003, str. 1.
17 Američania chcú 100 percent markízy, SME, 6.10.2003.
18 J. Füle, Z. Mistríková, E. Gindl, Médiá v Kollár M., Mesežnikov, G. (ed.) Slovensko 2001 – Súhrnná správa o stave
spoločnosti, Inštitút pre verejné otázky, Bratislava 2001, str. 599, 610.
19 Telefonický rozhovor s Valériou Agócs, predsedkyňou Rady pre rozhlasové a televízne vysielanie a retransmisiu
a s Luciou Maxonovou, vedúcou oddelenia pre vydávanie licencií Rady, 30.1. 2004. 
20 Všetky správy MEMO 98 je možné nájsť na  www.memo98.sk
21 Mediálna ročenka, str. 140
22 World Development Report 2002: Building Institutions for Markets, Svetová banka, 2001.
23 Údaje sú pravidelne aktualizované na www.sme.sk/abc/abc.asp
24 E. Gindl, Masmédiá v M. Bútora, P. Hunčík (ed) Súhrnná správa 1995 – 96, Nadácia Sandora Maraiho, Bratislava,
1997, str. 248 
25 Mediálna ročenka, str. 115 – 7
26E. Gindl, Masmédiá v M. Bútora, P. Hunčík (ed) Súhrnná správa 1995 – 96, Nadácia Sandora Maraiho, Bratislava,
1997, str. 250
27 E. Gindl, Masmédiá v M. Bútora, P. Hunčík (ed) Súhrnná správa 1995 – 96, Nadácia Sandora Maraiho, Bratislava,
1997, str. 247, 254-57.
28 Štatistika Ministerstva kultúry SR, www.culture.gov.sk/main/index.php3?ida=1302.
29 J. Fule, Z. Mistríková, E. Gindl, Médiá v Kollár, M., Mesežnikov, G., (ed.) Slovensko 2001- Súhrnná správa o stave
spoločnosti, Inštitút pre verejné otázky, Bratislava 2001, str. 597.
30 Telefonický rozhovor s Valériou Agócs, predsedkyňou Rady pre rozhlasové a televízne vysielanie a retransmisiu,,
30.1. 2004.
31  Kódex novinárskej etiky Slovenského syndikátu novinárov, prijatý 19.10.1990, www.trsr.sk/docs/kodex_nov_e/.
32J. Fule, Z. Mistríková, E. Gindl, Médiá v Kollár, M., Mesežnikov, G., (ed.) Slovensko 2001- Súhrnná správa o stave
spoločnosti, Inštitút pre verejné otázky, Bratislava 2001, str. 613 
33 G. Šípoš, Služba verejnosti?, OS, Fórum občianskej spoločnosti, č. 3, marec 2003.
34 Štatú Tlačovej rady Slovenskej republiky, 20.3.2002, www.trsr.sk/docs/statut_trsr.pdf.
35 Z. Mistríková, M. Žitný: Úloha médií v boji proti korupcii, etika v médiách, korupcia v médiách. Transparency
International Slovensko, máj 2001.
36 G. Šípoš, The Problems in the Ethics and Professionalism of Slovak Journalists, INEKO, december 2003.


