
Problémy v etike a profesionalizme slovenských novinárov
(vybrané príklady za august 2002-október 2003)

Gabriel Šípoš
Stredoeurópsky inštitút pre ekonomické a sociálne reformy INEKO

1



Stredoeurópsky inštitút pre ekonomické a sociálne reformy – INEKO
Bajkalská 25
827 18 Bratislava
Slovenská republika

tel: (+4212) 53 411 020
www.ineko.sk

Medzinárodná akademická rada:

predseda: Peter Weitz - in memoriam
Lájos Bokros
Michal Mejstřík
Brigita Schmögnerová 

Čestný predseda Rady INEKO:
Katarína Mathernová
Daniela Zemanovičová 

Predseda Rady INEKO:
Grigorij Mesežnikov

Riaditeľ:
Eugen Jurzyca

december 2003

ISBN 80-89026-15-X

2



OBSAH

Cieľ publikácie ... 4

O projekte a autoroch publikácie ... 5

Prípadové štúdie zoradené tematicky ... 6 
Konflikt záujmov ... 6
PR článok? ... 10
Titulky, titulky ... 12
Zmiešavanie komentárov so spravodajstvom ... 14
Zaujatosť, chýbajúca reakcia oponentov ... 17  
Označenie expertov, zdrojov ... 21
Chýbajúci kontext správy ... 24
Basic math watch ... 28
Nedostatok ekonomického zmýšľania ... 30
Logika ... 35
Štatistiky, prieskumy, rebríčky ... 38
Iné etické a profesionálne problémy ... 42

3



CIEĽ PUBLIKÁCIE

Úloha médií v kontrole etiky a profesionalizmu spoločnosti, od vlády po firmy či tretí
sektor,  je  všeobecne  známa  a aj  na  Slovenska  široko  praktizovaná.  Kto  však
kontroluje samotných novinárov? Kriticky o sebe píšu žurnalisti len zriedkavo. Politici
či firmy si dvakrát premyslia, či sa oplatí znepriateliť si médiá, ktoré budú tak či tak
potrebovať o týždeň alebo o mesiac. 

Táto  publikácia  je  snahou  otvoriť  širšiu  diskusiu  o kvalite  a problémoch  našej
žurnalistiky. Tie sú podobné novinárskym dilemám inde vo svete, no na rozdiel od
vyspelých  demokracií  často  ostávajú  neriešené.  Prípady  uvedené  v publikácii
načrtávajú tri druhy problémov.

V prvom rade ide o etické problémy typu konflikty  záujmov medzi  obchodnými či
osobnými záujmami a pracovným poslaním novinárov alebo medzi inzerentmi či PR
agentúrami  a spravodajskou činnosťou.  Druhým typom problému je nedostatočná
profesionalita žurnalistickej práce, ako sú zavádzajúce titulky článkov, zmiešavanie
názorov do spravodajstva, nevyváženosť článkov neposkytnutím reakcie dotknutým
stranám, nedostatok kontextu pre správu či neuvedenie zdrojov informácií. Tretím
typom problémov našich novinárov sú časté matematické a logické prešľapy ako aj
nedostatok ekonomického myslenia. 

Vybrané  prípadové  štúdie  by  mali  najviac  poslúžiť  v ďalšej  práci  i vzdelávaní
samotným novinárom, študentom žurnalistiky,  pravidelným konzumentom médií  či
bežným záujemcom o prácu médií u nás i v zahraničí. 

4



O PROJEKTE A AUTOROCH PUBLIKÁCIE

Uvedené  prípadové  štúdie  sú  výberom  z  monitoringu  vybranej  slovenskej  tlače
(hlavne  mienkotvorné  denníky  SME  a Pravda,  týždenník  o  hospodárstve  TREND
a politicko-spoločenský týždenník Domino fórum) v projekte  Slovak Press Watch
(slovakpresswatch.blogspot.com) za obdobie august 2002 až október 2003. 

Projekt je zameraný na podporu profesionality písania novinárskych článkov (najmä
ekonomicky zameraných správ), a to hlavne na:

- odlišovanie faktov a (vlastných) názorov,
- overovanie správnosti faktov,
- logická stavba článku, konzistentnosť,
- dodržiavanie technických pravidiel (článok postavený na viac ako jednom

zdroji/názore,  titulok  korešpondujúci  s  obsahom správy,  uvedenie zdroja
údajov v tabuľke).

Mimochodom,  Slovak  Press  Watch  nemonitoruje  práve  vyššie  uvedené  periodiká
preto, lebo v nich pracujú tí najhorší novinári – skôr naopak. Ich práca patrí k tomu
najlepšiemu,  čo  slovenská  žurnalistika  ponúka,  a je  braná  vážne  politickými
a spoločenskými elitami krajiny. 

Slovak Press Watch je projektom mimovládneho Stredoeurópskeho inštitútu pre
ekonomické a sociálne  reformy INEKO (www.ineko.sk).  Hlavným poslaním
INEKO je skúmanie a posilnenie formálnych i neformálnych inštitúcii  podporujúcich
ekonomický  rast.  Ku  kľúčovým  projektom  patrí  Hodnotenie  ekonomických
a sociálnych  opatrení  na  národnej  (Projekt  HESO)  i regionálnej  úrovni  (HESO-
Regióny). Oba projekty pravidelne vyhodnocujú prijímané zákony či iniciatívy a ich
kvalitu z pohľadu prínosu pre ekonomický rast Slovenska a jeho regiónov. INEKO je
tiež  aktívne  v analýze  návrhov  na  dôchodkovú  reformu  (pripravilo  kalkulačku
dôchodkov pre nový systém), v skúmaní úlohy sociálneho kapitálu na ekonomický
rozvoj a verejnej mienky na kvalitu ekonomických reforiem.

Projekt Slovak Press Watch edituje  Gabriel Šípoš (1974). Vyštudoval ekonómiu a
politológiu na Stredoeurópskej univerzite (CEU) v Budapešti (1996-99) a žurnalistiku
na  Academia  Istropolitana  Nova  v  Bratislave  (2000/2001).  V  rokoch  2000-01
prispieval  do  periodík  The  Slovak  Spectator,  Transitions  Online  a  Media  Online.
Momentálne pracuje  v  INEKO  v  Bratislave  ako  ekonóm.  Svojimi  cennými  radami
prispieva do Slovak Press Watch aj Laura Kelly, novinárka na voľnej nohe a zároveň
aj  učiteľka  žurnalistiky,  momentálne  na  American  University  v  Blagoevgrade,
Bulharsko.

5



Prípadové štúdie zoradené tematicky

Upozornenie:  Pôvodné  on-line  príspevky  sú  v záujme  pochopenia  kontextu
v zriedkavých  prípadov  doplnené,  skrátené,  či  inak  upravené.  V originálnom
časovom slede sú príspevky archivované na stránke Slovak Press Watch
(slovakpresswatch.blogspot.com). 

KONFLIKT ZÁUJMOV

Konflikt záujmov vzniká ak do nezávislého odstupu novinára k téme prichádzajú iné
vzťahy – rodinné, (ne)priateľské, obchodné, zamestnanecké a podobne. Najlepšou
obranou proti kompromitácii  žurnalistickej integrity je vymeniť novinára v konflikte
iným. Ak to nejde,  je dobré o konflikte informovať čitateľov.  Problémom je už aj
zdanie konfliktu, nie nevyhnutne aj jeho skutočné naplnenie. 

Písanie o sebe: Oliver Ondráš v SME informuje o potýčke novinára Tatranského denníka Petra Kaletu s
riaditeľkou kežmarského Centra voľného času pri získavaní rozhovoru. Veľkým problémom článku je, že
samotný autor pracuje pre Tatranský denník, kde Peter Kaleta je vedúcim redaktorom. Veta „Kolegovia
aj vedenie redakcie Petra Kaletu poznajú ako nekonfliktného človeka, ktorý sa snaží upozorňovať na
neduhy v regióne Tatier“ dáva hneď iný zmysel. Ak sa informovaniu o vlastnom šéfovi či kolegovi nedalo
vyhnúť,  mal  čitateľ  pod textom dostať  informáciu  aké tie  vzťahy  vlastne sú.  A  nakoniec  aj  to,  že
Tatranský denník a SME sú vlastnené jednou firmou.
21. 10. 2002

Majský a  médiá: Už  od utorka  hovoria  médiá o  zadržaní  Jozefa  Majského  políciou.  Rádio  Twist,
ktorého polovičným vlastníkom sú podľa Pravdy deti Majského, pri referovaní o Majského problémoch
ani raz poslucháčom nepripomenulo svoje vzťahy s Majským (aspoň to tak vyzerá z prepisov žurnálu).
Možno sú redaktori Twistu ozaj nezávislí vo svojom konaní, takto to ale vyzerá, že niečo skrývajú.

Detto  denník  SME.  Podľa  informácií  z  výročných  správ  o  stave  slovenskej  spoločnosti  vydávaných
každoročne Inštitútom pre verejné otázky bolo SME do roku 2000 vlastnené firmou VMV a.s., kde mal
akcie  aj  Jozef  Majský.  Či  má podiel  aj  v  novom vydavateľovi  Petit  Press  (vznikol  zlúčením VMV a
nemeckej  Verlagsgruppe  Passau)  nie  je  jasné.  Keď  už  ale  redaktori  SME  robili  historický  prehľad
podnikateľských  aktivít  Majského  v stredajšom vydaní,  prečo  rovno  nepovedať  čitateľom aj  o  jeho
(bývalom?) podiele v SME? Nedbanlivosť alebo úmysel?
25. 10. 2002

Majský v SME: Reportér SME Tomáš Velecký reaguje na moju piatkovú poznámku, že v jeho článku o
Majského podnikateľskej kariére nikde spojenie Majského so SME neuviedol:

„Historický prehľad Majského podnikateľských aktivít som z priestorových dôvodov obmedzil na jeho
najvýznamnejšie majetkové účasti vo firmách, kde sa aktívne podieľal na riadení. Majský mal v bývalom
vydavateľovi  denníka  SME  -  firme  VMV  -  9,2-percentný  podiel.  Tento  podiel  som  nepovažoval  za
významný, preto som ho v článku nespomenul (na rozdiel od jeho majoritného podielu vo vydavateľovi
denníka Smena). Majský nemá v súčasnom vydavateľovi SME - firme Petit-Press - žiadny podiel (50 %
Vajda, 50% Verlagsgruppe Passau).”

Súhlasím, že v bežnom článku o podnikateľovi XY sa úplne stačí obmedziť na jeho hlavné majetkové
účasti. Sotva sa to ale dotýka samotného média, aj jednopercentný podiel je podľa mňa dosť na to, aby
o tom bol čitateľ či poslucháč informovaný. Ide síce o bývalý podiel, ale aj tak je lepšie ho zverejniť a
predísť podozreniam.
28. 10. 2002

Ad Majský v SME: Denník SME dnes uverejňuje na komentárovej strane moju poznámku o konflikte
záujmov vo viacerých médiách, ako aj reakciu Alexeja Fulmeka, riaditeľa Petit Press, vydavateľa SME.
Fulmek vysvetľuje, že:

„Redakcia  denníka  SME  neuviedla,  že  Jozef  Majský  bol  v  minulosti  akcionárom  vydavateľstva
pravdepodobne preto, lebo nikdy nepocítila žiadny konflikt záujmov ani tlak zo strany akcionárov. O tom

6



svedčí  napríklad aj  fakt,  že  práve denník  SME ako  prvý  zverejnil  prepis  rozhovoru  medzi  Majským
a Vladimírom Frunim.“

Áno, ani mne sa nezdá, že informovanie SME o Majskom je niekým zámerne ovplyvňované. Ale to isté
predsa platí o mnohých iných firmách či politikoch. Napriek tomu každá slušná firma vydáva výročnú
správu so svojim hospodárením a svojou vlastníckou štruktúrou. BMG či Drukos Výnos mohli teoreticky
byť slušnými firmami, ale už len tajenie investovania a výnosov svojich aktivít viedlo k podozreniam. Od
každého poslanca parlamentu vyžadujeme majetkové priznanie bez ohľadu na to,  ako sa správali  v
predchádzajúcich aktivitách.  Ide predsa o budúce možné konflikty záujmov.  Ak teda novinár  píše o
téme, osobe, firme, pri ktorej má relevantné osobné či profesionálne vzťahy, ako čitateľ by som o tom
rád vedel priamo od toho novinára či periodika. Mimochodom, ak naháňame politikov, aby dodržiavali
transparentnosť a etiku podľa zákonov zo západných vzorov, prečo to nerobíme aj u novinárov?
29. 10. 2002

Potraty v Poľsku: Pravda  dnes publikuje v zahraničnom spravodajstve článok od „spolupracovníčky
Pravdy“ Oľgy Pietruchovej o situácii v Poľsku ohľadom debaty o potratoch. Článok zdôrazňuje množstvo
negatívnych  dopadov  zákazu  potratov.  Čo  už  Pravda  čitateľom  nepovie,  že  autorka  je  v  zjavnom
konflikte záujmov. Nielen že je spolupracovníčkou Pravdy, ale aj šéfkou združenia Možnosť voľby, jednej
z hlavných mimovládnych organizácií bojujúcich za liberálny prístup k potratom. Dávať miesto takejto
osobe v spravodajstve je dosť nevhodné a ak sa už tomu nedá vyhnúť, jej členstvo v takejto organizácii
sa musí uviesť..
22. 1. 2003

Rozhovor so šéfom: Eva Čobejová a Ján Štrasser z  Domina fórum  urobili veľký rozhovor so šéfom
vydavateľstva Petit Press Alexejom Fulmekom o denníku SME. Tvári sa to ako bežné interview Domina,
ale nemôže to byť bežný rozhovor. SME sú sesterské noviny Domina, keďže oboch vydáva Petit Press.
Redaktori teda robili rozhovor so svojím hlavným šéfom, nadriadeným svojho šéfredaktora. Nikde ale
čitateľov nevarujú, že sú vo vážnom konflikte záujmov dvoch vzťahov: novinár – šéf, novinár – čitateľ.
Stačilo predsa napísať, že tento pán je riaditeľom vydavateľstva Petit Press, ktoré mimochodom vydáva
aj tento týždenník. Tak by mal čitateľ aspoň lepšiu možnosť posúdiť ten rozhovor, vediac o konflikte.

P.S. Perlou úvodu k rozhovoru je, keď autori vážnym tónom o svojom vysokom nadriadenom napíšu, že
„sa vypracoval na špičkového manažéra.“ To znie, ako keby niekto chcel vyšší plat..
23. 1. 2003

SME  vs  Pravda:  Sylvia  Pálková  skúma  nárast  predajnosti  oboch  titulov  za  posledné  mesiace  v
poslednom čísle TRENDu, citujúc šéfredaktorov SME aj Pravdy. Škoda, že čitateľom nepovedala, že ona
sama  pred  časom pracovala  v  Pravde,  dokonca  aj  pod  terajším jej  šéfredaktorom Šabatom.  Jasný
konflikt záujmov. Čo ešte iné čitateľom zatajila?
8. 3. 2003

Rozhovor so spolumajiteľom novín: Pavol Komár z Pravdy urobil rozhovor s Jurajom Širokým ako
šéfom národného hokejového zväzu. Široký je však aj spolumajiteľom vydavateľa Pravdy, firmy Perex, z
čoho vyplýva konflikt záujmov vzťahu novinára k zdroju rozhovoru vs zamestnanca k svojmu živiteľovi.
Pravda mala na tento konflikt čitateľov upozorniť.
15. 5. 2003

Kšefty v kultúrnom spravodajstve?: Juraj Kušnierik, identifikovaný v článku Pravdy ako kníhkupec,
urobil rozhovor so šéfom hudobného festivalu Pohoda. Jedna z otázok znie:

„Súčasťou Bažant Pohody je už tradične aj Literárne pódium. V čom je jeho zmysel?”

Jednak je Kušnierikovo Artforum spoluorganizátorom Pohody, jednak dramaturgicky pripravuje Literárne
pódium – nič o týchto konfliktoch záujmov sa ale čitatelia Pravdy nedozvedeli. Prečo?
4.7. 2003

Mediálne partnerstvo 2: Český týždenník Reflex prináša zaujímavý príbeh o údajnej dohode denníka
MF Dnes  neuverejňovať žiadnu negatívnu správu o filmovom festivale v Karlových Varoch počas jeho
trvania, čo malo za následok výpoveď spoluautorky pripravovaného kritického článku Sabiny Slonkovej.
MF Dnes ale podľa Reflexu tvrdí, že daný článok nebol dopracovaný.

Minulý týždeň som spomínal neférovosť Pravdy a Domina fórum pri referovaní o festivale bez odkrytia
svojich obchodných  vzťahov k festivalu.  Je náhoda,  že ani  jedno z médií  neinformovalo  o  jedinom

7



vážnom zranení na festivale?? Dozvedeli sme sa o tom napríklad v  SME, ktorý mediálnym partnerom
Pohody nebol...
28. 7. 2003

Ďalší  etický  poklesok  v  Domine: Ján  Štrasser  z  Domina  fórum  napísal  obsiahly  článok  k
dvadsaťročnici  Štúdia  L+S/Štúdia  S.  No  už  čitateľom  neuviedol  svoje  bývalé  či  súčasné  pracovné
prepojenie na štúdio, či už rolu dramaturga alebo spoluautora Večerov Milana Markoviča, ktoré štúdio
uvádza...  Kritiku  arogantnosti  a  cynickosti  slovenských  politikov  zo  strany  Domina  takéto  správanie
vlastných novinárov stavia do dosť zvláštneho svetla.
30. 8. 2003

Priateľstvo s  novinármi:  Bývalý  šéf  NBÚ Ján Mojžiš  hovorí  o  priateľstve a „osobnom vzťahu“  s
podnikateľom Milošom Žiakom v rozhovore pre Pravdu v sobotu, či v rozhovore v piatok pre SME. Žiak
koncom augusta v rozhovore pre SME tiež hovoril o svojom „vzťahu“ s Mojžišom. Zároveň spomenul, že
šéfredaktor SME Martin M. Šimečka je jeho najlepší priateľ z čias komunizmu. Aj Žiak aj Mojžiš boli na
začiatku  februára na tradičnom plese denníka  SME.  Sám denník  to nakoniec  nijako  neskrýval,  skôr
naopak. Hlavná fotka z plesu ukazuje za prestretým stolom dva páry usadené vedľa seba. Komentár
SME k fotografii znie:

Generálny riaditeľ Petit Press Alexej Fulmek s manželkou Denisou (vľavo) v rozhovore s manželkou
predsedu Izraelskej komory  na Slovensku,  podnikateľa  Miloša  Žiaka (druhý  sprava),  Marinou  počas
vystúpenia Sisi Sklovskej.

O plesoch veľa neviem, ale len tak náhodou asi ľudia nie sú usádzaní vedľa šéfa vydavateľstva. Iná
fotka ukazuje ďalší pár s nasledovným textom:

Riaditeľ Národného bezpečnostného úradu Ján Mojžiš (na fotografii s manželkou) sa na plese SME už
tradične výborne bavil.  Nebolo na ňom badať známky únavy ani napriek tomu,  že deň pred naším
plesom absolvoval ešte jeden. „Myslím, že na vašej akcii zakončím tohoročnú plesovú sezónu. Nie som
plesový tip, ale uznávam, že aj manželka má právo sa zabaviť. Veľmi ma prekvapilo, že som bol vyzvaný
už na úvodný tanec, lebo môj čas prichádza až po polnoci. Inak tancujem rád, možno vás mätie moja
figúra, ale kedysi som tancoval vo folklórnom súbore.“

Zdá  sa  mi  teda,  že  medzi  Žiakom,  Mojžišom,  Fulmekom a  Šimečkom existujú  už  istú  dobu  blízke
priateľské vzťahy. Je to problém? Ani nie, je to ich vec. Skutočný problém nastal s kauzou „skupinka“ a
odvolávaním Mojžiša. Problém preto, lebo denník  SME  je nútený vývojom udalostí písať o priateľoch
svojho šéfredaktora a vydavateľa. Teda na jednej strane je snaha denníka a jeho reportérov objasňovať
kauzu  s  odstupom  a  profesionálne  hľadať  jej  príčiny  i  dopady,  na  druhej  strane  je  táto  snaha
kompromitovaná podozrením o priateľských vzťahoch hlavných ľudí v  SME  a hlavných ľudí v kauze.
Podozrenie je o to  väčšie,  že mnoho  informácií  stojí  na  dohadoch  a anonymných  zdrojoch,  kde je
priestor na manipuláciu značný.

Čo s týmto konfliktom záujmov? SME o kauze nemôže nepísať. Nedá sa ani nahradiť redaktor, lebo sa to
týka celého denníka. Myslím, že najefektívnejšie môže SME konfliktu čeliť tým, že Šimečka či Fulmek by
svoje vzťahy k Žiakovi a Mojžišovi čitateľom vysvetlili v osobitnom stĺpčeku. Šlo by o to dať verejnosti
najavo, že SME si uvedomuje svoj konflikt záujmov (nech už je skutočný, alebo to len tak vyzerá) a snaží
sa ho minimalizovať. Napríklad zvýšením počtu editorov, možno aj externých, pri článkoch o skupinke a
Mojžišovi.  Takéto  vysvetlenie  by  bolo  krokom  k  väčšej  transparentnosti  médií  u  nás.  Laura  Kelly,
americká novinárka, ktorá učí etiku žurnalistiky po celom svete už mnoho rokov (a je mojou bývalou
profesorkou), dodáva, že takýto krok vedenia SME by zároveň bol využitou šancou ukázať zodpovednosť
voči  čitateľom a uviesť ich do komplikovanosti  tvorby spravodajstva,  v ktorej médiá často operujú.
Takýto výchovný moment by mal vo svojom dôsledku prispieť k tlaku verejnosti na novinárov smerom k
transparentnosti: podľa pozitívneho príkladu SME by sa hodnotili aj iné médiá.

V neposlednom rade by podobné vysvetlenie mali dostať aj samotní reportéri  SME  (pokiaľ sa tak už
nestalo). Aj ich práca a články sú pred verejnosťou v tieni vyššie uvedeného konfliktu – od vedenia by si
teda zaslúžili priestor na diskusiu.

Verejné objasnenie vzťahov už mešká viac ako mesiac. Better late than never.

P.S. Čože len robia mediálni reportéri v ostatných, konkurenčných médiách, že o konfliktoch v SME sa
nepíše a nehovorí? To sme všetci kamaráti, či každý na každého niečo má?
5. 10. 2003

8



Ako sa konflikt záujmov riešil v Slobodnej Európe: Milan Žitný, redaktor Rádia Slobodná Európa,
sa dlho venoval práci SIS a bezpečnosti vôbec. Momentálne už o nich nepíše. Na moju otázku prečo, mi
napísal:

Je to predsa základne pravidlo, o ktorom hádam netreba písať, každý ho má ovládať. Keďže moje meno
sa vyskytlo v skupinke - nech už to je hoci i blud, zrodený v nejakej chorej hlave - nemôžem písať o
veciach,  ktoré s tým súvisia.  Nebol  by to voči  verejnosti  v danej  chvíli  korektný  prístup.  Mohla by
oprávnene namietať, že môj pohľad nie je nezaujatý a ja jej to v danej chvíli nemám ako vyvrátiť.

Je to čosi podobné, ako keď som pred časom vysvetľoval predsedovi Rady STV M. Slovákovi, že mal
konflikt  záujmov,  keď bol  zároveň  aj  externým tvorcom v  STV  a  poberal  od  nej  honoráre,  a keď
ústredný riaditeľ vyplácanie zmrazil na určitý čas, predseda Rady sa voči tomu ohradil. Vysvetľoval som
mu, že on nie je v Rade za hereckú obec, aj keď bol ňou navrhnutý, ale že je tam na to, aby zastupoval
záujmy verejnosti ako celku.

Podobne ak redaktori Markízy podali na ministra vnútra V. Palka žalobu, nemôže nikto z nich - teda z
tých, ktorí žalobu podali - informovať o činnosti ministra. To sa potom týka každého, kto žalobu podal,
takže ak je medzi nimi napr. niekto z vedúcich vydania, z výroby a pod., nemôže TV MA ani vysielať
takéto príspevky.

Aj  pre mňa sú to ideálne riešenia,  ale nie vždy sú najmä z praktických príčin  (prípad Šimečku ako
šéfredaktora) možné. Druhé najlepšie riešenia bývajú o tom, aby o konflikte verejnosť vedela, a teda
aby bola dostatočne ostražitá. V prípade Šimečku ako údajného člena skupinky to  SME  myslím robí
dostatočne, spor KDH vs Markíza je snáď tiež dosť známy. Prípad priateľstva so Žiakom a Mojžišom je
však aj pre verejnosť hmlistý a vedením SME nevysvetlený. Trpí tým dôveryhodnosť denníka.
7. 10. 2003

Pittner a antisemitizmus: Myslím, že je dobré, že  SME  berie vážne údajné prípady antisemitizmu,
obzvlášť ak ide o vysokých štátnych úradníkov. Je tu však jedno „ale“, podobne ako pri informovaní SME
o skupinke. Čím závažnejšia téma, tým viac si aj novinár musí dávať pozor, aby minimalizoval akékoľvek
podozrenia  o  svojich  bočných  úmysloch.  Ak  tak  neurobí,  nielenže  znižuje  váhu  svojho  slova  vo
všeobecnosti, ale tiež umožňuje ľahší únik obvineným, ak by boli naozaj vinní. A teda nepomáha ani
spoločnosti, skôr naopak.

O  skupinke  vs  SME  som už  písal  (5.  októbra  2003).  A  čo  dlží  SME  čitateľom v  prípade  Pittnera?
Zverejnenie správy TASR spred pár dní:

Bratislava 17. októbra (TASR) - Pol milióna korún a ospravedlnenie dnes  „vyhral" na Okresnom súde
Bratislava 4 v súdnom spore na ochranu osobnosti syn riaditeľa SIS Peter Pittner od vydavateľa denníka
Sme za nepravdivé informácie. Vydavateľ, spoločnosť Petit Press zodpovedajúci za obsah periodika sa
musí podľa zatiaľ neprávoplatného rozsudku Pittnerovi ospravedlniť za informáciu uverejnenú 5. apríla
tohto roku, že syn šéfa tajnej služby dlhuje 30 miliónov korún istej spoločnosti. Podľa súdu nejde o
pravdivú  informáciu  a  došlo  k  poškodeniu  dobrého  mena  P.  Pittnera.  Dnešné  pojednávanie  sa
uskutočnilo  bez  účasti  právneho  zástupcu  vydavateľa  Petit  Press.  Právnik  sa  ospravedlnil,  nakoľko
zastupuje spor na Ústavnom súde SR. Podľa sudkyne Okresného súdu Bratislava IV mohol vydavateľa
zastupovať aj iný právnik z advokátskej kancelárie, ktorá odporcu zastupuje. Rozsudok zatiaľ nie je
právoplatný. Vydavateľ denníka Sme sa môže odvolať na Krajský súd v Bratislave.“

Ten článok o P. Pittnerovi inak vyšiel 7. apríla, nie 5. apríla a písala ho Monika Žemlová, tak ako ten
dnešný článok.

Zdá sa mi, že médiá by mali akékoľvek súdne spory a žaloby oznamovať svojim čitateľom a verejnosti,
aby sa zbytočne nedostávali do podozrení,  že po niekom idú aj  z vlastných súkromných dôvodov...
Obchodujú s informáciami, a tak sa stratená dôvera získava len ťažko.
29. 10. 2003

9



PR ČLÁNOK?

Podľa viacerých slovenských novinárov sa v médiách nie zriedkavo vyskytujú tzv. PR
materiály,  teda  napísané  na  objednávku  externých  osôb  z cieľom  manipulácie
verejnosti. Nemusí ísť nevyhnutne o platené články tváriace sa ako spravodajstvo.
A pod touto kolónkou sú zaradené aj články velebiace len jednu názorovú stranu. 

Moratórium na prieskumy: Ak by chcel niekto napísať PR článok pre prieskumné agentúry, asi by sa
taký  text  veľmi  nelíšil  od  dnešného  článku  „Zrušenie  moratória  na  prieskumy pomôže  voličom.“  A
agentúram, mohol titulok dodať. V texte nedostali priestor nijaký zástancovia moratória. Snáď ten zákon
niekto navrhoval...
27. 9. 2002

PR  článok  v  SME:  Reklama  na  jednu  univerzitu  skrytá  ako  správa  TASR si  našla  miesto  na
spravodajskú stranu SME: 

„BRATISLAVA  –  Sedem  študijných  odborov  v  anglickom  jazyku  ponúka  pražská  pobočka  Štátnej
univerzity v New Yorku aj pre uchádzačov zo Slovenskej republiky....Záujemcovia o štúdium môžu získať
bližšie informácie v bratislavskom sídle neziskovej organizácie Americká kultúrna výmena na Pražskej
ulici 11, alebo na bratislavských telefónnych číslach – 5249 5677 a 5729 7268. (tasr).“
Príde zajtra vysvetlenie?
5. 11. 2002

Inzertné noviny Profit?: Ani v novom vydaní týždenník Profit (č.44), spoluvlastnený Majského firmou
Sipox Holding, neprináša o problémoch svojho spolumajiteľa žiadnu správu. V prehľade „Týždeň doma“
na strane 7 sa však nachádza zjavne PR článok (článok na objednávku od určitej firmy či osoby, tváriaci
sa však formou aj dizajnom ako vlastné spravodajstvo – nie je teda označený ako reklama). Má názov
„Väčší  výber  –  pestrejšia  strava“  a  propaguje  rakúsku  potravinársku  spoločnosť  prichádzajúcu  na
Slovensko,  ktorá  vraj  „ponúka  hotové  jedlá  bez  konzervačných  prísad,  farbív  a  zvýrazňovačov
chuti...jedlá vyrába zo sezónne čerstvých surovín bla bla...“ Pripomínam, ide o rubriku zhŕňajúcu hlavné
udalosti týždňa, iné správy hovoria o EÚ, boji s nezamestnanosťou, štátnom rozpočte a podobne. Ako je
to teda so žurnalistikou v Profite?
6. 11. 2002

PR  pre  súkromnú  firmu: Novinárka  robí  z  neznámych  dôvodov  reklamu  pre  Slovenskú  ľudovú
majoliku, výrobcu keramiky, na stránkach SME. Článok je v sekcii Kapitál, o firme sa ale nedozvieme jej
obrat či zisk/stratu, ani jej počet zamestnancov. Zato zistíme, ako firme všetci škodia a aká je veľmi
ekologická. Článok začína zaujímavo:

„Nadvýroba lacných keramických predmetov a masovosť trhu, doviedla viacerých producentov tradičnej
keramiky  v  Česku,  Nemecku  či  Taliansku  k  zániku.  Vedenie  Slovenskej  ľudovej  majoliky,
ľudovoumeleckého  výrobného družstva v Modre,  upozorňuje,  že podobný osud hrozí  aj  slovenským
výrobcom.”

Nadvýroba? Masovosť trhu? Nenahovoril to reportérke náhodou šéf toho družstva? Neznamená to po
slovensky nízka produktivita práce a slabý marketing? Ktorým iným slovenských výrobcom hrozí zánik sa
z článku nedozvieme – podľa mňa ide o klišé v preklade „naša firma má problémy, chceme dotácie alebo
inú štátnu podporu“.

Článok pokračuje:

„Slovenskú ľudovú majoliku ťaží niekoľkomiliónový úver, ktorý uvalil na výrobné družstvo štát ešte v
prednovembrovom období.”

Človek by si myslel, že podnikatelia sa sťažujú na nedostatok úverov. Tu však štát akosi nanútil na firmu
úver, a tá, chuderka, vďaka tomu ledva dýcha. Ozaj, banky by mali raz a navždy prestať uvaľovať na tie
naše firmy toľké úvery, lebo ináč to podnikatelia hneď zabalia.
7. 12. 2002

Čo chýba našim podnikom?: „Podnikom začínajú chýbať technickí inžinieri,“ píše SME. Dôkaz?

10



„Nový rektor Slovenskej technickej univerzity ....hovorí, že za ním chodia riaditelia veľkých podnikov a
priam sa dožadujú technických inžinierov.“

To je celé. Článok založený na jedinom zdroji,  tom rektorovi. Cez  SME  si šéf školy naháňa klientov,
reakcie skutočných podnikov nikde, hlavne, že je ich názor v titulku. Vyzerá to na reklamu, PR článok.
27. 2. 2003

PR rozhovor??:  Vôbec netuším, ako sa v  SME  ocitol  tento „rozhovor” so šéfkou jedného štátneho
úradu. Znie to ako 80-te roky. Celé to začína takto (akože dôvod pre článok?):

„O postavení a nových úlohách Úradu priemyselného vlastníctva SR hovoríme s predsedníčkou...”

A tu sú 4 z 5 otázok novinára:

Aké je momentálne postavenie Úradu priemyselného vlastníctva SR na Slovensku? Venujú práci úradu a
jeho  výsledkom  adekvátnu  pozornosť  štátne  orgány?  Aké  je  personálne,  materiálne  a  finančné
zabezpečenie úradu? Časť odbornej verejnosti má výhrady k práci úradu, časť vás zas vníma pozitívne.
Aký je váš pohľad?

Ako sa niečo také môže dostať do serióznych novín, teda neviem.
6. 5. 2003

PR akcia na utorok: SME uverejňuje stručne správu TASR: Amslicu patrí na trhu druhé miesto

BRATISLAVA – Životná poisťovňa AMSLICO AIG Life hospodárila za prvých šesť mesiacov s hrubým
ziskom  134,5  milióna  korún.  Výška  celkového  predpísaného  poistného  prekročila  1,6  miliardy.  Na
poistných udalostiach vyplatilo v prvom polroku AMSLICO viac než 189 miliónov. Za prvé dva štvrťroky
tohto roku presiahol podiel na trhu životného poistenia 18 percent, čím poisťovni patrí druhé miesto.
(tasr)

Celkom chýba kontext správy. Aký bol zisk a podiel na trhu pred rokom, aký je teda vývoj firmy? A kto je
na trhu prvý či tretí?

SME to aspoň prebralo z TASR, nie z PR agentúry či tlačového odboru firmy. Pre ilustráciu článkov, ktoré
vyzerajú presne ako produkty PR agentúry zastupujúcej Amslico, odporúčam pozrieť si dnešné články v
Národnej obrode: 

„...Prioritou  investičnej  stratégie  spoločnosti...  je  bezpečne  umiestniť  zverené  finančné  prostriedky
klientov, a to tak, aby sa dosiahol  adekvátny výnos. Tým AMSLICO AIG Life zároveň prispieva aj k
podpore slovenskej ekonomiky....“ 

alebo v Hospodárskych novinách 

„...Amslico  AIG  Life...  svoje  služby  ponúka  prostredníctvom  41  agentúr,  ako  aj  s  pomocou
sprostredkovateľov a viacerých brokerských partnerov. Poisťovňa je členskou spoločnosťou American
International Group, Inc. (AIG), ktorá podľa trhovej hodnoty patrí v súčasnosti k najväčším poisťovacím
a  finančným  inštitúciám.  Jej  služby  sú  pravidelne  hodnotené  najvyšším  ratingom  ratingovými
spoločnosťami Standard & Poor's a Moody's.“

Tak toto už v žiadnom prípade nie je žurnalistika.
14. 10. 2003

11



TITULKY, TITULKY

Veľmi  častá  choroba:  titulok  hovorí  niečo  iné  ako  samotný  článok.  Titulku  sú
dôležité,  pretože mnoho čitateľov  zaregistruje na danú tému len samotný titulok
a ďalej čítať už nestíha alebo nemá záujem. 

Zavádzajúce titulky: Ak sa podľa prieskumu ministerstva školstva športu pravidelne venuje 25% detí,
45% športuje občas a 30% vôbec nešportuje, ako sa dá dospieť k titulku „Slovenské deti odmietajú
športovať?“ Ak výnosy žatvy sú nižšie ako vlani, čo bol podľa článku prvý ziskový rok poľnohospodárov
za posledných 10 rokov, dá sa konštatovať v titulku že „Žatva skoro ukončená, výnosy sú nízke?“ Nízke
podľa koho?
6. 8. 2002

Schusterova legislatívna aktivita: Slovenský prezident dosiaľ vrátil späť do parlamentu oveľa viac
zákonov ako jeho predchodca Michal Kováč či český náprotivok Václav Havel. Možno je jeho aktivita
dobrá, možno nie. Autor titulku v SME si ale už svoj názor utvoril: „Prezident vracia priveľa zákonov.”
12. 8. 2002

Malé Slovensko: Zaujatosť titulku v  SME  („Slovenská ekonomika je až na 86.mieste“) asi vyplýva z
vrodeného pesimizmu. Konkrétny rebríček OSN totiž jednoducho usporiadal ekonomiky podľa veľkosti,
nie  výkonnosti,  rastu  atď.  Slovensko  s  5-timi  miliónmi  obyvateľov  asi  nikdy  nebude  patriť  medzi
ekonomických gigantov. Ani to nikoho veľmi netrápi, ide predsa skôr o životnú úroveň, teda výkonnosť
ekonomiky a nie  jej  relatívna veľkosť  v celosvetovom rebríčku.  Mimochodom,  pokiaľ  ide o  veľkosť
hrubého domáceho produktu  na obyvateľa (teda viac-menej  životnú  úroveň),  Slovensko je „až“  na
46.mieste na svete, podľa indexu životnej úrovne Human Development Index od OSN dokonca „až" na
36.mieste
14. 8. 2002.

Kto dá viac?: SME  - „Storočná voda Dunaja dorazí dnes, alebo zajtra.“  Hospodárske noviny  – „Na
Bratislavu sa valí vyše storočná voda.“ Pravda – „Na Bratislavu sa valí 500-ročná voda.“ Národná Obroda
– „Dunajom sa zajtra prevalí tisícročná voda.“
15. 8. 2002

Lexa je vonku: a podľa vlády a koaličných predstaviteľov neoprávnene. Opozícia je naopak spokojná.
Reportéri SME sú evidentne na strane prvých, súdiac podľa titulku „Senát o Lexovi rozhodoval čudne.“
Prečo nenechať názory do komentárovej strany, prípadne na čitateľa?
17. 8. 2002

Je otrava Schustera vylúčená?: Pravda tvrdí, že „[rakúski lekári] potvrdili názor slovenských kolegov,
že prezidentove zdravotné ťažkosti nespôsobila otrava jedom.“  SME  ale informuje, že viedenskí lekári
„odmietli [otravu] úplne vylúčiť, kým nebudú známe výsledky všetkých vyšetrení.“ Ako to teda je? SME
bizarne  ale  otravu  vylučuje  už  v  titulku  „Krajine  škodia  fámy  o  otrave  prezidenta.“  Navyše  sa  v
spravodajskom titulku opäť raz podsúva názor dvoch ľudí bez identifikácie.
30. 8. 2002

Pašovanie mlieka: Českí colníci hovoria o pašovaní slovenského mlieka do Čiech, slovenskí výrobcovia
to spochybňujú. Titulok článku  SME  asi viac verí colníkom: „Pašovanie mlieka nepriznali.“ Prečo? Ako
vieme, že sa naozaj pašovalo?
27. 9. 2002

„Terorista“ na slobode: „Vo Švédsku prepustili únoscu,“ hlása titulok v  SME. Z článku vyplýva, že
mladíka pre nedostatok dôkazov obvinení z terorizmu a únosu prepustili na slobodu, no vyšetrovanie
bude pokračovať. Prečo ho SME nazýva únoscom??? Mimochodom, 4.9.2002 tohto pána  SME nazvalo
teroristom („Švédsky  terorista  je  vraj  popletený“)  a  o  deň  skôr  vyšla  správa  o  jeho  zadržaní  pod
nadpisom „Švédsko má svoj 11.september.“
1. 10. 2002

Rozbitá pravica?: Hlavný článok  Pravdy  o tvorbe koalícií pre komunálne voľby prichádza s titulkom
„Do komunálnych volieb ide pravica rozbitá.“ Samotný článok toto tvrdenie popiera. Z ôsmych krajských
miest je pravica rozdelená len v Bratislave, v Banskej Bystrica sa zatiaľ nedohodli, v Prešove to nie je
celkom jasné. Čítal autor titulku nejaký iný článok??
8. 10. 2002

12



Ako písať titulky: V rozhovore v  Pravde hovorí riaditeľ Taylor Nelson Sofres Ivan Šimek na otázku,
koľko bude stáť zavedenie peoplemetrov aj toto: „Celková cena projektu pre Slovensko sa pohybuje od
38 do 47 miliónov korún ročne.“ A čo na to titulok? „Projekt bude stáť 47 miliónov ročne.“
13. 11. 2002

Menej  či  málo?: „Vláda  predkladá  málo  zákonov,“  znie  titulok  spravodajského  článku  v  SME.
Komentatívny, subjektívny titulok. Možno vláda predkladá do parlamentu momentálne menej zákonov
ako obvykle, či  je to málo alebo veľa je téma pre názorovú stranu. Novinár cituje šéfa parlamentu
Hrušovského (ktorý súhlasí, že je to málo), ale priestor zástupcovi vlády na vysvetlenie už nedáva.
10. 1. 2002

Tehotné ženy v práci: „Keď žena otehotnie v skúšobnej dobe, vyhodia ju,“ znie titulok článku SME.
Kategorický záver. A dôkaz? Autorka ponúka príbehy dvoch žien, jednej sa to stalo, druhej nie....Takže
titulok mohol byť presne opačný a jeho pravdivosť by bola podľa článku stále rovnaká.
18. 3. 2003

Detektívku s titulkami: v spravodajských článkoch z agentúrnych a vlastných zdrojov dnes ponúka
SME.

Prvá strana: „Padol Tikrít, je dobojované?" Vnútri zahraničnej rubriky: „Dobojované, padol aj Tikrít“
Titulok hneď vedľa: „Konflikt ešte neskončil, upozornil Blair.“
15. 4. 2003

Čo si len tí v UPC o sebe myslia?: „Káblovka UPC odpojila vzdorujúcich zákazníkov,“ znie titulok
článku SME. Z neho ale po viacerých kľučkách vyplýva, že UPC odpojila možno vzdorujúcich, ale hlavne
neplatiacich zákazníkov. Prečo titulok o tom taktne mlčí, je pre mňa záhadou.
22. 7. 2003

Kupovali sme viac alebo rovnako?:  “Ľuďom klesli príjmy, ale nakupovali viac” „Rovnako míňame,
ale menej sporíme“ sú dva dnešné titulky SME hovoriace o jedných a tých istých číslach.
22. 7. 2003

Titulky, titulky, titulky: Pravda dnes uvádza: „SDKÚ neplatila dane.“ Pri takom titulku by som čakal,
že pôjde o výrok nejakého oficiálneho orgánu (ktorý by navyše nebol  v kauze nejako zamotaný). V
skutočnosti je to podozrenie jednej mimovládnej organizácie, SDKÚ to popiera. Prečo sa Pravda v titulku
i článku stavia na jednu stranu??

Ešte podivnejší spravodajský titulok zvolil editor v  SME:  „Zlé správy z Bagdadu.“ Správa ČTK hovorí o
zabitých amerických vojakoch i irackých civilistoch. Ktorá je zlá či dobrá správa záleží  od veľa vecí,
napríklad aj od vnímania roly USA v Iraku. Komentovanie správ by si  SME  mal nechať na názorovú
stranu a nepliesť to do spravodajstva.
25. 10. 2003

13



ZMIEŠAVANIE KOMENTÁROV SO SPRAVODAJSTVOM

Pre čitateľa je dôležité vedieť, čo sa skutočne stalo a čo je len niekoho názorom na
udalosti. Preto všetky seriózne noviny vydeľujú spravodajstvo a komentárové strany
osobitne. Niečo medzi oboma žánrami je analýza. V každom prípade by články mali
byť jasne označené žánrovo a tie by sa nemali prelínať. Na Slovensku sa tak často
deje.

Citát dňa: SME reportáž o Karolovi Martinkovi:
„To,  z  čoho  Martinka  financuje  nákladný  život  v  zahraničí,  nie  je  žiadnou  neznámou.  Za  vlády
Vladimíra Mečiara dva roky riaditeľoval dnes už skrachovanej Devín banke a podvodom pri privatizácii
piešťanských kúpeľov údajne spôsobil Fondu národného majetku škodu vo výške šesťstodva miliónov
korún.“
15. 9. 2002

Čo treba urobiť: „Je potrebné zmeniť prístup k vidieku,“ informuje titulok SME. Titulok ako vystrihnutý
pre komentárovú stranu. Akurát je tento článok v ekonomickom spravodajstve. Podobný problém má
titulok článku v Pravde „Drahé slovenské potraviny sú pre Európanov lacné.“ Aká je definícia „drahých
potravín“? Koľko stojí drahé mlieko? A koľko stojí lacné mlieko?
16. 10. 2002

Drahá  vláda: „Nová  vláda je  štíhlejšia,  ale  ešte  stále  drahá,“  komentuje  (namiesto  informovania)
Pravda. V článku ani slovo, prečo je táto vláda drahá, alebo prečo bola drahá tá minulá. Takže titulok
spravodajského článku je nepatrične subjektívny, navyše článku ani nezodpovedá.
17. 10. 2002

Peniaze obchádzajú vidiek: tvrdí  titulok  článku  SME.  Opäť raz subjektívny  titulok.  Podľa  článku
vyplýva, že ide o názor záujmových skupín pre podporu vidieku. Napriek tomu sa s ním autor stotožňuje,
viď hneď prvá veta článku: „Pohľad na financovanie mimovládnych aktivít na rozvoj regiónov prezrádza,
že Slovensko zanedbáva vidiek.“ Akurát. Takýto pohľad ani nič neprezrádza. To, že nadácie dali 15%
svojich fondov na vidiek je nejaký dôkaz? A koľko percent mali dať na vidiek? Samotní vidiecki lobisti
neukazujú, prečo by ten podiel mal byť vyšší.

P.S. Attila Lovász napísal pre  SME  tento týždeň 3 vlastné spravodajské články (plus dva upravené z
agentúr SITA a Reuters). Vo všetkých troch bol citovaný Tibor Matus, súkromný farmár. Nie je to trochu
priveľa? Ide o náhodu, priateľský kontakt, či aj niečo viac?
18. 10. 2002

Podpora vstupu do EÚ a NATO: SME v článku o referendách píše:
„Prieskumy verejnej mienky hovoria, že obyvatelia Slovenska vstup do únie podporujú („za“ je okolo 70
percent) a hlasovať v referende mieni niečo vyše 60 percent. Problematickejšie je to už s podporou
vstupu Slovenska do NATO. V prieskumoch je za okolo 50 percent opýtaných.”

Problematickejšie?? Ako pre koho. Prečo podsúvať svoje/vládne názory do spravodajstva? Keď už bola
reč o referendách, chýba informácia, koľko ľudí chce referendum o NATO.
21. 1. 2003

Powellove dôkazy o Iraku: Hlavný článok dňa SME „Powell ukázal svetu, že Irak klame“ je autorovým
názorom, nie poctivým spravodajstvom. V podstate sa ani nelíši od jeho poznámky zverejnenej osobitne:
Irak klame a hotovo. Tvrdí to USA, iní však nie sú presvedčení, to má byť osou spravodajského článku,
nie autorove vlastné závery, že závery sú presvedčivé.
6. 2. 2003

Hlasovanie o Iraku: „Bol to obchod, tvrdí časť poslancov,“ znie titulok článku  Pravdy. Bol to teda
obchod? Autor sa pýtal troch poslancov, jeden si to nemyslí a dvaja odpovedali „môže to byť reálne“ a
„je možné, že tam išlo o nejakú výmenu.“ Takže oni to pripúšťajú a nieže tvrdia. Novinár sa ich asi pýtal
zavádzajúcou otázkou o možnosti  obchodu a nie korektne na ich názor o príčinách hlasovania.  Ich
výpovede zďaleka nepotvrdzujú,  že obchod bol  aj  hlavným dôvodom postoja pri  hlasovaní.  Klasický
článok, keď novinár zneužije spravodajskú formu na pretlačenie vlastnej interpretácie faktov. Bez ohľadu
na to, či je v skutočnosti správna, alebo nie.
8. 2. 2003

14



Porušenie moratória: SME dnes rovno v titulku vyzýva na účasť, spolu s Pravdou uverejňujú inzerciu
vyzývajúcu na účasť v referende. Vzhľadom na nejasnosť, či ide o porušenie moratória alebo nie, by sa
zišlo nejaké vysvetlenie od šéfredaktorov, ako sa teda zachovali a z čoho vychádzajú. Myslia si, že výzva
na  účasť  nie  je  porušením  zákona,  alebo  „účel  svätí  prostriedky“?  To  druhé  kritizoval  včera  sám
komentátor SME Marián Leško.
16. 5. 2003

SME je za EÚ: Fajn, nikto neberie právo na názor denníku. Ale miešať svoj názor do spravodajstva nie
je dobrý nápad. Po piatkovej výzve na účasť sú aj dnes niektoré články pod vplyvom oficiálneho názoru
SME: „Smutné prvenstvo Žilinského kraja,“ (nízka účasť), či „Prieskumy účasti boli optimistické“ (čiže
hovorili o vysokej účasti). Smutné, optimistické – ako pre koho, pre iných radostné a pesimistické. Keď
potom  SME  pripraví  článok  o  za  a  proti  EÚ „pre  nerozhodnutých“,  kto  už  len  takémuto  akože
objektívnemu článku verí? SME jednoducho stráca kredibilitu v písaní o nevýhodách členstva EÚ.
19. 5. 2003

Bútora+SME=VL?: Už v máji Eva Čobejová z  Domina fórum upozornila na skrytú podporu denníka
SME  Martinovi Bútorovi  ako možnému kandidátovi na prezidenta. Vtedy totiž vyšiel profil  Bútoru, nie
nepodobný PR článku. Bútora ešte stále neohlásil kandidatúru, no SME píše o jeho jednej akcii dvakrát
po sebe – dnes je to veľmi podobný článok tomu zo štvrtka. Okrem toho dnešný článok píše o akejsi
včerajšej akcii – to je predsa tá akcia zo stredy. 

Vrhá to zlé svetlo na spravodajstvo SME. A to už nehovorím o samotnej reportérke, ktorá píše hlavne o
veľkých a citlivých vyšetrovacích kauzách, často využívajúc anonymné zdroje. To si žiada od čitateľov
extra dôveru. Takýmito článkami ako dnes ju ale stráca. Pritom by stačilo férovo predstúpiť pred čitateľa
a v úvodníku napísať svoj názor na Bútoru, nie poza chrbát pretláčať svoje sympatie do spravodajských
článkov.
11. 7. 2003

Kto koho zavádza: Pravda píše v článku „O Iraku zavádzala aj vláda v Austrálii“:

Nielen britská, ale aj austrálska vláda si dôkazy o irackých zbraniach hromadného ničenia prispôsobila
tak, aby mohla krajinu zatiahnuť do vojny. Austrálsky poslanecký výbor od včera zisťuje, či spravodajské
informácie použité v argumentoch premiéra Johna Howarda za inváziu do Iraku zodpovedali skutočnosti.
Podľa niektorých znalcov to tak nebolo... Závery vyšetrovania, ktoré iniciovala opozícia v ...Senáte, majú
byť zverejnené začiatkom decembra.“

No v Pravde už vedia výsledky dopredu.
23. 8. 2003

Hra na čítanosť: SME dnes prináša upravenú správu TASR:

„Najčítanejším slovenským denníkom ostáva Nový  Čas,  ktorý  má 25  percent  čitateľov.  Na druhom
mieste sú denníky Pravda (9,1 %) a SME (8,6 %), po zaokrúhlení podľa metodiky prieskumu oba s 9
percentami čitateľov.“

Denník  Pravda  nič  nezaokrúhľuje  a vyhlasuje sa za najčítanejší  mienkotvorný denník...Vzhľadom na
štatistickú chybu je však článok SME presnejší, sú na tom vlastne rovnako.

Zaujímavé však je, že výsledky toho predposledného prieskumu boli v SME pre istotu nezaokrúhľované,
keďže to dopadlo naopak (SME 8,4%, Pravda 8,0%) a SME sa tak vyhlásil za najčítanejší mienkotvorný
denník. Veselo to propagoval vo svojich inzerátoch.

Poučenie  pre  čitateľa  je  celkom jednoduché:  čím viac  sa  spravodajstvo  týka  vlastných  súkromných
záujmov médií a jej novinárov, tým väčšia pravdepodobnosť poloprávd a zavádzania. Otázne ostáva, ako
ďaleko v spravodajstve tieto ich záujmy siahajú.
8. 10. 2003

Čítanosť denníkov II.: Pravda sa vracia k prieskumu čítanosti firmy Median opakovaním tvrdenia, že
Pravda  je najčítanejším mienkotvorným denníkom. Hovoril  som s ľuďmi  z Medianu a podľa nich  je
štatistická odchýlka výsledkov plus mínus 1,2 percentuálneho bodu.

Teda prieskum vlastne zistil, že čítanosť Pravdy je medzi 7,9 až 10,3% ľudí, SME medzi 7,4 až 9,8%. Tie
intervaly sa z dvoch tretín prekrývajú, čiže v skutočnosti SME môže mať aj vyššiu čítanosť ako Pravda.
Prakticky vzaté, sú na tom oba denníky rovnako, podobne ako v prvom prieskume roka.

15



Inak viacerí oslovení komentujú zhoršenie vlastných výsledkov letnou sezónou. Ale na to je medziročné
porovnanie, čím sa eliminuje takýto vplyv. Takéto čísla v článku chýbajú.

Ešte citát dňa z ankety– reakcia na výsledky prieskumu čítanosti:

Alexej Fulmek, šéf vydavateľstva Petit Press: Som spokojný, lebo naša čítanosť stúpla. Vzhľadom na
možnú štatistickú chybu považujem náš výsledok za rovnocenný s denníkom Pravda.

Takže nárast (z 8,4 na 8,6%) je reálny, ale porovnanie s konkurenciou (8,6 vs 9,1%) je vlastne v norme
chyby...
9. 10. 2003

16



ZAUJATOSŤ, CHÝBAJÚCA REAKCIA OPONENTOV

Neprezentovanie názorov či reakcií druhej (a ďalších) relevantných strán skresľuje
informačnú  hodnotu  článku  a  nepodporuje  konštruktívne  hľadanie  riešenia
problémov. 

Drahý slovenský internet: „U susedov je internet lacnejší,“ tvrdí na prvej strane  SME  na základe
správy Združenia Internet pre všetkých. Ako však vyplýva z tabuľky, je to pravda (čiastočná, okrem
Poľska) len pre internet v slabej prevádzke (večer, víkendy), kým v silnej prevádzke je Slovensko naopak
najlacnejšie.  Prečo  teda  taký  jednostranný  článok,  navyše  založený  na  jedinom  zdroji  bez  reakcie
Slovenských telekomunikácií?
5. 8. 2002

Ekonomické  zákony  v  parlamente:  Viaceré  články  o  prerokovaných  ekonomických  zákonoch  v
dnešnom  SME  sú  dosť  jednostranné.  Novinár  v  správe o  schválenom zákone  o  obaloch  spestruje
zdôvodňovanie navrhovateľov zákonov slovíčkami „vraj“, „úradne“ a „paradoxne“. Zaujatosť sa prejavuje
už vlastným komentárom v úvodnej vete: „Ľuďom pribudnú nové starosti o životné prostredie.“ Bez
citovania či menovania len spomína nesúhlas „ekonómov“ s týmto zákonom. Navlas rovnaký tón zvolil v
informovaní o neschválenom zákone o obchodných reťazcoch (čo autor tentoraz evidentne schvaľuje).
Príklad:  hypermarkety  vraj  chcú  ceny  nízke,  slovenskí  dodávatelia  vysoké.  A  tak  neobmedzenie
hypermarketov znamená, že „[ich] ceny... budú pre ľudí naďalej výhodné.“
21. 8. 2002

Hon na UPC:  Informovanie o  UPC,  podobne ako o Slovenských telekomunikáciách,  ostáva takmer
všade jednostranné. Potvrdzuje to v  Pravde  už samotný titulok „UPC porušila dohodu s občianskymi
aktivistami.“  Hovorí  kto?  Občianski  aktivisti,  samozrejme.  UPC  nesúhlasí.  Tak  prečo  titulok
spravodajského článku súhlasí s jednou stranou? Autor sa tiež nevyhol subjektívnym silným slovám typu
„[UPC]...pokračuje v šikanovaní zákazníkov.“
22. 8. 2002

Deň s Ficom: SME sa rozhodlo stráviť jeden deň volebnej kampane s volebnými lídrami strán. Dnešný
profil  Róberta Fica je však skôr negatívny (a satirický) na rozdiel od profilu Mikuláša Dzurindu spred
týždňa. Fico dostáva menší priestor (žiadne interview) a zo štyroch fotiek sú tri negatívne (poster Fica v
koši, dvakrát protest proti SMERu na mítingu). Naopak, Dzurindove fotky boli skôr podporné (s Petrom
Šťastným, Ľubom Višňovským, Bélom Bugárom, pri aute, pri športovaní).
2. 9. 2002

Dodržiavanie  sľubov  Slovenských  telekomunikácií  (ST):  je  námetom  článku  SME.  Autor
publikuje  z  tajnej  zmluvy  záväzky  spolumajiteľa  ST,  firmy  Deutsche  Telekom,  o  investíciách  na
Slovensku, ktoré, zdá sa, nebudú naplnené. Aj mne samotnému sa zdá zverejnenie tejto privatizačnej
zmluvy vo verejnom záujme, ale aj tak by stálo za to zistiť, prečo vlastne bola zmluva tajná, možno sa
nájdu nejaké dobré  dôvody  (a  možno  nie).  Principiálne problémovým v článku  je  absencia  reakcie
zástupcov štátu, teda najmä Ivana Mikloša, momentálne zodpovedného za rezort telekomunikácií. Štát
predsa ST predával a podpisoval zmluvu a je stále jeho väčšinovým vlastníkom. Prečo nemá priestor v
článku?
2. 9. 2002

Pôrody do vody: sú vraj populárne, informuje  Pravda. Jediný zdroj článku je – surprise surprise –
primár pôrodnice, ktorá takéto pôrody vykonáva. Čo na to mamičky? Žiadna nedostala priestor. Článok
vyzerá ako skrytá reklama jedného pána primára.
3. 9. 2002

Kauza  alebo  nie?: SME  píše  o  údajnom  špekulovaní  predstaviteľov  FNM  za  Mečiarovej  vlády  s
peniazmi fondu. Ako z článku vyplýva, ide len o podozrenie polície, trestné stíhanie asi začaté nebolo,
neviem teda, na koľko hodnotná informácia to je. Titulok ale už berie podozrenie za fakt – „Nemali
dlhopisy,  špekulovali.“  Dvaja spomínaní  obvinení  nedostali  v článku priestor na vyjadrenie.  Podobne
subjektívny titulok má článok o deblokáciách („Splácanie ruského dlhu je nepriehľadné“). Tvrdí to ale len
jeden človek,  Alexander Duleba.  Kolega Andrej  Salner ma upozornil  aj  na titulok „Tretí  sektor chce
kontrolovať príjmy politických strán.“  Ten je tiež  zavádzajúci  – ide len o jeden subjekt  z množstva
inštitúcií v treťom sektore. Ako Andrej vraví, „to je akoby v titulku bolo, že podnikateľský sektor chce
predávať valivé ložiská..“
12. 9. 2002

17



Ako bohatli v HZDS?: SME dnes opäť vyťahuje škandál na HZDS (údajné tunelovanie DMD Holdingu).
Aj tentoraz ide o prípad len v stave vyšetrovania a SME ho dostala tajnými kanálmi. Keďže idú voľby, bol
by som obzvlášť opatrný s vyťahovaním takýchto prípadov. Jasná je predsa motivácia polície, ktorá je
pod tlakom ukázať výsledky pod Dzurindovou vládou. Článok zistenia vyšetrovateľov považuje za hotové
fakty a svoj názor dáva rovno do titulkov (“Ako bohatli ľudia z HZDS”). Pritom stačilo tie zistenia uviesť
bez akýchkoľvek komentárov reportérov a nechať názor na čitateľa. Mne sa asi podobne ako iným ten
prípad zdá jasný (rovnako ako Lexa), ale nevidím dôvod aby novinári v spravodajstve rozhodovali za
mňa. Za chvíľu totiž súdy, aj vďaka médiám, už nik nebude brať vážne a novinári budú súdiť každého
podľa  toho,  kto im aký materiál  podsunie.  Prezumpciu neviny nikto nebude brať  vážne.  Áno,  súdy
nefungujú vždy, spravodlivosť často trpí. Bohatli ľudia z HZDS na DMD Holdingu? Názor novinára si rád
prečítam na komentárovej strane.
13. 9. 2002

Tunel  v  FNM?: Pravda  sa,  podobne  ako  SME  pred  pár  dňami,  venuje  policajnému  vyšetrovaniu
údajného tunelovania vo Fonde národného majetku za Mečiarovej vlády. Opäť sa raz nedozvieme, prečo
tá informácia je práve teraz dôležitá: prelom vo vyšetrovaní, jeho ukončenie, nový svedok alebo len idú
voľby? Článok tvrdí, že polícia sa odmieta vyjadrovať. Takže odkiaľ má Pravda informácie (okrem SME,
ktorá za to ale kredit nedostane)? Jeden anonymný zdroj z FNM, čiže inštitúcie s jasnými politickými
záujmami.  Pravda cituje  aj  nejaké  dokumenty,  ktoré  ani  nepopisuje,  a  tak  nie  je  jasná  ich
dôveryhodnosť. Navyše niektoré citované podozrenia nič nehovoria: že firma v nominálnej hodnote 109
mil. Sk bola predaná za 9 mil. Sk je podvod? Veď nominálna cena nemá nič spoločné s trhovou. Aj škody
FNM sú v článku udávané rôzne. V úvode ide o „stovky miliónov korún.“ Tajomný zdroj už hovorí, že
fond prerobil v operáciách s akciami „viac ako dve miliardy korún.“ Na záver hovorí, tento zaiste dobre
informovaný človek, už o dlhoch k fondu „takmer 10 miliárd korún,“ ktoré ale v praxi sú už vlastne
priamymi stratami.  Reakcia hlavného obvineného, bývalého šéfa FNM Milana Reháka, asi nie je pre
čitateľov zaujímavá, a tak ju ani nedostanú. Veď je to jasné, nie?
17. 9. 2002

Silná koruna: „Koruna deň pred voľbami posilnila,“ informuje titulok článku  SME. V podstate ide o
opakovanie ináč dobrého článku autorky zo včerajška. Jeho umiestnenie dnes na prvej strane zaváňa
provládnou volebnou agitáciou. Navyše to maličké posilnenie kurzu – o asi 0,6% - je vcelku bežná, ničím
nezaujímavá informácia z trhu.
20. 9. 2002

KSS v parlamente: V piatok minulý týždeň Slovak Press Watch komentoval volebnú prílohu v SME aj
takto:

„Inak hoci SME tvrdí, že strany vyberala podľa závažnosti a preferencií čitateľov, predsa mi tam KSS a
SNS chýbajú. Najmä o KSS a jej programe ľudia vedia minimum. Ak sa dostane do parlamentu, aké veci
podporí a aké nie? Jej hlasy ešte môžu byť dôležité pri rôznych sporoch.”

Kým týždenník Trend vo svojom zhrnutí ekonomických programov už v auguste zahrnul aj KSS, denník
SME sa tejto strane počas kampane venoval striedmo a Pravda vôbec. Volebné prílohy oboch denníkov o
komunistoch neinformovali,  na rozdiel  od SDA a SDĽ (u  SME  aj OKS),  teda strán, ktoré mali  podľa
prieskumov počas kampane stabilne nižšie preferencie ako KSS. SME aspoň poskytla čitateľom rozhovor
so šéfom KSS a popis dvoch ich mítingov, Pravda ani to. Hoci už 6.septembra priniesla Pravda článok s
titulkom “Posledné  prieskumy:  uspejú  aj  komunisti?,”  v  predvolebných  rozhovoroch  s  lídrami  strán
zaradila SDA a SDĽ, ale už nie KSS.
23. 9. 2002

Finanční žraloci: SME článok o podozrení o tunelovaní RIF fondu hovorí o firmách Penta, Istrokapitál a
J&T ako o „finančných žralokoch“ (bez úvodzoviek). To je nejaký odborný ekonomický termín, alebo
populárna nálepka? Prečo tak isto nenazvať aj napríklad ministra Hajnoviča vo vedľajšom článku? Asi ide
o subjektívny názor novinára. V spravodajstve.
25. 9. 2002

Čo nezvládli lekári: SME  píše o úmrtí jednej Prešovčanky pri pôrode. V druhej vete konštatuje, že
„zdravotníci...nezvládli pôrod a jeho dôsledky.“ To síce tvrdí rodina nebohej, ale oficiálne vyšetrovanie
prípadu sa len začalo. Novinár teda podsúva do informácií vlastné závery.
30. 9. 2002

.

18



Ako viesť  zaujatý  rozhovor: Dobrý  príklad  ponúka  Pravda.  Rozhovor  s  predsedom Slovenského
olympijského výboru Františkom Chmelárom nazvala celkom subjektívne „Chmelár sa tvári, že s politikmi
netancuje“ a autor pridal k nemu takýto úvod:

„List premiérovi, ale nie v podaní obyvateľov Horného Výplachu, lež predsedu Slovenského olympijského
výboru, sa stal pikantnosťou nedeľňajšieho valného zhromaždenia SOV ...”

Prvá otázka: „Čo Vám napadlo písať premiérovi?”

Potom sa ani nečudujem poslednej otázke a odpovedi Chmelára: „Ani SOV však nemá najlepší imidž -
čím to je?

Je to aj vďaka vám, niektorým novinárom, ktorí ho seriózne kazíte. Ste zaťažení, nechcete vidieť, čo sa
robí dobre. Chcete vidieť len problémy a vyrábate kauzy. Z pléna ste nenapísali o tom, ako sa venujeme
olympijskej výchove. Napísali ste, že Ďurišinová z neho odišla s plačom.“

Pritom v SOV naozaj môžu byť vážne problémy, ale po takomto rozhovore novinára, ktorý už vopred vie
všetky odpovede, sú moje sympatie skôr na strane Chmelára. A možno neoprávnene. Vďaka novinárovi.
19. 11. 2002

Ako písať o cenách: Novinár z Pravdy pred týždňom písal, že „Lacné bravčové kúpite málokde.“ Dnes,
keď ceny šli dole o 5%, je titulok jeho článku „Výpredaje bravčového mäsa ničia chovateľov ošípaných.“
Teda vyššie ceny mäsa sú problém, lacnejšie mäso je tiež problém. Samozrejme to platí  pre rôzne
skupiny spoločnosti,  prečo si  ale novinár vyberá vždy tú horšiu stránku? Najlepšie je sa pozrieť na
viaceré naraz. Autor v dnešnom článku vôbec nespomína prínos pre zákazníkov.
27. 11. 2002

Provizórne  rozpočty krajských miest: „Mestám bez rozpočtov  nič  nehrozí,“  informuje  Pravda  v
článku o krajských mestách, kde len tri z ôsmich majú schválené rozpočty na budúci rok. K záveru z
titulku novinári  Pravdy  dospeli tak, že sa pýtali len predstaviteľov miest bez schváleného rozpočtu...
Mestá, kde rozpočet schválili, nedostali priestor. Ako si má teda čitateľ vytvoriť vlastný názor?
5. 12. 2002

Decentralizácia nemocníc:  Autorka v  Pravde  začína článok takto:„Niektoré obce zrejme odmietnu
prevziať zdravotnícke zariadenia, ktoré by od januára mali spravovať namiesto štátu. Vláda ich totiž
doteraz nebola schopná oddlžiť..“

Dobre, a aký má novinárka dôkaz svojho tvrdenia, že obce nemocnice asi neprevezmú?

„Nedá sa to vylúčiť,“ povedal [podpredseda ZMOSu]. 

Aha. To sa teda článok dal napísať aj tak, že obce tie nemocnice asi prevezmú napriek dlhom...
7. 1. 2002

Zahalená  socha  pred  sídlom  prezidenta: SME  uverejnil  jednostranný,  komentatívny  článok  o
žiadosti prezidentskej  kancelárie o odstránení  jednej sochy z prezidentskej záhrady. Žiadosť cituje z
druhej ruky, no čas na jej autorov si nenašiel. Článok je navyše dosť nelogický. Na jednej strane autor
tvrdí, že „každý má právo na svoj vkus,“ na druhej strane odstránenie sochy porovnáva s komunistickým
zakazovaním umenia.
13. 2. 2002

Kto koho odpočúva:  Písanie novinárov o nových prípadoch údajného odpočúvania sa mi zdá veľmi
pochybné a nezodpovedné. Po prvé nevidím dobrý dôvod zverejňovať údajné prepisy telefonátov, pokiaľ
si neoverím, že sú pravdivé. Už v sobotu napísala novinárka  SME  článok, kde navyše uverejnila časť
jedného rozhovoru aj s menami (vrátene podnikateľa Badžgoňa) bez akýchkoľvek dôkazov, že nejde o
podvrh. V utorok to isté urobila Pravda. Včera si už SME dokázalo potvrdiť 3 z 25 prepisov, všetky však
boli bezvýznamné telefonáty. Napriek tomu SME uverejnilo úryvky z 5 údajných telefonátov, ani jeden
však nemala redakcia preverený. Dnes  Pravda  prináša potvrdenie štvrtého rozhovoru,  so šéfom NÚP
Šumným.  To  je  už  celkom zaujímavé,  mal  sa  vraj  dohadovať  s  podnikateľom Badžgoňom o  kúpe
budovy. Novinári ani len nevysvetľujú, či to je problém, či je tam vždy nutný tender. Ale ak ide o nejaké
podozrenie z nekalej činnosti, tak by to zatiaľ vyzeralo hlavne na Šumného a jeho používanie verejných
peňazí. Pravda to obchádza mlčaním. Za to uverejňuje ďalší prepis, zase neoverený.

19



Druhá vec, Badžgoň ako „blízky SDKÚ.“ V sobotu to napísalo SME, v utorok aj Pravda (a jej článok mal
titulok „Odpočúvanie: Tentoraz sa týka SDKÚ“). Ak je to tak, čitateľ nedostal vysvetlenie podľa koho
alebo čoho je blízky tej strane, čo si mám pod tým predstaviť. Na moje veľké prekvapenie sú dnes aj v
Pravde aj SME rozhovory s Badžgoňom, kde sa ho novinári pýtajú aj na jeho vzťah k SDKÚ. Podnikateľ
svoju exkluzívnu „blízkosť“ k SDKÚ nepotvrdzuje (vraví, že má styky s mnohými politikmi), no novinári
mu nijako nekladú v protiotázkach dôkazy, že blízky k tej strane naozaj je. Hlavne, že to „vedeli“ už pred
rozhovorom. V Pravde dokonca otázka znie: „Ste označovaný ako podnikateľ blízky SDKÚ. Cítite sa tak?“
Deň predtým to však ten istý novinár napísal v článku ako fakt a teraz sa tvári, že to označovanie je
niekým iným??

Po tretie, SME v tom včerajšom článku okrem opakovanej pravopisnej chyby v mene Badžgoňa uviedlo,
že tie prepisy údajných rozhovorov „ktosi poslal dvom médiám a niekoľkým politikom.“ Dnes píše, že tie
prepisy „dostal denník  SME  i niektorí politici.“ Buď si niekto vymýšľa, alebo čitateľom nevysvetľuje a
neopravuje svoje zlé informácie.
17. 2. 2003

Odpočúvanie Badžgoňa: SME dnes opäť nie je k čitateľom férový. Píše:„Badžgoň je podnikateľ blízky
SDKÚ a z jeho prepisov, ktorých pravosť potvrdili zatiaľ štyria ľudia,..."
a ďalej
„Badžgoň v prepisoch naznačuje úzke prepojenie ekonomickej a politickej loby...” 

Stále nevieme, čo je to „blízky SDKÚ“.  Pravosť prepisov ako celku, ako na to navádza autorka, nik
nepotvrdil. Potvrdené boli 4 prepisy z 25. A prepisy, kde sa „úzke prepojenie“ naznačuje, nie sú nikým a
ničím potvrdené.
26. 2. 2003

Ohováranie firmy: SME dáva priestor trom anonymom, ktorí sa sťažujú, že ich írsky zamestnávateľ
podviedol a neplatí mzdu. Kde je reakcia dotknutej firmy? Nikde. Ako vieme, že tí ľudia si nevymýšľajú?
5. 8. 2003

Pochybnosti Blaira o Iraku: Včera Pravda uviedla krátku správu TASR:

„Blair pochyboval o irackých zbraniach“

LONDÝN - Britský premiér Tony Blair zavádzal verejnosť, dva týždne pred vojnou v Iraku pripustil, že
Irak nemá použiteľné zbrane hromadného ničenia.  Vo svojom denníku,  z  ktorého  zverejnil  výňatky
včerajší The Sunday Times, to tvrdil Robin Cook, bývalý minister zahraničia.“

Podobne aj SME, citujúc správu ČTK:
„Blair v súkromí: Irak nemá chemické zbrane“

„LONDÝN - Britský premiér Tony Blair pred vojnou proti Iraku v súkromí priznával, že Irak nemá žiadne
chemické zbrane, ktoré by bol schopný rýchlo rozmiestniť. Na verejnosti však vyhlasoval opak. Tvrdí to
bývalý minister zahraničia Robin Cook vo svojej knihe, z ktorej včera uverejnil úryvky denník The Sunday
Times.  Blairov  bývalý  minister  zahraničia  píše,  že  mnoho  členov  vlády  na  schôdzkach  kritizovalo
zapojenie do vojny, ich počínanie dokonca prirovnáva k vzbure. Cook odišiel z vlády krátko po začatí
vojny, s ktorou nesúhlasil.“

Články hovoria o závažnom obvinení. Kde je reakcia Blaira? Fajn, cez víkend sa to nestihlo. Lenže už
včera na obed vyšla v BBC správa, že Blair považuje Cookove tvrdenia za absurdné. Naše noviny mlčia,
kohože to už zaujíma, čo hovorí obvinený.
7. 10. 2003

Cukor  bol  v  poriadku: hlása  titulok  SME:„Cukor  zo  Štátnych  hmotných  rezerv,  ktorý  predávala
spoločnosť Jednota, bol dostatočne kvalitný, tvrdí po analýze Štátna veterinárna a potravinová správa.
Rovnaký  výsledok  mali  i  laboratórne  testy,  ktoré  si  objednala  sama  Jednota.  „Budeme  žalovať
cukrovarnícky spolok,“ tvrdí predseda predstavenstva Jednoty Adrián Ďurček. Spolok vydal 2. októbra
vyhlásenie, že v Jednote sa predáva nekvalitný špinavý cukor. O žalobe uvažuje aj Mlyn Šurany.“

Sám autor v tom nie je celkom nevinne: vyhlásenia spolku zobral za svoje a vo svojom článku v prvej
vete vtedy čitateľom SME oznámil, že

„Na Slovensku sa opäť predáva starý a nekvalitný cukor.“
18. 10. 2003

20



OZNAČENIE EXPERTOV, ZDROJOV

Tón mnohých článkov závisí  od výberu tzv.  expertov,  ktorých novinár používa na
vysvetlenie situácie. Výber a označovanie takýchto expertov je subjektívne a dá sa
ľahko  zneužiť.  Obzvlášť  citlivé  by  malo  byť  používanie  anonymných  zdrojov,
o ktorých vlastne čitateľ nemá šancu vedieť, nakoľko sú to dôveryhodné osoby. 

Experti na všetko: Je užitočným zvykom novinárov pýtať sa rôznych expertov k príslušným témam,
zvyšuje to kredibilitu článkov. Častým nedostatkom ale je, že oslovení experti nie sú vôbec označení
zamestnávateľom,  prípadne popisom ich ideologického zamerania.  Včera  Pravda  oslovila  „politológa”
Svetozára Krna. Dnes SME uvádza „politológa” Grigorija Mesežnikova a „analytika” Miroslava Šveca. Kde
títo ľudia robia, o čom sú ich knihy či projekty, prípadne do akého spektra patria zvyčajne ich názory? Čo
vlastne robí z nich expertov, že majú priestor v médiách?
6. 9. 2002

Sudca v politických procesoch: SME informuje, že sudca, ktorý prepustil pred pár dňami údajného
šéfa nitrianskeho podsvetia, posielal pritom pred rokom 1989 do väzenia politických disidentov. Dôkaz?
Jeden anonymný zdroj (vraj jeden zo spoluodsúdených) a bližšie neidentifikovateľné „informácie denníka
SME“ - to je ten zdroj bez mena či aj nejaké „tvrdé” dáta, zápisnice, rozsudok atď.?? Sudca sa odmietol
vyjadriť. Nie je hranica overovania pre publikovanie informácií v tomto článku príliš nízka?
14. 9. 2002

Kto v novej vláde: Pravda pokračuje v špekuláciách o zostavení novej vlády v tabuľke bez rozlišovania
overených  a  neoverených  zdrojov.  Tak  sa  stalo,  že  oproti  včerajšiemu  vydaniu  už  vraj  Zuzana
Martináková nebude mať na starosti sociálne veci, ale bude snáď podpredsedníčkou parlamentu, Ivan
Šimko  nebude  mať  vnútro,  ale  možno  spravodlivosť,  Daniel  Lipšic  asi  toho  ministra  spravodlivosti
nedostane a ministrom hospodárstva vraj bude Jozef Banáš a nie Robert Nemcsics. Prečo tie zmeny zo
dňa na deň? Nové anonymné zdroje, či tie predchádzajúce nemali pravdu? Vysvetlenie nikde. Robí si
Pravda z čitateľov dobrý deň? Alebo niekto naivných novinárov využíva na politické hry? SME od denno-
denných špekulácii upustilo, a tak je článok Romana Pataja o koaličných rokovaniach vecný a jasný pre
každého.
25. 9. 2002

Golianove dlhy: Novinári  v  Pravde  naďalej  skúmajú  minulé  obchodné  aktivity  štátneho  tajomníka
ministerstva  pôdohospodárstva  Jána  Goliana,  čo  je  užitočná  vec.  Bohužiaľ,  uverejňujú  aj  veci  bez
overenia. Dnes informujú,  že Golian má dlhy voči  svojim bývalým zamestnancom (u niektorých vraj
potvrdené súdom) aj voči úradu práce. Dôkaz? Tri anonymné zdroje!!! Pritom rozhodnutia súdov, či
dotácie úradu práce, si môžu dať novinári zistiť oficiálne.
19. 10. 2002.

Údajný spolužiak Dzurindu: Pravda  v tabuľke o nových funkcionároch polície, ktorých vymenoval
minister Palko, píše, že Jozef Križalkovič (nový šéf inšpekcie) je „údajne spolužiak premiéra Mikuláša
Dzurindu zo strednej školy.“ Údajný? To je taký problém si to dať potvrdiť? Načo sú potom novinári? Z
takýchto „údajne“ potom vzniká veľa umelých škandálov. Ak také niečo ľahko overiteľné nemá novinár
potvrdené, nech to nepíše teraz, ale o deň neskôr, keď si to aj overí.
30. 10. 2002

Cestovanie do nemocníc: „Do nemocnice ľudia možno pocestujú aj 50 kilometrov,“ informuje titulok
článku v Pravde. Dôkaz? Stalo by sa to vtedy, ak by napríklad nemocnica v Novej Bani zanikla, najbližšia
nemocnica  odtiaľ  je  vraj  v  Žiari  nad  Hronom,  čo  je  okolo  tých  50  kilometrov.  Kto  teda  navrhuje
nemocnicu v Novej Bani zrušiť? Podľa článku nikto. Hrozí  nemocnici  zánik? Jej riaditeľ tiež nič také
netvrdí. Iné príklady zrušenia článok neobsahuje. Tých 50 kilometrov sa mi zdá úplne vymyslených.

Odborným oponentom návrhov ministra zdravotníctva Zajaca v článku  Pravdy  je „primár  neurológie
bratislavskej Fakultnej nemocnice Juraj Štofko.“ Autorka zabudla čitateľov upozorniť, že je mimochodom
aj  tieňovým  ministrom  zdravotníctva  za  SMER.  Teda  jeho  kritika  je  možno  odborná,  ale  určite  aj
politická. Zase neoznámený konflikt záujmov, zase to novinára netrápi, zase je čitateľ podvedený.
7. 11. 2002

Sociálne reformy: V minulotýždňovom Domine fórum napísal autor článok o problémoch súčasného
sociálneho systému. Článok mal dva zdroje: štátny tajomník ministerstva práce Beblavý a „sociologička“
Radičová.  Ona  je  ale  zároveň  aj  externou  poradkyňou  ministra  práce,  o  čom  mal  byť  čitateľ
informovaný. A tým pádom mal článok len provládne zdroje.

21



18. 12. 2002

Klonovanie ľudí: V USA prebieha medzi novinármi rušná debata o tom, či vôbec mali byť správy o
Clonaid  a  jej  údajnom prvom klonovanom  dieťati  uverejnené,  pretože  sekta  Raeliánov  a  ich  firma
Clonaid je vraj dosť pochybná. U nás SME Clonaid najprv celkom uveril (článok „Narodil sa prvý ľudský
klon“), hoci ďalšie články už boli skeptickejšie. Pravda bola hneď na začiatku skeptická, hoci na druhej
strane správu uviedla tučnými písmenami ako hlavný článok dňa...
6. 1. 2002

Reforma  súdov: „Ľudia  sa  obávajú  spomalenia  rozhodovania  súdov,“  ohlasuje  Pravda.  Prvá  veta
článku znie:

„Sudcovia  a  občania  neveria,  že  opatrenie  ministerstva  spravodlivosti,  ktoré  navrhuje  od  januára
budúceho roka znížiť počet súdov, prinesie rýchlejšie rozhodovanie.”

Nasledujú vyjadrenia štyroch osôb. Troch predsedov súdov,  ktoré sa majú zrušiť a jedného župana
kraja,  v  ktorom sa má zrušiť  krajský  súd.  Teda zjavne  ľudia  s  najväčším osobným záujmom proti
reforme. Dobré je si ich vypočuť, ale prečo sa tváriť, že akosi reprezentatívne vystihujú názory „ľudí a
sudcov“ ako celku??
14. 4. 2003

Plagiátorstvo  zahraničných  zdrojov: Kateřina  Zachovalová  napísala  pre  internetový  magazín  v
angličtine o východnej Európe Transitions Online (P.S. Pre Transitions Online som v minulosti napísal pár
článkov a ešte aj teraz im občas prekladám vybrané články zo slovenskej tlače) zaujímavý príbeh o
korešpondentovi MF Dnes, ktorý pokrýval nedávnu vojnu v Iraku – a z času na čas si zobral citát či popis
situácie z práce iných novinárov bez uvedenia ich zdroja. Z článku vyplýva, že takéto metódy nie sú
celkom cudzie ani iným českým novinárom. 

A ani slovenským, hovorí moja skúsenosť. Denník Pravda sa mi zdá v tomto smere dosť dôsledný, SME
menej. Príklad zo včerajška - Jana Mikušová zo SME:

JERUZALEM - Palestínska samospráva a izraelská vláda sa v noci na včera nedohodli na tom, z ktorých
dvoch ďalších palestínskych miest sa stiahnu vojaci židovského štátu...Na stredajšom nočnom stretnutí
Dahlan odmietol izraelskú požiadavku na odzbrojenie palestínskych militantov. „Odzbrojenie militantov je
izraelský koncept a my ho odmietame,“ povedal a oznámil, že kým sa neskončí prímerie, samospráva
nebude zatýkať extrémistov...

Podpísaná Jana Mikušová. Naozaj to napísala z Jeruzalema a bola na tej tlačovke? Ak nie, kde je zdroj, z
ktorých tie informácie má?
2. 8. 2003.

Listy: Jana Mikušová zo  SME  reaguje  na neuverejnenie zdroja  vo svojom článku minulý  týždeň,  o
ktorom som písal v sobotu:

„Rada by som uviedla na pravú mieru Vašu výhradu z 2. 8. 2003 o mojom článku v denníku SME. Článok
bol podpísaný štandardne mojou skratkou a agentúrou, ako to obvykle býva, keď píšem o niečom, kde
som nebola. Nie zavinením z mojej strany bol v následnom redakčnom procese článok podpísaný celým
mojím menom a bol v ňom ponechaný domicil.  Takže to išlo mimo mňa. Tiež by som Vám chcela
povedať, že slovo plagiátorstvo sa mi zdá prisilné, keďže som v pôvodnom texte uviedla agentúrny
zdroj.”

(Domicil  je novinársky slang pre miesto,  odkiaľ bola pôvodne správa robená).  Áno,  sorry,  je mojou
chybou, že som tú zodpovednosť aj zosobňoval, keďže možností tam je vždy viac. Plagiátom to ale stále
zostáva, nech sa to už stalo akokoľvek. A dnes v SME nevidím žiadnu opravu, takže netuším, či to niekto
aj berie vážne. Mimochodom, poškodená bola agentúra Reuters.
5. 8. 2003

Anonymné zdroje z iného média: Publikovať informáciu na základe anonymných zdrojov je riziko.
Preberať  takúto  informáciu  z  iného  média  je  ešte  väčšie  riziko,  lebo  ani  neviem,  akou  formou  tá
informácia bola získavaná, nemám pod kontrolou daného redaktora. A najväčšie riziko je bez vlastného
overovania zobrať takúto informáciu z  média pod politickým vplyvom a o ktorom sám uverejňujem
články, ako zavádza svoje publikum.

22



Preto sa veľmi čudujem, že  SME  si dovolí  prebrať (cez  TASR) informáciu  TV Markíza  zobranú podľa
Markízy z dvoch anonymných zdrojov a ešte to hodí na prvú stranu... (Pravda to tiež uverejňuje, hoci z
online verzie to vystrihli...).
20. 8. 2003

Kaník  o  nezamestnanosti: SME  píše:„Minister  Kaník  predpovedá  na  budúci  rok  výrazný  pokles
nezamestnanosti.“ „Považujem dokonca za reálne, že sa dostaneme na normálnu európsku úroveň okolo
desiatich percent,“ hovorí.

Ten citát zjavne (ako aj ostatné v článku) pochádza z rozhovoru, ktorý minister práce poskytol SME vo
štvrtok minulý týždeň. Presný citát na otázku na ďalší vývoj nezamestnanosti znie:

„Verím, že tento trend bude pokračovať. V každej ekonomike sa síce s príchodom jesene a zimy ten
cyklus obráti a môže dôjsť k prechodnému miernemu zvýšeniu nezamestnanosti. Pokiaľ sa však budeme
držať súčasnej politiky, zďaleka nedosiahne takú úroveň ako vlani v januári. V ďalšom roku sa potom
dostaneme na nižšie priečky. Považujem dokonca za reálne, že sa dostaneme na normálnu európsku
úroveň okolo desiatich percent. To si však žiada dlhší čas.“

Teda tých 10% nie je o budúcom roku, ale o dlhšom čase. Je jedna vec kontrolovať politikov a ich
výroky a sľuby...ale čo tak nezavádzať ľudí upravovaním kontextu výrokov?
26. 8. 2003

Čo hovoria lekári, ekonómovia, včelári...:  Pravda  píše, že podľa slovenských včelárov je väčšina
medu predávaná v obchodoch nepravým medom. Potom cituje len jedného včelára s takýmto názorom.
Autorova kolegyňa cituje kritický názor jednej lekárky na limity predpisovania liekov a vzápätí konštatuje,
že „takýto názor má väčšina lekárov.“ Novinári zo SME v článku o debate dôchodková reforma vs euro
píšu,  že  „podľa  niektorých  ekonómov  je  názor  NBS  uprednostniť  prijatie  eura  pred  reformami
krátkozraký“ a potom citujú len jedného ekonóma.

Ak už mám viacero podobných názorov, prečo ich nedať do článku aspoň krátkym citátom, aby článok
vyznel hodnovernejšie? Ak nechcú byť menovaní, tak by som to rád vedel. Lebo takto je otvorená aj
tretia možnosť, že druhý zdroj potvrdzujúci kritiku prvého sa nenašiel...  Alebo že novinár si pretláča
vlastný názor bez dostatku dôkazov.

Kto má aké záujmy pri reformách: K včerajšej prvej poznámke patrí ešte jedna vec – rozlišovanie
súkromných  a  verejných  záujmov.  Domáci  včelári  majú  záujem  vyhlasovať,  že  zahraničný  med  je
falšovaný, lebo je to pre nich konkurencia. Lekári majú záujem nemať limity na predpisovanie liekov,
lebo sa môžu dostať k odmenám od farmaceutických firiem. Domáci bankári majú záujem odďaľovať
vstup Slovenska do eurozóny, lebo banky zarábajú na manažovaní kurzového rizika (a zhodou okolností
majú záujem tlačiť na veľký kapitalizačný dôchodkový pilier, lebo banky sú často prepojené na správcov
aktív). 

To samozrejme neznamená, že tie skupiny v danom prípade nepodporujú celospoločenský záujem, ale
čím väčší súkromný záujem, tým väčšie riziko, že hovoria hlavne o sebe. Aj preto nechať spornú vec
okomentovať len niekoho s takýmto silným záujmom nie je celkom v poriadku. Buď by som ich záujem
uviedol, alebo dal priestor aj iným zdrojom s odlišnými, čo najmenšími záujmami (všetci nejaké máme).

Inak to by bol  aj  celkom dobrý článok/analýza o politickej  ekonómii  eura,  či  jednotlivých reforiem:
winners a losers pri každej, či  už z vekového, profesijného či sociálneho hľadiska. To by bola dobrá
služba čitateľom pre orientáciu v spleti toľkých názorov.
27. 8. 2003

Who is Daniel Pipes?: František Šebej z Domina fórum napísal článok o histórii Jeruzalema (historicky
vraj patrí židom a kresťanom, no nie aj moslimom, ako to oni teraz tvrdia) a ako svoj hlavný zdroj
spomína Daniela Pipesa, „špecialistu na Blízky východ.“ To však nie je férový popis od Šebeja. Pipes je
pro-izraelský  hardliner  a  konzervatívec,  pre  ktorého jediným riešením konfliktu  je  vojenská porážka
Palestínčanov izraelskou armádou. Šebej má právo citovať zdroje aké on považuje za dôležité, ale bolo
by fajn, keby ich pre čitateľov aj označoval primerane.
6. 10. 2003

23



CHÝBAJÚCI KONTEXT SPRÁVY

Pre užitočnosť informácie je veľmi dôležitý kontext: minulý vývoj témy, ako súvisí
z inými  témami,  na  základe  akých  faktov  ide  o problém  atď.  Manipulácia
s kontextom je tiež veľmi častá. 

Politické strany vs kriminalita: Pravda informuje o volebných programoch strán v oblasti kriminality.
Prekvapujúco sa do článku, ako chce niekto riešiť kriminalitu, nedostalo žiadne číslo o úrovni a trendoch
kriminality a jej objasnenosti na Slovensku (v tabuľke pri texte bez uvedenia zdroja je len číslo o počte
odsúdených, kapacite väzníc a koľko štát stoja). Ak čitateľ nemá základné informácie o súčasnej situácii,
ako má posudzovať návrhy na riešenie?
14. 9. 2002

Negativita  nadovšetko: Novinári  robia  veľmi  dôležitú  službu  verejnosti  v  kritickom  pohľade  na
politikov, podnikateľov, tretí sektor, celú spoločnosť. Slovak Press Watch si túto ich rolu veľmi cení a
novinárov v tomto ich úsilí podporuje. Ale kritika by mala byť založená na overených faktoch, ako aj na
snahe  o  porozumenie  širších  súvislostí.  Keďže  negatívne  správy  sa  dobre  predávajú,  občas  noviny
prinesú kritiku pre nič za nič. Článok v Pravde je toho dobrým príkladom. „Štát stráca na dani z propán-
butánu,“ informuje titulok. V článku sa dozvieme, že strata na daniach je vlastne preto, lebo dane sú
príliš nízke (nižšie ako v EÚ). Čiže štát (akože my všetci) stráca peniaze, lebo určitá skupina motoristov
platí málo. Zaujímavé, že politici sú väčšinou novinármi kritizovaní za vysoké dane, ktoré vraj brzdia
ekonomiku. Teda novinárska verzia daňovej problematiky znie: nízke dane - škandál, štát teda občania
strácajú peniaze, tie určite chýbajú v školách a nemocniciach,  vysoké dane - škandál, ekonomika je
brzdená, občanom ostáva málo peňazí po zdanení, pomaly nemajú ani na chlieb.

Pritom na oboch videniach daní je niečo pravdy. Práve širšie videnie súvislostí by pomohlo rozlíšiť, ktoré
dane sú príliš vysoké, a ktoré príliš nízke: aký je účel dane, jeho dopad na ekonomiku, sociálne ciele,
konkrétne prínosy výdavkov a podobne. Spotrebná daň na propán-bután má ekologické súvislosti, mala
by teda existovať  optimálna miera  tejto  dane  (ktorá  je  takmer  s  istotou  iná  ako v  EÚ).  Namiesto
populistického tvrdenia o stratách štátu je teda namieste skôr debata o jej optimálnej výške v porovnaní
s daňami na alternatívne palivá. Autor aj tieto údaje prácne pre čitateľa získal, ale toľko zaujímavých
informácií  už neposkladal do zmysluplného článku. Optimálna daň na propán-bután môže byť nižšia,
vyššia, alebo rovnaká ako je to na Slovensku teraz. Na základe čoho autor predpokladá, že je určite
vyššia?

P.S. Novinár stratu na daniach vypočítal jednoducho: Ak by daň bola asi dvojnásobná, štát by získal asi
dvojnásobne viac na daniach. To je síce možné, ale takisto štát môže zvyšovaním daní získať ešte menej
ako doteraz, alebo aj oveľa viac. Prečo vybrať to najjednoduchšie riešenie? Možno to robil pod vplyvom
jedného anonymného zdroja, ktorý mu to v článku navrhuje, ale podľa mňa takéto prepočty môžu vyjsť
len z hlbšej štúdie, nie na základe názoru jednej osoby.
17. 9. 2002

Málo či veľa: Novinár v SME článku o množstve kráv na Slovensku informuje, že „spotreba hovädzieho
mäsa je .... v krajine dlhodobo nízka.“ Čo to znamená? Ako pre koho, však? V porovnaní s EÚ, Českom
alebo Slovenskom v roku 1948? Podobne nedôsledný je titulok článku v TRENDE „V auguste sa predalo
málo nových áut.“
25. 9. 2002

Poistné podvody: Pravda  pripravila zaujímavý článok o podvodoch pri cestovnom poistení. Bohužiaľ
základné tvrdenie v texte i titulku („Poistné podvody sa množia“) nie je vôbec ničím podopreté – ani
číslami,  ani  citátmi.  Naozaj  sa  množia?  Podobný  problém  má  článok  „Za  jablkami  čoraz  viac  do
hypermarketov.“ Opäť o tom v texte ani slovo. Navyše sa podľa autora jablká momentálne predávajú za
„pomerne vysoké ceny.“ Pomerne k čomu? Jednostranné sú aj titulky Pravdy „Na slovenský vidiek ide
málo  peňazí“  (ide  o  názor  jedného  občianskeho združenia)  a  „Do  parlamentu  sa  dostali  len  štyria
nestraníci“ (čo to znamená „len“? Ako to bolo doteraz? 100 nestraníkov v politickej inštitúcii NRSR je tak
akurát?).
25. 9. 2002

Samosprávna loby: Úvod článku Pravdy o návrhu štátneho rozpočtu pre regióny znie takto:
„Vyššie územné celky nebudú mať na budúci rok dosť peňazí na prevádzku stredných škôl, domovov
dôchodcov  a divadiel.  Financie  budú chýbať na elektrinu,  teplo,  vodu.  Problémy sa očakávajú aj  v
doprave. Štát pre samosprávu totiž v návrhu štátneho rozpočtu vyčlenil málo peňazí, takmer každému
regiónu chýba asi pol miliardy korún. Nemôžu pomýšľať na žiadne zveľaďovanie majetku. Čaká ich len

24



živorenie.” 

Ako vedia redaktori  Pravdy, že VÚC budú chýbať peniaze a že ich čaká „živorenie“? No povedali im to
VÚC. A ako vieme, že budú mať málo peňazí? Lebo dostali menej, ako žiadali. A ako vieme, že to, čo
žiadali aj naozaj potrebujú? Nijako. Novinári jednoducho prezentujú jednostranne názor VÚC ako ten
správny. To novinári by teda malo byť v úvodzovkách.
13. 11. 2002

Durayov vplyv na SMK:  SME  píše o rozhovore poslanca SMK Miklósa Duraya pre  Domino fórum  a
reakciách iných funkcionárov SMK naň. Na záver článku odznie informácia, že:

„Duray patrí v SMK k radikálnemu krídlu a medzi voličmi má veľkú podporu. Jeho odchod by SMK mohol
pripraviť o časť hlasov voličov.“

Veľká  podpora?  Podľa  výsledkov  volieb  dostal  Duray  10,6% preferenčných  hlasov  (ako  5.  najlepší
kandidát). Bugár ich napríklad dostal od 64% voličov SMK, Csáky od skoro 44% voličov. Tiež nie je
jasné, aký vplyv by mal ten jeho odchod na stranu – môže odlákať radikálov, ale prilákať umiernených,
vrátane Slovákov. Tak či tak, ten názor v spravodajskom článku mal byť niekomu pripísaný, prípadne
tam nemá čo hľadať, ak je to konštrukcia samotného novinára.
5. 12. 2002

Cena áut: Vo štvrtok vyšiel v SME titulok:

„Autá nezlacnejú, hoci klesla DPH a koruna zosilnela.“

Dnes, o dva dni neskôr, vyšiel nový titulok k rovnakej téme:

„Koľko budú stáť autá, predajcovia ešte nevedia.“

Za dva dni  sa nič  nestalo,  akurát  dvaja rôzni  novinári sa pýtali  rozličných predajcov a ani jeden to
neurobil dosť komplexne. V druhom prípade išlo čisto o predajcov značky Škoda, trhového lídra, tak
prečo to rovno nedať aj do titulku?
4. 1. 2003

Masové prepúšťanie: Autori zo SME pripravili väčší materiál o plánoch na prepúšťanie vo viacerých
firmách, podľa úradov práce vraj „príde v nasledujúcich  mesiacoch o prácu takmer 20-tisíc  ľudí.“ V
januári bolo hromadne prepustených podľa informácií novinárov 1 200 ľudí. Čo mne tak veľmi chýba je
kontext:

a) minulý rok prišlo o prácu okolo 250-tisíc ľudí, zároveň si našlo prácu o niečo viac Slovákov, a tak
nezamestnanosť mierne klesla.

b) v tomto januári pribudlo do evidencie 44 000 nezamestnaných, prácu si našlo zhruba 25 000.

To len na ilustráciu. Tých 20-tisíc prepustených počas nasledujúcich mesiacov sa už potom nezdá také
ohromné číslo, však? A kým o prácu prišlo v januári 44-tisíc ľudí, z nich hromadne prepustených bolo
tých 1 200. Asi tak.
27. 2. 2003

Pred vojnou v Iraku: 
„Prijatý text nepredpokladá druhú rezolúciu, čo pozorovatelia označujú za jasné víťazstvo USA, ktoré si
ponechali právo na jednostrannú vojenskú akciu.”

spravodajský článok „Rezolúcia stanovila Iraku nové, tvrdšie podmienky,”  Pravda, 9. novembra 2002
(deň po schválení rezolúcie OSN č. 1441)

„Vojna v Iraku bude, Bush obišiel OSN,” Pravda dnes, 18. marca 2003

Koho teda vlastne Bush obišiel, keď podľa Pravdy z minulého novembra ani nič obchádzať nemusel?

Podobne si  protirečí  v  komentári  Pravdy  Boris  Latta.  Píše,  že  svojím  rozhodnutím USA prispieva  k
rozpadu OSN:

25



„Črtajúci sa rozpad jediného medzinárodného systému zastrešeného OSN tiež nikomu pokoj nepridá.
Američania, ktorí sa pasovali do úlohy svetového žandára, poriadne udreli do stola a čo doteraz platilo,
môže byť minulosťou.”

V čom si udreli do stola, ak tvrdia, že rezolúcia č. 1441 ich na vojenský zásah oprávňuje? Dokonca sám
Latta to uznal 9.novembra v rozhovore pre TA3::

„...ide o rezolúciu, ktorá je veľmi prísna a akýkoľvek odklon zo strany Bagdadu pri jej plnení sa trestá
vojnou.“

a ďalej

„keď by  náhodou  v  hocičom inšpektori...zistili,  že  Iračania  [rezolúciu]  neplnia  a  informovali  o  tom
Bezpečnostnú  radu,  už  nemusí  Bezpečnostná  rada  zaujímať  nijaké  stanovisko  a  už  je  to  jeden  z
dôvodov, prečo tú vojnu začať proti Iraku.”

A nakoniec, ten dnešný titulok Pravdy „Dzurinda pritakal Bushovi“ má navodiť dojem, že Dzurinda nemá
svoj názor a že neháji slovenské záujmy. Je to možné, ale článok o ničom takom nehovorí. Na také
tvrdenie treba napísať analýzu alebo komentár. Skôr sa zdá, že Pravda pašuje svoje vlastné názory do
spravodajstva, čo je dosť nefér prístup.
18. 3. 2003

Šíreniu paniky: vírusom SARS sa nevyhol TREND, keď píše: „K finančnej kríze, ktorá v rokoch 1997 až
1998 otriasla ázijskou ekonomikou,  prirovnávajú niektorí ekonómovia vplyv vírusu SARS šíriaceho sa
predovšetkým v tomto regióne.... Finančná spoločnosť Lehman Brothers znížila prognózu tohtoročnej
miery rastu HDP v Ázii nezahŕňajúcu Japonsko z úrovne 5,7 na 5,5 percenta. Odhad rastu ekonomiky v
Singapure  a  Hongkongu  zredukovala  o  pol  percentného  bodu.  Goldman  Sachs  znížil  prognózu  pre
Hongkong z troch percent dokonca len na 1,7 percenta. A do tretice Morgan Stanley očakáva v tomto
roku rast vo východnej Ázii bez zahrnutia Japonska 4,5 percenta namiesto pôvodne očakávaných 5,1
percenta.”

Fajn, ale v rokoch 1997-98 spadol rast Ázie celkovo o 2-3 percentuálne body a vo viacerých krajinách
(Thajsko,  Indonézia,  Kórea až o  10-20 bodov).  Žiadny  seriózny  ekonóm tie  dve veci  neporovnáva,
možno ešte tak obrazne (The Economist).
22. 4. 2003

Letenkové bonusy: SME uverejnil článok o používaní letenkových bonusov poslancami. Výborná téma
(sám som ju odporúčal  minulý august),  škoda že nezahŕňa celú štátnu správu – tam bude asi tých
leteniek ešte oveľa viac. Aké majú pravidlá na ministerstvách?

Článok ale robí aj neopodstatnené závery:

„...Ďalším problémom letov našich poslancov je to, že sú často predražené. Denníku SME sa podarilo
získať letenku jedného poslanca na let z Viedne do Londýna. Stála takmer 20-tisíc, hoci  cesta bola
plánovaná dlhšie a keby si letenku objednal skôr, mohla byť jej cena nižšia ako polovičná.”

Často predražené??? Tvrdenie na základe jednej-jedinej letenky?

Ešte horšie je, že tú letenku poslanca Banáša  SME  publikuje, porovnáva s cenami iných podobných
leteniek, píše o predražení pri neskorom objednávaní a nakoniec si dáva rečnícku otázku, či Banáš otáľal
s rezerváciou, aby dostal viac bonusových bodov za drahšiu letenku – a to všetko bez toho, aby sa
Banáša, prípadne danej cestovnej kancelárie, na tú konkrétnu cestu vôbec niekto spýtal.

Autor tiež na prvej strane SME píše:

„V kuloároch sa hovorí, že niektorí poslanci využívajú tieto bonusy na súkromné lety. V Nemecku bolo
minulý rok za takéto zneužitie štátnych peňazí podaných deväť trestných oznámení na poslancov.”

Ale nie za „takéto zneužitie”. Naši a nemeckí poslanci sa nedajú porovnávať, lebo, ako to sám novinár
vysvetľuje v osobitnom článku -
„Nemecký  zákon použitie  bonusov  rovnako  ako u  nás  neupravuje,  poslanci  však  podpisujú  osobný
záväzok, že kto cestuje služobne alebo na základe svojho mandátu, dáva bonusové míle k dispozícii
Spolkovému snemu.” 
30. 6. 2003

26



Tie nebezpečenstvá leta: „Osy a sršne sa premnožili,  sú nebezpečnejšie,“ hlása titulok v  Pravde.
Autor článku to síce tiež v prvej vete konštatuje, ale dôkazy neponúka:

„...Taký tragický prípad sa nedávno stal  v Karlových Varoch,  kde zomrela  žena po bodnutí  včelou.
Nebezpečný hmyz akoby začal vyhľadávať ľudské obydlia. V Trenčíne si sršne vybudovali hniezdo v
obytnom dome uprostred mesta...V trenčianskej nemocnici každý deň ošetria 1 - 2 pacientov, ktorých
zasiahlo žihadlo. Štyroch dospelých a tri  deti museli hospitalizovať. ...V pavilóne interného oddelenia
tejto nemocnice  majú osy  hniezdo  pri  okennom ráme jednej  z izieb.  V sobotu  doštípali  aj  primára
interného oddelenia Mariána Kaščáka...”

To je všetko pekné, ale kde je porovnanie ukazujúce, že teraz je toho hmyzu viac a že je nebezpečnejší
ako doteraz? Nikde.
27. 8. 2003

A je tu ďalšie zdražovanie – či to isté?: „Zdražie bravčové, neskôr aj chlieb,“ hlása hlavný titulok
dňa Pravdy. Autor vychádza z tvrdení roľníkov i spracovateľov, vyslovil sa aj minister pôdohospodárstva.
Jediný citovaný obchodník však nič nepotvrdzuje, necháva to na rokovania. Článok začína:

V októbri zdražie kilo bravčového mäsa o šesť až desať korún. Pohne sa aj cena hydinového mäsa,
masla, tvrdých syrov. Chlieb zdražie v okamihu, keď sa mlynárom minú staré zásoby múky, ktoré sa po
žatve odhadovali  na tri mesiace. Pripravované zdraženie, ktoré až doteraz tlmili obchodníci,  vyvolalo
katastrofálne sucho a neúroda obilnín a krmovín, ktoré nepostihli len Slovensko, ale celú Európu.

Takže obchodníci doteraz ceny tlmili a prečo by to nemali robiť naďalej?? Autor odpoveď neponúka –
hoci by mal. 18.júla totiž v Pravde napísal podobný ohurujúci článok s titulkom „Po pive zdražie chlieb aj
bravčové“:

Po ohlásenom zdražení piva môžu Slováci v auguste rátať aj s vyššími cenami chleba, bravčového mäsa
a  kurčiat.  Ako  prvé  má  zdražieť  bravčové...Drahšie  o  niekoľko  korún  sa  bude  nakupovať  aj
chlieb...Hlavnou  príčinou  rastu  cien  potravín  je  zvýšenie  cien  na  českom  trhu,  ako  reakcia  na
katastrofálne sucho...

No a – zdraženie chleba a bravčového sa akosi nekonalo. Novinár po 2 mesiacoch píše:

Za  bravčové  môže  spotrebiteľ  zaplatiť  už  začiatkom októbra  o  5  -  10  korún  viac.  Taký  je  odhad
riaditeľky  Zväzu  mäsiarov  Edity  Ohrablovej.  „Máme  snahu  zvýšiť  ceny  bravčového  mäsa,  ktoré
nakupujeme  drahšie  od  poľnohospodárov,  obchodníci  však  doteraz  zvýšenie  odmietali,"  uviedla
Ohrablová....  Chlieb sa mal podľa [riaditeľa Zväzu pekárov] už niekoľko mesiacov predávať drahšie
najmenej o 1 až 1,50 koruny za kilogram kvôli drahšej energii a pohonným látkam. Obchod na zvýšenie
cien však nepristúpil.
23. 9. 2003

ANO vs KDH: sa sporili o zákone o špeciálnom súde a prokuratúre. Novinárka z  Pravdy videla súboj
takto:

včera - „Ruskova aliancia ustúpila kresťanským demokratom“

„Ruskova  aliancia  ustúpila  požiadavkám ministra  z  KDH  Daniela  Lipšica.  Koalícia  sa  tak  po  dlhých
hádkach dokázala dohodnúť na presadení zákona o špeciálnom súde a prokuratúre...“

dnes – „ANO zmiernila zákon o špeciálnom súde“

„Špeciálna prokuratúra a súd, ktoré vzniknú od prvého mája, nebudú preverovať politikov za ich činy,
ktoré spáchali, keď neboli v ústavnej funkcii. Vyšetrovaniu špeciálneho úradu sa tak vyhne napríklad aj
Pavol  Rusko  v  kauze  vydierania  podnikateľa  Františka  Mojžiša.  Návrh,  aby  sa  špeciálnemu  úradu
obmedzili právomoci v súvislosti s kauzami politikov, dala ANO. Tým podmienila svoju podporu zákonu o
špeciálnom súde a prokuratúre....“ 

Kto komu teda ustúpil?  Čo tak použiť slovo kompromis a napísať to v jednom dobre spracovanom
článku?
23. 10. 2003

27



BASIC MATH WATCH

Príklady matematických prešľapov.

Koľko stojí euro v Pravde?:  Podľa uverejneného kurzového lístka NBS to je 41,73 Sk. V článku o
France Telecom stojí euro 40 Sk („...pôžičkou vo výške 9 miliárd eur – zhruba 360 miliárd korún.“). V
článku o dotáciách  pre farmárov stojí  zase euro  46,3  Sk („...by sa objem dotácií  dostal  na úroveň
410 mil. eur, teda zhruba 19 miliárd korún.“). Zhruba ako zhruba.
6. 12. 2002

Ako zdražel  chlieb podľa denníka  Pravda: „Kilogram chleba zdražel  o štyri  koruny,“  informuje
titulok Pravdy. Hneď prvá veta článku ale hovorí niečo iné:

„Chlieb aj mlieko nakupujú Slováci v novom roku vo väčšine predajní drahšie, pričom zvýšenie cien dosť
kolíše podľa obchodných systémov.“

Dva články o drahšom chlebe majú viacero zdrojov: „čitateľka z obce pri Piešťanoch“ – chlieb drahší o 3-
4Sk, Obchod Teta v Bratislave – chlieb drahší o 3-4Sk, Tesco v centre Bratislavy – cena nezmenená,
Tesco  hypermarket  v  Bratislave  –  cena  nezmenená,  Jednota  v  Nitre  -  cena  nezmenená,  Vamex  v
Košiciach – chlieb drahší o 2Sk.

Čo teda z toho vychádza? Suma-sumárum, podľa Pravdy „kilový bochník stojí priemerne o 3-4 koruny
viac ako v decembri 2002...“ 
(A to príklady z Tesca by mali mať najväčšiu váhu, lebo určite majú ďaleko väčší obrat ako tie ostatné
príklady.)
3. 1. 2002

Zdravotnícka matematika: „Pacienti zaplatia viac, ako si myslí minister Zajac,“ znie titulok článku v
Pravde.  Dôkaz? Zajac  povedal,  píše  Pravda,  že na nových  poplatkoch  sa výdavky pacientov  „zvýšia
priemerne len o 53 korún mesačne.“ O koľko sa teda pacientom v priemere tie poplatky skutočne zvýšili?
Autorky to neuvádzajú. Píšu akurát o dvoch príkladoch, kde je to zvýšenie 120, respektíve 80 korún. Čo
to má spoločné so Zajacovým tvrdením mi vôbec nie je jasné. Priemer je priemer, niekomu sa poplatky
zvýšia viac, niekomu menej, kde je problém?
18. 11. 2002

Ceny obedov v školách: Denník Pravda tiež ohlasuje, že „Žiaci sa stravujú drahšie, školy zvýšili ceny.“
V celom článku sa spýtali 14 ľudí, riaditeľov škôl, šéfov krajských odborov školstva, či vedúcich školských
jedální.  Z  nich,  ak  dobre  počítam,  2  (slovom DVAJA)  potvrdili  zvýšenie  cien,  4  ceny  nezvýšili,  ale
zvýšenie  plánujú  na  február  či  marec  a  8  (slovom:  OSEM)  opýtaných  zvýšenie  nevylúčilo,  ale  ani
nepotvrdilo.
15. 1. 2002

Včerajšia autohavária: Podľa SME sa zrazilo „takmer sedemdesiat áut,“ podľa textu k hlavnej fotke
Pravdy to bolo „približne sedemdesiat vozidiel“ a podľa titulku Pravdy „sa zrazilo 76 áut.“ Približne 70 a
ešte približnejšie 80.
21. 1. 2003

Ako ten čas rýchlo beží: Pravda píše:

„Štrajk železničiarov ochromí na budúci týždeň v stredu dopravu na 6 hodín. Od tretej do šiestej hodiny
rannej sa na celom Slovensku zastavia všetky vlaky.“
24. 1. 2003

Koľko ľudí príde o prácu: „V hlinikárni stratí prácu takmer päťsto ľudí,“ znie titulok v regionálnej časti
Pravdy. V samotnom článku ale autorka už píše, že „plánujú prepustiť viac ako 430 zamestnancov.“ Tá
istá, no skrátená správa je aj v ekonomickej časti Pravdy, tentoraz s titulkom „Hlinikáreň prepustí vyše
400 ľudí.“
25. 1. 2003

Basic math watch:  Pravda  cituje správu  TASR s titulkom „Ficovi dôveruje takmer tretina občanov.“
Daný prieskum MVK hovorí o čísle 29,0. To je stále bližšie k jednej štvrtine ako k jednej tretine, nie?
28. 5 20.03

28



Neporovnateľné čísla z EÚ referend: zverejňuje tak  SME ako aj  Pravda v tabuľkách na prvých
stranách. Účasť je v poriadku, ale problém je v tom, že náš štatistický úrad podiel hlasov za a proti
vypočítava zo všetkých účastníkov referenda, vrátane neplatných hlasov, kým ostatné krajiny vykazujú
hlasy za a proti len z odovzdaných a zároveň platných hlasov, čo je o niečo nižšie číslo (a preto je u nich
na rozdiel  od Slovenska všade súčet hlasov pre a proti  rovný 100%).  Aj  jeden aj  druhý prístup je
legitímny, len ich netreba zmiešavať. A tiež ich treba správne používať. Tvrdenie Mareka Chorvatoviča zo
SME, že „za vstup do únie hlasovalo 77,3 percenta tých, čo prišli voliť“ je totiž nepravdivé práve preto,
že  to  platí  pre  ľudí,  čo  prišli  voliť  a  odovzdali  platný  lístok.  Inak  „za“  hlasovalo  75,6%  všetkých
zúčastnených.
16. 6. 2003

Basic math watch: „Za dlhy železníc každý zaplatí 10 000 korún,“ znie hlavný titulok Pravdy článku
novinárky, ktorá píše:

„Až 48 miliárd korún zaplatí štát za dlhy oboch železničiarskych podnikov. Každý občan Slovenska bude
musieť prispieť na zlepšenie situácie železníc takmer desiatimi tisíckami.”

Takmer, takmer...Veď je to 8 900 Sk na hlavu. Keď v stredu Pravda písala, že minimálna mzda sa má
zvýšiť o 380Sk, prečo to nezaokrúhlila na 500Sk??
27. 2. 2003

Basic math watch: TREND ráta:

...napriek deklarovaným splneným normám Slovnaft platí za znečistenie životného prostredia čoraz viac.
V roku 2003, podľa údajov Okresného úradu Bratislava II – Ružinov, rafinérska spoločnosť odvedie
takmer dvojnásobok oproti predchádzajúcemu roku. Svedčia o tom aj platby za prvý polrok 2003 vo
výške 40 miliónov korún, kým vlani za celý rok zaplatil 54 miliónov.

No, práveže nesvedčí: 2*40=80 a 80/54=1,48. A po odrátaní inflácie je to ešte menej.
22. 9. 2003

Basic math watch: Novinár z Pravdy približuje čitateľom vývoj inflácie:

„Podľa  Štatistického  úradu  SR  v  septembri  stúpli  ceny  o  pol  percenta.  Znamená  to,  že  napríklad
priemerný nákup, ktorý stál v auguste tisíc korún, v nasledujúcom mesiaci zdražel o 50 Sk.“

A nie náhodou o päť korún??
8. 10. 2003

29



NEDOSTATOK EKONOMICKÉHO ZMÝŠĽANIA

Vysoko  problematickým  sa  javí  nevedomosť  základných  ekonomických  súvislostí,
hlavne  pri  financovaní  služieb  cez  štátom.  Častým  je  nazeranie  na  ekonomickú
výhodnosť určitého projektu ignorovaním skrytých nákladov či benefitov. 

Zadlžené školy: Podľa titulku Pravdy „Stredné školstvo je zadlžené až po uši.“ Ale článok poskytuje len
číslo 763-miliónový dlh stredných a základných škôl dokopy za prvý polrok 2002. Ako je to teda so
základným školstvom? A je tá výška zadlženia naozaj hrozivá? Aký je pomer dlhov k celkovému rozpočtu
základného a stredného školstva v jednom polroku? Je to iné ako minulé roky? V článku odpovede nie
sú.
6. 8. 2002

Poistenie proti povodniam: je témou článku SME.. Autori čitateľa akosi stále presviedčajú, že mnohé
české i slovenské firmy podceňujú riziko povodní a nepoisťujú sa. Nepoistiť sa ale neznamená podceniť.
Stačí odlišný náhľad na riziko a cenu jeho poistenia. Sú všetci reportéri  SME poistení  proti všetkým
možným druhom rizika, ktoré poisťovne ponúkajú? Asi nie. Jednoducho si nemyslia, že im to stojí za to
poistiť sa na všetko (alebo na to nemajú). Každý vidí riziko ináč..
23. 8. 2002

Turistická štatistika: je komplikovaná vec. Ako zistiť príjmy, návštevnosť? SME tvrdí, že „štatistické
údaje hovoria, že za prvých šesť mesiacov u nás turisti nechali o 30,6 percenta viac peňazí ako za
vlaňajší prvý polrok.” Peňazí? Koruny, eurá či forinty? A kto to hovorí, aký zdroj, akým spôsobom boli
údaje získané?
26. 8. 2002

Drahšie  lieky,  horšie  pre  pacienta: tvrdí  článok  v  Pravde.  Okrem  zaujatého  titulku  to  ale
samozrejme nie je celá pravda, nízke ceny môžu totiž viesť aj k nedostatku tovaru, čo asi pacienti tiež
príliš neocenia. Autorka tento argument aj uvádza od zástupkyne farmaceutických výrobcov, ale akosi ho
ignoruje.
4. 9. 2002

Financovanie diaľnic: sa po voľbách zmení, tvrdí titulok článku v  Pravde. Prečo? Lebo to sľubujú
takmer všetky strany, píše autorka. Je zaujímavé, že novinári, ktorí pravidelne informujú ako politici
neplnia sľuby, nemajú na druhej strane problém brať ich výroky ako fakt. Kto je teda naivní, voliči?
Okrem toho autorka porovnáva jablká s hruškami. Informuje nás, že predchádzajúca Mečiarova vláda
investovala do diaľnic 26 miliárd Sk. Súčasná vláda za štyri roky vyše 34 miliárd.” Keďže od roku 1995 sa
ale ceny zvýšili o asi 60%, výdavky sa tak jednoducho nedajú porovnávať, nutné je ich prepočítať do
tzv. stálych cien určitého roka ako základu. Napríklad, ak sa tie výdavky na diaľnice prepočítajú do cien
roku 2002, v rokoch 1995-98 boli tie výdavky 37,5mld Sk, kým za posledné štyri roky za asi 37mld Sk.
Porovnanie hneď vyzerá trochu ináč, však? Aspoň na ekonomických stranách novín by mali byť pojmy
bežné a stále ceny samozrejmosťou.
14. 9. 2002

Zdieračská pravica: Najprv úvodný odsek z hlavného článku Pravdy s nadpisom „Každá nová vláda:
Občan, budeš platiť!”:

„Slováci budú mať po nástupe novej vlády drahší život ako dnes. Ak sa k moci dostane pravica a vlády
sa ujme KDH, SMK, SDKÚ, ANO, chystajú sa spoplatniť aj to, čo bolo doteraz zadarmo. V prípade, že
bude chod krajiny určovať Smer Róberta Fica, časť nákladov za občana ponesie štát, ale vyberie to na
daniach. Aj Smer však upozorňuje, že v niektorých oblastiach si občan bude musieť priplácať.“

Teda, tak či tak to bude zlé však. Čo to znamená že niečo bolo zadarmo? Že sa to platilo z daní. Takže
občan platil tak či tak. Výsledok? Pravda takmer denne prináša články o nedostatku peňazí v školstve,
zdravotníctve, o rozpočtovom deficite, o zadlženosti Slovenska atď. Ale ak strany navrhujú tie peniaze
navýšiť (respektíve efektívnejšie ich využívať, čo individuálne poplatky podporujú),  autorky kričia, že
občania  na to  zase len doplatia.  Kto  to má teda platiť,  ak tie  služby používajú len a len občania?
(Individuálne poplatky vedú aj k vyššej spravodlivosti, lebo platí ten, kto služby využíva.) Ak si to ľudia
nezaplatia, budú mať zlé školy, vysokú korupciu, rady v nemocniciach. O tom ani slovo.

Materiál Pravdy si tiež úspešne protirečí. Najprv tvrdí, že pri vláde pravice čaká Slovákov drahší život,
neskôr cituje makroanalytikov: „Podľa viacerých ekonómov občanov ani nečaká pokles reálnej mzdy -
len prechodné spomalenie  jej  nárastu na ekonomicky udržateľnú úroveň.“ Rast  reálnej  mzdy podľa

30



mojich vedomostí znamená lacnejší, nie drahší život. Takže jediní experti, ktorých reportérky oslovili,
vyvracajú hlavné tvrdenie článku. Aj tak sa dá.
17. 9. 2002

Predaj  pod  cenu: Pravda  tiež  uvádza  články  o  privatizácii  zdravotníckych  zariadení,  v  ktorých  s
nádychom škandálu informuje o predajoch „pod cenu.“ V prvom prípade ide o predaj za nižšiu cenu ako
bola stanovená „účtovná“ cena. Keďže účtovná a trhová cena nemajú nič spoločné, ide o planý poplach
za strany autorov. V druhom prípade bola cena predaja vraj oveľa nižšia ako odhadovaná trhová. Ani tu
však  podozrenie  nie  je  príliš  oprávnené,  lebo  predaj  bol  uskutočnený  s  podmienkami  (t.j.  naďalej
prevádzkovať polikliniku). Odhadovaná trhová cena ale počíta s čisto komerčným využitím. Opäť teda
nie je dôvod na znepokojenie, aspoň nie na základe argumentu, že predaj bol „pod cenu.“
21. 9. 2002

Sprostredkovatelia práce: sú podľa novinára z  Pravdy  „pochybní,“ lebo pre záujemcov o prácu z
regiónov  s  nadpriemernou  nezamestnanosťou  sprostredkúvajú  nižšiu  mzdu,  ako  za  rovnakú  prácu
dostáva napríklad Bratislavčan. Prečo by ale mali dostávať mzdu rovnakú, nie je celkom jasné. Majú
predsa nižšie životné náklady v mieste bydliska. Ak by mzdy boli rovnaké, menej týchto dochádzajúcich
pracujúcich by sa zamestnalo. Tak či tak, ide o slobodný kontrakt, nikto nikoho do podpisu zmluvy s
agentúrou nenúti, či áno? Navyše v spravodajskom článku na pol strany nedáva, okrem jednej vety,
agentúram žiadny priestor.
27. 9. 2002

Sebestačnosť nadovšetko: „Slováci  vypijú viac vína,  ako sú schopní  vyprodukovať...a to napriek
tomu, že podmienky na vypestovanie viniča a výrobu vína sú na Slovensku dobré,” informuje čitateľov
SME. Po prvé, či sú podmienky dobré či nie, je subjektívna záležitosť, reportér však nikoho necituje s
takým názorom. Odkiaľ to teda vie? Po druhé, čo ak sú podmienky niekde inde lepšie ako dobré? Tak
prečo to víno potom nedoviesť? Modla sebestačnosti ešte stále straší. Prečo nedoviezť, ak to niekto robí
lepšie či  lacnejšie? Či ideál je žiadny zahraničný obchod? Autor tiež  tvrdí,  že „Slovensko pestovanie
viniča...dosť štedro dotuje.” Ide o nejakých 140 mil. Sk. Čo to je štedro? Je 86mil. Sk štedro, alebo už
nie? Opäť sa vlastný názor zmiešava so spravodajstvom. Chýba aj zdroj údajov v tabuľke.
10. 10. 2002.

Kto príde o výhody: „Slováci budú viac odkázaní sami na seba, prídu o výhody,“ informuje titulok
článku v  Pravde.  Autorka ako príklady „výhod“ spomína štátom platené náhradné výživné,  zákonnú
ochranu zamestnancov v Zákonníku práce, neadresné sociálne dávky. Ale veď Slováci ako celok o nič
neprídu, tie „výhody“ si platia z vlastného vrecka. Áno, niektorí na reformách stratia, iní získajú. Autori
reforiem sľubujú, že Slovensko celkovo na nich získa. Uvidíme, počkáme si. Ak ale autorka vraví, že
Slováci  prídu  o  výhody,  asi  už  vie,  že  to  dobré  reformy  nebudú.  Rád  si  prečítam  jej  názory  v
komentárovej časti, nie ale v spravodajskom článku.
10. 10. 2002

Čo nám kazí obchodnú bilanciu: Malá správa agentúry SITA uverejnená v SME hovorí o obchodnej
bilancii v agroobchode. O deficite sa píše ako o negatívnej veci, čo je rovno aj v titulku „Zmrzlina a tabak
kazia zahraničnú bilanciu.“ Negatívnou vecou (makroekonomicky či politicky) ale môže byť extrémne
vysoký  celkový  deficit,  alebo  aj  prebytok  v  obchode  (povedzme  nad  7-8% HDP),  ale  už  nie  pri
čiastkových  sektoroch,  tam  sa  predsa  mnohé  deficity  sčítavajú  s  mnohými  prebytkami.  Neviem  o
štúdiách dokazujúcich, že obchodný deficit v zmrzline či tabaku vedie k nižšej životnej úrovni ekonomiky.
9. 11. 2002

Voľby a ceny bytov: podľa autorky z Pravdy nejako súvisia. Bohužiaľ, jej článok tvrdenie z titulku „Po
voľbách byty zdraželi,  ...“  nepotvrdzuje. Dnešné ceny sú porovnávané s cenami z  jari  tohto roka a
citovaní makléri nehovoria ani raz o vplyve volieb. Do článku sa dostali aj veľmi podivné neekonomické
pojmy:

„...na jeden byt na predaj za reálnu cenu pripadá aj dvadsať či tridsať záujemcov.“ alebo „okamžite po
zverejnení inzerátu na predaj bytov za „rozumnú cenu“ vzniká poradovník záujemcov.“

Reálna cena?? Rozumná cena?? Koľko korún to je, preboha? Ak vzniká poradovník, je to nižšia cena ako
trhová. Tabuľka priemerných cien bytov (asi trhových, nie rozumných) nemá zdroj.
20. 11. 2002

Naša inflácia vs životná úroveň: Medziročne je u nás inflácia 2,9%. „Oproti novembru 2001 sa na
Slovensku žilo drahšie o 2,9 percenta,“ píše v článku  SME  o inflácii.  O tom, či sa žije drahšie alebo
lacnejšie, ale nevypovedá inflácia, ale reálne príjmy. Najbližšie porovnateľné číslo k tomuto údaju je

31



odhad reálnych miezd za celý rok 2002. Podľa ING Bank je to +6,3%. O toľko sa pracujúcim v priemere
žije lacnejšie ako pred rokom..
10. 12. 2002

Sporiť či nie?: „Vlani bolo výhodnejšie si požičať, ako sporiť,“ píše  Pravda. Ako vysvetľuje, keďže
úroky šli minulý rok dole, pôžičky boli lacnejšie, no výnosy na vkladoch poklesli, takže sporenie sa až tak
neoplatilo. To je ale dosť chybná úvaha. Pre záver, či sa sporenie/pôžičky oplatia viac či menej je totiž
nutné porovnať nominálne úroky (tie v cenníku)  s infláciou.  Minulý  rok klesla  inflácia aj nominálne
úrokové sadzby. Až reálne úrokové sadzby (očistené od inflácie) by nám mohli napovedať, či sa oplatí
viac sporiť alebo si požičiavať.
11. 1. 2003

Byty vs rodinné domy: V hlavnom článku  SME je aj konštatovanie:„Podľa Štatistického úradu sa v
roku 2000 stavalo celkovo za takmer 69 miliárd korún, v roku 2001 už za 74 miliárd.”

Už? Po očistení o infláciu je to takmer totožná suma.
4. 4. 2003

Názory podnikateľov na korupciu: sú témou článku v  SME.  Vychádza z prieskumu kolegov od
Transparency  International  Slovensko,  ktorý  bol...článok  nám  túto  základnú  informáciu  neponúka.
Mimochodom, v tabuľkách o indexe korupcie CPI chýba škála a označenie, aké číslo znamená najmenšiu
korupciu a aké maximálnu.

V článku sa píše hneď v druhom odseku:

„Medzinárodný menový fond tvrdí, že zvýšenie korupcie o jedno percento môže znížiť výkon ekonomiky
od 0,3 do 1,8 percenta, lebo do ceny tovaru sa premietajú úplatky.”

To znie zaujímavo – ale ako je tá korupcia podľa MMF meraná, teda čo narastie o jedno percento? Ako
si to mám predstaviť?

Novinárka ďalej píše:

„Prieskum ukázal, že podnikatelia dávajú peniaze politickým stranám zo zištných dôvodov. Zo stovky
náhodne vybratých  topmanažérov  až  55  verí,  že  najčastejším motívom finančnej  podpory  politickej
strany je snaha získať verejnú zákazku a iné výhody pre firmu.”

Zase: prvá veta nie je podložená tou druhou. Tá druhá totiž hovorí, ako to podnikatelia vnímajú, čo
nemusí znamenať, že to tak aj je, ako tvrdí veta prvá (a podtitulok celého článku).
1. 8. 2003

Štátna pomoc podnikateľom: Novinárka z Pravdy píše o štátnom projekte finančnej pomoci malým
podnikateľom v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou. Ide o 100 miliónov na 653 pracovných miest (v
titulku zaokrúhlených na 600...) vytvorených na 5 rokov, čo mne vychádza na dotáciu asi 153 000 Sk na
pracovné  miesto.  Dobre,  aká  je  teda  návratnosť  tohto  projektu?  Aké  sú  skúsenosti  s  podobnými
doterajšími projektmi? To majú byť základné otázky pri takýchto projektoch, v článku ani slovo.
19. 9. 2003

Ako stavať cesty na Slovensku?: Reportérka TRENDU kritizuje veľkú prevahu výstavby asfaltových
ciest nad betónovo-cementovými cestami u nás, na rozdiel od zahraničia:

Česko  používa  moderné  betónovo-cementové  povrchy  už  takmer  tridsať  rokov  a  môže  začať
porovnávať. Záver je jednoznačný. Vstupné investície sú možno o desať percent vyššie, ale prevádzkové
náklady na hotovú infraštruktúru sú nižšie o polovicu.

Zástupcovia rezortu dopravy aj štátneho investora – Slovenskej správy ciest však tvrdia, že sa musia
sústreďovať na diaľničný program,  ktorý  je  finančne poddimenzovaný...Takéto  uvažovanie štátneho
investora pripomína nákup lacného tovaru, ktorý sa rýchlo kazí a nie je elegantný...

No a? Veď to môže byť celkom legitímna politika, keď nemáme na viac (trhové limity štátu na pôžičky),
musíme si vystačiť s lacnejším produktom. Lacnejším pri stavbe, ale drahším pri údržbe, hovorí autorka.
Fajn, ale nikde neuvádza, koľko teda stojí taký kilometer cesty a koľko jeho údržba. Bez týchto čísel nie
je vôbec záver jednoznačný, nech je údržba jedného druhu cesty aj desaťkrát lacnejšia.
1. 10. 2003

32



Čo s nedostavaným divadlom: Pravda píše:

Vláda Mikuláša Dzurindu ponúkne na predaj novostavbu Slovenského národného divadla. Štát už pritom
do nej investoval 3,3 miliardy korún.

Už pritom? Novinár stavia tie dve vety do protikladu. Že predávať je akosi divné, keď sme do toho už
toľko dali.  Písal som o tom už viackrát: pre rozhodnutie, či  sa nejaká investícia oplatí alebo nie, sú
minulé náklady celkom nepodstatné. Správna otázka je budúci prínos versus budúce náklady (dostavanie
plus údržba). Ak je ten prínos celkovo menší, tak to môžeme rovno aj darovať a budeme na tom lepšie,
ako na to stále doplácať.

A pokiaľ ide o preinvestované peniaze, treba ich porovnať s predajnou cenou a ak je cena nižšia, žiadať
od politikov vyvodenie zodpovednosti.
9. 10. 2003

Zálohovanie PET fliaš: Autorka z  Pravdy  napísala väčší  materiál  o  pláne zaviesť zálohovanie fliaš
ministerstvom životného prostredia. Obchodníci sú proti, zelení a ministerstvo za. Kaliská prvým nedáva
slovo  (len  reprodukuje  niektoré  ich  argumenty),  druhým  áno.  To  už  prečo?  Nikde  v  článku  sa
nespomínajú  náklady  na  spotrebiteľov  a  obchodníkov.  Novinárka  spomína  štúdiu  obchodníkov  o
dopadoch zálohovania, priestor ale dáva len jej kritikom. Okrem toho píše, že zväz obchodu dostal na tú
štúdiu od Recyklačného fondu „vyše 840 miliónov korún.“ To vtipkuje ten fond, zväz či novinárka?

K téme napísala aj komentár podporujúci zálohovanie:

„...Zálohovanie  PET  fliaš  určite  nie  je  jednoduché....  Životné  prostredie  za  to  však  stojí.  Veď
umelohmotné fľaše sa dnes povaľujú v lesoch, chránených územiach, v potokoch aj po uliciach. Pokiaľ
totiž ľudia nemajú finančný motív,  často sa ich zbavia hocikde.  Niektorí  ľudia sú už uvedomelejší a
použité PET fľaše odhadzujú do kontajnerov či osobitných nádob. Za ich odvoz a následné uloženie na
skládku či zničenie v spaľovni sa však platí. Zálohovaním by sa pre občana teda skončilo dvojité platenie.
Po novom by totiž zaplatil len zálohu, ktorá sa mu vráti. Vyprodukuje menej odpadu, čo samosprávam
zníži náklady na jeho odvoz. Ekonomický prospech však nesmie byť jediným motívom...“

Autorka celkom ignoruje náklady obchodníkov na výber a skladovanie prázdnych fliaš, ako aj náklady
spotrebiteľov (bezúročná pôžička obchodu, skladovanie). A teda žiadne dvojité platenie sa ani nemôže
skončiť, za čisté životné prostredie sa platí tak či tak. V drahšom tovare či horších službách výmenou za
čistejšie životné prostredie. Nič nie je zadarmo, to by už mohli vedieť všetci.

P.S. Pre novinárku mám návrh: komentár navrhujúci zálohovanie novín. Tiež sa dajú recyklovať, tiež
špinia okolie, tiež sa väčšina vyhadzuje. Nech ľudia platia o 2Sk viac a staré noviny vracajú späť do
stánkov. Ak platí jej logika na fľaše, platí aj na noviny.
17. 10. 2003

Ako zabezpečiť parkovné?: „Priateľ Jána Slotu výhodne podniká s mestom Žilina,“ znie titulok článku
v SME. Slota je primátorom Žiliny, a tak novinári zacítili tunel:

„Ešte zaujímavejšia je však štruktúra samotnej firmy [ŽPS, ktorá vyberá parkovné v meste]. Mesto Žilina
má v nej iba 25-percentné zastúpenie, kým firma SIRS 75-percentné. Predsedom predstavenstva SIRS
je práve spomínaný Slotov kamarát... Päťdesiat percent vybraných peňazí za parkovanie bude určených
na výstavbu parkovacieho domu, to znamená, že z peňazí za parkovanie sa vybuduje ziskový areál,
patriaci spomínanej ŽPS. Jej 75 percent teda zabezpečí ľuďom okolo Slotovho priateľa... čistý zisk. To
všetko vďaka nariadeniu mesta Žilina. Hovorkyňa spoločnosti Strelcová odpovedala na otázku, ako sa
zisk bude deliť, vyhýbavo: „Predpokladaná návratnosť investícií je dvadsať rokov.“

Neviem, aký má kto problém s tým, že parkovné vyberá súkromná spoločnosť, kde má mesto „iba“ 25%.
Aké iba? Možno ešte lepšie by bolo, keby mesto uzavrelo kontrakt s čisto súkromnou spoločnosťou. To,
že Žilina má taký komplikovaný kontrakt s nejasnými nákladmi a prínosmi je zaujímavé a možno aj
podozrivé, ale kým o tom nevieme viac, ani nič zlé. ŽPS teda dostáva polovicu vybraného parkovného,
no kto povie, či je to málo alebo veľa? Koľko stojí manažovanie a vyberanie parkovného inde? SIRS
dostane aj 75% podiel v novom parkovisku (žiadny čistý zisk, ako tvrdí SME). Tiež záleží od kontraktu a
okolností, pre koho je to výhodné. Čo tak spýtať sa iných prevádzkovateľov parkovísk? Vyhrala to nová
firma v tendri? Aké boli iné ponuky? To sú podstatné otázky a nie stavanie Slotu automaticky do zlého
svetla. Autori v článku ničím nepodporujú tvrdenie o „výhodnom podniku“ Slotovho kamaráta z titulku.

33



V závere s kolegom píše:

„To, že bude parkovné vyberať súkromná firma, v ktorej má mesto iba menšinové zastúpenie, je reálny
problém.  Ako  nám  potvrdil  námestník  žilinského  prokurátora  Marián  Ukrop,  občania  podali  návrh
prešetriť legálnosť vyberania poplatkov na okresnú prokuratúru.“

Akýže reálny problém? Za to, že nejakí občania to dali prešetriť? A prokuratúra vždy súhlasí s občanmi,
či ako?
20. 10. 2003

Zajacova reforma: SME  píše  o  návrhu  zúženia  bezplatnej  lekárskej  starostlivosti  Chýba  mi  lepšie
vysvetlenie  rozdelenia  výkonov  do  rozličných  kategórií.  Nie  je  to  aj  o  tom,  že  čím viac  je  pacient
zodpovedný za svoju chorobu či zranenie (a čím menej ide o vrodenú poruchu), tým viac bude platiť?
Autorka počíta, koľko zaškatulkovaných výkonov zo zoznamu ministerstva pôjde na akú úhradu – ale
veď to nie je vôbec podstatné, lebo jednotlivé výkony nie sú rovnocenné z pohľadu frekvencie výskytu
ani nákladov. Lepšie sa to dá porovnať tak, že Zajac hovorí o spoluúčasti 5mldSk, pričom celý verejný
balík na  zdravotníctvo  je 60mld (ešte  presnejšie  by bolo  cez  70mldSk,  s  kapitálovými  výdavkami  a
podobne) – teda spolufinancovanie v priemere 8,3%, respektíve okolo 7%.

Čo je podľa editorky SME veľa, súdiac z jej subjektívneho nepodloženého titulku „U lekára sa bude veľa
doplácať.“ No a - aké sú argumenty, že je to veľa/málo?
28. 10. 2003

34



LOGIKA

Základné logické prešľapy v uvažovaní. 

Čo s ňou, tou našou produktivitou: „Produktivita v USA klesá,” informuje nás  SME  a pokračuje:
„Rast produktivity práce...v USA sa v druhom štvrťroku spomalil.” Spomalil, ale rastie, nie?
11. 8. 2002

Korupcia v grafoch:  SME  uverejňuje graf  TASR o indexe vnímania korupcie v krajinách V4. Okrem
gramatickej chyby v zdroji údajov (Transparency sa stala Transparenci) má graf len jednu chybu – nie je
vôbec jasné, čo znamená. Neobsahuje totiž škálu a označenie, či vyššie číslo je menej či viac korupcie.
3. 9. 2002

Malíková v Rusku: Novinárka v  Pravde  v prvom odseku článku „Malíková odišla do Ruska, v strane
chystajú jej pád“ píše, že Malíková „odcestovala do Ruska za rodinou jej muža..“ O štyri vety ďalej ale už
informuje, že Malíková „je údajne v Rusku.“ Nakoniec sa čitateľ dozvie, že „kde sa Malíková presne
nachádza, nevedia ani v strane.“ Čo teda naozaj zistila reportérka Pravdy?
27. 9. 2002

Serbinova ochranka: „Prokurátorovi Serbinovi sú ochrankári stále v pätách. Pri nákupoch, v kine, v
reštaurácii,“ informuje text pod fotkou k článku o ochranke prokurátora Serbina v SME. Samotný článok
nám ale hovorí, že Serbin kinu „nikdy neholdoval“ a že „skoro vôbec nechodí ani do obchodu.“
6. 11. 2002

Sobota: SME  v článku píše:„...[grémium HZDS] prerokuje program dlho očakávaného sobotňajšieho
republikového predstavenstva. To sa uskutoční v sobotu.”

To by bol teda podfuk, ak by sa sobotňajšie rokovanie uskutočnilo v nedeľu.
8. 1. 2002

Dôchodok v 65: V sobotňajšom článku v  Pravde sa píše, že „až v 65 rokoch by mali odchádzať do
dôchodku  dnešní  štyridsiatnici....väčšina  občanov  také  radikálne  predĺženie  pracovného  veku
odmieta.“ Dôkaz tvrdenia – prieskum verejnej mienky – nikde. K článku je ale malá anketa „Ste ochotní
robiť do 65?“, kde všetci traja oslovení sú proti. Malým problémom je, že dvoch z nich sa zvyšovanie na
65 rokov vôbec netýka – majú 55 a 51 rokov (tretí má 48).
13. 1. 2002

Plus, mínus a nula: V rozhovore s podpredsedom HZDS Kozlíkom sa novinár zo SME pýta, čo hovorí
na argumenty, že okrem iného má HZDS „mínusový koaličný potenciál.“ Mínusový?? Ak so mnou nikto
nechce ísť do koalície, môj potenciál je nulový, ak všetci, tak 100%-tný, inak to je niečo medzi tým. Ale
ako môžem mať mínusový potenciál??
8. 2. 2003

Kontrola ministerstva financií u colníkov: v roku 2001 zistila nedostatky za skoro miliardu korún,
informuje článok v Pravde. O rok neskôr (už za ministra Hajnoviča) ministerstvo vyčíslilo nedostatky na
asi 10 milión korún. Reportéri Pravdy to promptne nazývajú privieranie očí nad colníkmi, či „zametanie
kauzy pod koberec.“ To je možné, ale za predpokladu, že tá prvá kontrola bola správna a to druhé
prehodnotenie chybné. Ak to bolo naopak, potom je ministerstvo v práve. Keďže článok neukazuje,
prečo tá prvá alternatíva je pravdepodobnejšia, jeho závery sú nepodložené a nedôveryhodné.
8. 3. 2003

Dlhočizné zemetrasenie: Autor zo SME si splietol minúty so sekundami, všade píše o včerajšom 17
minútovom zemetrasení v Turecku. To vyzerá na nejaký svetový rekord...v skutočnosti išlo o 17 sekúnd,
Pravda to má dobre.
2. 5. 2003

Možnosti  nakazenia: Pravda  píše:„Chov  muchy  tse-tse  v  areáli  Slovenskej  akadémie  vied  na
bratislavskej Patrónke nemôže ohroziť ľudí ani dobytok. Pre Pravdu to uviedol vedúci entomologického
oddelenia Ústavu zoológie SAV Milan Kozánek... Podľa neho je možnosť infikovania menšia ako nulová.”

35



No, ten interval možností/pravdepodobnosti je od 0 do 100, čo to tak asi môže znamenať možnosť
„menšia ako nulová.“ U spisovateľa by som to ešte bral, ale u vedca?? Tuším na tie muchy si fakt bude
treba dať pozor.
13. 5. 2003

Logický úsudok dňa: Novinárka z Pravdy napísala analýzu „Čo bude s koalíciou po potratoch.“ Ktovie,
čo teda vlastne chcela povedať, keď v úvode pred vlastným odhadom vývinu situácie napísala:

„Koalíciu tak už o niekoľko dní, keď sa začne parlamentné zasadnutie, čaká roztržka, ktorej dosah si v
tejto chvíli nikto netrúfa odhadnúť.”
10. 6. 2003

Autobusová tragédia pri Úhornej: SME  píše:„Vodiča autobusu, ktorý v nedeľu ráno havaroval pri
Úhornej, pričom zahynulo 11 ľudí, obvinili z trestného činu všeobecného ohrozenia... Príčina nehody pri
Úhornej  zatiaľ  nie  je  objasnená,  podľa  polície  vodič  porušil  zákon,  keď  vystúpil  z  autobusu  a
nezabezpečil ho klinom proti pohybu. Autobus začal cúvať z prudkého svahu a prevrátil sa. Na ceste do
Úhornej je značka zakazujúca vjazd nákladným autám dlhším ako desať metrov. Riaditeľ dopravného
inšpektorátu zo Spišskej Novej Vsi Milan Vaverčák si myslí, že „vodič nemal riskovať a vojsť na túto
cestu.“ Policajný riaditeľ v Spišskej Novej Vsi Vladimír Profant povedal, že na „vozidle sa nezistili žiadne
technické chyby, v poriadku boli aj brzdy.“ Odborníci i vodiči sa zhodujú, že stav slovenských ciest i
autobusov je zlý...“

Takže polícia obviní vodiča, technické problémy nezistené a novinári sa zrazu ocitli pri zlých cestách a
autobusoch. Akosi sa tu stráca niť článku. Inak Pravda reportuje podobné fakty, dokáže sa sústrediť na
ľudský faktor trochu dlhšie ako v SME (cituje zdroje na kvalitu vodičov), no aj tak sa zošmykne na stav
ciest a autobusov až tak, že volá po zodpovednosti za ich zlý stav v komentári...

Dobre, vodičovi zlyhal motor, ale žiadny novinár sa nespýtal, či kvôli kopcu, alebo starému autobusu,
alebo čomu – a polícia vraví, že autobus bol v poriadku. Prečo prišla reč na veci netýkajúce sa Úhornej
mi teda nie je jasné.

Ale keďže sme tam – autori v SME pokračujú:

„Zlé sú aj slovenské cesty...  „Stav cestnej siete na Slovensku je strašný,“ potvrdzuje aj riaditeľ SAD
Košice Ľubomír Gerši. Najväčšie problémy sú podľa neho na východe. Nekvalitné cesty s množstvom
jám ničia vozidlá, a tým aj hospodárenie dopravného podniku.”

Fajn, ale ten pán je riaditeľ firmy, ktorej autobus v tej Úhornej havaroval. Takže je to zjavne zaujatý
zdroj na kvalitu ciest v tomto momente, ale keď už, tak nám to novinár mohol povedať, že o koho
vlastne ide.

P.S. Pravda v skúmaní nehody píše:

„Názory  na  to,  či  môžu  po  ceste  jazdiť  aj  autobusy,  sa  rozchádzajú.  Podľa  spišskonovoveského
okresného policajného riaditeľa Vladislava Chrousta značka je určená pre nákladné automobily. Riaditeľ
spišskonovoveskej  dopravnej  polície  Milan  Vaverčák,  naopak,  tvrdí,  že  zákaz  sa  vzťahuje  aj  na
autobusy.”

Aký názov zvolila Pravda? „Pre autobusy platil zákaz.”
5. 8. 2003

Bono a vstup Británie do EÚ: SME  o oslave vstupu do únie píše:  Podľa tradície by mala známa
osobnosť zo Slovenska vystupovať v mene krajiny pri vítaní do únie. Keď vstupovala do únie Veľká
Británia, hovoril za ňu Bono z rockovej skupiny U 2.

Británia vstúpila do EÚ v roku 1973. Bono sa narodil v Dubline (Írsko) v roku 1960.
6. 10. 2003

Čo sa deje s dlhmi v zdravotníctve?: Všetky správy, čo som videl o stave zadlženia zdravotníctva v
prvom polroku,  opakujú  jedno  a  to  isté  –  ako  o  tom píše  aj  titulok  v  TRENDE:  „Dynamika  rastu
zdravotníckeho dlhu sa spomalila.“ Žiadny novinár neposkytol dôkaz, podobne ako ani článok:
 
„Rast zadlženosti slovenského zdravotníctva sa v prvom polroku tohto roka spomalil. Ku koncu júna

36



dosiahla výška záväzkov po lehote splatnosti 27,9 miliardy korún, keď od januára stúpla o 3,2 miliardy
korún. Nárast je to takmer o tretinu nižší, ako predpokladal rezort zdravotníctva.“

Aha, takže rast dlhov je nižší oproti očakávaniam ministerstva. Či boli očakávania o zvýšenej či zníženej
dynamike sa už nedozvieme. Ale to je kľúčové na poznanie, čo sa to vlastne s dlhom deje. Ak čakám, že
sa dlh zrazu zdesaťnásobí,  nie je žiadny problém ohlasovať úspech – nárast pod očakávania...  Inak
podobne pochybný je samotný materiál ministerstva zdravotníctva, z ktorého sa tiež nedá doterajšia
dynamika zistiť (chýba nárast dlhov za prvý aj druhý polrok 2002).
13. 10. 2003

37



ŠTATISTIKY, PRIESKUMY, REBRÍČKY

Nezvyčajne častým je dezinformovanie o výsledkov štatistických prieskumov. Určite
nebude náhoda, že mnohokrát novinári interpretujú, či vhodne zaokrúhľujú štatistiky
tak, aby im pasovali do ich článku...

Výročie augusta 1968: „August ’68 mladým veľa nehovorí, Dubček áno,“ informuje nás titulok SME.
Bohužiaľ, články k téme nič takéto nepotvrdzujú. Citovaný je prieskum (bez udania mena zadávateľa) v
skupine 14-18 ročných, kde pre 43% august 1968 nič neznamená. Nedozvieme sa však, ako je to pre
celú slovenskú populáciu, takže nie je jasné, či sú mladí vôbec výnimoční alebo nie. Naopak, o popularite
Dubčeka svedčí len všeobecný reprezentatívny prieskum, o mladých ani slovo.
21. 8. 2002

Ľud vs HZDS: Ak 54% ľudí si myslí, že účasť HZDS v nasledujúcej vláde by ohrozilo vstup Slovenska do
NATO a EÚ, ale 46% si to nemyslí alebo nevie, dá sa o Slovákoch ako celku povedať, ako tvrdí titulok
Pravdy,  že  „Ľudia  sa  obávajú  účasti  HZDS  vo  vláde?“ Problémom samotného  článku  je  nesprávne
používanie pojmu percento. Ak v júli sa účasti HZDS obávalo 51% ľudí, v auguste už 54%, nejde o
nárast o tri percentá, ale o tri percentuálne body. Nárast o tri percentá by znamenal výsledok 52,5%, čo
asi ale článok povedať nechcel..
22. 8. 2002

Korupcia na súdoch: SME referuje na základe materiálov Transparency International Slovensko (TIS),
že „vnímanie korupcie... na súdoch, prokuratúre a polícii sa u občanov výrazne zhoršilo.“ Vychádza z
výsledkov prieskumu Focusu pre TIS-ku. Tie ale ukazujú, že v porovnaní s rokom 1999 bolo vnímanie
korupcie na súdoch a prokuratúre v roku 2002 v podstate rovnaké, v rámci štatistickej chyby (úplatky za
veľmi rozšírené považuje 60% ľudí oproti 58% pred 3 rokmi). Pri polícii je nárast o 5 percentuálnych
bodov (z 50% na 55%). Tak či tak, určite sa nedá hovoriť o „výraznom“ zvýšení.
30. 8. 2002

Konzervatívni Slováci: „Na Slovensku ešte stále prevláda názor, že manželka by mala byť mladšia ako
manžel,“ informuje SME. Po prvé, spojenie „ešte stále“ je subjektívne, teda nepatričné v spravodajstve
(podobných „len“ a „až“ je v texte viac).  Po druhé, z čísel v tabuľke vyplýva, že táto informácia je
nepravdivá: podľa výskumu 50% Slovákov nevadí, keď je žena staršia ako muž. Koľkým to vadí, ťažko
povedať (zvyšok asi tvoria ešte odpovede neviem, či je mi to jedno) - ale prevládajúci názor to asi
nebude.
17. 9. 2002

Drahšie bývanie: SME informuje, že bývanie bude priemernú slovenskú rodinu budúci rok stáť „o 13,3
percenta viac ako v tomto roku,“ kým príjem domácností by mal porásť len o asi 7%. Je fajn, že takého
porovnanie čitateľov dostane, nielen automaticky čísla o zdražovaní. Problémom ale je, že tých 13,3% je
zvýšenie oproti minulému roku, nie tomuto (teda 2003/2001), ako to aj dokladuje priložená tabuľka.
Celkom nerozumiem, prečo tá štúdia rok 2002 nevypočítala, takto je v tom chaos.
16. 10. 2002

Chcú homosexuáli odísť zo Slovenska?: Článok v SME sa začína vetou: „Zo Slovenska by najradšej
emigrovalo až 76% homosexuálov a bisexuálov.“ Detaily o prieskume sú len v rámčeku pri hlavnom
článku. Medzi inými aj ten, že prieskum je nereprezentatívny, navyše bol robený samotnou záujmovou
skupinou neheterosexuálov. Ak sa už novinár takéhoto prieskumu chytá, mal by to hneď uviesť vo vete
s číslami, čitateľ je tak podvedený až kým sa dostane k rámčeku, ak sa tam vôbec dostane.
18. 10. 2002

Zdvojnásobenie nájomného: znie hrozivo. SITA správa v SME akurát nespomína, že ide o 3% bytov
na  Slovensku,  ako  o  tom  píše  komplexnejšia  správa  TASR v  Pravde.  Titulok  v  SME  „Nájomné  sa
zdvojnásobí“ teda nevystihuje 97% bytov... To isté platí pre titulok v  Pravde, ktorý je navyše ešte aj
logicky nesprávny: „Navrhujú dvojnásobný rast nájomného.“ Nie dvojnásobný rast, ale zdvojnásobenie.
Nikto predsa predtým nenavrhoval 50% rast nájomného, či áno?
26. 10. 2002

Pokazený  detektor  lži: Novinárka  Pravdy  uviedla  hneď  v  prvej  vete  hlavného  článku  vydania
nepravdivú vetu. Tá znie:

„Na rozdiel od bežných ľudí si poslanci na budúci rok znovu finančne prilepšia.“

38



Podľa návrhu štátneho rozpočtu by poslancom vraj mal stúpnuť plat o 5%. Lenže bežným občanom by
mal v priemere podľa ekonomických analytikov plat vzrásť o 6-8% (v obidvoch prípadoch hovoríme o
tzv. nominálnom raste, teda jednoduchom podiele platu v budúcom roku delené platom v tomto roku).

Inak poslancom rastú platy pomalšie ako v priemere Slovákom od minulého roku, budúci rok by to teda
bolo  tretí  rok  po  sebe.  Naopak  v  rokoch  1998-2000  platy  poslancov  rástli  o  niečo  rýchlejšie  ako
priemerné mzdy v hospodárstve.

Platy: Poslanci vs Občania (nominálny rast v %)

1998: 13,1 – 9,6
1999: 8,7 – 7,2
2000: 7,0 – 6,4
2001: 6,5 – 8,3
2002: 8,2 – 9,8
2003: 5,0 – 6,0 až 8,5

Zdroj: Slovak Press Watch, Pravda, ING Bank www.ingfn.sk 2002 – odhad, 2003 – predpoveď
15. 11. 2002

Slováci o NATO: Pravda opäť raz prináša pozoruhodný titulok o prieskume verejnej mienky (zo správy
TASR): „Občania veria, že členstvo v NATO nám prinesie výhody." Vážne? Myslí si to 40% ľudí. Ale spolu
56% si myslí, že buď výhody budú rovnaké ako nevýhody, alebo tie nevýhody dokonca prevážia. V čo
teda občania veria? Z článku sa ani nedozvieme, kedy sa vlastne ten prieskum konal (podľa SME minulý
víkend).
27. 11. 2002

Úniky na daniach: „Dane neplatia hlavne bratislavské firmy,“ informuje titulok k správe ČTK v SME. Tá
informuje, že pri krátení daní „najviac škôd spôsobili daňové subjekty v pôsobnosti úradu v Bratislave,
ich výška dosiahla až 855 miliónov.“ Po prvé, ten úrad v Bratislave má na starosti celý západoslovenský
kraj, nielen Bratislavu (ďalšie dva úrady sú v Banskej Bystrici a v Prešove). Po druhé, pokiaľ viem, tak
západoslovenské firmy aj najviac daní v pomere k celku odvádzajú, takže vôbec nie je jasné, či sú aj
najusilovnejšie v krátení daní, ako na to navádza titulok..
3. 12. 2002

Dôvera k politikom:  Podľa titulku  Pravdy v správe TASR „Dôvera k lídrom strán klesá, výnimkou je
Fico.“ Ale priložený graf hovorí o niečom inom. Po prvé okrem pádu dôvery v Dzurindu a nárastu dôvery
v Kukana sú zmeny v rámci štatistickej chyby. Po druhé, medzi lídrami zaznamenal najväčší nárast – ak
to vôbec je nejaký reálny nárast - Vladimír Mečiar (z 18,1 na 19,5%), nie Róbert Fico (z 25,7 na 26,7%).
Fico teda nie je výnimkou. A dôvera v Bélu Bugára tiež nijako neklesla – zmena z 12,9 na 12,7% je
celkom bezvýznamná.
4. 2. 2002

Porovnanie škôl: Martina Kubánová, ktorá sa venuje bližšie školstvu, ma upozornila ešte na jeden zlý
titulok článku vo včerajšej prílohe SME o školách: „Osemročné gymnáziá horšie ako ZŠ.“ Dôkaz? Autorka
píše o výsledkoch testov, slovo dáva hlavnému školskému inšpektorovi Rosovi:

„Merania robí inšpekcia paralelne na žiakoch deviateho ročníka základnej školy a kvarty osemročných
gymnázií  a tie  potom porovnáva.  Chceli  sme vedieť,  či  selektovanie detí  do osemročných  gymnázií
objektívne prináša zdvih poznávacej úrovne,“ vysvetľuje Rosa. A výsledok? „Ukazuje sa, že asi tretina
osemročných gymnázií je horšia ako polovica najlepších základných škôl.”

Takže tretina je horšia ako polovica, čiže dve tretiny sú lepšie alebo rovnaké ako polovica – kto je teda
lepší, 8-ročné gymnáziá alebo ZŠ?? Nehovoriac o tom, že sa testovali deviataci ZŠ a ôsmaci (kvartáni) z
tých gymnázií. A novinárka takýto „dôkaz“ nekriticky zhltne a hodí to na čitateľov aj s titulkom.
12. 2. 2003

V čom to zase zaostávame: SME (príloha Počítače) píše o postavení Slovenska v rebríčku krajín podľa
využívania nových technológií pod titulkom „Slovensko zaostáva stále viac“:

„Slovensko  sa  v  rebríčku  82  krajín  umiestnilo  na  40.  priečke  a  oproti  vlaňajšiemu 33.  miestu  tak
zaznamenalo výrazný pokles. Za uplynulý rok nás v rebríčku preskočili napríklad Poľsko a Lotyšsko a
spomedzi desiatich krajín pripravujúcich sa na vstup do Európskej únie je na tom horšie už len Litva.”

39



Je to ale trochu inak. Samotná tohtoročná správa varuje pred porovnávaním s minuloročným rebríčkom,
lebo  sa  zmenila  váha indikátorov  (napr.  vyššiu  váhu  dostali  vládne služby,  v  ktorých  je  Slovensko
relatívne slabé). Okrem toho minuloročný rebríček mal len 75 krajín, terajší má 82, takže pokles nemusí
znamenať vyššie zaostávanie. A tvrdenie, že sme spomedzi 10 kandidátskych krajín druhí najhorší, je
tiež dostatočne nepodložené, lebo Malta ani Cyprus v hodnotení vôbec nie sú...

Okrem toho si autor článku pomýlil južnú a severnú Kóreu, ako na to upozornil jeden online čitateľ:

Využitie internetu a najmä širokopásmového internetu je najintenzívnejšie v Severnej Kórei (14.)
6. 3. 2003

Geografia a kriminalita: Autor v hlavnom článku dňa SME „Najviac ľudí odsúdili na východe“ pátra po
príčinách vyššieho počtu odsúdených v krajoch východného Slovenska ako v strede či na západe krajiny.
Viacerí experti hovoria o inom prístupe polície, či inom type kriminality.

Mňa napadá ešte jedna vec. Kriminalita je dosť previazaná aj na vek, teda čím viac ľudí v skupine 18-30
rokov (hlavne mužov), tým býva kriminalita vyššia. A východné kraje majú najmladšiu populáciu.

Inak robiť závery z priloženej tabuľky porovnávajúcej počty odsúdených podľa jednotlivých krajov nie je
celkom šťastné.  Kraje  majú  predsa  rôzne  počty  obyvateľov  a  najväčšie  kraje  sú  Prešov  a  Košice,
najmenšie  Trnava  a  Bratislava.  Ak  by  teda  aj  kriminalita  bola  všade  rovnaká,  východ  stále  vyjde
najhoršie. Faktom ale je, že aj po prepočítaní na počet odsúdených na jedného obyvateľa je na tom
najhoršie košický kraj. Druhá najhoršia je ale už potom Banská Bystrica, nie Prešov.
1. 4. 2003

Konkurencieschopnosť Slovenska: sa znížila,  hovorí  krátka  správa od agentúry SITA v  Pravde,
„Slovensko kleslo v rebríčku krajín,“ hlása titulok správy ČTK v SME. Obe správy sú zavádzajúce. Ide o
porovnanie krajín a regiónov švajčiarskym inštitútom. V roku 2003 je Slovensko na 27. mieste medzi
menšími krajinami a regiónmi, pred rokom bolo na 23. mieste. Áno, je to rebríčkový pokles. Lenže v
tomto roku pribudlo do hodnotenia 5 nových regiónov (ako napr. Bavorsko), ktoré tam predtým neboli a
všetky sú teraz pred Slovenskom. Bez nich by SR bolo na 22. mieste, teda jeho konkurencieschopnosť
medzi krajinami sa za posledný rok zvýšila o jedno miesto (predbehnutie Slovinska) a nie znížila.
15. 5. 2003

Titulok dňa: v článku SME: „Dunaj zažíva najsuchší júl za posledných 103 rokov.“ Odborníčka z článku
hovorí niečo iné:

Hydrologička Danica Lešková zo Slovenského hydrometeorologického ústavu hovorí,  že júl  býva pre
Dunaj zvyčajne najvodnatejším mesiacom. „Taký malý prietok, ako bol napríklad v utorok, nebol v júli za
posledných 103 rokov.“

Teda ten utorok bol najsuchší júlový deň za posledných 103 rokov, o doterajšom priebehu júla čísla
článok nedáva. 
18. 7. 2003

Očakávania Slovákov od vstupu do EÚ: „Ľudia čakajú od únie menej,”  znie zavádzajúci  titulok
krátkej správy v Pravde o prieskume Štatistického úradu:

„Viac  ako tretina občanov očakáva od vstupu Slovenska do Európskej  únie menej  pozitív  ako pred
piatimi rokmi. Naopak, väčšie zlepšenie ako pred piatimi rokmi očakáva od únie 18 percent občanov.
Takmer tretina občanov svoje predstavy nezmenila a 12 percent ľudí nemá žiadne kladné očakávania.”

Teda takmer polovica má rovnaké alebo väčšie očakávania, niečo cez tretinu nižšie očakávania, zvyšok je
nejasný. Z toho sa pri všetkej snahe nedá zovšeobecniť, že ľudia čakajú menej.
28. 8. 2003

Odklon  verejnosti  od  politikov:  SME  píše:„Tretina  obyvateľov  Slovenska  nedôveruje  nijakému
politikovi.  Podľa  najnovších  prieskumov verejnej  mienky 33  percent  ľudí  nesympatizuje  so  žiadnou
politickou stranou či hnutím. Nedôvera k politikom a politickým stranám narástla od januára o sedem
percent.  Najnovší  septembrový  prieskum pritom ešte  neodráža  kauzy,  čo  v posledných  dňoch  rieši
vládna koalícia.

Tak po prvé, nie tretina, ale 28,9% nedôveruje nijakému politikovi - čo je skôr štvrtina ako tretina. Po
druhé, nedá sa povedať, že nedôvera k osobám politikom (na rozdiel od politických strán) rastie. V

40



januári to bolo 33,3%, teraz je to 28,9%, počas roka to kolísalo hore aj dole, ale jasný trend tam nie je,
ak berieme do úvahy štatistickú  chybu. Po tretie,  titulok podružného článku „Počet  ľudí,  ktorým sa
nechce voliť, u nás stúpa“ je tiež problematický. Článok neponúka dôkaz, len sa odvoláva na Haulíka z
agentúry MVK. Čísla agentúry Focus, ktoré SME pravidelne zverejňuje, však hovoria, že voliť by nešlo
teraz 16,2% (v SME v stredu, nie online) oproti 16,5% v marci či 15,8% v januári.
19. 9. 2003

Ako je to vlastne s  našou finančnou situáciou:  Štatistický úrad vydal minulý týždeň správu z
reprezentatívneho prieskumu, kde sa pýtali ľudí na zmenu ich finančnej situácie za posledný rok. Pravda
priniesla krátku správu TASR „Ľudia si myslia, že ich finančná situácia sa zhoršila“, SME uverejnil správu
TASR pod titulkom „Uskromniť  sa mieni 62%.“ Dnes píše o prieskume  SME  aj na prvej strane pod
názvom „Ľudia sa po zdražení uskromnili.“ Všetky tieto titulky hovoria o niečom inom ako samotný
prieskum – a zhodou okolností vykresľujú situáciu horšie, aká v skutočnosti podľa prieskumu je.

Po prvé, 51% ľudí z prieskumu tvrdí, že sa ich situácia nezhoršila (nezmenila alebo zlepšila), 48% hovorí
o zhoršení. Ako sa dá z toho urobiť záver, že „ľudia si myslia, že ich finančná situácia sa zhoršila?? Pol
na pol, nie?

Po druhé, podľa prieskumu sa síce mieni uskromniť 62%, ale nie všetkých respondentov, ale len z tých
48%, ktorým sa situácia zhoršila: 62% * 48% = 30% všetkých respondentov teda hovorí o plánovanom
uskromnení sa. A tak aj tretí titulok je zavádzajúci (rovnaký problém má graf a popis k obrázku k článku)
– navyše je v minulom čase, a to prieskum ani nezisťoval, ide o plány do budúcnosti.
30. 9. 2003

Učitelia vs priemerná mzda na Slovensku: Pravda k sporu o navýšenie platov učiteľov píše:

„Učitelia sa ani na budúci rok nepriblížia k priemernej mzde na Slovensku - 14 200 korún. S platom 11
602 korún zaostávajú za ňou skoro o tri tisícky.“

Autorka  uvádza  priemery  za  2.  štvrťrok  2003  za  celé  Slovensko  (v  skutočnosti  14 118  Sk...)  a  za
všetkých  ľudí  v  školstvo  (v  skutočnosti  11 604  Sk).  Školstvo  sa  ale  rovná  učitelia  PLUS  kopa
nepedagogických funkcií,  väčšinou s nižšími platmi).  Posledné čísla o platoch samotných učiteľov sú
dostupné len za rok 2002. Ich priemer bol 13 407 Sk. Priemer celého hospodárstva bol 13 511 Sk. Teda
priblíženie sa stalo realitou už minulý rok (v roku 2001 mali učitelia v priemere o 800 Sk nižšie platy ako
slovenský priemer). Debatovať o adekvátnej výške platov pre učiteľov je dobré a dôležité. Prečo ale
neuviesť korektné čísla?

P.S.  Tá debata o zvyšovaní platov učiteľov v budúcom roku sa netýka vysokých škôl.  Bez nich boli
priemerné platy učiteľov v roku 2002 približne 13 000 Sk.
11. 10. 2003

Titulok dňa: „V Rimavskej Sobote pribúda týraných žien,“ hlasá titulok  Pravdy. Článok však nič také
netvrdí:

„V okrese Rimavská Sobota má viac ako polovica žien osobné skúsenosti s domácim násilím a týraním zo
strany  svojich  partnerov.  Vyplýva  to  z  dotazníka,  ktorý  bol  doručený  náhodne  vybraným ženám z
regiónu...“

Trend (nárast, pokles, bez zmeny) je jedna vec, aktuálny stav druhá vec. Titulok hovorí o trende, článok
len o stave. Inak ten dotazník z popisu vôbec nevyzerá na reprezentatívny prieskum, takže to tvrdenie o
polovici žien by som vôbec nebral vážne.
22. 10. 2003

41



INÉ ETICKÉ A PROFESIONÁLNE PROBLÉMY

Nekonzistentnosť  názorov  novinárov,  neochota  priznať  si  chyby,  či  nedostatok
nadhľadu. 

Iracká  demokracia: Ľudia  znalí  veci  tvrdia,  že  Irak  je  diktatúra.  Ak  je  to  tak,  prečo  SME  dáva
rozhodnutie  irackého  bábkového  parlamentu  na  prvú  stranu,  ako  keby  išlo  o  demokratické
rozhodovanie? Priestor téme venuje aj  Pravda. Oba denníky síce informujú, že v konečnom dôsledku
rozhodne  Husajn,  ale  tým  pádom  nie  je  jasné,  načo  tomuto  kváziparlamentu  venujú  priestor.
Kompletnejšie správy BBC či AP v The New York Times aspoň spomínajú, že Husajn má v „parlamente“
svojich  ľudí  a  že  jeho  vyhlásenia  používa  ako  kryt  pre  svoje  činy.  Človek  by  čakal,  že  novinári  z
postkomunistickej krajiny sú proti totalitnej propagande rezistentní, ale čo už. Dočkáme sa v slovenských
denníkoch správ o rokovaniach kubánskeho parlamentu?
12. 11. 2002

Prístup k čitateľom v  Domine fórum: som už kritizoval  viackrát.  Domino  je totiž  neschopné si
priznať  chybu  a  ospravedlniť  sa  (článok  Evy  Čobejovej  z  minulého  týždňa  bol  svetlou  výnimkou).
Niežeby sa ostatní novinári hrnuli do ospravedlňovania, ale Domino to akosi nerobí zo zásady. V novom
čísle uvádza reakciu člena Akademického senátu UK Branislava Líšku (všetko spoplatnené články), ktorý
– ak má pravdu – v podstate vyvracia celý článok spred dvoch týždňov obviňujúci nového rektora UK
Františka Gahéra z tolerovania korupcie. „Aká bude teraz cena za prijímačky?,“ uzatváral článok. Líška
však tvrdí, že Gahér práve proti korupcii bojoval, hoci neúspešne.

Reakciu Domina už čitateľ nedostane. Ak nemá Líška pravdu, tak chýba vysvetlenie prečo. Ak má Líška
pravdu, tak chýba oprava a ospravedlnenie. Domino ale mlčí.

Podobne ekonomický komentátor Domina v novom čísle reaguje na svojich čitateľov, ktorí nesúhlasili s
jeho  článkom o  platoch  slovenských  lekárov.  Myslím,  že  má pravdu,  okrem jedného  nepravdivého
tvrdenia:

„článok nehovorí o tom, že tabuľkové platy lekárov priemerne dosahujú 1,9-násobok priemernej mzdy v
hospodárstve...“ - čiže 24 000 Sk.

Ten minulotýždňový článok ale obsahoval aj vetu:

„Ak mal  napríklad lekár  tabuľkový plat  24 tisíc  korún mesačne (to bol  priemer),  podľa novej
úpravy...“

Zase si niekto nechce priznať chybu. Prečo mám ako čitateľ veriť takýmto novinárom?
12. 12. 2002

Zmysel pre humor: prejavila autorka z Pravdy vo svojom článku „Vláda zobrala takmer všetko, čo pred
voľbami ľuďom nasľubovala“ z prílohy o roku 2002. Článok, ktorý vymenúva rušenie viacerých zvýšení
platov či dávok novou vládou, sa končí takto:

„Slovákom život v lete skomplikovali aj povodne, keď viacerým rodinám vážne poškodilo príbytky.“

Ozaj, tá naša vláda, to bolo hrozné, ešte aj tú vodu na nás pustiť..

P.S. Jedna vec je konzistentnosť niektorých politikov, iná je hodnotenie samotných ich činov.  Pravda
považuje rušenie tých lacných predvolebných sľubov navyšujúcich zadlženie občanov podľa prílohy za
prehru samotných občanov... Z koho peňazí sa mali tie sľuby platiť?
P.P.S.  Pôžičky  pre  začínajúcich  učiteľov  nezaviedla  v  lete  vláda,  ako  píše  autorka,  ale  parlament
schválením opozičnej iniciatívy. Vláda bola práveže proti.

P.P.P.S. Ešte k tej konzistencii názorov, tentoraz u novinárov. V spomínanom článku kritizujúcom novú
vládu novinárka píše:

„Namiesto výhod sa v budúcom roku zvýšia ceny potravín či cigariet.“ (nemá to náhodou niečo spoločné
aj so vstupom do EÚ?),

a ďalej „Občan bude čeliť aj zdraženiu energií a vody.“

42



A tu je redakčný komentár Pravdy z 13.9.2002:
„Ľavicové strany, argumentujúc blahom občana, zabrzdili tohtoročné uvoľňovanie cien energií. Zrejme si
neuvedomili, že je to problém, ktorý sa nedá len tak zakopnúť pod koberec. Odložené opatrenia bude
treba aj tak raz zrealizovať a možno to bude napokon bolieť viac...Predvolebné rozhadzovanie peňazí a
zvyšovanie kúpnej sily občanov môže totiž ekonomiku poškodiť.“
21. 12. 2002

Byty  železníc: SME  sa  venuje  investovaniu  železníc  do  „sociálnych“  bytov.  Kontrola  výrokov
zodpovedných, ako to vlastne s tými bytmi bolo, je výborná vec. Na záver je ale novinár sám k svojim
čitateľom nepoctivý. Píše:

„Mimochodom,  pointa  na  záver.  Hoci  niektoré  médiá  písali,  že  Miroslav  Dzurinda  na  Bazovej  2  v
Bratislave nebýva, denník SME zistil, že to nie je pravda. Býva tam, len v inom byte.”

Aha. A ktoré sú to tie „niektoré médiá” so zlými informáciami? Nuž, začiatkom tohto mesiaca jeden
nemenovaný mienkotvorný denník napísal k fotke istého domu toto:

„Dom na Bazovej ulici, kde železnice rekonštruovali byty za tisíce. Jeden z nich aj kompletne zariadili - za
2,58 milióna korún. Podľa informácií  SME sa do domu plánoval nasťahovať premiérov brat Miroslav
Dzurinda, čo sa však napokon nestalo.”
17. 2. 2002

Civilizačná gramotnosť: alebo ovládanie moderných technológií je témou pre SME. Článok sa začína
takto:

„Kúpiť si kávu z automatu, vybrať peniaze z bankomatu, telefonovať z mobilu alebo z telefónneho
automatu na kartu, či poslať e-mail? Pre mnohých samozrejmosť, pre väčšinu sú to však činnosti, ktoré
v živote nerobili a majú z nich hrôzu.”

Príslušná tabuľka s číslami prieskumu ale hovorí, že 4 z 5 vymenovaných činností väčšina Slovákov už v
živote robila... A či z toho majú hrôzu, ťažko povedať. Autorka žiadny dôkaz nepodáva.
16. 1. 2002

Keď ženy nestoja za reč: V článku o chystanej novej legislatíve o sudcoch v Pravde sa píše:

...Verejnosť  by  mala  onedlho  poznať  aj  majetkové  pomery  sudcov.  Vláda  chce,  aby  boli  verejne
prístupné. Doteraz ich muži v talároch museli odovzdať iba ministerstvu spravodlivosti a parlamentu...

No snáď aj ženy v talároch to museli urobiť. Inak nezdá sa, ale na Slovensku je viac sudkýň ako sudcov.
17. 3. 2003

Miklošova  daňová  reforma: Komentátor  Domino  fórum kritizuje  v  podstate  reformu  za  to,  že
neriskuje a neprehlbuje rozpočtový deficit. Kritizuje Mikloša aj za to, že

„Pre ministra financií Ivana Mikloša sa „fiškálna neutralita“ stala posvätnou kravou...”

Autorova kritika je nedôveryhodná, lebo on sám (aspoň donedávna) tvrdil to isté:

„Základným východiskom pre hospodárenie štátu by mala byť posvätnosť vyrovnaného rozpočtu. Život
na dlh je rovnako nemorálny, ako úškľabky „reformátorov“, ktorí hlas rozumu zosmiešňujú a zadlžovanie
umožňujú.”

k rozpočtu SR na rok 2002, DF 50/2001

Dnes ale už uvádza výnimky:
„Ak by aj krátkodobý výpadok zhoršil aktuálny stav verejných financií...takýto deficit  by bol jediným
deficitom, ktorý je obhájiteľný.”

Lebo prečo?  Veď aj pre socialistov sú všetky deficity akože krátkodobé. A kto povie, že tento bude
krátkodobý a nie dlhodobý?
3. 4. 2003

43



Astročlánok dňa: Čitateľ ma upozornil na jeden zaujímavý článok SME, ktorý som v stredu prehliadol:

Amatérski astronauti prekvapili odborníkov NASA

Amatérski  astrológovia vedeli  o  katastrofe  raketoplánu Columbia  o  niekoľko  minút  pred expertmi  z
riadiaceho strediska NASA a dokonca prv než samotní kozmonauti na palube... Počet členov americkej
Astronomickej ligy, najväčšieho amatérskeho združenia astronómov na svete...“

Škoda, že nebola reč aj o gastrolístkoch.
23. 5. 2003

Komentár  dňa: Komnentátor  Pravdy  píše:„Slovenskí  politici,  najmä premiér Mikuláš Dzurinda,  si  v
poslednom čase často vypomáhajú hokejovými metaforami...  Priživovať sa na popularite bronzového
tímu a vypomáhať si ním pri obhajobe neschopnosti družstva, ktorého je kapitánom, je nedôstojné a
nechutne  lacné.  Aj  porovnanie  výsledku  referenda,  keď  nám  potrebná  účasť  vyšla  len  tak-tak,  s
kanadským zlatým gólom vo finále hokejového turnaja kríva na obe nohy... V zápase vlády o úspech
referenda by verejnosť ako rozhodca mala celý kabinet posadiť na trestnú lavicu a Csákyho tam nechať
až do konca zápasu."

Tak, tak, tie metafory sú nechutne lacné. Teda aspoň u tých druhých.
19. 5. 2003

Stagnácia eurozóny: Autor z Domina fórum čaruje s číslami ohľadom výkonnosti eurozóny:

„Podľa posledných údajov Eurostatu sa eurozóna ocitla v stagnácii. Tento fakt veľmi neprekvapil, hoci
pokles holandského HDP o 0,5 % v druhom štvrťroku upútal pozornosť. S napätím sa očakáva, či sa po
Holandsku, Nemecku a Taliansku prehupne do recesie aj Francúzsko – aktuálne čísla z Paríža ešte nie sú
na stole. Hoci priaznivci spoločnej meny vyzdvihujú silu eura oproti doláru a jeho životaschopnosť, je
zaujímavé,  že  najrýchlejšie  rastúcimi  ekonomikami  EÚ  sú  Švédsko  a  Británia,  ktoré  euro  neprijali.
Vzhľadom na krátky čas od zavedenia eura to veľa nedokazuje, mnohé však nasvedčuje tomu, že euro v
dnešnom kurze s aktuálnymi úrokovými sadzbami nevyhovuje všetkým krajinám rovnako.”

Súhlasím, naozaj to dokazuje málo. Ale aj to málo je problém. Tie čísla sú prvé odhady rastu HDP za
2.štvrťrok, oficiálne čísla vyšli len za 6 z15 krajín EÚ. Aj z tých 6 je jasné, že najrýchlejšou ekonomikou
nie je Británia či Švédsko, ale Grécko – člen eurozóny. Okrem toho je zaujímavý pohľad na dve krajiny,
ktoré nielenže netrpia eurom, ale ani „socializmom” EÚ: Nórsko a Švajčiarsko. Nórsko sa len tento rok
vynorilo z recesie a Švajčiarsko sa tam práve svižným tempom rúti...
22. 8. 2003

Mojžiš,  Dzurinda,  Šimko v tlači: Pár slov k môjmu videniu práce novinárov ohľadom súčasných
horúcich tém.

1. Množstvo údajných informácií
Problém písania o SIS a NBÚ je samozrejme ten,  že sa tam môžu vyskytovať veci  neverejné, veci
národnej bezpečnosti,  čo znamená obmedzené informácie pre verejnosť. Ten argument sa dá ľahko
zneužiť – politici ho obľubujú,  novinári naopak. Novinári a oponenti sú väčšinou podozrievaví, čo je
pochopiteľné a v poriadku. Tu mi skôr vadí úroveň niektorých špekulácií, postavených veľmi často na
anonymných zdrojoch – cítim sa celkom bezradný pri mnohých údajných informáciách (napríklad často
opakované tvrdenie, že NBÚ je tvrdý na bývalých eštebákov, ako to vlastne vieme?) a zdá sa mi, že to
novinári nefiltrujú dostatočne. Ale uznávam, vzhľadom na tému a správanie premiéra to majú ťažké.

2. Primálo faktov
Možno som niečo nezachytil, ale chýba tu dostatok článkov na niektoré témy. Ako vôbec funguje NBÚ
organizačne, ako je to inde v zahraničí? Komu presne zodpovedá, aký má organizačný vzťah k NATO,
aká je možná kontrola NBÚ proti zneužívaniu (keď už majú v rukách všetky tie previerky), čo vieme o
práci Jána Mojžiša (okrem oficiálneho životopisu) a ostatných pracovníkoch úradu, ako ich vieme chrániť
pred korupciou (pokušenia musia byť obrovské)? A ako funguje vzťah premiéra a ministra v zahraničí v
podobných politických systémoch, na základe čoho sa odvoláva a kedy, nie?

3. Zmiešavanie tém
Zdá sa mi, že veľa komentátorov si myslí, že Dzurinda chce odvolať Mojžiša z nekalých dôvodov, a tak
automaticky odsudzuje aj Dzurindov postup vo vláde aj odvolanie Šimka. Ale to sú celkom iné, hoci
dôležité témy: vzťah premiéra a šéfa NBÚ, vzťah premiéra a ministra. To sú zaujímavé diskusie o kultúre
a formálnom postavení, aké tu mať chceme, no odkiaľ toľkí vedia, čo je demokratické a čo autoritatívne,

44



neviem, keď neuvádzajú žiadne argumenty. A dobré by bolo o tom hovoriť pre ďalšie roky a vlády. A
podobne tie čudné argumenty o zrade a priateľstve. Keby Dzurinda Šimka neodvolal po takom kľúčovom
hlasovaní, už vidím tie komentáre o bratríčkovaní vo vláde bez ohľadu na hodnoty...
18. 9. 2003

45


