Nižšia DPH pomáha viac bohatým ako chudobným

Dátum: 14.06.2007

Predvolebný sľub „Zníženie DPH na potraviny, lieky, energie, školstvo, atď.“ ohodnotili odborníci v prieskume1 INEKO zápornou známkou -1,5 (na škále -3 až +3). Zníženie daní pre vybrané sektory podľa nich nie je efektívnou pomocou štátu, pretože zvýhodňuje najmä bohatších ľudí, ktorí viac spotrebujú a preto aj viac ušetria na nižších daniach. Vláda by mala vyhľadávať sociálne slabšie skupiny a podporovať ich priamymi dotáciami.

Znenie sľubu:

V prípade (dane z pridanej hodnoty) trváme na dvoch sadzbách. Základná by mala byť vo výške 19 percent a jedna znížená vo výške menej ako 10 percent. (...) Išlo by o zdaňovanie vybraných druhov základných potravín, liekov, sociálne pomôcky, zdravotnícke veci a energie.
Zdroj: Robert Fico, predseda SMER-u, týždenník Slovo, 31.5.2006

Vybrané komentáre ku kvalite sľubu:
(Zdroj: Prieskum INEKO, máj 2007)

Zníženie DPH nemá nič spoločné so sociálnou politikou. Omnoho väčšie sumy by znížením DPH totiž ušetrila stredná a vyššia vrstva, ktorá nakupuje podstatne viac potravín alebo energií ako ľudia s nízkymi príjmami.
Vladimír Tvaroška, bývalý štátny tajomník MF SR

Znižovanie nepriamych daní na vybrané komodity je neefektívna sociálna politika. Navyše, DPH musia platiť aj subjekty, ktoré sa dani z príjmu dokážu vyhnúť, ako napríklad firmy a jednotlivci registrovaní v tzv. daňových rajoch.
Eugen Jurzyca, INEKO

Jednou z hlavných výhod jednotnej DPH je transparentnosť. Ak má vláda pocit, že niektorú oblasť potrebuje zvýhodniť, je väčšinou lacnejšie robiť to cielene cez priamu podporu namiesto daňového zvýhodnenia (t.j. namiesto zníženej DPH pre zdravotníctvo sa prostriedky mohli dať do zdravotníctva napríklad cez zvýšené platby štátu, pričom by sa zároveň upravili doplatky pacientov).
Michal Mušák, SLSP

V zásade nevidím problém v nižších sadzbách, ale v komplikácii systému. Myslím, že mnohí nedoceňujú benefit prehľadného a čitateľného nastavenia prostredia. Daňový zákon v Kanade mal pred 30 rokmi niekoľko stoviek strán, dnes ich je niekoľko tisíc… Problém je tiež meniť veľmi rýchlo niečo, čo možno nie je zlé, bez toho, aby sme tomu dali čas a kvantitatívne to vyhodnotili.
Tomáš Kmeť, Investorsgroup Financial Services Inc., Kanada

Zbytočná úprava a rozbíjanie jednoduchosti daňového systému, otváranie dverí lobistom, znižovanie príjmov štátneho rozpočtu; zníženie cien po zavedení nižšej sadzby dane nie je 100 % garantované (záleží od intenzity konkurencie). Na nepopulárne zjednotenie DPH pri spustení reformy si už verejnosť zvykla a nevníma to ako problém. Neadresná sociálna politika cez dane nie je efektívna – dotujeme aj tých, ktorí to nepotrebujú.
Robert Kičina, Podnikateľská aliancia Slovenska

Návrat k dvom sadzbám DPH by bol krok späť so všetkými negatívami – nesystémovým zvýhodňovaním len niektorých odvetví ekonomiky, priestor pre korupciu pri presadzovaní niektorých položiek do zvýhodnenej sadzby… Z makro pohľadu – negatívny dopad na verejné financie, pravdepodobná potreba robiť zásahy aj pri iných daniach (daň z príjmu). Zjednotenie sadzieb DPH bolo súčasťou neutrálnej daňovej reformy. Zníženie DPH pri niektorých položkách by pravdepodobne muselo byť kompenzované zvýšením iných daňových príjmov, napríklad pri dani z príjmu.
Milan Velecký, Slovenský rozhlas

Znižovanie DPH na lieky s motiváciou znížiť ich ceny je trápne, keďže lieky majú regulované ceny, ktoré sa dali znížiť aj v rámci existujúcej legislatívy. Nebezpečné je otvorenie pandorinej skrinky, i keď zdá sa, že do zavedenia eura sa bude dariť odolávať tlaku lobistov, ktorí by tiež chceli nižšiu DPH.
Martin Jaroš, týždenník Trend

Návrh na úplne nesystémovú úpravu, ktorá zásadne narúša daňový systém. Opäť, omnoho účinnejšia by bola adresná podpora sociálne odkázaných vrstiev a lepšie prerozdeľovanie prostriedkov v rozpočte pre rozvoj služieb, vzdelávania, školstva, vedy a iných navrhovaných oblastí. Azda najhorší predvolebný sľub Roberta Fica svedčiaci o absencii základného ekonomického vzdelania a o skrytej nesociálnosti navrhovaných zmien.
Richard Kollár, University of Michigan, USA

Sľuby a lamentácie – čo politici sľúbili a čo z toho plnia

Ostatné spracované sľuby:

1 V prieskume INEKO hodnotilo 26 odborníkov kvalitu 50 najvýznamnejších sľubov predstaviteľov súčasnej vlády. Uvedený text obsahuje vybrané komentáre odborníkov ku kvalite sľubu, to znamená k vplyvu, aký by malo splnenie daného sľubu na ekonomiku Slovenska. Kompletné znenie sľubov, ich hodnotenie vrátane komentárov, ako aj zoznamu odborníkov nájdete na stránke projektu: Sľuby a lamentácie – čo politici sľúbili a čo z toho plnia.

Komentáre [3]:

your_ip_is_blacklisted_by sbl.spamhaus.org