Diaľničné Kocúrkovo pri Žiline pokračuje, privádzač doteraz nestavajú

Dátum: 10.03.2017

ineko.blog.sme.sk, 10.3.2017
Diaľničné Kocúrkovo pri Žiline pokračuje, privádzač doteraz nestavajú

Na verejnú súťaž vraj už nebol čas. Na zákulisné hry o to, či stavbu prilepia dodatkom k inej stavbe Doprastavu alebo Dúhe, je zjavne času dosť. Stavať sa tak bude aj drahšie – aj neskoro.

O rok a pol sa má konečne dokončiť doteraz najdrahší úsek diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Za vyše 400 miliónov eur. Nie v pôvodnom termíne, ale s vyše polročným meškaním. Vodiči však nebudú môcť nových 11 kilometrov diaľnice s dvomi tunelmi (Ovčiarsko a Žilina) využívať ani potom.

Nebude hotový privádzač, ktorý je nevyhnutný na napojenie tohto úseku. Keďže ho diaľničiari stále nestavajú, už ho načas nestihnú. A tak diaľnica dočasne skončí v poli. Odovzdajú ju pravdepodobne strážnej službe.

Poviete si, týmto predsa INEKO strašilo už vlani. A Národná diaľničná spoločnosť (NDS) do mesiaca našla riešenie, ako sa privádzač dostavia včas. Bolo to vo všetkých médiách, napríklad tu, tu, tu aj tu.

Nuž, v médiách sa blamáž „vyriešila“. V skutočnosti nie. Tak, ako viaceré iné lapsusy v rezorte dopravy za uplynulé roky.

NDS od začiatku roka 2014 vedela, že musí zabezpečiť napojenie 11-kilometrového úseku diaľnice na jestvujúce cesty do roku 2018. Všetky povolenia na privádzač Lietavská Lúčka – Žilina (ide o II. etapu v dĺžke 2,6 km) sú dávno právoplatné. Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka a Viktora Stromčeka a ich nominanti v NDS mali celé roky na včasné vypísanie súťaže a zabezpečenie zhotoviteľa. Napriek tomu to nestihli.

Hroziacu blamáž neodvrátil ani minister Brecely, ani minister Érsek. Nikto z nich nenariadil bezodkladné vypísanie hrozivo meškajúceho tendra. Ich nominanti vo vedení NDS namiesto toho (ďalej) riešili, ako sa súťaži vyhnúť a stavbu prilepiť dodatkom k jednej z dvoch susedných stavieb diaľnice D1. A riešia to doteraz.

Na riadnu verejnú súťaž už podľa predstaviteľov ministerstva a NDS nebol čas. Na zákulisné hry, či stavbu štvorpruhovej cesty v dĺžke 2,6 km prilepia dodatkom k inej stavbe Doprastavu alebo Dúhe, je zjavne času dosť. Stavať sa tak bude aj drahšie (nebude skutočná súťaž) – aj neskoro (premárnený čas sa už dohnať nedá).

Keby NDS vyhlásila pripravenú verejnú súťaž v októbri 2016, keď na problém upozornilo INEKO, v prípade hladkého priebehu mohla mať zhotoviteľa vo februári. V prípade námietok uchádzačov mohla zmluvu s víťazom riadnej súťaže podpisovať v marci, apríli či máji. Marec je tu, a nie je ani súťaž, ani dodatok, ktorým NDS pred vyše tromi mesiacmi sľubovala zabezpečiť zhotoviteľa stavby.

O získanie cca 20-miliónovej zákazky bez súťaže má totiž záujem nielen konzorcium Ovčiarsko vedené Doprastavom (členmi sú i Váhostav, Strabag a Metrostav), ale aj taliansko-slovenský tandem Salini Impregilo – Dúha. Ten stavia takisto nadväzujúci úsek D1 s tunelom Višňové. Vrátane križovatky Lietavská Lúčka, v ktorej sa privádzač má napojiť. Bez nej sa susedný úsek od Hričovského Podhradia takisto nedá uviesť do užívania. Už od roku 2014 mala NDS robiť všetko pre to, aby aj križovatka bola hotová v roku 2018. Napriek tomu sa doteraz nestavia. A čas beží.

Ak sa na ministerstve a v NDS konečne spamätajú, privádzač sa ešte dá postaviť do jari 2019. Vyše 400-miliónová stavba D1, ktorú má napojiť, by tak bola po dokončení (na jeseň 2018) nevyužiteľná cca pol roka. Politici a ich nominanti zrejme aj teraz sľúbia, že všetko sa ešte stihne. Povedia, že 2,6 kilometra cesty sa dá postaviť rýchlejšie ako za dva roky a skrátia lehotu výstavby z 24 na 18 mesiacov. Lenže to sa buď nedodrží, alebo negatívne ovplyvní kvalitu. Prípadne sa stane jedno i druhé. Technologické časy nepustia a ich umelé skracovanie sa väčšinou nevypláca.

Politici vo vedení rezortu dopravy dlhodobo podsúvajú verejnosti predstavu, že hlavným dôvodom neriešenia množstva dopravných problémov na Slovensku je nedostatok financií. Fatálne zlyhávanie riadenia diaľničných stavieb pri Žiline ilustruje, že skutočné dôvody môžu byť iné. A ani viac peňazí pri doterajšom riadení neprinesie očakávané výsledky.

Mimochodom, eurofondy určené na diaľnice v období 2014 – 2020 má Slovensko šancu tentoraz čerpať mimoriadne rýchlo. To dávalo šancu žiadať o presunutie časti zdrojov pôvodne alokovaných na iné oblasti, kde sa použitie rozbieha oveľa pomalšie. Ak rezort dopravy s týmto zámerom nepochodí a eurofondy na ďalšie potrebné stavby v regiónoch nezíska, bude to aj pre babráctvo pri koordinácii stavieb pri Žiline. To, že 400-miliónový úsek diaľnice s dvomi tunelmi nebude slúžiť svojmu účelu, sa bude vysvetľovať naozaj ťažko.

Ján Kovalčík, analytik INEKO

Tento výstup vznikol aj vďaka finančnej podpore Fondu pre transparentné Slovensko v Nadácii Pontis.